ایرانیان جهان

آخرين مطالب

«سوغات پاییزی سمنان» از پاتوق‌های شب‌چره تا صادرات به اروپا اروپا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش ایرنا، اگر لذت خوردن انار را در کنار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تجربه‌کنید، آنان از انار به عنوان میوه بهشتی یاد می‌کنند و تاکید دارند که مراقب باشید دانه‌ای از دانه‌های انار زمین نیفتد، شاید آن دانه‌ای که بر زمین می‌افتد دانه بهشتی باشد.
انار میوه‌ای پرخاصیت، ناب و خوشرنگ دارای خواص آنتی اکسیدانی و منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین A ، C و E و اسید فولیک به شمار می‌رود که برای درمان و بهبود مشکلات گوارشی، سرطان، مراقبت از دندان‌ها، التهاب مفاصل، کم خونی و دیابت مفید است.
مصرف منظم انار یا آب آن موجب تنظیم گردش خون می‌شود که کاهش خطر حملات و سکته قلبی و جلوگیری از لخته شدن خون را به همراه دارد.

ایرانیان جهان

از میوه انار می‌توان آب انار، رب، لواشک و مربای انار تهیه کرد و از پوستش برای تهیه رنگ‌های سنتی، دباغی کردن پوست و از گل انار برای برخی مصارف دیگر استفاده کرد و همچنین جوشانده انار که از جوشاندن پوست انار در آب به دست می‌آید، برای برطرف کردن برخی از بیماری‌های گوارشی و گلودرد مفید است و در زمره یک داروی گیاهی به شمار می‌رود.
طبق گزارش‌های موجود، ایران سومین تولیدکننده انار جهان محسوب می شود و براساس برخی گزارش‌ها، ایران بعد از هند و چین سومین تولیدکننده انار در دنیاست به طوری که هند با بیش از سه میلیون تن و چین بیش از 1.7 میلیون تن رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص داده بودند، اما ایران از نظر سرانه تولید، رتبه نخست دنیا و سمنان رتبه نخست در کشور را دارد.
انار یکی از محصول‌های باغی مقاوم به تنش آب و هوایی و سازگار با اقلیم استان سمنان محسوب می‌شود که دارای کیفیت و مرغوبیت بالایی است ولی به دلیل معرفی نشدن آن در کشور، انار این استان توسط واسطه خریداری و به قیمت چند برابر به نام دیگر مناطق کشور فروخته می‌شود.
وسعت باغ‌های انار استان سمنان بیش از پنج هزار هکتار است و توسعه کشت این محصول به عنوان الگوی کشت باغی که در آب و هوای سمنان امتحان خود را به خوبی پس داده است، به حمایت نیاز دارد.
توسعه کشت انار در وسعت زیاد علاوه بر ایجاد جذابیت طبیعی برای جذب گردشگر کمک به رونق تولید، رونق اقتصادی، توسعه گردشگری و اشتغالزایی می‌شود.
کشورهای اروپایی و عربی خواهان انار ایران است و با تقویت زیرساخت‌های فرآوری و بسته بندی می‌توان سهم انار صادراتی و ارزآوری آن به کشور را افزایش داد.

ایرانیان جهان

درد و دل انارداران سمنانی
کشاورزان در گفت و گو با ایرنا اذعان داشتند: انار با آب و هوای سمنان سازگار است و با حمایت‌های مالی و علمی جهاد کشاورزی می‌توان وسعت کشت باغ‌های انار را افزایش داد.
باغ‌داران انار در سمنان اظهار کردند: هوای گرم موجب آفتاب‌سوختگی انار می‌شود و نصب سایبان باغی در تولید محصول با کیفیت موثر است که نصب این سایبان‌ها هزینه دارد.
کشاورزان سمنانی اظهار دارند: امسال به دلیل تنش دمایی و اختلاف دما بین شب و روز انارها از کیفیت کافی برخوردار نیستند که نصب سایبان در ارتقای کیفیت موثرگذار است.
آنها افزودند که باغ‌های انار به طور میراثی به آنان رسیده است و خرده مالکی مشکل اساسی در توسعه باغ‌های انار محسوب می‌شود و باید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود، مالکان باغ‌های وسیع انار از میزان برداشت، کیفیت محصول و درآمد آن راضی هستند.
انارداران سمنان با گلایه از کم شدن سهمیه آب کشاورزی، تاکید کردند: کشاورزی لازمه تامین امنیت غذایی است و مسوولان با کاهش سهمیه آب گویی تیشه به ریشه کشاورزی و توسعه باغ‌ها در سمنان می‌زنند.

