ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نگرانی‌های تهران / افزایش مهاجران افغان و تأثیرات آن بر زندگی شهری اخبار ایران

نگرانی‌های تهران / افزایش مهاجران افغان و تأثیرات آن بر زندگی شهری
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران شامگاه چهارشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: یکی از رویکردهایی که باید با قدرت دنبال کنیم عدالت در توزیع امکانات است زیرا تناسب در توزیع امکانات در تهران وجود ندارد و گپ نابرابری زیرساخت‌ها در تهران بین شهر و شهرستان‌ها وجود دارد.
بنابر روایت ایرنا، وی با بیان اینکه تهران مهاجرپذیرترین استان کشور به شمار می‌رود، ادامه داد: نگاه ما به موضوع توسعه متوازن در استان تهران است زیرا 15 شهرستان در این استان وجود دارد باید برنامه‌ریزی در بحث تکمیل زیرساخت‌ها و امکانات شهرستان‌های این استان نیز اجرایی شود.
15 میلیون نفر در تهران زندگی می‌کنند استاندار تهران درباره برخی از اولویت‌های کاری خود گفت: استان تهران با توجه به اینکه پایتخت ایران است ویژگی‌های مهم و متفاوتی دارد و در ابعاد مختلف، برنامه‌های اجرایی و عملیاتی مطلوبی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، عمرانی و امنیتی انجام شده است اما همچنان مشکلاتی در این استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه تهران ظرفیت بارگذاری جدید جمعیتی ندارد تصریح کرد: اکنون 15 میلیون نفر در تهران زندگی می‌کنند و عملا ظرفیت بارگذاری جمعیت بیشتر در این استان وجود ندارد، مشکلات تهران ناشی از عدم برنامه‌هایی بوده که باید اجرایی شده، اما صورت نگرفته است. عدم توسعه در حوزه عمرانی، اقتصادی، ساخت و سازها و مسایل زیست محیطی را شاهد هستیم.

