ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه باعث خشم بیشتر اروپایی‌ها شد ایالات متحده آمریکا

ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه باعث خشم بیشتر اروپایی‌ها شد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش صد آنلاین، به نظر می‌رسد شکست‌های میدانی رژیم صهیونیستی از محور مقاومت در رویارویی یک سال اخیر که آغاز آن به عملیات طوفان الاقصی باز می‌گردد، موجب تلاش کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آنها برای تضعیف جایگاه ایران با هدف توقف حمایت ایران از محور مقاومت شده است. همراهی اتحادیه اروپا در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با جزایر سه گانه را باید یکی از مصادیق همین روند دانست.
علاوه بر این، مواضع مقامات اروپایی و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های اخیر حاکی از علنی شدن تقابل آنهاست. در همین رابطه گفتکویی با دکتر «طهمورث غلامی» –کارشناس مسائل بین الملل- انجام شد.
این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به سوالی در مورد مواضع مداخله جویانه اتحادیه اروپا در خصوص جزایر سه گانه و ارتباط آن با تحولات اخیر خاورمیانه گفت: موضعی که اتحادیه اروپا در مورد جزایر سه گانه گرفته به برداشتی برمی‌گردد که آنها از سیاست‌های ایران و امارات متحده عربی و حتی عربستان در مورد جنگ اوکراین دارند. از نظر وی، اقدام اروپا نشان می‌دهد که ادعاهای مربوط به حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ اوکراین را پذیرفته و آن را تضعیف کننده امنیت خود می‌داند.
غلامی با بیان اینکه اروپا هر کشوری که به روسیه در این جنگ کمک کند را به عنوان کشوری در نظر می‌گیرد که علیه امنیتش فعالیت می‌کند، اظهار کرد: اخیرا هم اخباری منتشر شد که ایران موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کرده که این موضوع باعث خشم بیشتر اروپایی‌ها گردید. در طرف دیگر آنها امارات متحده عربی و عربستان را می‌بینند که موضع متفاوتی در این جنگ دارند.
وی افزود: امارات اخیرا میزبان گفتگوهایی شده که بر اساس آن روس‌ها و اوکراینی‌ها بخشی از زندانیان یکدیگر را آزاد کردند. از طرفی عربستان تلاش‌هایی را انجام داده که می‌تواند میزبان گفتگوهای صلح بین اوکراین و روسیه باشد و این می‌تواند به تأمین امنیت در اروپا کمک کند. به اعتقاد غلامی، به طور کلی برداشت و درک اتحادیه اروپا این است که جمهوری اسلامی ایران علیه امنیت اروپا اقدام می‌کند و در مقابل امارات و حتی عربستان سعودی برعکس در راستای ایجاد امنیت و ثبات در اروپا کار می‌کنند و بدین خاطر طبیعی است که در چنین بیانیه‌هایی در چنین وضعیتی، اروپا طرف امارات و عربستان را بگیرد.
این کارشناس مسائل بین الملل در مورد تشدید تحرکات جهانی و منطقه‌ای برای افزایش فشار بر ایران همزمان با افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی تصریح کرد: همنوایی اروپا و آمریکا که می‌شود گفت همراهی اعلام نشده کشورهای منطقه با آنهاست بزرگترین تهدیدی است که از ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی تاکنون علیه آنها شکل گرفته است. آنچه که ما می‌بینیم این است که ایالات متحده در سیاست‌های اعلامی منتقد سیاست‌های اسرائیل است ولی در عمل هر اقدامی و کاری که لازم باشد برای تقویت توان دفاعی و نظامی اسرائیل انجام می‌دهد و به نوعی اسرائیل را ترغیب و تشویق می‌کند که در منطقه علیه آنچه که به آن نفوذ جمهوری اسلامی ایران گفته می‌شود، اقدام بکند.
وی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی هم اقدام مشابهی انجام می‌دهند، خاطر نشان کرد: کشورهای اروپایی و آمریکا در یک هم نوایی کامل تحریم‌های نفتی علیه ایران را تشدید کردند و همچنین کشورهای اروپایی ورود هواپیماهای ایرانی به اروپا را ممنوع کردند و از بیانیه کشورهای عربی در مورد جزایر سه گانه حمایت کردند. از نظر این کارشناس، تحولاتی از این دست نشان می‌دهد که مواجهه ایران و غرب به نقاط خیلی حساس‌تری نزدیک می‌شود. اسرائیل نیز در سوق دادن دو طرف به سمت این نقطه بسیار اثرگذار و مؤثر بوده و به همین دلیل باید تحولات چند هفته آینده را با دقت و حساسیت بالایی دنبال کرد.
غلامی معتقد است: اگر هرگونه تقابل نظامی بین ایران و اسرائیل به شکل تمام عیار اتفاق بیافتد، جمهوری اسلامی ایران باید بداند نه صرفا با اسرائیل بلکه با آمریکا و تمام کشورهای اتحادیه اروپا وارد یک درگیری نظامی خواهد شد. از نظر وی، در واقع به نظر می‌رسد آنچه که آنها در اوکراین علیه روسیه انجام دادند، عینا در حال تکرار آن علیه ایران هستند با این تفاوت که در اروپا از اوکراین علیه روسیه حمایت کردند و هم اکنون در حال حمایت از اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و همین منطقه را به سمت شرایط شکننده‌تری هدایت می‌کند.
این کارشناس مسائل بین الملل در مورد مواضع اخیر کاملا هریس -نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا- که ایران را مهمترین تهدید خارجی برای آمریکا نامیده بود، گفت: در اسناد امنیت ملی ایالات متحده از زمان دونالد ترامپ تاکنون جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان یکی از منابع اصلی تهدید علیه آمریکا معرفی شده‌است؛ هر چند اولویت و جایگاه آن فرق کرده ولی همواره در کنار کشورهایی مانند کره شمالی، روسیه و چین، جمهوری اسلامی ایران هم به‌عنوان یک تهدید برای آمریکا مطرح شده است.
از نظر غلامی، اظهارات اخیر هریس بیشتر متاثر از شرایط و وضعیتی است که در خاورمیانه داریم و آن هم به جنگ اسرائیل با غزه و لبنان و نقش جمهوری اسلامی بر می‌گردد. وی افزود: در شرایطی که اسرائیل در جبهه‌های مختلفی در جنگ است و ایران هم حامی اصلی مقاومت محسوب می‌شود، هرگونه صحبت علیه جمهوری اسلامی ایران در آمریکا آن هم در شرایط انتخابات خریدار دارد و به نظر می‌رسد متأثر از شرایط انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا است که دو هفته دیگر یعنی 16 روز بعد انجام می‌گردد.
باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1238829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسطوره اکتبر، تولد یک ستاره در آسمان عرب

