ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اقتصاد منهای «حقوق مصرف کننده» اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - وزن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در اقتصاد یکسان است و نمی‌توان یکی را بر دیگری رجحان داد با این حال بعضی معتقدند که اگر مجبور به انتخاب و اولویت دادن به یکی از این دو شویم، مصرف کنندگان مقدمند.تخلفاتی که طی چند سال اخیر در سایه تحریم‌های اقتصادی و مشکلات تولید و تأمین کالا توجیه شده و هیچ نهاد یا سازمانی گام مؤثری برای استیفای حقوق مصرف‌کنندگان برنداشته نشان می دهد که ترازوی توجه باید به سمت مصرف کننده پایین برود.
رشد گرانفروشی، کم فروشی، افت کیفی کالاها و خدمات، بر پایی حراج‌ها و نمایشگاه‌های فصلی غیرواقعی، ارائه جوایز میلیاردی فروش کالا از جیب مردم وعملکرد برخی تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا برای تغییر ذائقه و سلیقه مصرف‌کنندگان با تبلیغ گسترده کالاهای لوکس و مصرفی، نبود خدمات پس از فروش مناسب و شانه خالی‌کردن فروشندگان کالا از عمل به تعهدات دوره گارانتی و وارانتی (تأمین قطعات) برخی از مصادیق پایمال شدن حقوق مصرف‌کنندگان است. در واقع تنگناهای ناشی از اعمال تحریم‌ها و اثرپذیری مبادلات تجاری از آن شرایطی را فراهم کرد که تولید و واردات بسیاری از اقلام مصرفی و محصولات صنعتی بی‌کیفیت در سایه مشکلات تأمین کالا توجیه شد و عملا فرصتی برای تأمین حقوق مصرف‌کنندگان و برخورد قاطع با متخلفان عرضه کالاهای بی‌کیفیت و گران باقی نگذاشت.
به عنوان مثال تقاضا برای مسکن و یا خودرو در کشور ما به گونه است که بسیاری از متقاضیان هیچ تصوری از نوع مسکن و یا مصالح به‌کاررفته و یا خودرویی که تحویل می‌گیرند ندارند و باید به محصول اجباری تولیدی به هر قیمت که شده تن دهند. در حال حاضر به دلیل انحصارگرایی خودروسازان تمامی خریداران تنها به برنده شدن در قرعه‌کشی می‌اندیشند و کمتر به این موضوع فکر می‌کنند که خودروی تحویل داده‌شده آن‌ها فاقد ضبط‌صوت؛ هدایتگر الکترونیکی و یا ایمنی و امکانات رفاهی و یا استانداردهای بین‌المللی است و وضعیت به گونه ای پیش رفته که خودروساز زه بغل پراید را جزو آپشن ها به شمار می آورد! این در حالی است که خودروهای پر مصرف، غیر استاندارد و پر هزینه نمادی از اتلاف منابع مادی و معنوی تلقی می شوند و نمی توانند جایی در ساختارهای اقتصادی داشته باشند، پس باید اصلاح یا حذف شوند.
متأسفانه همین شیوه رفتاری در طرح مسکن ملی نیز مشهود است زیرا ثبت‌نام کنندگان هیچ اطلاعی از مصالح به‌کاررفته و یا محل جغرافیایی و امکانات خانه‌ای که می‌خواهند در آن زندگی کنند ندارند! اطلاعاتی از قبیل مکان و موقعیت پروژه، زمان تحویل، هزینه نهایی ساخت و سهم آورده متقاضی، نحوه و زمان و میزان اقساط امکانات و خدمات زیربنایی و روبنایی در زمان تحویل و یا مشخصات ملک شامل طبقه و شمالی و یا جنوبی بودن آن است و شاید این موارد از ابتدایی‌ترین حقوق متقاضیان مسکن است که نادیده گرفته می‌شود.
