ایرانیان جهان

آخرين مطالب

صادرات تولیدات خانگی از مشهد به امارات، کانادا، آلمان و چین آسیا و اقیانوسیه

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش قدس خراسان، قصه‌ اغلب کارآفرینان از یک نیاز شروع شده، نیازی که برای پاسخ به آن از راه‌های معمول استفاده نشده است و خلاقیت برای پاسخ‌گویی به آن نیاز، قدم‌های بعدی و گسترش و توسعه آن را رقم زده است.
مرجان محمدی یکی از پشتیبانان مشاغل خانگی است که برای پاسخ به یک نیاز ساده مسیری را طی کرده که منجر به شکل‌گیری یک کارآفرینی شده است.
او در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره چگونگی راه‌اندازی و ورود خود به حوزه چرم‌دوزی می‌گوید: سال 91 بود که همسرم ورشکسته شد و می‌خواستم برای خودم کیف بخرم، اما پول نداشتم. خواهرم از یک مربی چرم‌دوزی پول می‌خواست و او به من گفت به‌ جای این پول برو و چرم‌دوزی را از این مربی یاد بگیر. چند کیف اولی که دوختم را فروختم و همین کار جرقه شروع به‌ کار ما در حوزه چرم‌دوزی شد. بعد در یک نمایشگاه شرکت کردیم و دو نفر مشتری کارهایمان شدند، کم‌کم کار را توسعه دادیم و اکنون حدود 150 خانم در منزل خود برای ما کار می‌کنند و 6 نیروی ثابت در کارگاه داریم.
محمدی با بیان اینکه کار در حوزه مشاغل خانگی سختی‌های خاص خودش را دارد، می‌افزاید: در گذشته در زمینه مباحث فرهنگی یکسری چالش‌هایی وجود داشت، به ‌عنوان مثال یک زمانی هنگامی که خانمی کار را تحویل می‌گرفت، می‌گفت مادر شوهرم و همسایه‌ها متوجه نشوند که در خانه کار می‌کنم، اما اکنون اوضاع فرهنگی بهتر شده است.
صادرات محصولات چرمی به امارات، کانادا، آلمان و چین
این پشتیبان مشاغل خانگی از صادرات محصولاتشان به کشورهای امارات، کانادا، آلمان و چین خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: صادرات کالا به ‌مراتب راحت‌تر از فروختن کالا در داخل کشور است. البته که نیاز به سرمایه برای بازاریابی در بازار مقصد دارد، اما در مجموع این نوع عرضه کالا خیلی بهتر از فروش در بازار داخلی است. اکنون در بازار داخلی خیلی اوقات چک مشتری برگشت می‌خورد، اما پول صادرات نقد و به دلار و درهم است و با نوسان‌های دلار متضرر نمی‌شوم اما وقتی از مشتری داخلی چک سه‌ماهه می‌گیرم، نوسان‌های دلار موجب می‌شود هنوز چک نقد نشده من متضرر شوم؛ چرا که تهیه مواد اولیه وابسته به دلار است.
