ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بازگشت خودرو به بورس کالا محقق می‌شود؟ اخبار ایران

بازگشت خودرو به بورس کالا محقق می‌شود؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تجارت نیوز / موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از 6ماهه دوم سال 1400 مطرح شد تا اینکه در اردیبهشت ماه سال 1401 این موضوع به تحقق پیوست. هر چند در بازه زمانی 10 ماهه، یعنی از اردیبهشت تا اسفند سال 1401 انواع و اقسام خودروهای دو خودروساز بزرگ و برخی خودرو های چینی در بورس کالا عرضه شد، اما این اقدام ادامه دار نبود. در تاریخ سه شنبه 24 مهر سال 1403 رئیس سازمان بورس پس از بازدید از بورس کالا خواستار برگشت عرضه خودرو به بورس کالا شد.
 عرضه خودرو در بورس کالا طی چند سال اخیر با رشد قابل قبولی مواجه شد و حجم معاملات سالانه این بورس را بالاتر از 150 میلیون تن قرار داده بود. اما در یک سال و نیم گذشته عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد.در حالی که بورس کالا می‌تواند میزبان محصولات مختلف کالایی در حوزه‌های تولیدی از جمله کشاورزی، صنعتی و به ویژه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی باشد.
در این صورت کل اقتصاد ایران از منافع این اتفاق بهره‌مند خواهد شد.اما آیا خودرو دوباره به بورس کالا بر‌می‌گردد و به صنعت خودرو‌سازی و بورس کمک خواهد کرد؟
نقش بورس کالا چیست؟
یکی از رسالت‌های اصلی بورس کالا، حذف واسطه‌های غیرضروری در بازارهاست، به هر میزان مبادلات کالاها به ویژه خودرو در بستر بورس کالا انجام شود، نقش این واسطه‌ها در بازارها نیز کم‌رنگ‌تر می‌شود. از این رو طبیعی است که همواره بورس کالا مخالفان و منتقدانی سرسخت در حوزه‌های مختلف داشته باشد، ریشه این مخالفت‌ها نیز به همان واسطه‌ها بازمی‌گردد.


دعوا برسر عرضه خودرو در بورس کالا و بازار آزاد
در نیمه بهمن ماه سال 1401 بود که شورای رقابت، اطلاعیه‌ای مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا منتشر کرد. اما چند روز پس از آن، مجددا اعضای شورای عالی بورس جهت تصمیم‌گیری پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا گرد هم جمع شدند و به اتفاق آرا تصمیم گرفتند تا عرضه خودرو در بورس ادامه داشته باشد.
در تاریخ 25 بهمن 1401 در حالیکه در آیین‌نامه واردات خودروها تاکید شده بود که خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه خواهند شد و فروش آن‌ها از مسیر بورس کالا است، هیات دولت وقت، تصویب کرد که عبارت " alt="ایرانیان جهان" width="100%" />

