ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بیش از 30 درصد هزینه‌های تمام‌شده کالاها مربوط به حمل‌ونقل است اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: بیش از 30 درصد از هزینه‌های تمام‌شده کالاها مربوط به بخش لجستیک است. اگر بتوانیم در این بخش بهینه‌سازی کنیم، تأثیرات بزرگی بر قیمت کالاها و رقابت‌پذیری اقتصادی خواهیم گذاشت.
علی آقامحمدی، شامگاه 3 آبان‌ماه در سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق کشور اظهار کرد: بهبود شرایط اقتصادی کشور از اولویت‌های ما بوده است و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات از اهمیت زیادی برخوردار است؛ لذا ما باید راه‌حل‌های بومی و مناسب برای کشور پیدا کنیم و صرفا نوشتن راه‌حل‌های کلی کارساز نخواهد بود.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی ما نیازمند بحث و تبادل‌نظر هستند و بدون هماهنگی و همدلی مسئولان مشکلات حل نخواهند شد.
وی با اشاره به مشکلات در مناطق کمتر برخوردار کشور عنوان کرد: با وجود تلاش‌ها و حضور نهادهای حمایتی متعدد، هنوز مشکلات جدی در این مناطق مشهود است؛ ضمن اینکه برخی مشکلات اجرایی وجود دارد که با کار کارشناسی و هماهنگی بین نهادها روی راه‌حل‌های عملیاتی باید با دقت و حوصله کار شود.
آقامحمدی با تاکید بر نقش مردم در حل مشکلات اقتصادی، بیان کرد: مردم باید وارد میدان شوند و دولت باید حمایت‌های لازم را از آن‌ها به عمل آورد. ضمن اینکه با تغییر رویه‌ها و هماهنگی بیشتر در جهت حل مشکلات باید گام‌های محکم‌تری به سوی رشد و توسعه اقتصادی برداریم. 
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: اراده‌ جمعی لازم است تا بتوانیم تغییرات مورد نیاز را در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی کشور اعمال کنیم و از اهمیت تغییر روش‌ها و ضرورت بازبینی ساختارهای اجرایی کشور غافل نشویم.
وی اضافه کرد: این تغییرات تنها با بخشنامه‌ها امکان‌پذیر نیست؛ ما باید ساختاری عملیاتی و کارآمد ایجاد کنیم که به طور موثری به مشکلات پاسخ دهد. در حال حاضر حدود 120 شورای عالی در کشور داریم که ریاست جمهوری، رئیس آنها است. این تعداد بالا کارایی را کاهش می‌دهد و تمرکز بر مسائل اصلی را دشوار می‌کند.
آقامحمدی به اهمیت تدوین و سازماندهی نشست‌ها و برنامه‌ها برای حل مشکلات اشاره کرد و گفت: ما نیازمند دبیرخانه‌ای منظم و مدرن هستیم که با استفاده از پلتفرم‌های مجازی، امکان مشارکت همه اقشار جامعه را فراهم کند.
وی در بخشی از سخنان خود به لزوم به‌کارگیری تجربیات کشورهای دیگر، مانند ترکیه و یونان، در مسائل مرزی و لجستیکی اشاره کرد و افزود: باید سیستم‌هایی مانند دروازه‌های مرزی مشترک ایجاد کنیم تا مشکلات مرزی به حداقل برسد.
آقامحمدی با اشاره به مشکلات فراوان در فرآیندهای لجستیکی کشور گفت: ما باید منابع موجود را به‌درستی مدیریت و برای اجرای پروژه‌ها از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم. 11 میلیارد دلار توسط مقام معظم رهبری برای حل برخی مسائل کشور تخصیص یافته و باید از این منابع به‌درستی استفاده کنیم تا موانع موجود در تخصیص بودجه را برطرف کنیم.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: بیش از 30 درصد از هزینه‌های تمام‌شده کالاها مربوط به بخش لجستیک است. اگر بتوانیم در این بخش بهینه‌سازی کنیم، تأثیرات بزرگی بر قیمت کالاها و رقابت‌پذیری اقتصادی خواهیم گذاشت.
آقامحمدی گفت: هماهنگی میان مناطق مختلف کشور اهمیت دارد. ما در حال حاضر 9 منطقه آمایشی مصوب داریم و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم که با همکاری میان مناطق، می‌توانیم راه‌حل‌های عملی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور پیدا کنیم.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: این کار که اکنون آغاز شده می‌تواند به تحولی بزرگ منجر شود و همه ما باید به تحقق این تغییر کمک کنیم. در گذشته هر اداره‌ای به صورت جداگانه فعالیت می‌کرد، اما اکنون باید با تخصص‌های مختلف و به‌صورت هماهنگ عمل کنیم. همان‌طور که در نظام پزشکی، ابتدا وضعیت بیمار ارزیابی و در صورت نیاز به متخصص ارجاع می‌یابد در اقتصاد نیز لازم است چنین رویکردی اعمال شود. 
آقامحمدی با تاکید بر عدم اتخاذ رویکردهای جزیره‌ای در اقتصاد اظهار کرد: همان‌گونه که در مناطق مختلف کشور مانند همدان، لرستان، کرمانشاه و ایلام اقداماتی برای هماهنگی انجام دادیم، در اینجا نیز باید به سمت مدیریت یکپارچه حرکت کنیم. باید حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت، نفت و گاز و گردشگری به‌صورت تخصصی مدیریت شوند، اما این تخصص‌ها نباید باعث جدا شدن از مدیریت کلی و عدم هماهنگی شود.
وی با اشاره به اهمیت سواد اقتصادی، رسانه‌ای و سلامت عنوان کرد: سواد امروزه تنها به خواندن و نوشتن محدود نمی‌شود. برای موفقیت در اقتصاد جدید، باید مهارت‌های مختلف را یاد بگیریم و به‌روزرسانی کنیم. به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند اقتصاد دیجیتال، فرصت‌های بی‌شماری وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم. ما باید به سمت مشاغل پردرآمد حرکت کنیم و با استفاده از فناوری‌های نوین، شرایط اشتغال و درآمدزایی را بهبود بخشیم.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: این تحولات نیازمند همکاری و مدیریت دقیق است و باید با نگاه به آینده، زیرساخت‌های لازم را برای توسعه مشاغل نوین و تخصص‌های جدید فراهم کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1243146/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار اتحادیه اروپا به کره شمالی/ اصول منشور ملل را نقض نکنید