او با اشاره به مشکلات حوزه کارآفرینی از قبیل کسری نقدینگی و نوسان‌های نرخ ارز، بیان می‌کند: اکنون همه ارگان‌ها به‌ دنبال این هستند که مجوز کسب‌وکار بدهند تا بگویند اشتغال‌زایی کرده‌ایم و گزارشی در این زمینه ارائه کنند؛ مشکلات ما پس از صدور مجوز شروع می‌شود. به ‌عنوان مثال ما یکی از مشاغل خانگی هستیم که تولیدکننده صنایع دستی هستیم، اما اداره کل امور مالیاتی می‌خواهد از ما مالیات بگیرد و بعد باید ثابت کنیم صنایع دستی در همه دنیا از مالیات معاف است اما می‌گویند کاری نداریم که صنایع دستی معاف از مالیات است، باید این مقدار مالیات پرداخت کنید.
محمدی با بیان اینکه اساسی‌ترین مشکلی که در همه ارگان‌ها به‌ عنوان یک کارآفرین دارم این است که قانون رعایت نمی‌شود اما رابطه رعایت می‌شود، متذکر شد: شهرداری سال گذشته آموزشگاه ما را پلمب کرده و گفته بود خرداد پارسال شورای شهر تصویب کرده از این چهارراه تا این چهارراه تجاری است، در حالی که طبق مصوبه هیئت وزیران آموزشگاه‌ها به‌ طور قانونی از پرداخت تجاری‌سازی مکان معاف هستند، اما شهرداری 2میلیارد تومان جریمه مشخص کرده و می‌گوید ملک مسکونی را تجاری کرده‌اید.
این پشتیبان مشاغل خانگی ادامه می‌دهد: قانون می‌گوید یک آموزشگاه فنی و حرفه‌ای نیاز به مکان تجاری ندارد، اما شهرداری می‌گوید آن ارگان قانون خودش را دارد و من کاری به آن ندارم، باید پول تجاری‌سازی را پرداخت کنید وگرنه پلمب می‌کنم. در حالی که پیش از دریافت مجوز، این مسائل را نمی‌گویند. اداره کار نیز می‌گوید آن‌ها قانون خودشان را دارند و خودت مسئله را پیگیری کن.
​​​​​​​
مشاغل خانگی در زمان تداخل قوانین حامی ندارد
او با بیان اینکه مشاغل خانگی در این جور مواقع حامی ندارد که بتواند از این نوع مشاغل حمایت کند، می‌گوید: من به‌ عنوان یک تولیدکننده نیاز دارم از خیلی چیزها معاف باشم. 500 میلیون تومان ماشین‌آلات و تجهیزات خریداری کرده‌ام به امید اینکه هم خودم و هم خانم‌هایی که در منزل کار می‌کنند، درآمدی داشته باشند تا اوضاع اقتصادی بهتر شود.
محمدی متذکر می‌شود: در مجموع از تولیدکننده بودن راضی هستم. من از سال 91 در زمان چهار رئیس‌جمهور کار کرده‌ام و در هر دولت نیز مشکلات خاص خودش را داشته‌ام. اما نوع درآمد تولید به‌ گونه‌ای است که ما را جلو برده و با درآمدی که از طریق دلالی کسب می‌شود، متفاوت است. دعای آن خانم خانه‌داری که مثلاً شوهرش معتاد است و در خانه برای ما کار می‌کند، خیلی بیشتر سبب پیشرفت کاری من شده تا درآمدی که از طریق دلالی کسب می‌شود.
این پشتیبان مشاغل خانگی با بیان اینکه نوع درآمدی که داریم نتیجه زندگی سالم است، به همین خاطر این هزینه با توجه به درآمد کم آن برای من راضی‌کننده است، می‌افزاید: به ‌عنوان مثال اگر سرمایه کاری من 4میلیارد تومان باشد و با آن سه خودرو از کارخانه بخرم و بفروشم، 5/1 میلیارد سود می‌کنم و در سال 3میلیارد تومان سود کرده‌ام یعنی تقریباً با دلالی خیلی ساده می‌توانم