ایرانیان جهان

آخرين مطالب

عبدی: آموزش و پرورش درگیر مقنعه دختربچه‌هاست اخبار ایران

عبدی: آموزش و پرورش درگیر مقنعه دختربچه‌هاست
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - عباس عبدی در اعتماد نوشت: یکی از شعار‌هایی که مطرح بوده، برقراری عدالت است که به‌طور مشخص عدالت اقتصادی بیش از سایر وجوه عدالت مورد نظر بوده است، هر چند به نظر من عدالت آموزشی و دسترسی همه جوانان کشور به سطح مطلوب آموزش شاید مهم‌تر از عدالت اقتصادی باشد و در این یادداشت نشان خواهم داد که چرا عدالت اقتصادی می‌تواند ناپایدار و کم‌اثر باشد، در حالی که عدالت آموزشی برخلاف آن بسیار اثرگذار و پایدار است.
روز گذشته هم آقای پزشکیان لایحه بودجه 1404 را به مجلس داد که 4 ویژگی برای آن برشمرد که یکی از آنها عدالت محوری بود. به نظر من این ویژگی از ساختار بودجه‌ای و اقتصادی ایران بیرون نمی‌آید و اگر در مقاطعی هم شاخص آن بهبود یابد، دوباره و به سرعت به جای قبلی و بدتر خود بازمی‌گردد. عدالت اقتصادی را اغلب از طریق شاخص‌های نابرابری و به‌طور مشخص ضریب جینی می‌سنجند. گرچه ایراد‌هایی به این شاخص وارد است، ولی قدر مسلم این است که تغییرات آن تصویر روشنی از تحولات نابرابری اقتصادی را نشان می‌دهد. مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود درباره ضریب جینی، مقدار آن را از سال 1380 تا 1402، به شرح زیر اعلام کرده است.
ضریب جینی خانوار‌های کشور پس از انقلاب ضریب جینی کاهشی ملموس یافت ولی از اواسط دهه 1360 به بعد حول و حوش 0.41 تا 0.43 بود و پس از آن همانطور که در جدول بالا دیده می‌شود، در سال 1390 به کمترین رقم رسیده دوباره افزایشی شده، سپس کاهشی و افزایشی شده است. این روند نشان می‌دهد که سازوکار‌های اقتصادی ایران قادر به اصلاح و تعدیل نابرابری اقتصادی نیست، مگر از طریق توزیع یارانه‌ها. در واقع کاهش نابرابری در سال 1390، سپس 1398 و 1400 تحت تأثیر پرداخت یارانه نقدی به مردم بوده است. نکته مهم این است که با افزایش سهم مالیات در بودجه و تولید ناخالص داخلی نیز ضریب جینی تکان نخورده است.
به عبارت دیگر به جز پرداخت‌های مالی مستقیم، هیچ یک از ساز و کار‌های موجود، قادر به بهبود نابرابری نیست. پرداخت‌های مستقیم نیز به دلیل تورم بالا به سرعت اثر خود را از دست می‌دهند. در واقع ارزش واقعی آن پرداخت‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. یارانه پرداختی در سال 1389 که 45 هزار تومان بود، معادل حدود 45 دلار بود، آن رقم اکنون حتی به یک دلار هم نمی‌رسد. البته کل مبلغ پرداختی حدود 8 برابر شده است، ولی ارزش آن کمتر از 7 دلار است.
ریشه نابرابری اقتصادی در چیست؟ سهم عوامل تولید از ارزش افزوده تعیین‌کننده توزیع درآمد است. نیروی کار، زمین و منابع طبیعی و سرمایه در قالب سرمایه مالی یا ماشین‌آلات و اخیرا نیز عامل اطلاعات و اقتصاد دیجیتال عرصه بسیار مهم و جدیدی را پیش روی اقتصاد گشوده است که هم معادلات قبلی را دچار تحول کرده و هم رشد اقتصادی و سهم نیروی کار را در ارزش افزوده و حتی بازار کار دچار تحول کرده است. دلیل اصلی آن نیز افزایش بهره‌وری نیروی کار است که موجب افزایش سهم آن در ارزش افزوده شده است. هر چه سهم این نیرو افزایش پیدا کند، به توزیع برابرتر درآمد‌ها کمک می‌کند.
در اقتصاد ایران سهم نیروی کار از ارزش افزوده در حال کاهش است. کافی است که دریافتی نیروی کار را به قیمت ثابت با گذشته مقایسه کنیم. از سوی دیگر سهم زمین و منابع طبیعی بالاست ولی مشکل آنجا است که این سهم در قالب رانت توزیع می‌شود و نابرابری را تشدید یا تثبیت می‌کند و هر گاه امکان توزیع برابر برای آن به وجود آمده، ضریب جینی و نابرابری کاهش یافته است. حتی سهم سرمایه مالی نیز به صورت رانتی توزیع می‌شود. پرداخت وام‌های کلان که سود بازپرداخت آنها از تورم کمتر است، نوعی ارزش افزوده مفت و مجانی نصیب سرمایه‌گذاران از طریق وام‌های رانتی می‌کند.
بدترین متغیری که در سال‌های اخیر وارد این معادله شده و اثرات آن در آینده دیده خواهد شد، نابرابری آموزشی است. آموزش عامل مهم در ارتقای اجتماعی فرد است. هر چه دسترسی به آن به ویژه در مقطع آموزش عمومی و متوسطه بهتر و بیشتر باشد، شانس اینکه افراد و فرزندان طبقات پایین‌تر واجد جایگاه‌های اجتماعی و اقتصادی بالاتری شوند، بیشتر است. نتایج حاصل از خروجی دبیرستان‌ها، برحسب معدل آنان و پذیرش در دانشگاه‌ها برحسب نوع مدرسه، منطقه سکونت و... نشان می‌دهد که ما با تشدید نابرابری‌های منطقه‌ای و طبقاتی مواجه هستیم که این مساله امکان رشد اقتصادی را در آینده نیز تخریب می‌کند و دهه‌ها طول می‌کشد تا بازسازی و درست شود.
متأسفانه هنوز در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی با هدف حذف رانت‌های اقتصادی و افزایش سهم نیروی کار از ارزش افزوده، ایده روشنی دیده نمی‌شود، همچنان که وزیر جدید آموزش و پرورش نیز علامت روشنی برای بهبود نابرابری آموزشی از خود نشان نداده است، گرچه آقای پزشکیان به درستی درباره آموزش و بهداشت تأکیدات زیادی کرده‌اند، ولی وزارت آموزش و پرورش همچنان درگیر مقنعه دختربچه‌ها حتی در کلاس است و این نشان می‌دهد که هیچ فرصتی برای فکر کردن به مساله آموزش پیدا نکرده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1240909/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احمقانه‌ترین و خنده‌دارترین قوانین که از شنیدنش سرتان سوت می‌کشد!