ایرانیان جهان

معتمدیان گفت: امروز اگر بحران آب داریم ناشی از این مسایل است که سه برابر بیشتر از ظرفیت تهران، کلونی جمعیتی در این استان ایجاد شده است. بحران آب، آلودگی هوا، ترافیک و دهها مساله دیگر ناشی از ناترازی‌هاست، این مشکلات سال‌هاست که وجود دارد. در ادوار و دولت‌های مختلف لاینحل مانده است البته تلاش‌های زیادی شده اما برخی موضوعات بر زمین مانده است و نیازمند عزم ملی است. با تمام توان پای کار هستیم تا مطالبات به حق مردم را که با سلامت و زندگی آنان سازگاری دارد حل کنیم.
تهران 13 هزار کلاس درس کمبود دارد معتمدیان درباره برقراری عدالت و توسعه متوازن در شهرستان‌های استان تهران گفت: بیش از 33 درصد درآمدهای کشور در استان تهران محقق می شود اما بسیاری از شاخص‌ها در این استان پایین‌تر از میانگین کشوری است.
وی با اشاره به اینکه رییس جمهور در بحث تامین سرانه فضای آموزشی دستور اکید دارد، ادامه داد: اکنون سرانه فضای آموزشی استان تهران نسبت به میانگین کشوری 12 سانتیمتر کمتر است و برای رسیدن به میانگین کشوری 13 هزار کلاس درس کمبود دارد. جدای از اینکه مدارس تخریبی این استان از نظر ایمنی نیاز به بازسازی دارد، امیدواریم با اولویت کار در بحث عدالت اجتماعی، برنامه‌هایی در زمینه مدرسه‌سازی اجرایی شود.
استاندار تهران گفت: در برخی مناطق تراکم جمعیت دانش‌آموزی 48 نفر است و اکنون متراکم‌ترین تراکم جمعیت دانش‌آموزی را داریم. به همین منظور روز چهارشنبه گذشته با مدیران مربوطه در قالب نهضت مدرسه‌سازی کمیته‌ای را تشکیل دادیم تا با مشارکت خیران مدرسه‌ساز، بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی، مشارکت مردم و دیگر نهاد یک حرکت گسترده در جهت تامین فضای آموزشی استان داشته باشیم.
دنبال تامین منابع مالی برای پروژه های نیمه‌کاره هستیم معتمدیان گفت: روزانه 2 میلیون جمعیت به صورت شناور در استان تهران تردد دارند، همچنین 2 تا 3 میلیون مهاجر و اتباع خارجی در استان تهران زندگی می‌کنند که این میزان جمعیت نیازمند مدیریت متمرکز است.
وی اضافه کرد: بنابراین طبق آمارها روزانه نزدیک 18 میلیون نفر در استان تهران تردد دارند. 250 دستگاه دولتی و به همین میزان دستگاه ملی در تهران داریم که امیدواریم بتوانیم اختیارات ویژه داشته باشیم تا وظایف اصلی خود در بحث ستادی را به عنوان یک استان اجرایی کنیم تا کار برای مردم روان شود و مراجعات مردم به حداقل برسد و سردرگمی در میان شهروندان ایجاد نشود. اگر موانعی است باید تصمیم‌گیری شود. همچنین تلاش می‌شود اختیارات ویژه داشته باشیم تا پاسخگویی متمرکز به مردم داشته باشیم.
وی درباره طرح‌های ناتمام استان تهران با 1450 طرح اظهار کرد: با توجه به منابعی که در بحث استانی لحاظ شده این میزان منابع تناسبی با پروژه‌های استان ندارد. یکی از اولویت‌های ما بحث مدرسه‌سازی است که البته تکمیل پروژه‌های درمانی با 16 پروژه اصلی و نیمه‌تمام در دستور کار است.
وی اضافه کرد: 16 پروژه درمانی بیش از 70 درصد پیشرفت دارد اگر اعتبار تخصیص داده شود برای اجرای آنها همه تلاش خود را بکار خواهیم گرفت، ‌ 10 پروژه 23 درصد پیشرفت دارد که این پروژه‌ها نیازمند اعتبار ملی و استانی است. به همین واسطه رایزنی می‌کنیم با توجه اینکه اکنون موضوع لایحه بودجه کشور در دستور کار است امیدواریم اعتبارات ما واقعی شود زیرا اعتبارات بخش تملک دارایی‌های این استان تناسبی با موضوعات عمرانی استان ندارد.
معتمدیان یادآور شد: با تخصیص اعتبارات، سرعت اتمام پروژه‌ها را افزایش خواهیم داد. همچنین زمان ویژه‌ای برای حضور میدانی در شهرستان‌ها خواهم گذاشت تا با حضور میدانی هدفمند بتوانیم مسایل و مشکلات مردم را حل کنیم. باید اجازه ندهیم پروژه‌ها زمان‌بر شود زیرا برخی از پروژه‌ها اگر در زمان خود اجرایی نشود مستهلک خواهد شد و باید از این ظرفیت‌های قانونی برای اتمام این طرح‌ها استفاده کرد.
استاندار تهران گفت: یکی از ضرورت‌ها این است که اموالی که بلاتکلیف مانده، تعیین تکلیف شده و پروژه‌های نیمه تمام اجرایی شود، باید راهکارهایی برای تامین اعتبارات و مالی برای این پروژه‌ها داشته باشیم تا مشکلات حل شود. البته از ظرفیت مولدسازی دارایی‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.
فرونشست سالانه 12 تا 25 سانتی‌متر در تهران معتمدیان درباره منابع آبی و چالش حوزه آب در تهران نیز گفت: موضوع آب یک چالش جهانی است خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر هم به دلیل کاهش بارندگی به وجود آمده است و پایین‌تر از حد طبیعی بوده است.
وی اضافه کرد: مشکلاتی در ذخیره‌سازی آب سدها و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و چالش‌های جدی در بُعد زیست‌محیطی داریم که برخی از این موضوعات باعث شده که فرونشست زمین در تهران داشته باشیم. براساس برخی آمارها سالانه 2 سانتیمتر فرونشست در جهان رخ می‌دهد اما در تهران 12 سانتیمتر و یا در برخی مواقع 25 سانتیمتر فرونشست داریم که موضوع جدی است و دلیل اصلی این فرونشست‌ها، ناشی از برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی است.