درآمدم را تا پایان سال دو برابر کنم. نه تنها در حوزه خودرو بلکه در بیشتر حوزه‌ها از جمله طلا و خانه نیز همین ‌گونه است. اما در کار تولید هیچ وقت سود سالیانه‌ام به 3میلیارد تومان نرسیده است. نکته‌ای که وجود دارد این است هنگامی که خودم را با یک دلال مقایسه می‌کنم، می‌بینم آن آرامشی که من در زندگی دارم آن دلال ندارد. خیلی اوقات به‌ واسطه دعای خیر زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست مشکلات و گرفتاری‌هایم به ‌صورت خودکار حل شده، شاید خیلی از آدم‌ها با شنیدن این موضوع را درک نکنند که چه اتفاقی رقم‌ خورده است.
راه‌اندازی آموزشگاه به ‌دلیل نبود نیروی کار حرفه‌ای
او درباره مشکلات فروش کالا نیز عنوان می‌کند: ما مشکل فروش نداریم؛ چرا که محصولاتمان خاص است اما چون کارمان خانگی است، اصولاً با کمبود نیروی کار مواجه می‌شویم. با کمال احترام به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و هنرستان‌ها، کسانی که دوره‌های فنی و حرفه‌ای و دوره‌های هنرستان‌ها را می‌گذرانند، عملاً هیچ کاری بلد نیستند چون مربی فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند آموزشی را ارائه دهد که نیاز بازار است و آن چیزی که آموزش می‌دهد مربوط به 40-30 سال پیش است.
محمدی خاطرنشان می‌کند: هنگامی که آموزشگاه تأسیس و مجوز آن را تهیه می‌کنیم، نیروی کار به ‌راحتی به ما اعتماد می‌کند تا برای ما کار کند و ما نیز نیروی کار مورد نیاز خود را تأمین می‌کنیم. یک جنبه دیگر ماجرا این است که در حوزه مشاغل خانگی هنگامی که یک خانم آموزش می‌بیند، پس از مدتی کار کردن برای ما به این نتیجه می‌رسد که درآمدش کافی نیست و برایش صرفه اقتصادی ندارد؛ چرا که تولید مستقل درآمد بیشتری برایش دارد، به همین خاطر اکنون خیلی از هنرجوهایی که داشتیم، کارگاه‌دار شده‌اند، چون با سرمایه 10میلیون تومانی می‌توانند کار چرم‌دوزی را آغاز کنند.
این پشتیبان مشاغل خانگی با بیان اینکه برندهای معروف چرم در مشهد باعث شدند بازارسازی بزرگی در این زمینه در مشهد صورت بگیرد، ادامه می‌دهد: اگر همه مشهدی‌ها کارگاه چرم راه‌اندازی کنند، مشهد شهر جهانی چرم‌ها می‌شود و آن زمان شما شاهد ایجاد بازارهای بین‌المللی در این حوزه خواهید بود. من نگران این نیستم که تعداد رقیبان در مشهد زیاد شود چون وقتی تعداد رقیبان افزایش پیدا می‌کند، ما برای یکدیگر بازار ایجاد می‌کنیم. اگر کارهای تولیدی چرمی که اکنون تولید می‌شود را با 10سال گذشته مقایسه کنید، اصلاً از نظر کیفیت، تنوع و کارایی محصول قابل مقایسه نیستند. هر چقدر این تیم در شهر مشهد قوی‌تر شود، منِ تولیدکننده نیز برای تأمین نیروی کار راحت‌تر هستم.

