ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جزایر سه گانه ابزار معامله پشت پرده و انحراف از مسئله فلسطین و لبنان اروپا

جزایر سه گانه ابزار معامله پشت پرده و انحراف از مسئله فلسطین و لبنان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ ادعایِ خلاف واقع «ایران به اشغال جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی پایان دهد»! ادعایی بی‌اساس و البته تکراری بخشی از بیانه پایانی نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا بود که در آن بیانیه کشورمان متهم به نادیده گرفتن حقوق بین الملل نیز شده است!
هشدار قالیباف به اتحادیه اروپا درباره جزایر سه‌گانه‌ ایران این ادعا مانند گذشته با واکنش مقامات و فعالان سیاسی مواجه شده است و بسیاری از آن‌ها بر این باور هستند کشورهای غربی و عربی با سوءاستفاده از شرایط منطقه در حال تفرقه‌افکنی و محدود کردن دامنه نفوذ ایران در خاورمیانه است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
سید عباس عراقچی در واکنش به این ادعا نوشته است: «دوران سیاست خبیثانه تفرقه بینداز و حکومت کن اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است. بخش ایران در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس پیام‌های زیادی در خود دارد. از نظر ما روشن است که مسیر همکاریِ با احترام که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف از جمله در نیویورک به آنها پیشنهاد شد اکنون با تمایل اروپا برای تقابل پاسخ داده شده است از طریق تحریم پروازهای مسافری و ایراد اتهام عبث «اشغالگری» به ایران! جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود.»
تکرار ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه گانه آن هم با اتهام «اشغال‌گری» نسبت به ایران پس از بازتاب حضور چشمگیر گسترده مسئولان جمهوری اسلامی و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها کشور مسلمان در حمایت از مردم فلسطین و لبنان تلاشی برای ضربه زدن به سیاست راهبردی ایران در حمایت از محور مقاومت است. علاوه بر این به باور بسیاری از تحلیلگران این بیانیه فرصتی برای انتقام جویی اتحادیه اروپا از ایران است زیرا اروپا از آغاز جنگ اوکراین، به کرات ایران را متهم به ارسال پهپاد به روسیه کرده است، ادعایی که بارها توسط یران رد شده است اما اکنون اتحادیه اروپا این اقدام را فرصتی برای انتقام‌گیری و اعمال فشار بیشتر بر ایران می‌داند وزیر خارجه نیز در پیامش به این سیاست کشورهای غربی نیز طعنه زده است.
نکته جالب توجه در این میان، یادآوری حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه با استناد به منابع اروپایی است. بی‌بی‌سی با استناد به سندهایی که اردشیر زاهدی به موسسه هوور در دانشگاه اکسفورد قرار داده، در سال 2021 نوشته است: «یک هفته قبل از اعلام عمومی تاریخ خروج نظامیان بریتانیایی از خلیج فارس، گورونوی رابرتس، وزیر مشاور در امور خارجه دولت بریتانیا در هفتم ژانویه 1968، هفدهم دی 1346، به تهران سفر کرد. در آن زمان علاوه بر بحرین و قطر، هفت شیخ نشین ابوظبی، دوبی،‌ شارجه، راس الخیمه، عجمان، فجیره و ام القیوین که در مجموع امارات متصالح نامیده می شدند، تحت الحمایه بریتانیا بودند.»
همچنین براساس این اسناد، ایران از دوره قاجار و در دوره پهلوی با بریتانیا بر سر حاکمیت بر بحرین اختلاف داشت و از طرفی بریتانیا را در واگذاری جزایر سه‌گانه به شیوخ شارجه و راس‌الخیمه مقصر می‌دانست. شاه ایران در دیدار با حاکم وقت دبی درباره این جزایر گفته بود: «مال دزدی که انگلیسی‌ها از ما گرفته‌اند، اکنون در دست شارجه و راس‌الخیمه است. این جزایر مثل اسلحه‌ای است که به طرف قلب ما نشانه‌گیری شده است.»
همچنین این اسناد می‌گویند بعد از اینکه ایران کنترل جزایر را بدست گرفت، امارات متحده عربی به عنوان یک کشور تشکیل شد اما امارات بدون در نظر گرفتن وقایع مستند تاریخی در کشاکش درگیری‌های اروپا و کشورهای عربی با ایران، همچنان مدعی حاکمیت بر جزایر سه گانه است!
علاوه بر این در روزهای گذشته موضوع عمران و آبادانی جزایر سه گانه ایرانی نیز بیش از گذشته مورد توجه محافل رسانه‌ای و سیاسی قرار گرفته است تا حاکمیت ایران بر این جزایر بیش از بیش اثبات شود. در همین راستا روز گذشته محمد باقر قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: «از دولت محترم می‌خواهیم هرچه سریع‌تر مقدمات اجرایی شدن ماده 61 قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور را برای توسعه جزایر سه گانه ایرانی فراهم کند.»
در ادامه گفتگو با چند تن از نمایندگان مجلس دوازدهم شورای اسلامی و نیز نمانیدگان ادوار مجلس را در این زمینه می‌خوانید:

ایرانیان جهان

اتهام‌زنی درباره جزایر سه گانه در قالب یک پروژه مشترک برای فشار بر ایران و روسیه است ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پار لمانی ایسکانیوز گفت: بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس به علت معامله پشت پرده میان این دو است. شورای همکاری از اتحادیه اروپا خواسته است در ازای محکوم کردن روسیه در جنگ اوکراین، آنها نیز ایران را در مسئله جزایر سه گانه محکوم کنند و این همکاری در قالب یک پروژه مشترک برای فشار بر ایران و روسیه است.
وی با بیان این که اروپائیان در این معامله اشتباه کرده‌اند، گفت: در سال 1971 اصلا کشوری به نام «امارات» در منطقه وجود نداشت و مسئله دیگر این است که خود اروپا در زمینه‌هایی مانند ایرلند شمالی، ولز، اسکاتلند و کاتولینا درگیر مشکلات اساسی است و برخی از این‌ها، سالهاست برای استقلالشان مبارزه می‌کنند! بنابراین باید در مقابل اقدام نسنجیده اروپا واکنش نشان دهیم زیرا این جزایر جزئی از خاک ایران است و حتی اگر عمیق‌تر به مسئله نگاه کنیم، حکام قدیم امارات را ایران تعیین می‌کرد.
نماینده تهران در مجلس دوازدهم شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی از موارد حائز اهمیت دیگر در این زمینه سکوت هواداران رژیم شاهنشاهی در این زمینه است که نشان می دهد چقدر این افراد وابسته هستند و چیزی به نام «ملیت» و «ایرانیت» برای آنها مطرح نیست و باید در عرصه رسانه به علل سکوت این افراد نیز پرداخت.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به راهکار قطعی پایان دادن به این اتهامات گفت: در این زمینه باید اولا مسائل کشورمان با امارات را به نحو کامل حل و فصل کنیم. مثلا ما منابع مالی که در چین داریم به امارات می‌آوریم و سپس وارد کشور می‌کنیم در حالی که باید این منابع را به طور مستقیم وارد کشور کنیم همین اقدام تا حدودی رویه امارات را تغییر می‌دهد. باید پرسید چرا کشور وابسته به جزیره‌ای نگه داشته شده که هر چه دارد از رهگذر تعامل با ایران است. ثانیا به عمران و آبادانی این جزایر بیشتر بپردازیم.

