ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مروری بر عملکرد و اهداف جنبش فتح الله گولن در ترکیه ایالات متحده آمریکا

مروری بر عملکرد و اهداف جنبش فتح الله گولن در ترکیه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فتح‌الله گولن از دهه 1970 فعالیت‌های اجتماعی و دینی خود را آغاز کرد و با سخنرانی‌های مذهبی و فرهنگی‌اش توجه بسیاری را به خود جلب نمود. در همان زمان، او از امامت جماعت به‌عنوان پایگاهی برای جذب پیروان استفاده می‌کرد و ایده‌هایش را حول محور تساهل مذهبی، مدرنیزاسیون آموزشی و گفت‌وگوی بین ادیان و بازتولید راهبرد دولت لائیک آتاتورک متمرکز ساخت.
جنبش او به‌ویژه در حوزه آموزش برجسته شد. گولن معتقد بود که آموزش راه‌حل کلیدی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ترکیه است. به همین دلیل، او و پیروانش به تأسیس مدارسی در ترکیه و سراسر جهان پرداختند که به آموزش‌وپرورش جوانان با تأکید بر ارزش‌های مدرن و مهارت‌های علمی اختصاص داشت. گولن اگرچه خود شخصیتی مذهبی با گرایش‌های ضد شیعی بود اما در مدارس خود به­ بسط الگوی دولت سکولار می­پرداخت.
جنبش گولن منسوب به فتح‌الله گولن، از شاگردان شیخ سعید نورسی است. فتح‌الله گولن در سال 1941 در ارض‌روم ترکیه متولد شد. هم‌زمان با تحصیلات رسمی، دروس دینی را فراگرفت و در نقاط مختلف ترکیه به امامت جماعت پرداخت. در سال 1963 عضو انجمن مبارزه با کمونیسم، شعبه ارض‌روم گشت. در این دوران با تورگوت اوزال آشنا شد؛ اوزال جهت استماع خطبه‌های او به مسجد بورنوا رفت‌وآمد می‌کرد. پس از کودتای 1971 دستگیر شد و پس از تحمل 6 ماه زندان آزاد گشت. با مرکز قراردادن شهر ازمیر، شروع به سفرهای تبلیغی به شهرهای مختلف ترکیه نمود و با کودتای 1980، از منصب وعظ سازمان دیانت ترکیه استعفا داد. وی تا سال 1999 به سخنرانی، نگارش و سفرهای تبلیغی متعدد پرداخت و با به راه‌انداختن نهضت خدمت، پیروان خود را در حوزه‌های آموزش، رسانه و تجارت متمرکز نمود.
نهضت خدمت گولن یک زنجیره کامل حمایت از افراد را تشکیل می‌داد. این زنجیره که هزینه خود را از طریق فعالیت‌های تجاری اعضا تأمین می‌نمود، مدارس، کلاس‌های کنکور، دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی را راه‌اندازی کرده و با جذب و بورس نمودن دانش‌آموزان مستعد و محروم، شبکه گسترده‌ای از حامیان را برای خود فراهم می‌نمود. شیوه آموزشی مدارس گولن تأکید بر اصول لائیسم ترکی، تساهل مذهبی و گفت‌وگو بین ادیان بود. همچنین این جنبش بر خلاف دیگر شاخه‌های نورجو، رویکرد ضد شیعی داشت، اما در شیوه بیان این رویکرد نیز طریق تساهل را می‌پیمود. نهضت خدمت به اعضای خود پس از پایان دوران تحصیلات، امکان نفوذ در نهادهای دولتی را فراهم می‌نمود و به این طریق به‌تدریج نیروهای خود را وارد دولت می‌کرد.
جماعت گولن از جمله معدود طریقت‌های نورجو است که حامی نظام لائیک و تمجید گر آتاتورک بوده و در مدارس خود نوعی از اسلام سکولار را آموزش می‌داد. در عرصه سیاسی نیز فتح‌الله گولن شروع به برقراری ارتباط با سیاستمداران لائیک، از جمله تانسو چیللر، مسعود ییلماز و بولنت اجویت نمود. همچنین با حزب جمهوریت خلق ترکیه ارتباطات نزدیکی برقرار کرد. مورتون آبرامویتز، سفیر وقت آمریکا در ترکیه نیز از جمله کسانی بود که گولن با آن‌ها ارتباط داشت.
