ایرانیان جهان

آخرين مطالب

درمان کسری بودجه در گرو اصلاحات ساختاری اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هرچند لایحه بودجه 1404 که اخیراً به مجلس رفت، حکایت از کسری بودجه 850 هزار تومانی می‌کند که با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی کنونی، در صورت فقدان مدیریت اقتصادی کارآمد اقتصاد کشور با چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهد شد.
به گزارش «آرمان ملی»، کاوه خلیلی تحلیلگر اقتصادی در این باره گفت: برای مدیریت پایدار کسری بودجه در کشور، نیاز به یک مجموعه‌ای از اصلاحات ساختاری، مالی و اقتصادی است که با کنترل هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری همراه باشد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این اصلاحات باید در راستای سیاست‌هایی اِعمال شود که همزمان با کنترل تورم و رشد اقتصادی، به بهبود معیشت مردم کمک کند که از جمله آنها می‌توان به ارتقا سطح بهره‌برداری از فناوری، بهبود شفافیت در گزارش عملکرد سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، اصلاح نظام مالیاتی، کاهش فشارهای مالیاتی، حذف یا کاهش فشارهای تحریم، تقویت صادرات نفتی و همچنین غیرنفتی و.... اشاره کرد که می‌توان از آنها به عنوان کلیدهای کاهش چالش‌های ناشی از کسری بودجه یاد کرد. او با اشاره به اینکه کسری بودجه در ایران یک معضل ماندگار و پیچیده است که ریشه در چند عامل عمده دارد، افزود: کسری بودجه مختص این دوره، دوره‌های گذشته و حتی آینده نخواهد بود، هر چند دولت در سال گذشته در غیاب درآمدهای نفتی درصدد برآمد تا با درآمدهای مالیاتی جبران کسری‌های بودجه را انجام دهد، اما آنچه که بدیهی است در این میان فشار بیشتری به آحاد مختلف مردم در شرایط اقتصادی کنونی که سطح درآمدها و کسب و کارها کاهشی شده است، وارد خواهد شد و در صورت استمرار چنین سیاست‌هایی توانِ مردم برای خرید حداقل‌ها و اقلام اساسی معیشتی کمتر خواهد شد.
تبعات نامطلوب کسری بودجه
او درباره تبعات کسری بودجه بدون درپیش گرفتن سیاست‌های اصولی و کارگشا گفت: کسری بودجه می‌تواند به تورم، کاهش ارزش پول ملی، افزایش بدهی‌های دولت، و در نهایت کاهش قدرت خرید مردم منجر شود. در حقیقت ایران طی سال‌های گذشته در تلاش بوده است تا باتوجه به کاهش درآمدهای نفتی ناشی از تحریم و کاهش صادرات نفت، از روند همیشگی خود در سال‌های دور یعنی اتکاء به درآمدهای نفتی دور شود و در این راستا بیشتر به درآمدهایی از محل مالیات روی آورده است، اما راهکار فراموش شده در این بین از سوی دولت، کاهش هزینه‌های اضافی و سربار خود دولت است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد که البته در ساختار اقتصادی شکل گرفته اشتباه، باعث عقب گرد وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور می‌شود.
استفاده از اهرم مالیات