ایرانیان جهان

می‌خواهند افکار عمومی را از منطقه فلسطین و لبنان به خلیج فارس هدایت کنند شهریار حیدری نماینده ادوار مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: وقتی در شرایط فعلی منطقه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده‌اند که ایران دست از اشغال جزایر سه گانه بردارد! ناشی از چند مسئله است: اولا این مسئله منبعث از موج سواری بر بی طلاعی افکارعمومی از تاریخ این جزایر است. مسئله دیگر این است که تعمد می‌خواهند در شرایط فعلی افکارعمومی را از منطقه فلسطین و لبنان به خلیج فارس هدایت کنند تا این ظلمی که به مردم فلسطین و لبنان می‌شود به گونه‌ای تحت شعاع این جوسازی‌ها قرار گیرد. سوم این که خود کشورهای عربی از جمله امارات بر اساس مستندات تاریخی بر مالکیت ایران بر این جزایر سه گانه واقف هستند. در تحقیقات میدانی که در گذشته برای اثبات مالکیت ایران بر جزایر سه گانه داشتم از بیشترین منابعی که استفاده کردم، منابع عربی بود.
وی با بیان این که بیانیه اخیر اتحادیه اروپا کاملا سیاسی است، گفت: کشورهای اروپایی ز جمله فرانسه و آلمان حدود 90 سال قبل در زمینه افزایش حضور در منطقه خاورمیانه مطالعاتی داشته‌اند و به این راهکار رسیده‌اند که با ایجاد «تفرقه» در کشورهای منطقه در دو حوزه قومی و مذهبی می توان در این جا استقرار پیدا کرد و از منابع عظیم گازی و نفتی آن بهره برداری کرد. این هدف استراتژیک اروپا در خاورمیانه است و تا حدودی نیز موفق شده است. شوروی سابق و آمریکا برای به دست آوردن منافع بیشتر نیز همین راهبرد را در منطقه ما پیگیری کرده و می‌کنند.
اروپا در امتداد امتداد خط اتهام‌زنی به ایران در جنگ اوکراین از ادعای امارات حمایت می‌کند این نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: طرح موضوع جزایر سه گانه هیچ نفعی برای امارات ندارد و اگر کشوری بخواهد ادعایی داشته باشد آن کشور ایران است که بنا بر اسناد تاریخی می تواند بر جزایر دیگری نیز ادعای حاکمیت داشته باشد که اما برای پیشگیری بر تفرقه و نفاق در منطقه و شناخت از راهبرد اروپا این موضوعات را مطرح نمی‌کند. اروپائیان همواره در مدارک تاریخی خود بر این نکته تاکید کرده‌اند که این جزایر جزو مسلم خاک ایران است و حالا به علت مسائل جنگ اوکراین و روسیه و در امتداد خط اتهام‌زنی به ایران از ادعای امارات حمایت می‌کنند تا در منطقه تنش ایجاد کنند و به راهبرد تفرقه افکنی‌اش ادامه دهد.
وی گفت: ساکنان جزایر سه گانه کاملا بر این مسئله واقف هستند که جمهوری اسلامی ایران بر حاکمیت خود بر این بخش از سرزمینش کاملا حساس است و اجازه حتی جدا شدن یک وجب از خاک کشورش را به هیچ کشوری نمی‌دهد بنابراین از بابت طرح چنین موضوعاتی هیچ نگرانی ندارند.
حیدری در واکنش به درخواست رئیس مجلس از دولت مبنی بر اهتمام در زمینه عمران و آبادانی کشور گفت: برنامه هفتم راهبرد کلان نظام حکمرانی کشور است و بخشی از برنامه و راهبرد ما تقویت جزایر ایرانی خلیج فارس با هدف رونق و توسعه گردشگری در منطقه است اما به هر دلیلی در این زمینه تاکنون کوتاهی شده است. در دولت های گذشته این بحث مطرح شد که مهاجرت به این مناطق در دستور کار قرار گیرد و از ظرفیت خدادادی این مناطق استفاده شود اما به صورت ویژه بحث‌های در دولت آقای روحانی شروع شد و در دولت شهید رئیسی نیز پیگیری شد اما تاکنون اجرایی و عملیاتی نشده است.
وی در ادامه گفت: این مباحث البته مربوط به همه جزایر است اما به طور خاص جزیره زیبایی و جاذبه گردشگری «ابوموسی»، «تنب بزرگ» و «تنب کوچک» به مراتب بیشتر از جزایر کیش و قشم است و علاوه بر ظرفیت‌های مردمی، سرمایه‌گذار خارجی نیز حاضر به سرمایه‌گذاری در این مناطق است.
این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم درباره وظایف دستگاه دیپلماسی کشور در مواجه با ادعای امارات گفت: دستگاه سیاست خارجی ما ماموریت دارد تا در برابر اظهارات و اقدامات سایر کشورهای دیگر چه مثبت و چه منفی عکس العمل نشان دهد. اظهارات و اقدامات مثبت را تقویت کند و اظهارات منفی را نیز با ساز و کار دیپلماتیک، حل و فصل کند و باید این تهدید را به فرصت تبدیل کند زیرا حق با ایران است و باید در نظام بین‌الملل علاوه بر این که اظهارات شورای همکاری خلیج فارس را با شدت محکوم کنیم، به ارائه مستندات تاریخی درباره حق خود بپردازیم البته این دست فعالیت ها اصلا به معنی مذاکره بر سر جزایر سه گانه نیست زیرا درباره حق خودمان با کسی مذاکره نخواهیم کرد.