وی تصریح کرد: پروژه‌های مناسبی برای حل این مشکلات در دست اجراست، تامین آب پایدار تهران و شهرستان‌ها در حال انجام است پروژه انتقال آب از طالقان به تهران مشکل کمبود آب در مناطق غربی را حل می‌کند. همچنین پروژه انتقال آب از سد لار به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های خط انتقال آب به تهران است.
معتمدیان اظهار کرد: همچنین طرحی تحت عنوان «رینگ قمربنی‌هاشم» برای اتصال و تعادل‌بخشی بین منابع آبی در تهران اجرایی می‌شود. همه این موارد نیازمند توجه و تامین اعتبار موردنیاز است. به همین دلیل از هفته آینده جلسات هماهنگی و بازدیدها را اجرایی خواهیم کرد زیرا اهمیت تامین آب شرب در استان را داریم.
حدود 3 میلیون مهاجر در تهران حضور دارند
استاندار تهران درباره ساماندهی اتباع غیرمجاز در این استان نیز گفت: در دولت چهاردهم یکی از موضوعاتی که وزارت کشور به طور جدی به آن ورود کرده ساماندهی اتباع بیگانه است. با توجه به اتفاقاتی که در کشور همسایه رخ داد، مهاجرت‌های بی‌رویه‌ای رخ داد و باعث شد نگرانی در میان مردم ایجاد شود زیرا جمعیت قابل توجهی از مهاجران غیرمجاز در این استان‌ حضور دارند.
وی تاکید کرد: مردم ایران مهمان دوست هستند و سال‌ها میزبان مهاجران با چندین میلیون نفر در کشور هستند اما بدون کمک سازمان‌های بین‌المللی بار اصلی به عهده دولت و مردم است. اکنون 2.5 تا 3 میلیون جمعیت مهاجر در تهران سکونت دارند این در حالی است که بسیاری از استان‌های کشور معادل کمتر از 2 میلیون نفر جمعیت دارند.
معتمدیان ادامه داد: این افراد مهاجر از همه امکانات استان تهران استفاده می‌کنند و حتی دولت هزینه‌های مختلفی برای آنها به عهده دارد، در حوزه اشتغال ورود پیدا کرده که همه این مسایل نشان می‌دهد که ورود این مهاجران نیاز به ساماندهی دارد.
استاندار تهران گفت: اکنون 2 اولویت‌ مهم از سوی وزیر کشور مطرح است یکی بحث طرد اتباع غیرقانونی و غیرمجاز که با همکاری دستگاه‌های متولی، وزارت کشور، نیروی انتظامی و اطلاعات باید طرحی اجرا کنیم تا به وظیفه قانونی خود عمل کنیم. بحث دیگر مربوط به مهاجران قانونی است که نیاز به ساماندهی دقیق دارند تا مشکلات جدی برای مردم ایجاد نشود، این موضوعات از اولویت‌های جدی است که به زودی متمرکز خواهیم شد.
تهران فضایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی ندارد
استاندار تهران درباره این سوال که تهران یکی از قطب‌های اقتصادی کشور است برای بهبود وضعیت اشتغال، تولید و ظرفیت‌های اقتصادی این استان چه باید کرد گفت: در سال‌های گذشته بیشترین رشد اقتصادی مربوط به تهران بوده اما رشد اقتصادی از 2 بعد سرمایه‌گذاری و بهره‌وری به آن اندیشیده می‌شود رشد این استان از بُعد بهره‌وری است و در بحث سرمایه‌گذاری پایین‌تر از میانگین کشوری است زیرا فضای سرمایه‌گذاری جدید از نظر زمین، انرژی و دیگر امکانات در تهران وجود ندارد. همچنین بخشی دیگر از این مشکل به بارگذاری جمعیتی برمی‌گردد و باید در این زمینه سیاست‌گذاری درستی داشت.
وی ادامه داد: اکنون 55 لکه صنعتی غیرمصوب و 20 هزار واحد اقتصادی در تهران نیازمند ساماندهی است. در بحث شهرک‌های صنعتی بسیاری از واحدهای صنفی در قالب شهرک‌های غیرمصوب از طریق اتحادیه کار خود را شروع کرده که نابسامانی اقتصادی ایجاد کرده و باید آنها را ساماندهی کرد. در دولت گذشته مصوبه‌ای در قالب شهرک‌های صنعتی مصوب شد که اجرایی نشده است.
معتمدیان افزود: از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای ساماندهی 20 هزار واحد حوزه اقتصاد اقداماتی انجام داد که امیدواریم زمینه ساماندهی آنها برقرار شود ‌تا اتفاق خوبی در حوزه اقتصادی در تهران رخ دهد. اکنون 4800 واحد تولیدی و اقتصادی خارج از شهرک‌های صنعتی، امکان توسعه و اورهال کردن ماشینآلات خود را ندارند باید راهکارهای قانونی برای این واحدها پیدا کرد تا اشتغال، تولید و درآمد بیشتری برای حوزه اقتصادی تهران داشته باشیم.
شاخص‌هایی برای ارزیابی مدیران داریم
استاندار تهران درباره انتصابات در فرمانداری‌ها و مدیران در این استان گفت: معیارها و شاخص‌هایی برای ارزیابی مدیران داریم مهمترین شعار دولت وفاق ملی است همه کسانی که تخصص و تعهد دارند در این دایره قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم ارزیابی عملیاتی دقیق در این حوزه‌ها داشته باشیم و افرادی که دل در گرو پیشرفت و آبادانی کشور داشته و انگیزه جدی برای کار کردن دارند این افراد شناسایی می‌شوند. کسانی که در این چارچوب قرار نگیرند در حوزه جابجایی قرار می‌گیرند.
معتمدیان در پایان گفت: به مردم قول می‌دهم با تمام توان در خدمت مردم هستیم و خدمتگزار مردم خواهیم بود و با تیم مدیریتی به‌روز و دلسوز شبانه‌روز برای رفع مشکلات و محدودیت‌هایی موجود استان تلاش خواهیم کرد تا شرایط زندگی و رفاه بیشتر برای مردم فراهم شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1242769/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احمدی‌ وفا: حریف فینالم قهرمان بزرگسالان اروپا بود