پیش از سال 1999، جنبش گولن به‌عنوان جماعتی که قادر به ارائه اسلام سکولار مناسب با نظام لائیک ترکیه است، از سوی سیاستمداران لائیک مورد استقبال قرار گرفته و از سوی جریان‌های اسلام‌گرا نقد می‌شد. اما در آن سال، برنامه تلویزیونی «میدان سیاست» در شبکه آتی وی دست به افشاگری بزرگی علیه فتح‌الله گولن زد و با پخش سخنرانی مخفی او برای پیروانش، چهره دیگری از او را نشان داد. او در این سخنرانی پیروانش را تشویق می‌نمود تا بانفوذ مخفی در ساختار دولت و نیز محاصره دولت از طریق فعالیت‌های تجاری، آموزشی و غیره، شرایط را برای فرارسیدن زمان ایجاد یک دولت اسلامی در ترکیه فراهم کنند. تحت‌فشار این افشاگری، فتح‌الله گولن از کشور خارج شد و در آمریکا مستقر گردید.
با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، جماعت گولن قدرت بیشتری در ترکیه به دست آورد و به‌عنوان گسترده‌ترین طریقت به فعالیت‌های خود ادامه داد. این جنبش علاوه بر ترکیه، در مناطق آسیای مرکزی، قفقاز، آفریقا، اروپا و آمریکا نیز دست به فعالیت‌های آموزشی زده و به‌عنوان بازوی دیپلماسی عمومی دولت عدالت و توسعه شناخته شد. جنبش گولن در دوران اوج خود، 1023 مدرسه به همراه 15 دانشگاه را در ترکیه و نیز 208 مدرسه به همراه 3 دانشگاه را در خارج از ترکیه اداره می‌کرد.
135 هزار نفر از مدارس جنبش خدمت و 65 هزار نفر نیز از دانشگاه‌های آن تا پیش از کودتای نافرجام 2016 فارغ‌التحصیل شده بودند. پس از به‌هم‌خوردن روابط جنبش گولن و دولت عدالت و توسعه و با وقوع کودتای نافرجام 2016، روند اخراج منسوبان به این جنبش از نهادهای حاکمیتی به‌شدت دنبال شد. در حال حاضر، جنبش گولن در رسانه‌های ترکیه به‌عنوان جنبشی که از سوی آمریکا تجهیز شده و قصد به دست‌گرفتن قدرت با انجام کودتا و اقدامات تروریستی داشته و نیز دارای افکار انحرافی است هم­چون مهدی موعود پنداشتن فتح‌الله گولن از سوی پیروانش بود شناسانده می­شود.
در اوایل دهه 2000، گولن و حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان روابط نزدیکی داشتند و به یکدیگر کمک کردند. اما به تدریج این روابط تیره شد و اردوغان گولن و پیروانش را به‌عنوان تهدیدی برای حکومت خود قلمداد کرد. از سال 2013 به بعد، تنش‌ها به اوج رسید و اردوغان گولن را به تلاش برای سرنگونی حکومت متهم کرد. پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 در ترکیه، اردوغان به‌سرعت گولن و پیروانش را مسئول این کودتا دانست و اعلام کرد که جنبش گولن یک سازمان تروریستی است. در نتیجه، دولت ترکیه دست به سرکوب گسترده‌ای علیه اعضای این جنبش و حامیان آن زد. هزاران نفر از اعضای جنبش گولن دستگیر و به زندان افتادند و بسیاری دیگر از مشاغل خود اخراج شدند
با مرگ گولن در سال 2024 یکی از نقاط تاریک و مهم سیاسی و تاریخی ترکیه آن گونه که باید روشن نشد. او که تا پیش از مرگش در پنسیلوانیای آمریکا سکوت کرده بود و هرگونه دخالت در کودتا را رد می کرد. او ادعا می کرد که کودتا ساختگی و یا دست‌کم به صورت عمدی مدیریت شده تا اردوغان از آن برای پاکسازی گسترده در نهادهای دولتی و نظامی بهره‌برداری کند. به دنبال این کودتا، ده‌ها هزار نفر از کارکنان نظامی، قضایی، آموزشی و دولتی اخراج یا بازداشت شدند که بسیاری از آنان به ارتباط با گولن متهم بودند.
منبع
مددلو، رامین (1400). همراهی خون و خدا(شیعیان ترکیه پس از انقلاب اسلامی ایران)، تهران: انشارات دانشگاه امام صادق.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1240805/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وینیسیوس: لیگ قهرمانان متعلق به رئال مادرید است؛ با تمام توان به مصاف بارسلونا می‌رویم

انریکه: در فوتبال عدالت وجود ندارد!