واقعیت اینست که این خانه ها تنها کاربردی از جنس سرپناه ندارند و لذا نوع معماری ساختمان و در نظر گرفتن فضاهای متناسب برای خانواده های دارای فرزند و همچنین متراژ واحدهای مسکونی تأثیر مستقیمی حتی بر روی الگوهای فرزندآوری و بعد خانوار و رضایت روانی شهروندان خواهد داشت و لذا نمی توان در خصوص فضای درون واحدهای مسکونی، محیط بیرونی مجتمع مسکونی و محله متناسب با ارتباطات انسانی بی توجه بود.
به طور کلی در حال حاضر مصرف کننده از حق بدست آوردن کالاها و خدمات باکیفیت سالم و استاندارد، حق برخورداری از اطلاعات لازم در مورد کالاها و خدمات از قبیل تاریخ تولید و مصرف، کاتالوگ، فهرست بها و...، حق برخورداری از حمایت دولت در صورت وقوع برخی تخلفات از سوی صاحبان واحدهای صنفی (مثل ارائه کالا به قیمت نامناسب، افت کیفیت، عدم رعایت استاندارد و..)، حق دریافت کالا و خدمات بهداشتی سالم و.. بهره کافی و لازم را ندارد آن هم با وجود اینکه اکنون خلأ قانونی برای استیفای این حقوق وجود ندارد.
در واقع تضاد حمایت از تولید و مصرف و شرایط نابسامان بنگاه‌های اقتصادی در چند سال اخیر موجب شده تا مصرف‌کنندگان بازنده اصلی میدان رقابت تولید و عرضه کالاها و خدماتی باشند که سازمان حمایت به‌عنوان متولی قانونی نظارت بر استیفای این حقوق، قادر به ساماندهی قیمت و عرضه آنها نیست. مسلم این است که برای حمایت از مصرف‌کننده ، همانند دیگر مسائل اقتصادی باید روندی اصولی و سازوکاری متناسب با اهداف تعیین شده در نظر گرفته شود تا به این صورت:
اولاً: نقش هدایتگر و متقابل مصرف‌کننده و تولیدکننده تعریف شود
ثانیاً از سیاست‌های غیراصولی که نه تنها وضع مصرف‌کنندگان را بهبود نداده بلکه به شیوه‌های مختلف از جمله تولید کالاهای بی‌کیفیت و نامرغوب، ایجاد الگوی مصرف غلط، افزایش آلودگی، ایجاد بی‌اعتمادی به بازار داخلی و… مصرف‌کننده را در شرایطی بس ناگوارتر از سابق رها کرده‌است جلوگیری شود.
در پایان هم اشاره‌ کنم که نظام مقدس اسلام، برای امور اقتصادی و مالی قواعدی در نظر گرفته که با رعایت آنها، هیچ گونه زیانی متوجه فروشنده و خریدار نخواهد شد. خداوند در قرآن عظیم الشأن، فروشندگان را به رعایت عدالت و دقت در وزن کردن اجناس و پرهیز از کم فروشی امر می‌کند، که پیمانه و وزن را تمام بگذارند و کم فروشی نکنند. سوره مطففین نیز در مذمت و توبیخ کم فروشان نازل شده‌است. بدیهی است که کم فروشی، امری کلی است و شامل نقص و کم گذاشتن در هر گونه اندازه‌گیری و تضییح حقوق مصرف کننده می‌شود.