آاس رم – دیناموکیف؛ ترکیب رسمی

آاس رم - دیناموکیف؛ ترکیب رسمی

پخش زنده بازی رم و دیناموکیف در لیگ اروپا (3 آبان 1403) + تماشای آنلاین

سفیر چین: اهمیت راهبردی روابط تهران-پکن بیش از پیش برجسته شده است

رونمایی از ارز بریکس با تصویر پرچم کشورهای عضو

آمریکا در جنایت شریک رژیم صهیونیستی است

نگرانی بلینکن از درگیری گسترده‌تر با ایران؛ مذاکرات آتش‌بس احیا می‌شود!

حماس سکوت بین المللی و حمایت آمریکا از نسل‌کشی غزه را محکوم کرد

عواقب یک ممنوعیت؛ دستاورد آمریکا از اخراج کارگران چینی چه بود؟

اتهام زنی مشاور امنیت ملی آمریکا به ایران

حریق در انبار ارتش آمریکا در کره‌جنوبی (فیلم)

فرآیند طراحی، تعمیر و ساخت موتو هواپیما در آمریکا (فیلم)

اسرائیل در تدارک حمله‌ای گسترده به ایران!

خواب شما با وعده صادق 3 جبران خواهد شد | سیلی محکمی برای هر ماجراجویی اسرائیل آماده شده است

این ارزها بعداز پیروزی ترامپ منفجر می شوند

ده ایالت آمریکا در ماه نوامبر در مورد آزادی سقط جنین رای‌گیری می‌کنند

آمریکا برای مقابله با تهدیدهای ایران با اسرائیل همکاری می‌کند

آمریکا شریک جنایت و شکست رژیم صهیونیستی است

رهبر انصارالله یمن: آمریکا با اسرائیل در پی زمینه سازی حمله علیه ایران است |

اتهام‌زنی مشاور امنیت ملی آمریکا به ایران

آتش سوزی در انبار تدارکاتی آمریکا در کره جنوبی

پیروزی، خیال خام اسرائیل با ترور رهبران مقاومت بود

ثبت نام لاتاری 2026 | سایت ثبت نام مجازی لاتاری/ به بهانه لاتاری کلاهتان را بر ندارند!

آیا آمریکا واقعا نگران ایران است؟ | اظهارات جیک سالیوان در کدام واقعیت گم شده؟

تکرار اتهام زنی کاخ سفید علیه ایران و روسیه در آستانه انتخابات آمریکا

صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ بهت صهیونیست‌ها از نفوذ اطلاعاتی ایران

رجزخوانی چندین باره اسرائیل علیه ایران

الحوثی، رهبر انصارالله یمن: آمریکا در جنایت و شکست، شریک اسرائیل است/ جنایات دشمن صهیونیستی، دستاورد نظامی محسوب نمی‌شود

پرچم دروغین آرین

بریکس می‌تواند به ایران کمک کند

دیپلمات سابق: نباید خودمان را با بریکس گول بزنیم

«جنگ» در آمریکا سروصدا به پا کرد

پوتین: کشورهای همسو می‌توانند به بریکس ملحق شوند

بمباران شهرک معرکه در جنوب لبنان

حزب‌الله لبنان شهادت حاج حسین علی هزیمه را تایید کرد

حمله پهپادی حزب‌الله به پادگان «راموت نفتالی»

انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در حومه دمشق

تاجگردون: بنزین در کمیسیون تلفیق گران نمی‌شود

چند نفر در کشور در صف وام ازدواج هستند؟

صادرات زعفران 2 برابر می‌شود

هادی العامری، شهادت شیخ صفی الدین را تسلیت گفت

هشدار پاکستان به اتباع خود برای سفر به عراق

استقبال از بریکس در آمریکای لاتین

آمار جدید مهاجران افغان در تهران از زبان آقای استاندار

مبارزه با فساد اقتصادی با جدیت دنبال می‌شود

هیچ‌‌کدام از واحدهای صنعتی لرستان در دوران تصدی‌ام تعطیل نشد

با 100 میلیون صاحب خودرو شوید

وضعیت اقتصادی ایران در لایحه بودجه 1404 / قیمت بنزین چه تغییری خواهد کرد؟

2 مدال برای ایران در شیرجه قهرمانی آسیا