 بر این اساس، احتمال فروش خودروهای وارداتی تنها از مسیر بورس کالا نخواهد بود؛ البته در نهایت پای هیچ‌یک از خودروهای وارداتی به بورس کالا باز نشد.
به دنبال این موضوع بود که احتمال عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا هم زیر سوال رفت و گمانه‌زنی پیرامون احتمال لغو آن مطرح شد؛ در جریان همین گمانه‌زنی‌ها بود که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه بورس کالا بهترین سازوکار برای عرضه خودرو است، به صراحت اعلام کرد که مصوبه هیات وزیران پیرامون اصلاح ضوابط واردات خودرو به معنای حذف عرضه خودرو داخلی در بورس کالا نیست.
پیگیری سازمان بورس برای برگشت خودرو به بورس کالا
 حال با گذشت یک سال و نیم از زمان توقف عرضه خودرو در بورس کالا رئیس سازمان بورس، پس از بازدید از بورس کالای ایران و نخستین خزانه طلای بازار سرمایه خواستار پذیرش مجدد خودرو در بورس شد و به اهمیت، رسالت و چشم‌انداز این اتفاق برای اقتصاد کشور اشاره کرده است.
حجت الله صیدی گفته است: هزینه مبادله، یک مبحث مهم در اقتصاد است و بورس کالا می‌تواند به کاهش هزینه‌های مبادله کمک کند. به هر میزان مبادلات کالاها در بستر بورس کالا انجام شود، نقش واسطه‌ها در بازارها نیز کم‌رنگ‌تر می‌شود.
رئیس سازمان بورس تاکید کرده است: زمانیکه یک خودرو در کارخانه 500 میلیون تومان به فروش می‌رسد اما در بازار آزاد، برای مصرف‌کننده 800 میلیون تومان تمام می‌شود، یعنی با یک هزینه واسطه‌گری و نه هزینه معاملاتی مواجه هستیم؛ در این بین کارکرد بورس کالا می‌تواند کمک‌کننده باشد تا تولیدکننده و مصرف‌کننده با یک قیمت منصفانه محصول را مبادله کنند.
عرضه خودرو در بورس کالا به حفظ منافع سهامدار و خروج خودروساز از زیان‌دهی کمک می‌کند
هدف سازمان بورس از موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا این بوده که حق سهام‌دار حفظ شود.سازمان بورس با این هدف که خودروسازها از وضعیت زیان‌دهی خارج شوند، پیشنهاد داد خودرو در بورس پذیرش شود؛ در این صورت چنانچه خودروسازها از محل فروش سود منطقی داشته باشند، سازمان بورس مخالفتی با عرضه محصولات خودرویی در بورس ندارد.
این در حالی بود که برخی از نمایندگان مجلس با عرضه خودرو در بورس موافق نبوده و معتقد بودند که عرضه خودرو در بورس کالا منجر به افزایش شدید قیمت‌ها در بازار شده است و عنوان می‌کردند تا چه زمانی مردم باید خسارت کارنابلدی و ضعف مدیران را بدهند؟
مزیت‌های فروش خودرو از طریق بورس کالا چیست؟
نکته حائز اهمیت این است که با عرضه خودرو در بورس کالا فرایند قرعه‌کشی حذف می‌شود و قیمت‌ها مطابق با مکانیزم‌های بازار در یک شرایط رقابتی تعیین خواهد شد. بنابراین مردم هم می‌توانند مطمئن شوند که در یک فرایند منصفانه محصول خود را خریداری می‌کنند.
استفاده از مکانیزم‌های بورس کالا همچنین این امکان را به‌خودرو سازان می‌دهد که میزان پیش‌فروش خودرو را افزایش دهند؛ چرا که در بورس کالا ابزارهای مالی به‌کار گرفته می‌شود که می‌تواند این اهداف را محقق کند. به‌طور مثال استفاده از اوراق سلف موازی برای فروش خودرو می‌تواند به‌خودرو سازان برای پیش فروش خودرو کمک کند و خریداران هم می‌توانند صرفا با داشتن یک کد سهامداری این اوراق را که مشتمل بر یک خودرو است، خریداری کنند و خودرو را دریافت کنند.
هرچند در بورس کالا، مردم خودروها را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب خریداری می‌کردند، اما نرخ آن از قیمت‌های بازار آزاد پایین‌تر بود. البته دیگر برندگان فروش خودرو در بورس کالا، خودروسازان بودند که به جای رعایت نرخ‌های مصوب و دستوری، می‌توانستند محصولات‌شان را با قیمتی به‌مراتب بالاتر بفروشند و به سود منطقی دست یابند تا به‌تدریج از زیان خارج شوند.
 حالا که ریاست جدید سازمان بورس ابراز تمایل کرده است تا عرضه خودرو در بورس کالا از سر گرفته شود احتمال وقوع این رخداد بالاست. البته این اقدام با مخالفت و سنگ‌اندازی جدی از سوی مافیا و دلالان خودرو روبه‌رو خواهد شد.
روند معاملات خودرو در بورس کالا
بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا در یک دوره چند ماهه یعنی از 28 اردیبهشت 1401تا 18 دی‌ماه همان سال نشان می‌دهد که در نتیجه فروش 34 هزار و 816 خودرو در بورس کالا 10 هزار و 410 میلیارد تومان سود از جیب دلالان به‌خودروساز و خریدار خودرو منتقل شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1237073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فشار اروپا برای انتخاب ضربتی رئیس‌جمهوری لبنان