دور زدن تحریم هوایی اروپا برای مسافران چقدر تمام می‌شود؟

شب پیروزی میلان و موناکو در لیگ قهرمانان اروپا

انتقام؟ اینجا زمین بازی رئال مادرید است!

ملاقات خانواده اسرای اسرائیلی با بلینکن/ درخواست فشار به کابینه تل‌آویو

دبیرکل جنبش نُجَباء: سید حسن نصرالله با بمب‌های اهدایی آمریکا به شهادت رسید

اعتراف رسانه‌های رژیم صهیونیستی: تعداد عملیات‌های روز سه‌شنبه حزب‌الله بی سابقه بود

43 عملیات مقاومت اسلامی لبنان و عراق علیه اهداف صهیونیست‌ها

تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در ایران؛ واقعیت یا سراب؟

خلاصه بازی آرسنال 1-0 شاختار دونتسک (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

تیم کوک برای نجات اپل دست به دامن دونالد ترامپ شد

خلاصه بازی رئال مادرید 5-2 دورتموند (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

خلاصه بازی استون ویلا 2-0 بولونیا (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

خلاصه بازی رئال مادرید 5-2 دورتموند (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

گل‌های بازی استون ویلا 2-0 بولونیا (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

یوونتوس و شکست مقابل یک تیم آلمانی پس از 8 سال / نکات آماری

تیاگو موتا: اشتوتگارت کاملاً سزاوار برد بود؛ مسئولیت باخت را می‌پذیرم

تصویب کمک 35 میلیون یورویی اروپا به اوکراین

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 1-1 آیندهوون (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 1-1 آیندهوون (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

خلاصه بازی یوونتوس 0-1 اشتوتگارت (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

خلاصه بازی یوونتوس 0-1 اشتوتگارت (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

خلاصه بازی آرسنال 1-0 شاختار دونتسک (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

روشن: آنقدر ذلیل نشدیم که مربی از آفریقا بیاوریم

برد و باخت در انتخابات با «کارت نفت»

خواهر رهبر کره‌شمالی: اوکراین و کره‌جنوبی «سگ‌های دست‌آموز آمریکا» هستند

واکنش فوری پنتاگون به درز اطلاعات فوق سری حمله اسرائیل به ایران

شلیک چند موشک به پایگاه غیرقانونی آمریکا در شرق سوریه

پلیس به دنبال آدم‌ربایان شهروند زاهدانی

به‌زودی غرور نتانیاهو را خواهیم شکست | آن‌ها بسیاری از فرماندهان ما را کشتند تا ساکتمان کنند | باید اشک‌ها را پاک کنیم و آماده انتقام شویم

حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی اسرائیل در جولان اشغالی سوریه

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به دو هدف اشغالگران در غور اردن و جولان اشغالی

موج جدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان/ پهپادهای مقاومت عراق، یکی پس از دیگری به سرزمین های اشغالی میرسند + عکس و فیلم

ترس عربستان از احتمال حملات نفتی

پاری سن ژرمن 1-1 آیندهوون؛ زور PSG به PSV نرسید

استون ویلا 2-0 بولونیا؛ صدرنشین لیگ قهرمانان، به فرمان پیکی بلایندرز

لژیونر استقلالی در اروپا گلزنی کرد؛ آیا او به تیم ملی دعوت می‌شود؟

پیروزی میلان و موناکو در لیگ قهرمانان

پارلمان اروپا پرداخت وام 35 میلیارد یورویی به اوکراین را تصویب کرد

تفاوت بریکس و اتحادیه اروپا از زبان کرملین+عکس

کامبک پرگل رئال با هت‌تریک وینی/ آرسنال برد، یوونتوس باخت

انهدام سامانه پدافندی آمریکا در شرق سوریه

سامانه پدافندی آمریکا در سوریه هدف قرار گرفت

حمله مقاومت عراق به هدفی حیاتی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه

طرح پیروزی یا توهم؟

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال آرسنال

بهترین گل این هفته چمپیونزلیگ انتخاب شد! (عکس)

فیلم| خلاصه بازی رئال مادرید و دورتموند (هتریک وینیسیوس جونیور) دیشب سه شنبه 1 آبان 1403

نتیجه بازی رئال مادرید و دورتموند| کامبک دیدنی رئال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 2024