ایرانیان جهان

دستگاه سیاست خارجی نباید در برابر مسائل تفرقه افکنانه به بیانیه اکتفا کند فرهاد بشیری، عضو کمیسیون اصل نود مجلس دوازدهم شورای اسلامی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: متاسفانه گاهی اوقات اظهارنظرها در عرصه بین المللی بر اساس واقعیت شکل نمی‌گیرد. در متون تاریخی خلیج فارس و جزایر سه گانه را با نام ایران می‌شناسند اما در حال حاضر کشورهای عربی و غربی برای این که بخواهندعمق نفوذ راهبردی ایران در منطقه را به حاشیه بکشانند چنین اتهاماتی را مطرح می‌کنند.
دستگاه سیاست خارجی کشور نیز باید مسائل اتهام آمیز و تفرقه افکنانه‌ای از این دست را فنی‌تر و دقیق‌تر پیگیری کند و صرفا به دادن بیانه‌های رسانه‌ای اکتفا نکند و در مجامع بین‌المللی به خوبی از حقوق مسلم کشور دفاع کند و از حق حاکمیت بر جزایر سه‌گانه صیانت کند تا تاثیر این گونه اتهامات کمرنگ شود.

ایرانیان جهان

برای پیشگیری از نفوذ اختلافات در جزایر سه گانه باید آبادانی آن‌ها در اولویت باشد حسین صمصامی اقتصاددان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم نیز در تحلیل توصیه رئیس مجلس به دولت برای توجه به آبادانی جزایر سه گانه به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: برای این که اختلافاتی که از سوی بیگانگان مطرح و دامن زده می‌شود در این جزایر ریشه نکند باید در این جزایر سرمایه‌گذاری ویژه انجام شود و توسعه این مناطق تبدیل به یکی از اولویت‌های اقتصادی کشور شود. چرا در شرایط فعلی تا این حد دولتمردان بر مبحث اقتصادی و معیشتی تکیه می‌کنند؟ زیرا اگر به این مسائل اهتمام نداشته باشیم باعث می‌شود تا مردم از حاکمیت جدا شوند بنابراین اگر قدرت حاکمیت کشور در این جزایر تقویت نشود، همین اتفاق در آنجا نیز ممکن است بیفتد.
نماینده تهران در مجلس دوازدهم شورای اسلامی در ادامه گفت: جدایی مردم از حاکمیت یکی از مباحثی است که نفیو در کتاب «هنر تحریم» به آن پرداخته است. وی در این کتاب آورده است هدف از تحریم و ایجاد موانع رشد اقتصادی در یک کشور این است که پشتوانه مردمی حکومت‌ آن از بین برود.
انتهای پیام/

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1239341/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفت‌وگوی 40 دقیقه‌ای وزرای خارجه ایران و ژاپن

جزئیات گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و ژاپن

گفت‌وگوی ‌وزرای خارجه ایران و ژاپن‌

گزافه‌گویی اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران

همراهی اروپا با اعراب برای دریافت گاز است!