محمدرضا موالی زاده استاندار جدید خوزستان را بیشتر بشناسید+ سوابق

سخنگوی وزارت خارجه: اروپا در رویکرد خود تجدید نظر کند

30 میلیارد پوند هزینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

یحیی سنوار به صلح سرد اسراییل و اعراب پایان داد؟

دیدار پزشکیان با سران کشورهای چین، روسیه و هند

فوری؛ آزمایش هسته‌ای چین اجرا شد

فراخوان 700‌هزار دستگاهی بی‌ام‌و

رئیس‌جمهور در اجلاس بریکس و بریکس پلاس سخنرانی می‌کند

قیمت نفت ثابت ماند

دیدار پزشکیان با سران کشور‌های چین، روسیه و هند

از زندان هرات تا تهران؛ مردان شرور در دام پلیس

آمریکا محور شرارت و خباثت در تمام دنیا است

لاتاری چیست؟

سقوط مرگبار بالگرد در آمریکا+ فیلم

وزیر دفاع آمریکا مدعی تلاش برای ترغیب ایران و اسرائیل به تنش‌زدایی شد

مشاور ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به زودی به بیروت می‌رود/ آموس هوکشتاین کیست؟

مشاور ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به بیروت می رود

آیا رای‌دهندگان مُردد سرنوشت انتخابات آمریکا را تعیین خواهند کرد؟

ناوهای روسیه برای مانور مشترک دریایی وارد آبهای میانمار شدند

فتح الله گولن درگذشت/ فیدان مرگ گولن را تائید کرد

ببینید | سقوط مرگبار بالگرد در آمریکا

برخورد بالگرد با برج رادیویی در «هیوستون» آمریکا 4 قربانی گرفت

فتح الله گولن کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

روی بال نابغه در جام باشگاه‌های جهان/ مسی و افتخاری تاریخی برای اینترمیامی و بکهام

اگر آمریکا حمله کند چیزی شدیدتر از جهنم ویتنام در انتظارشان است

مروری بر زندگی فتح الله گولن؛ «خواجه افندی» ضد ایران

آمریکا همچنان چشم خود را بر واقعیت آرمان فلسطین بسته است/ همه احساسات ضداسرائیلی در منطقه زیر سر جمهوری اسلامی ایران نیست

کامالا هریس: ترامپ مقام ریاست‌جمهوری را با استفاده از الفاظ رکیک تحقیر می‌کند

طالبان به پرواز هندی اجازه عبور از آسمان افغانستان را نداد

بخش اول لایحه بودجه فردا به مجلس می‌رسد

مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا

افزایش 11 هزار تومانی قیمت برنج خارجی در مهر ماه

روزهای حراج سکه زیاد شد؛ ضرب و عرضه انواع سکه به‌ تاریخ هر سال

پهپاد جدیدتر و پیشرفته‌تر در راه است

وطن فروشی به سبک کومله

تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «پاییز آمد» در زنجان رونمایی شد

دیدار مدیر اجرایی کمیسیون بین المللی بریکس با مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری

اشاره رئیس دستگاه قضا به ادعا‌های بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه/ با کسی که چوب لای چرخ فعالان اقتصادی بگذارد برخورد می‌کنیم

کشف 220 هزار لیتر سوخت قاچاق در مشهد (30 مهر 1403)

تحلیل صاحب‌نظران اقتصادی از نوسانات اخیر بازار ارز

بلبت پرواز خارجی گران شد

کشف 35 هزار لیتر سوخت قاچاق در شهرستان رودان

سواری اقتصادی ایران خودرو گران شد! + جدول قیمت

فایننشال تایمز: اوضاع خاورمیانه و جنگ اوکراین اعتماد به رونق اقتصادی جهان را کاهش داد

توصیه اژه‌‌ای به همسایگان ایران: فریب وسوسه‌ها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را نخورید/ با کسی که چوب لای چرخ فعالان اقتصادی بگذارد برخورد می‌کنیم

توصیه رئیس قوه قضاییه به برخی همسایگان: فریب وسوسه‌های کشورهای غربی را نخورید؛ متضرر و خاسر می‌شوید/ با کسی که چوب لای چرخ فعالان اقتصادی بگذارد برخورد می‌کنیم

آیا رشد اقتصادی آمریکا واقعی است؟

رفع موانع از مسیر تولید، تعامل بین همه حوزه‌ها را می‌طلبد

تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، توجه به « شایسته سالاری » است