تاکید مجدد بورل بر برقراری آتش بس در منطقه

دلارهای نفتی امارات، ایران را به دردسر انداخت

سریع‌ترین ربات انسان‌نمای جهان در چین رونمایی شد + ویدئو

سفر پزشکیان به دعوت پوتین | دیدار با روسای جمهور چین و روسیه

گزارش هفتگی بازارهای جهانی فولاد

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان:41 درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق خراسان رضوی انجام می‌شود

اشغالگران افغانستان رو به جنگ نرم آورده اند

حمایت ترامپ از جنایات اسرائیل؛ محدودش نکنید

آمریکا مخفیانه کماندو به اسرائیل اعزام کرد +جزئیات

افشاگری درباره اعزام مخفیانه کماندوهای آمریکایی به اسرائیل + جزئیات

روند افزایشی بدهی جهانی سرعت گرفت

دموکرات‌ها در پی سازوکار حقوقی برای جلوگیری از تکرار شورش 6 ژانویه

فراخوان جمعی علیه نظم «نوین» تحمیلی بر غرب آسیا

حمله هوایی آمریکا به حوثی‌های یمن!

بیت‌کوین بهترین عملکرد را داشت

آمریکا برای اولین بار از بمب‌افکن‌های B-2 برای حمله به یمن استفاده کرد!

اعتراف قابل تامل ترامپ درباره زلنسکی

بازار طلا در آستانه انتخابات آمریکا داغ شد

حماســه یحیـــی

شهید میدان

پروژه حذف ظریف

حاشیه‌های گفت‌وگو با فیگارو

فرصت قاهره

دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به بیروت

تبادل 190 اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین با میانجیگری امارات

حملات مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت

آکسیوس: مشاوران جوان هریس نقطه قوت دموکرات‌ها مقابل ترامپ‌اند

پوتین: کشورهای بریکس در حال کار روی جایگزین سوئیفت هستند

رکورد بالاترین قیمت سکه شکسته شد؛ افزایش شدید قیمت مسکوکات

بخش اول لایحه بودجه 1404 باید در هفته جاری به مجلس ارائه شود

افزایش سه برابری شهریه دانشگاه آزاد؛ هزینه هر نیم‌سال از 30 میلیون به 90 میلیون تومان رسید

المالکی: معادله درگیری در منطقه تغییر کرده است

لغو مجوز فعالیت شبکه سعودی در عراق در پی اهانت به شهدای مقاومت

واکنش نوری المالکی به شهادت یحیی السنوار

765 میلیون دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شد

لغو مجوز فعالیت شبکه سعودی در عراق

باید چالش‌های فعالان اقتصادی را با ظرفیت های استانی و ملی رفع کنیم

سبزعلیپور: به بهانه مبارزه با قاچاق کالا، زندگی و کسب و کار مغازه داران را نابود نکنیم

ماجرای خودرو‌های دپو شده در پارکینگ ایران‌خودرو دیزل

غول هلندی را در ژاپن از پا درآوردند!

فرصت‌سوزی ایران از تغییر نگاه چین به اسرائیل/ تمام رقم سرمایه گذاری چینی ها در ایران فقط 76 میلیون دلار!

لحظات فرود اضطراری ایرباس 320 | خروج پر استرس مسافران را از سرسره اضطراری ببینید + فیلم

حقانی: بیگانگان جنگ نرم را در افغانستان آغاز کرده‌اند

اظهارنظر تازه ترامپ درباره سیاست «تغییر رژیم» ایران و سلاح هسته‌ای +فیلم

آمریکا مخفیانه کماندو به اسرائیل اعزام کرد + جزئیات | ماموریت آنها چیست؟

آمریکا چرا مخفیانه کماندو به اسرائیل اعزام کرد ؟

غول‌ های صنایع هوایی در سال 2024 + نمودار

سبک تأسیس آمریکا و رژیم صهیونیستی یکی است!

مدودف: اعتراف ترامپ درباره زلنسکی قابل تامل است