آمار بد خوان کارلوس گاریدو در آسیا و اروپا؛ او با پیروزی غریبه است!

رئال‌مادرید – دورتموند؛ فینالیست‌ها برمی‌گردند/ از یوسی‌ال تا ال‌کلاسیکو!

فیلم | خیابانی از خجالت اتحادیه اروپا درآمد، گاریدو عصبانی شد

بورل: خاورمیانه در آستانه یک جنگ فراگیر است

ترکیب رویایی لیگ برتر در یک دهه اخیر؛ سیتی با 5 نماینده درخشید

تیم والیبال نشسته بانوان فولاد مبارکه سپاهان راهی چین شد

برنامه دیدارهای «پوتین» با روسای جمهور ایران، چین و ترکیه

دیدار پزشکیان با رؤسای جمهور روسیه، چین، هند، مصر

مومنی، وزیر کشور: اخراج اتباع غیر مجاز، اولویت اول است

ابراز نگرانی بایدن از افشای اسناد اطلاعاتی آمریکا درباره ایران و رژیم غاصب صهیونیستی

خبر درز اطلاعات محرمانه درباره ایران به کاخ سفید کشیده شد

بایدن از افشای اسناد اطلاعاتی آمریکا درباره ایران و اسرائیل عمیقا نگران است

حزب الله: فرستاده آمریکا علناً از تغییر در قطعنامه 1701 سخن می‌گوید

سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا با دستور کار تنش زدایی یا تشدید درگیری‌

اظهارات جنجالی ترامپ درباره پوتین

سفر به آمریکا یا قتل؟ | ماجرای ناپدید شدن جوان مخترع

واکنش بایدن به درز اطلاعات محرمانه درباره حمله اسرائیل به ایران

نگرانی بایدن از درز اطلاعات محرمانه در ارتباط با ایران

حزب الله: فرستاده آمریکا ‌از تغییر در قطعنامه 1701 سخن می‌گوید

واکنش حزب الله به طرح فرستاده آمریکا

ادعا‌های جدید ترامپ درباره پوتین

از قاتل مغزخوار تا پرستار مرگ | وحشت زندان‌بان‌ها از این قاتلان بی‌رحم

ترامپ پوتین را تهدید به حمله به مسکو کرد

طرح جدید رئیس شاباک درباره تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی

شهادت سنوار باعث تضعیف حماس نشده/تلفات اسرائیل در غزه بالا است

سامانه‌های بندر حیفا هدف حمله سایبری قرار گرفتند

چهار فرضیه در افشای تمرین نظامی اسرائیل برای حمله به ایران

جزئیات تمرین نظامی اسرائیل برای حمله به ایران لو رفت!+ عکس

انتقاد از هر سـو

خبررسانی تکان دهنده رسانه ملی

وضعیت سخت بیمارستان «کمال عدوان» در شمال غزه به علت نبود امکانات

اصابت موشک‌های حزب‌الله به نظامیان اسرائیل

حمله به «قرض‌الحسن»؛ تخریب هدفمند نهاد خدمات مالی شهروندان لبنانی

آیا روند صعودی قیمت طلا ادامه می‌یابد؟

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 1 آبان 1403

دبیرکل عهدالله عراق: شهید «یحیی سنوار» تبدیل به اسطوره جهانی شد

شیخ اکرم الکعبی تهدیدهای دشمن را به چالش کشید

تندیس الکاسب حبیب‌الله به کسبه برتر اهدا می‌شود

کشورهای اسلامی در برابر توطئه‌های جاسوسی هوشیار باشند

مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران

کاهش اعتبار اقتصادی آلمان در سطح بین‌المللی

اقتصادی‌ترین سدانی که با فناوری فرانسوی‌ها تولید می‌شود

گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و ژاپن/ ابراز نگرانی توکیو از تشدید تنش‌ها در غرب آسیا

محورهای رایزنی وزرای خارجه ژاپن و ایران

‌حریفان ایران در جام جهانی کاراته