ایرانیان جهان

پیش‌بینی برداشت 100 هزار تن انار در سمنان تا برنامه‌ریزی صادرات به اروپا
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به وسعت بیش از پنج هزار هکتار باغ‌های انار در این استان انار گفت: برداشت بیش از 100 هزار تن‌ انار از باغ های این استان در سال 1403 پیش‌‍ بینی می‌شود.
مهدی قراییان افزود: انار محصول تمام شهرستان‌های استان سمنان است، اما شهرهای درجزین با رقم‌ انار سفید و قرمز، گرمسار با رقم‌ گلوباریک، آرادان با رقم‌ محمودآباد و سمنان با رقم ساوه و گلوباریک اقتصادی‌ترین باغ‌های انار استان را دارند.
وی ادامه داد: درجزین یکی از شهرهای مهدیشهر و در پنج کیلومتری شمال سمنان واقع شده و دارای 277 هکتار باغ انار است که با درنظر گرفتن میانگین برداشت 25 تن انار در هر هکتار، پیش بینی می‌شود امسال پنج هزار تن انار در این شهر تولید شود و در مواردی میانگین برداشت انار در هر هکتار به 40 تن نیز می‌رسد.
وی اضافه کرد: با توجه به کیفیت محصول انار استان سمنان، صادرات یک‌هزار تن انار به ارزش 60 هزار دلار به کشورهای عربی و اروپایی جزو پیش‌بینی‌هاست.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: اقدام‌های زراعی به موقع، مبارزه زیستی با آفات و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و سایبان‌های باغی برای کاهش مصرف آب و جلوگیری از آفتاب سوختگی محصول موثر در تولید محصول با کیفیت است.
به گزارش ایرنا، گردشگری کشاورزی بخشی از شاخه‌های گردشگری محسوب می‌شود و باغ‌های انار استان ظرفیتی برای توسعه گردشگری کشاورزی است که این اقدام نقشی مهم در رونق اقتصادی، توسعه کشاورزی، بهبود معیشت کشاورزان و جلوگیری از مهاجرت از روستا دارد.
با توجه به کیفیت و مرغوبیت انار در استان سمنان، می توان از ظرفیت باغ‌های انار برای جذب گردشگران و طبیعت دوستان استفاده کرد و تحقق این راهبرد در گرو معرفی انار سمنان است.
استان‌ها سمنان 0 نفر

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1242391/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باراک اوباما به هریس رای داد + فیلم

رضا پهلوی بابت حمایت از اسرائیل جایزه گرفت!

محتوای نشست امروز بن‌سلمان و وزیر خارجه آمریکا لو رفت

ترامپ 2 درصد از هریس پیش افتاد

این ارزها بعداز پیروزی ترامپ منفجر میشوند

سخنگوی وزارت امور خارجه: سازمان ملل فقط آمریکا نیست

ارزانی بنزین و 10 واقعیت مهم‌تر و جدی‌تر دربارۀ آن

سرمقاله روزنامه جوان/ شکست تمدنی غرب در غزه و لبنان

درخواست حماس از روسیه برای آغاز مذاکرات درباره تشکیل دولت وحدت

سخنان پوتین در بریکس پلاس؛‌ از ضرورت جلوگیری از گسترش درگیری خاورمیانه تا توسعه کریدور