او درباره استفاده از اهرم مالیاتی برای جبران کسری بودجه گفت: هرچند افزایش نرخ معافیت مالیاتی حقوق و دستمزدها در سال آینده رویکردی مطلوب تلقی می‌شود، اما در عین حال دولت باید به مسأله فرارهای مالیاتی، معافیت‌های بی‌مورد برخی از سازمان‌ها و نهادها که دارای درآمدهای کلانی هستند بدون اینکه ملزم به ارائه گزارش عملکرد مالی خود باشند هم توجه داشته باشد. از سوی دیگر یارانه‌ها و برخی از هزینه‌های دیگر برای دولت در شرایط کنونی جزو هزینه‌هایی هستند که در صورتی که ایران از یک نظام اقتصادی سالم برخوردار بود، نیازی به پرداخت آن نبود، چراکه پرداخت یارانه آن هم در این حد و اندازه ناچیز، نمی‌تواند زخمی از زندگی مردم را درمان کند، اما در سطح کلان قطعاً همه این یارانه پرداختی می‌تواند باعث رونق جامعه شود.
وابستگی مزمن به نفت
خلیلی توضیح داد: وابستگی به درآمدهای نفتی در سال‌های دور باعث بی‌توجهی به تقویت زیرساخت‌ها و بنیان اقتصادی کشور شده است به گونه‌ای که هر چقدر هم در تلاش برای انفکاک از آن باشد، باز هم این رویه در تار و پود اقتصاد تنیده شده است و رهایی از آن سخت و دشوار خواهد بود. دولت در دوره‌های قبل به منظور جبران کسری بودجه ناچار به انتشار اوراق قرضه، استقراض از بانک مرکزی، برداشت از صندوق توسعه شده است و چنانچه مشکلات ریشه‌ای حل نشود این روند ادامه خواهد داشت که در نتیجه آن اقتصاد کشور قفل خواهد شد و دولت تبدیل به یک بدهکار بزرگ می‌شود.
کاهش هزینه‌های دولت
این کارشناس بیان کرد: دستگاه‌های دولتی بزرگ و حضور کارمندان دولتی بسیار و الزام به پرداخت حقوق‌های بیشتر و هزینه‌های جاری بالا باعث کسری بودجه خواهد شد و تا زمانی که دولت‌ها به جای اصلاح بودجه ساختاری، منابع مالی از طریق استقراض از بانک مرکزی (چاپ پول) یا برداشت از صندوق توسعه ملی روی می‌آورند، پول بیشتری وارد اقتصاد می‌شود که نتیجه این امر باعث افزایش مصرف کالا و در پی آن تورم بالاتر و... در نهایت افزایش نارضایتی اجتماعی می‌شود. او درباره راهکارهای مقابله با کسری بودجه بدون تشدید تورم گفت: اصلاحات ساختاری اقتصادی، کاهش یارانه‌های غیرهدفمند، عدالت مالیات ستانی با اخذ مالیات از افراد و نهادهای معاف از مالیات، اجرای پایه‌های مالیاتی چون اخذ مالیات از ثروتمندان و لاکچری نشینان و سواران و... باعث افزایش درآمدهای دولت و پرهیز از اجرای سیاست‌هایی می‌شود که به طبقات متوسط و پایین فشار وارد می‌کند. به‌علاوه دولت برای تکمیل مدیریت کسری بودجه به‌صورت پایدار و بدون فشار بر اقشار ضعیف جامعه، نیازمند تدوین یک برنامه بلندمدت اقتصادی و اصلاحات است. در نهایت، پیش‌بینی می‌شود برای جبران بودجه از طریق افزایش قیمت‌ها ممکن است به دولت کمک کند، اما بدون مدیریت بهتر منابع و هزینه‌ها، و اصلاح ساختار اقتصادی، این احتمالاً منجر به افزایش ناپایداری اقتصادی و تورم بیشتر خواهد شد و در این میان افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید به تدریج و به صورت اصولی اجرایی شود این مسأله درباره نرخ ارز نیمایی هم صدق می‌کند و قطعاً کاهش تدریجی یارانه‌های انرژی برای بنزین و... می‌تواند در کاهش کسری بودجه نقش داشته باشد، اما در این میان حتماً باید در اندیشه حمایت از اقشار کم‌درآمد و ضعیف بود.
بودجه انبساطی است
وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی نیز درباره اختلاف نظر‌ها درخصوص بودجه انقباضی یا انبساطی گفت: منابع بودجه عمومی دولت 6400 همت شده است که نسبت به سال 1403 با رشد بیش از تورم، بودجه‌ای انبساطی است. با این حال باید توجه شود در بند الف ماده 13 برنامه هفتم پیشرفت ذیل فصل 3 اصلاح ساختار بودجه، به منظور نظم بخشی و انسجام بودجه اشاره شده لایحه و مصوبه مجلس در خصوص بودجه سالانه کل کشور نباید واجد احکام غیربودجه‌ای باشد، بنابراین با شفافیت بودجه و آوردن احکام غیربودجه‌ای ذیل بودجه (تبصره 14 معادل حدود 800 همت و تحویل نفت به نهادهای مختلف 636 همت)، سقف مصارف نسبت به سال گذشته افزایش معنادار داشته و این بودجه انبساطی قابل توجیه است و جای نگرانی ندارد. درضمن منابع عمومی دولت در سال 1403 معادل 3573 همت بوده که در لایحه 1404 به 5987 همت افزایش یافته که رشدی معادل 68 درصدی دارد. البته این رشد طبق استدلال اشاره شده یعنی آوردن احکام غیربودجه‌ای در لایحه جای نگرانی ندارد. میزان تولید نفت خام معادل 3750 هزار بشکه در روز دیده شده و قیمت هر بشکه نفت صادراتی 57. 5 یورو معادل 63 دلار در نظر گرفته شده است که با واقعیت‌های بین‌المللی و اقتصاد ایران منطبق است.
نظام یارانه‌ای انرژی
روند قیمت نفت طی همین چند ماه اخیر از حدود 83 دلار به زیر 70 دلار رسید. البته تنش‌های اخیر کمی به افزایش قیمت نفت منجر شد. با این حال همچنان شرایط قیمت نفت نزولی است و به احتمال زیاد در سال آینده و سال‌های بعدی روند قمت نفت نزولی خواهد شد. پیش‌بینی بنده این است که تا پایان 2030 میلادی با توجه به تحولات شگرف در انرژی‌های تجدیدپذیر، نفت شیل و آغاز عصر هیدروژن، نفت دیگر کالای استراتژیک نخواهد بود و اهمیت آن کاسته شده و قیمت نفت نزولی خواهد شد. از طرف دیگر، رشد اقتصاد چین کاهش یافته که بر تقاضای انرژی جهانی اثرگذار است. برای سال آینده هم قیمت نفت نزولی خواهد بود و قیمت 63 دلار منطقی است. به نظر من دولت همچنان در اصلاح نظام یارانه‌های انرژی تعلل دارد که جای تامل دارد. همین تعلل موجب شده به سمت انتشار بیشتر اوراق بدهی رفته است؛ به طوری که منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی با رشدی معادل 333 درصد به حدود 1380 همت رسیده که رشد و افزایش معنادار و قابل توجهی دارد. در این بخش درآمد حاصل از فروش اوراق مالی اسلامی رشد قابل توجه 175 درصدی داشته و از 255 همت به 700 همت افزایش یافته که به نرخ بهره فشار سنگینی وارد خواهد ساخت و به ضرر تولید و موجب قفل‌شدگی اقتصاد خواهد شد. گزینه اصلاح نظام یارانه‌های انرژی، گزینه بهتری نسبت به انتشار این حجم بالای اوراق بود که دیده نشده است. در کل برای اصلاح حامل‌های انرژی و اصلاح نظام یارانه‌های انرژی من هنوز مطلبی ندیدم و حلقه مفقوده لایحه بودجه، بحث اصلاح نظام یارانه‌های انرژی است. فکر می‌کنم این بخش را فعلا دولت مسکوت نگه داشته است. البته می‌دانید که بخش درآمدی بودجه به مجلس رفته و هنوز بخش هزینه‌ای بیرون نیامده است. این بودجه، بخش درآمدهاست.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1242068/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منچسترسیتی رکورددار شکست‌ناپذیری در لیگ قهرمانان اروپا