خلاصه بازی رئال مادرید 5 - 2 بوروسیا دورتموند

بارسلونا از گور برخاسته است/ خط حمله ویران کننده

توبیت رهبری گفتگوهای نوآوری بلاک چین در اجلاس آینده بلاک چین 2024 را بر عهده گرفت

با توجه به تنظیمات کنونی، باور دارند که صنعت بازی‌های ویدئویی تا سال 2030 به ارزش 301.5 میلیارد دلار برسد.

شکارچی اف35 به میدان آمد

پتانسیل‌های مناسب بازار افغانستان برای صادرات صنایع خلاق در حوزه کودک و نوجوان

چرا چهره ضدایرانی و قاتل هیرمند را به تهران دعوت کرده‌اید؟!

پیشنهادی برای ناهار امروز/ چَپَلی کباب، غذایی خوشمزه و لذیذ از افغانستان

مذاکره نتانیاهو با وزیرخارجه آمریکا

توافق بی سروصدای آمریکا و اسرائیل درمورد ایران

آمریکا به وزیر ایرانی ویزا نداد | علت چیست؟

موافقان!! فیلترینگ تجمع برگزار می‌کنند

قمار روی قمارباز

نشست بانک جهانی و صندوق بین المللی پول زیر سایه جنگ

بایدن : ترامپ باید زندانی شود

بایدن: اگر ترامپ پیروز شد، باید او را زندانی کنیم!

بایدن: ترامپ پیروز شد، او را زندانی کنید

خرید و فروش نقدهای آنلاین محصولات در آمریکا ممنوع شدند

جهش بهای طلا در بازار جهانی؛ نفت روندی نزولی به خود گرفت

قیمت جهانی نفت امروز 1403/08/02

ترامپ در صورت پیروزی زندانی میشود!

اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه توسط واشنگتن

سرمقاله کیهان/ آیا این همسویی اتفاقی است؟!

جزئیاتی از طرح امارات برای مرحله «پسا جنگ» در غزه

پیشروی روسیه در منطقه مهم اوکراین

19 شهید و 35 زخمی در حملات شبانگاهی صهیونیست‌ها به لبنان

رای‌الیوم: حماس نام رئیس جدید خود را فاش نخواهد کرد

شلیک موشک به فرودگاه‌های «بن گوریون» و «رامات دیوید»

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران در سال جاری

گشایش هشتمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در مشهد

قیمت دینار عراق امروز چهارشنبه 2 آبان 1403

نشاط اجتماعی چه نقشی در توسعه کشورها دارد؟ | واجب‌تر از نان شب

اثرگذاری «قانون الزام به ثبت معاملات غیرمنقول» بر تحقق رشد اقتصاد

جلوگیری از بروز اختلافات، تسهیلگر اقدامات توسعه‌ای در حوزه اقتصاد است

شریک اقتصادی اسرائیل

مجتمع گردشگری با سرمایه 15 هزار میلیاردی در کلاردشت احداث می شود

گزارش صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان/ پیش‌بینی رشد اقتصادی 3.7 درصدی ایران

کسری بودجه و فشار اقتصادی؛ آیا دولت مسیر درستی را انتخاب کرده است؟

اولویت برقراری ثبات اقتصادی در تدوین لایحه بودجه 1404

کرمان بهشت سنگ‌های قیمتی در آستانه جهش اقتصادی

رضاییان: شرایط النصر از استقلال بهتر بود

گزارش صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان| پیش‌بینی رشد اقتصادی 3.7 درصدی ایران

تاثیر تحریم ها بر ساختار تجارت ایران

بایسته های رونق صادرات در خراسان شمالی

وینیسیوس: لیگ قهرمانان، جام رئال است

واسکز: وینیسیوس یک نیمه غیر عادی را گذراند

بارسلونا - بایرن مونیخ، جذابترین نبرد هفته

نمایش توانمندی‌های مناطق آزاد و صادرات به افغانستان در مشهد

شوی جدید آمریکایی‌ها در ارتباط با «طرح ژنرال‌ها» در شمال غزه