رویترز: انتظاری چندانی از نتایج نشست پاریس در مورد لبنان وجود ندارد

دیدار وزیران نیرو ایران و پاکستان در چین

توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری درباره مقررات حمل آلات موسیقی در کابین هواپیما

حملات شدید ارتش ترکیه به شبه‌نظامیان کرد در سوریه و عراق

ایران از نگاه فیلم‌سازان جهان/ از خلق ژانر ایرانی در عراق تا محبوبیت مجیدی برای هندی‌ها

عارف: ایران و ازبکستان سطح مبادلات اقتصادی را به 5 میلیارد دلار می رسانند

استاندار جدید قم: افزایش گردشگران مذهبی باعث تولید ثروت و رونق اقتصادی قم می‌شود

هشدار یک جامعه شناس درباره افزایش خانه های اشتراکی/ گراوند: 35درصد خانوارها هیچ شاغلی ندارند

پزشکیان می‌تواند با بریکس، تحریم‌ها را دور بزند؟

آمار حضور اتباع در پایتخت از زبان استاندار تهران

پزشکیان: تحریم‌های غیرقانونی آثار ویران‌کننده‌ای بر روابط بین‌المللی داشته | رژیم صهیونیستی موج جدیدی از خشونت و وحشت ایجاد کرده +_ ویدئو

دلار رکورد جدید ثبت کرد!

هزینه معاملات مسکن در سامانه خودنویس صفر شد

حکومت دلار بر سفره های خالی

قیمت دستوری آزاردهنده توسعه اقتصادی است

کاظمی قمی: خراسان رضوی یکی از ممتازترین استان‌ها در توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه است

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی: مبارزه با قاچاق راهکاری مهم برای حمایت از تولید است

در جلسه سران بریکس چه گذشت؟

ایرنا در ایجاد فرصت‌های اقتصادی شمال شرق کشور نقش‌آفرین است

شناسایی و دستگیری محتکران در دستورکار پلیس امنیت اقتصادی

ایرنا در ایجاد فرصت‌های اقتصادی شرق کشور نقش‌آفرین است

رسیدگی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم اولین اولویت مسئولان باشد

در لیورپول کسی به کلوپ نیاز ندارد / آمار خیره کننده اسلوت با قرمز‌های آنفیلد

آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا: حدود نیمی از مسلمان این قاره با تبعیض‌نژادی مواجهند

نمایش توپ طلایی با درخشش در کهکشان!

مورینیو در وضعیت قرمز؛ آقای خاص هم تهدید به مرگ می‌شود؟

امکان تنظیم برنامه‌های پیش‌فرض تماس و پیام‌رسانی در نسخه iOS 18.2

توپ پنچرچی‌ها؛ کسی حریف مصدوم‌دادن در این تیم نمی‌شود!

ظریف: ایران در دوران رهبر ‌انقلاب به یک قدرت مطمئن تبدیل شد/ ایران می‌تواند هاب منطقه شود/ اسراییل به دنبال قربانی کردن آذربایجان است نه حمایت

تلاش ایران برای استفاده از توان چین برای توسعه تجدیدپذیرها

پوتین: وضعیت خاورمیانه نگران‌کننده است

رئیس‌جمهور چین خواستار آتش‌بس همه‌جانبه در غزه شد

بریکس: خاک افغانستان علیه دیگر کشورها استفاده نشود

سایه سیاه حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی بر انتخابات آمریکا

پزشکیان: دفاع کورکورانه آمریکا و کشورهای اروپایی از اسرائیل، منطقه را به آتش خواهد کشید

واکاوی اهداف سفر منطقه‌ای وزیر آمریکایی

بایدن خواستار زندانی شدن ترامپ شد

نرخ ارز امروز 3 آبان؛ دلار نیمایی 50 هزار و 388 تومان شد

بقائی: سازمان ملل در حال از دست دادن فلسفه وجودی خود است

دلار رکورد طلای جهانی را شکست