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1239047/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبعیض قومیتی بیشتر در هلند و تبعیض مذهبی بیشتر در فرانسه احساس می‌شود

داوری که بارسلونا را به لیگ اروپا فرستاد!

همراهی اروپا با اعراب در ادعای جزایر سه‌گانه برای دریافت گاز است

واکنش جامعه ورزش به ادعای اتحادیه اروپا درباره جزایر سه‌گانه ایران

توافق اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران

همراهی اروپا با کشورهای عربی در جزایر سه گانه ایران، ارزش بالایی ندارد

بازگشت مهندس به تمرین‌ همشهری‌ها

چرا چین بیشتر از نیاز خود نفت می خرد؟

پزشکیان فردا عازم روسیه خواهد شد؛ دیدار با سران کشورهای چین، روسیه و هند در دستور کار رئیس‌جمهور

جزئیات برنامه پزشکیان به روسیه اعلام شد/ پزشکیان با روسای جمهور این 4 کشور دیدار می‌کند

قهرمانی مبارزان حرفه‌ای اژدهای سرخ در سوپر لیگ ام‌ام‌ای چین

چین متقاضی مرکبات مازندران است

بازدید هیأت طالبان از معادن کشور چین

بریکس باید از ارزهای دیجیتال استفاده کند

روند تقاضای نفت چین همچنان افزایشی است/ جهان تا 2050 روزانه بیش از 100 میلیون بشکه نفت نیاز دارد

هند و چین درباره گشت مرزی در منطقه مورد مناقشه به توافق رسیدند

برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به روسیه تشریح شد

چین، آمریکا و کانادا را به تضعیف ثبات در تنگه تایوان متهم کرد

جنگنده F-18 سوپرهونت چقدر خرج روی دست آمریکا گذاشت؟

«هریس» نامزد مورد علاقه انگلیسی‌ها

سفر بلینکن به منطقه

«دد پول و ولورین» از «باربی» جلو زد/ دوازدهمین فیلم پرفروش سینماهای آمریکا

دیدار فرستاده بایدن و نبیه بری در بیروت

سی‌ان‌ان: روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار دارد/ نگرانی زیادی از اینکه آمریکا چگونه طی یک سال گذشته دیپلماسی را مدیریت کرده، وجود دارد

واکنش رئیس بنیاد ایرانشناسی به بیانیه مالکیت جزایر سه‌گانه

وزیر خارجه روسیه: پیشنهاد بایدن برای مذاکره در مورد کنترل تسلیحات هسته‌ای فریب است

بلینکن عازم خاور‌میانه می‌شود

جیمی کارتر: لابی اسرائیل تعیین می‌کند که ما حامی اسرائیل باشیم

مدودف: بریکس و شانگهای توانایی مقابله با تسلط آمریکا را دارند

مهم‌ترین هواپیمای جنگی نیروی دریایی آمریکا کدام است ؟

وزیر دفاع آمریکا : گفتن این که حمله اسرائیل به ایران ، دقیقا، به چه شکل خواهد بود، دشوار است

اعزام نیرو‌های آمریکا به اسرائیل؛ گامی به سوی گسترش جنگ

سه سناریوی محتمل در پی افشای اسناد ادعایی مرتبط با حمله اسرائیل به ایران

فرستاده ویژه آمریکا در امور لبنان: هیچ اقدامی برای اجرای قطعنامه 1701 صورت نگرفته/ جامعه جهانی و واشنگتن به بازسازی لبنان متعهد هستند/ قطعنامه 1701 اساس حل مناقشه خواهد بود و الحاقات، ضمانت‌هایی برای دو ملت و جامعه جهانی فراهم خواهد کرد

پیام رئیس بنیاد ایران‌شناسی در محکومیت «بیانیه‌نویسی علیه ایران درباره مالکیت جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس»

ترامپ در نظرسنجی‌ها از هریس پیشی گرفت

اسرائیل به سامانه تاد مجهز شد/ خبر سناتور آمریکایی درباره حمله سخت نتانیاهو به ایران

دغدغه ایران توقف جنایت اسرائیل است

سفر بلینکن به منطقه برای یازدهمین بار از آغاز جنگ غزه

موضع گیری باورنکردنی دونالد ترامپ: اگر رئیس جمهور شوم ..

واکنش کرملین به ادعای همکاری نظامی روسیه با کره شمالی

وزیر دفاع آمریکا وارد کی‌یف شد

بلینکن بار دیگر به منطقه سفر می‌کند/ رایزنی برای آتش‌بس در لبنان در دستور کار

برخورد بالگرد به برج رادیویی در تگزاس/ 4 نفر کشته شدند

اعلام نامزدهای بهترین دوندگان سال 2024 دوومیدانی جهان

انتقاد هریس از ترامپ برای استفاده از الفاظ رکیک

گفتن این که حمله اسرائیل به ایران، دقیقا، به چه شکل خواهد بود، دشوار است

فرستاده ویژه آمریکا در امور لبنان: هیچ اقدامی برای اجرای قطعنامه 1701 صورت نگرفته/ جامعه جهانی و واشنگتن به بازسازی لبنان متعهد هستند/ قطعنامه 1701 اساس حل مناقشه خواهد بود

رایزنی دبیرکل ناتو و رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در حوزه همکاری‌ امنیتی

گام های بلند کیش در مسیر بهبود کیفی وکمی آموزش