تسریع اخراج پناهجویان اولویت کمیسیون جدید اروپایی

بن بست در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا/ دو مانع بزرگ- پایانی

برنده اصلی جنگ بین ایران و اسراییل کیست ؟

نایب قهرمانی سیف‌اللهی در تور دوچرخه‌سواری چین

اسکورت هواپیمای رئیس‌جمهور چین توسط جنگنده‌های روس + ویدئو

سفر همسر محمدعلی کلی به افغانستان (ویدئو)

یک چهارم آمریکایی‌ها پس از انتخابات انتظار دارند جنگ داخلی رخ دهد

قیمت جهانی طلا؛ کاهش قیمت از راه می‌رسد؟

روایتی از استعفای مقام آمریکایی در حمایت از غزه + فیلم

یک چهارم آمریکایی‌ها از بروز جنگ داخلی پس از انتخابات می‌ترسند

اینفوگرافی/قدرت دلار آمریکا در برابر ارز‌های دنیا در سال2024

پوتین: ترامپ ارتباطی با روسیه ندارد

برگرهای مک‌دونالد موجب شیوع بیماری کُشنده شد

هراس صنعت آلمان از عواقب روی کار آمدن ترامپ

ضریب هوشی افراد مشهور و موفق؛ از ایلان ماسک تا لیدی گاگا

آرین طباطبایی کیست؟ | دختر فیلسوفی که به افشای اسناد پنتاگون متهم شد

13 آبان جلوه ایستادگی، مقاومت و مبارزه با استکبار جهانی

چگونه پوتین بازی را تغییر می‌دهد؟

فیلم/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به شمال و جنوب فلسطین اشغالی

سفیر اسپانیا با چادر در حرم امام حسین(ع)/ ببینید

انتقاد رئیس اتاق مشترک ایران و افغاانستان از وضعیت مسیرهای ترانزیت/ نیازمند ایده‌های نو هستیم

کشور نیازمند اصلاحات مدیریتی و اقتصادی است

نقدی بر روایت حاکم بر سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم

زمان افزایش حقوق کارمندان مشخص شد

تعطیلی معادن فاقد ایمنی و پرداخت بیمه بیکاری به کارگران

«ترانه راهزنان»؛ سریال وسترن هیجان انگیز نتفلیکس که احتمالاً نداده‌اید (ویدئو)

هشدار بروکسل به روسیه درباره استقرار نیروهای کره شمالی

اروپا از ترس انتخاب مجدد ترامپ به دنبال تشدید تحریم ها علیه روسیه است

تن‌هاخ: اونانا دروازه‌بانی بزرگ است/ باید می‌بردیم

بروکسل در پی تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکاست

آلمان بیش از 100 میلیون دلار تسلیحات در 3 ماه گذشته به رژیم صهیونیستی داده است

دی‌یونگ: از رئال غافل شویم سه گل می‌‌خوریم!

ویدیو| خلاصه بازی لیون – بشیکتاش در لیگ اروپا

اسکورت هواپیمای رئیس‌جمهور چین توسط جنگنده‌های روسیه+فیلم

خروج نیروهای چین و هند از «لداخ»، یکی از دستاوردهای بریکس

ردمی K80 پرو در مرجع صدور گواهی 3C چین مشاهده شد؛ عرضه نزدیک است

کسب دومین مدال ایران در رقابت‌های شیرجه قهرمانی آسیا

یارگیری چین در حاشیه خلیج فارس؛ والس پکن با اعراب بر گسل‌های انرژی/ اهرم‌های اژدهای زرد چیست؟

فیلم/اسکورت هواپیمای رئیس‌جمهور چین توسط جنگنده‌های روس

آلمان با هدف رفع وابستگی به چین، در پی تعمیق همکاری‌های دفاعی با هند است

گزارش پکن از دیدار پزشکیان با رئیس‌جمهور چین

اسکورت هواپیمای رئیس‌جمهور چین توسط جنگنده‌های روس (ویدئو)

چین در سال 2027 گردشگران را به فضا می‌فرستد

افزایش کشفیات شیشه/عواقب تغییر ذائقه معتادان به سمت مخدرهای صنعتی‌

افغانستان مغلوب ترکمن ها شد

کاهش اندک قیمت طلا

موافقت آمریکا با فروش این موشک‌های پیشرفته به عربستان + عکس

قدرت دلار آمریکا در برابر ارزهای عمده در سال2024 (اینفوگرافی)

روابط مشکوک داماد ترامپ با عربستان سعودی