تسلط انگلیس بر لیگ قهرمانان اروپا؛ چهار تیم بدون شکست و فقط یک گل خورده

کمپانی: بهانه‌ای نیست، افتضاح بودیم!

معجزه فلیک و تحقیر باواریایی‌های مغرور / سرنوشت مشترک ال‌چولو و کارلتو!

اولین دیدار پزشکیان و رئیس جمهور چین+ عکس | رصد روز

واکنش وزیر دفاع آمریکا به خبر بازجویی از کارکنان دفترش

عکس | تماشاگر ویژه بازی استقلال؛ سفر از نیویورک تا دبی!

حملات ترکیه به مواضع پ.ک‌.ک در عراق و سوریه

خلاصه بازی یانگ بویز 0-1 اینتر (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

خلاصه بازی یانگ بویز 0-1 اینتر (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

ناکامی مهدی طارمی مقابل پسران جوان/ حیف از پاس طلایی ستاره ایرانی

اینترِ سیمونه اینزاگی، متخصص کلین شیت در لیگ قهرمانان اروپا / نکات آماری

خلاصه بازی بارسلونا 4-1 بایرن مونیخ (لیگ قهرمانان اروپا 25-2024)

حمله هوایی آمریکا و انگلیس به فرودگاه الحدیده یمن

وزیر دفاع آمریکا: کارکنان دفتر من در ارتباط با افشای اسناد محرمانه بازجویی نشده‌اند

معاون هریس مدعی شد: پوتین می‌خواهد ترامپ انتخاب شود

گزارش‌ها از حمله به پایگاه آمریکا در سوریه

فعلا موافق ورود اوکراین به ناتو نیستیم

پزشکیان: با کمک هم می توانیم در مقابل تمامیت‌خواهی کشور‌های غربی ایستادگی کنیم

درخواست بلینکن از اسرائیل

طرح امریکا برای ضربه زدن به چین با جنگ خاورمیانه

نامزد دموکرات معاونت ریاست جمهوری آمریکا: پوتین می‌خواهد ترامپ پیروز شود

واکنش ایران به ادعای واهی دخالت سایبری در انتخابات امریکا

وزیر دفاع آمریکا: کارکنان دفتر من در ارتباط با افشای اسناد محرمانه بازجویی نشده اند

واکنش حکیم به شهادت سیدهاشم صفی‌الدین

پزشکیان: روابط ایران و روسیه راهبردی و برای هر دو کشور بسیار مفید است

حضور شرکت ایریتک در هم‌اندیشی سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی و حکمرانی خوب در بندرگاه‌های معدنی

فیلم خلاصه بازی بارسلونا 4 _ بایرن مونیخ 1

خلاصه بازی لایپزیش 0-1 لیورپول (لیگ قهرمانان اروپا 25-2024)

لیگ قهرمانان فوتبال اروپا؛ برتری اینتر برابر یانگ بویز در حضور طارمی/ رافینیا کابوس بایرن شد

خلاصه بازی برست 1-1 بایرلورکوزن (لیگ قهرمانان اروپا 25-2024)

خلاصه بازی منچسترسیتی 5-0 اسپارتا پراگ (لیگ قهرمانان اروپا 25-2024)

اتلتیکو مادرید 1-3 لیل؛ سگ‌های فرانسه، پاچه سیمئونه را گرفتند

انتقام به سبک فلیک از خودش؛ بارسلونا پس از 9 سال بایرن را برد/ 3 امتیاز به حساب لیورپول و سیتی/ اینتر با طارمی گل نزد، بدون طارمی برد!

بنفیکا 1-3 فاینورد؛ وحشت هلندی برای برونو لاژه

بارسلونا 4 _ بایرن مونیخ 1| به وقت انتقام! برتری قاطع بلوگرانا مقابل باوریایی‌ها

پیروزی اینتر مقابل یانگ بویز با گل دقایق پایانی تورام

جدول لیگ قهرمانان اروپا در پایان هفته سوم؛ صدر جدول در قرق انگلیسی‌ها

تن هاخ: من و مورینیو جام بردن را بلد هستیم!

غرب یمن هدف حملات دوباره آمریکا و انگلیس (3 آبان 1403)

مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

آماده گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ترکیه هستیم/ تلاش برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تبریز در استانبول

واکنش اتحادیه اروپا به حمله تروریستی در ترکیه

بارسلونا ، بایرن مونیخ را به خاک و خون کشید! / لیگ قهرمانان اروپا در نقطه جوش!

نتیجه بازی اینتر و یانگ بویز| پیروزی لحظه آخری یاران مهدی طارمی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی اینتر و یانگ بویز دیشب چهارشنبه 2 آبان 1403

نتیجه بازی بارسلونا و بایرن مونیخ| انتقام سخت بارسا از بایرن در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی بارسلونا و بایرن مونیخ (هتریک رافینیا) دیشب چهارشنبه 2 آبان 1403

روایت سردار جعفری از حمله اسرائیل به اصفهان

سنگ ‏‏‌آهن نزولی شد