ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کوبا خاموش شد ایالات متحده آمریکا

کوبا خاموش شد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تنها چند ساعت بعد از اینکه ویسنته دلا او لوی وزیر انرژی و معادن کوبا به طور مفصل در مورد تلاش عظیم 52 هزار نفر از کارگران برای احیای شبکه سراسری برق در کوبا سخن گفت و ابراز اطمینان کرد که به زودی مشکل خاموشی در این کشور برطرف خواهد شد، یکشنبه بعد از ظهر و با غروب آفتاب، بار دیگر تمام این کشور در خاموشی فرو رفت.
به نوشته سی‌ ان‌ ان، اتحادیه برق کوبا پیش تر در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه موفق به احیای شبکه برق در 16 درصد از مناطق این کشور شده است، اعلام کرده بود که در همین راستا برق بیش از 200 هزار شهروند کوبایی در هاوانا، پایتخت 2 میلیون نفری کوبا وصل شده است اما این وضعیت چند ساعت بیشتر به طول نینجامید و برق این مناطق هم دوباره قطع شد.
مانوئل ماررو کروز نخست‌وزیر کوبا پیش تر در یک سخنرانی تلویزیونی با بیان اینکه بسیاری از کارخانجات این کشور تعطیل شده‌اند تا مردم به طور کامل بدون برق نمانند، اظهار کرد: ما فعالیت‌های اقتصادی را به خاطر اینکه مردم بدون برق نمانند، فلج کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه کمبود سوخت در نیروگاه‌ها باعث به وجود آمدن مشکل در تولید انرژی برق شده است، تاکید کرد: با این وجود، این مشکلی نیست که لاینحل باشد و استفاده از قایق‌ها در امر حمل و نقل وضعیت را در روزهای آینده بهبود خواهد بخشید.
به نوشته سی ان ان، مقام‌ها کوبایی همزمانی برخی وقایع از جمله افزایش تحریم‌های اقتصادی این کشور از سوی آمریکا و وقوع طوفان‌های اخیر را در کنار ضعف زیرساخت‌های تولید انرژی برق در این کشور جزیره‌ای، مسبب وضعیت کنونی می‌دانند.
در طول هفته گذشته دولت کوبا که به طور فزاینده‌ای با کمبود انرژی مواجه است، خواستار اقدامات سختگیرانه برای صرفه‌جویی در مصرف برق شده بود، از جمله اینکه با تعطیل کردن کارخانجات، از کارگران آنها خواست در خانه‌های خود بمانند.
در همین ارتباط کلاس‌های مدارس و مراکز تفریحی به خصوص مراکز تفریحی شبانه در روزهای اخیر تعطیل شده‌اند و فقط «کارکنان شغل‌های ضروری» باید در محل کار خود حاضر شوند.
روز جمعه رانندگان خودروها در خیابان‌های هاوانا سعی کردند در شهری حرکت کنند که به نظر می‌رسید هیچ چراغ راهنمایی و رانندگی در آن کار نمی‌کند و تنها تعداد انگشت شماری از پلیس ترافیک را هدایت می‌کردند.
در حالی که میلیون‌ها نفر در کوبا در چند روز گذشته بدون برق مانده‌اند، ژنراتورهای برق هم برای اکثر کوبایی‌ها یک کالای لوکس است و فقط تعداد کمی از آنها در شهرهای این کشور به صدا در می‌آیند.
قرار گرفتن کوبا در فهرست یکجانبه کشورهای حامی تروریسم نه تنها از مبادلات بین‌المللی این کشور جلوگیری می‌کند، ممنوعیت صادرات و محدودیت‌های مالی ایجاد کرده و حتی ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور را غیرممکن می‌سازد.
اقدام وزارت خارجه آمریکا در گنجاندن خودسرانه کوبا در فهرست حامیان تروریسم، وضعیت دشوار کوبا را تشدید کرده است زیرا این مساله صادرات این کشور را محدود، دریافت اعتبار از موسسات مالی بین‌المللی را لغو کرده و اعطای کمک‌های اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند.
خبر مرتبط

ایرانیان جهان

تحریم‌های آمریکا، محدودیت‌های مالی و دسترسی به منابع برای تعمیر نیروگاه‌های ترمو الکتریک، دسترسی به فناوری‌های لازم برای تضمین خدمات پایدار به مردم کوبا، دسترسی به اعتبار برای تعمیر نیروگاه‌های حرارتی کشور و دستیابی به فناوری‌های لازم و سوخت مورد نیاز برای تضمین تامین برق پایدار برای مردم و بخش‌های استراتژیک اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است.
در بازه زمانی مارس 2023 (اسفند 1401- فروردین 1402) تا فوریه 2024 (بهمن- اسفند 1402)، زیان‌های ناشی از جابجایی جغرافیایی تجارت، به دلیل نیاز به رفتن به بازارهای دورتر، 581 میلیون و 700 هزار دلار برآورد شده است. علاوه بر این، سازوکار جریمه‌ای برای پیگرد قانونی معاملات با کوبا از کشورهای ثالث وجود دارد که تجارت خارجی را گرانتر می‌کند.
مجموع این دلایل سبب شده تا بخش انرژی و معدن کوبا، پیامدهای قابل توجهی را متحمل شود. یکی از اقدامات ناقض قوانین بین‌المللی، ایجاد موانع بر سر انتقال سوخت به کوبا از سال 2019 است. فقط در سال 2019، 53 کشتی و 27 شرکت توسط آمریکا جریمه شدند.
در این چارچوب، اتحادیه برق (UNE) کوبا از تامین مالی لازم برای انجام تعمیرات جزئی و سرمایه‌ای واحدهای حرارتی محروم بوده و به این ترتیب، 13 واحد از 15 واحد حرارتی از چرخه تعمیر و نگهداری خارج شده‌اند.
این شرایط همچنین بیانگر افزایش نرخ مصرف سوخت است؛ در بخش واردات سوخت نیز، پرداخت از طریق اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت و تائید شده نزد یک بانک انجام می‌شود که ظرفیت آن محدود است و به طور معمول، ارزش محموله‌های وارداتی در ماه را پوشش نمی‌دهد.
به این ترتیب، نسل‌کشی در جغرافیایی همچون خاورمیانه، اگر چه در بیش از یکسال گذشته، شب‌های غزه را با بمباران‌های بی رویه رژیم صهیونیستی روشن کرده و به صدر اخبار رسانه‌های جهان تبدیل شده است، در کوبا و پس از 6 دهه تحریم، شب‌های این جزیره را در خاموشی فرو برده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1238536/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش کاربران مجازی به جسارت اروپایی‌ها به تمامیت ارضی ایران

انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به دور دوم کشیده شد

کیهان: گره روابط ایران با چین و روسیه به دست پزشکیان باز نمی‌شود

تمرینات نظامی رژیم صهیونیستی برای شبیه‌سازی حمله به ایران

علت افزایش بی‌سابقه قیمت سکه و طلا مشخص شد

نفت برنت 73 دلار و 23 سنت

واکنش لاوروف به اظهارات آمریکا برای مذاکرات هسته‌ای / فریبکاری است

علت لورفتن اسناد فوق محرمانه آمریکا درباره تدارک اسراییل برای حمله به ایران چیست؟

لاوروف: اظهارات آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکرات هسته‌ای فریبکاری است

اعلام شروط اسرائیل به آمریکا برای توقف جنگ با لبنان

ترامپ: با بازگشت من آرامش به خاورمیانه باز خواهد گشت

حمله هوایی به ایران، در دستور کار اسرائیل

سرمقاله ایران/ اقتصاد اسرائیل توان ادامه درگیری‌ها را ندارد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نرم‌افزار اقتصاد

فارن‌افرز: ایران در اوج نفوذ و احترام بین‌المللی قرار دارد

سرمقاله قدس/ پشت‌پرده فضاسازی‌های اخیر نتانیاهو علیه ایران

سرمقاله همشهری/ اثر بومرنگی و عملیات رسانه‌ای صهیونیسم

نماینده حماس در تهران: ایده شهید سنوار این بود که حماس به صورت شورایی اداره شود

طالبان: عوامل دخیل در حملات علیه شیعیان در غور کشته شدند

رواج اصول غیرقانونی کار در واحدهای کوچک

کشف فرار مالیاتی 700 میلیارد تومانی یک شرکت در البرز

آغاز حراج سکه‌های بانک مرکزی از ساعت 12 امروز

حمله مقاومت عراق در انتقام خون سنوار به هدف حیاتی در جولان اشغالی + فیلم

حمله پهپادی مقاومت عراق به هدفی نظامی در جولان اشغالی

دیدار نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهیدان «غفاری‌دوست»

حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در بنیاد شهید و امور ایثارگران / تاکید مسئولان بنیاد و نمایندگان مجلس بر حمایت از جامعه ایثارگری

کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی بازی برگشت سپاهان را گرفت!

وزارت اقتصاد گزارش داد/ تامین مالی 148 همتی دولت از طریق انتشار اوراق نقدی

جریمه تتو آرمین 600 میلیون تومان شد!

«اصلاح فرمول مزد»|افزایش دستمزد 2بار در سال شدنی است؟

گام بزرگ بریکس برای حذف دلار در مبادلات داخلی

انتخابات ریاست جمهوری در مولداوی به دور دوم کشیده شد

تایمز: انگلیس و آلمان یک معاهده نظامی تاریخی امضا می‌کنند

سه‌گانه همیشه ایرانی

سه‌گانه همیشه ایرانی – به گزارش میهن تجارت

قیمت جهانی نفت امروز 1403/07/30 |برنت 73 دلار و 23 سنت شد

واکنش شورای علمای شیعه افغانستان به شهادت یحیی السنوار

آمریکا به الحدیده حمله کند، جهنم ویتنام یک پیک‌نیک خواهد بود

تشکیک در اسناد افشا شده آمریکا

اعتصاب کارکنان غول صنعت داروی آمریکا

سونامی کسری بودجه در آمریکا / کسری بودجه آمریکا به 1.8 تریلیون دلار رسید

عراقچی: هدف‌ها را در اسرائیل تعیین کرده‌ایم

نقص فنی در هواپیمای بویینگ 767 به مقصد نیویورک

خط و نشان ترامپ برای چین

اسرائیل شروط توقف جنگ در لبنان را به آمریکا ارائه کرد

سرمقاله خراسان/ لطفاً دقیق سخن بگویید! نمونه؛ ترمیم حقوق بازنشستگان!

سرمقاله کیهان/ جنگ در غزه و لبنان پایان کار نیست؟!

سرمقاله وطن امروز/ اقتصاد صهیونیست‌ها زیر ضربات جنگ

سرمقاله فرهیختگان/ خالی‌بندی، عملیات فریب یا مرزبندی

سرمقاله شرق/ نشانی از تمدن در عرصه بین‌الملل نیست