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1240107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تذکر هوشمندانه عراقچی به مترجم درباره عرب‌ها

یادمان هنرمند فقید «محمد اسماعیلی» در فرهنگسرای ارسباران

عکسی که دنیای خفته را بیدار نکرد؛ تشابه وضعیت دختر فلسطینی با پسر ژاپنی (تصویر)

چرا باید به ژاپن سفر کنیم/ شرایط تور ژاپن

حفظ ارتباط میلان با ادین ترزیچ؛‌ وست هم دیگر تیم علاقه‌مند به سرمربی آلمانی

افزایش نجومی نرخ پرواز / بلیت 12 میلیون تومانی 35 میلیون تومان شد!

بدون FATF در تحریم ابدی هستیم

رئیس جمهور عازم روسیه شد

دلیل خشک شدن هامون؛ افغانستان مقصر است؟!

رفت و آمد خودرو‌های فاقد مجوز در مرز دوغارون ممنوع است

آچمز شدن محور صهیونیستی دی پی افشای اطلاعات محرمانه / بلینکن در یازدهمین سفر خود به اسرائیل چه هدفی دنبال می‌کند؟

درخواست نمایندگان کنگره آمریکا از بایدن برای ورود خبرنگاران به غزه

مسعود پزشکیان پیش از عزیمت به روسیه چه گفت؟

مرگ اسلام‌گرای حامی اسرائیل! / فتح‌الله گولن را بیش‌تر بشناسید +عکس

بازگشت فرستاده آمریکا از بیروت با دست خالی

قیمت طلا جهانی امروز 1 آبان 1403

پزشکیان: عضویت در بریکس فرصت خوبی برای پایان دادن به تمامیت خواهی آمریکا است

ماجرای ناپدید شدن مرموز جوان مخترع تهرانی/ برادرکشی در روز روشن؟

پزشکیان: بریکس راهی برای برون رفت از تمامیت‌خواهی آمریکاست

پزشکیان: بریکس فرصتی برای پایان دادن به تمامیت‌خواهی آمریکاست

هدف بلینکن از سفر به سرزمین‌های اشغالی؛ عقب انداختن حمله به ایران تا بعد از انتخابات آمریکا

پزشکیان پیش از عزیمت به روسیه: بریکس فرصت خوبی برای پایان دادن به تمامیت خواهی آمریکا است

کاملا هریس: ترامپ اوکراین را مجبور خواهد کرد تسلیم روسیه شود

آچمز شدن محور صهیونیستی در پی افشای اسناد محرمانه / بلینکن در یازدهمین سفر خود به اسرائیل چه هدفی دنبال می‌کند؟

سردار نقدی: کار رژیم صهیونیستی تمام شده است/مقاومت با جهان استکبار می‌جنگد

بریکس گامی موثر برای برون‌رفت از چالش یکجانبه‌گرایی و تمامیت خواهی آمریکا در جهان است

ادعای دیپلمات سابق انگلیس: در صورت پیروزی ترامپ، جنگ اوکراین به‌سرعت پایان می‌یابد

رئیس جمهوری: بریکس فرصت خوبی برای پایان دادن به تمامیت خواهی آمریکا است/ پزشکیان با کدام یک از سران کشورها دیدار می‌کند؟

افشاگری اینترسپت از دروغ‌های آمریکا و رژیم اسرائیل درباره نبرد با حزب‌الله

اعضای بریکس به دنبال کنترل آمریکا و دلار هستند

توضیحات مهم مقام عالیرتبه سپاه درباره اعزام نیرو برای جنگ با اسرائیل | کار اسرائیل تمام شده است | ان‌شاءالله همه در بیت المقدس نماز خواهیم خواند

پزشکیان: بریکس موجب تقویت همکاری کشورهای عضو مقابل یک جانبه‌گرایی آمریکا است

سفر مهم پزشکیان؛ رئیس جمهور عازم روسیه شد | پزشکیان پیش از سفر چه گفت؟

بریکس فرصت خوبی برای پایان دادن به تمامیت خواهی آمریکا است

قیمت طلا و سکه 1 آبان 1403

توان رژیم صهیونیستی در جبهه تمام شده است

رژیم صهیونیستی تمام شده است/ مقاومت با جهان استکبار می‌جنگد

کوبای چه‌گوارا یا کوبای آمریکا؟

فیلم | پزشکیان: بریکس می‌تواند راه برون‌رفت از تمامیت‌خواهی آمریکا باشد

توسعه ارتباطات میان کشورهای عضو بریکس گامی موثر برای برون‌رفت از چالش یکجانبه‌گرایی و تمامیت خواهی آمریکا در جهان است

عراقچی: همه کشور‌های منطقه مخالف حمله به ایران هستند

عضویت در بریکس فرصت خوبی برای پایان دادن به تمامیت خواهی آمریکا است

توسعه ارتباطات عضو بریکس موجب کاهش تمامیت‌خواهی آمریکاست

سردار نقدی: محور مقاومت در حال جنگ با آمریکا و انگلیس است

بریکس می‌تواند راه برون رفتی از تمامیت خواهی آمریکا باشد

عربستان نه؛ کوین دی بروین بازی در آمریکا را ترجیح می‌دهد

سرمقاله سازندگی/ آبادانی جزایر سه‌گانه

سرمقاله آرمان ملی/ قطعنامه 1701 به چه چیز نظر دارد

تصاویری از بمباران و حملات شدید رژیم صهیونیستی به ضاحیه لبنان

مخالفت آلمانی‌ها با حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی