ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بن بست در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا؛ انجمادِ 5 ساله-بخش1 اروپا

بن بست در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا؛ انجمادِ 5 ساله-بخش1
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مهمت اوغوتچو معتقد است که انجماد فعلی در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا قابل تحمل نیست و حتی بازگشت به وضعیت پنج سال پیش، می‌تواند نوعی از موفقیت محسوب شود. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بحران اقتصادی در ترکیه ادامه دارد و دولت به سختی توانسته نرخ دلار را در مرز 35 لیره حفظ کند.
آن هم در شرایطی که کف حقوق و دستمزد میلیون‌ها تن از شهروندان ترکیه تنها 17 هزار لیره است.
اگر چه بحران اقتصادی ترکیه، دلایل ساختاری و چندگانه دارد. اما کارشناسان بر این باورند که اگر دولت اردوغان در چند سال گذشته موفق می‌شد مذاکرات برای رسیدن به سطح عضویت کامل در اتحادیه اروپا را به فرجام روشنی برساند، حالا مردم ترکیه گرفتار بحران نبودند. چرا که بیش از 85 درصد درخواست صدور ویزا برای سفر شهروندان ترکیه به اتحایده اروپا رد می‌شود و تعرفه‌های سنگین گمرکی نیز باعث شده که صادرات کالا از ترکیه به بازارهای اتحادیه اروپا، سود چندانی برای تجار ترک به همراه نیاورد.
اینجاست که تحلیلگران می‌پرسند: اصلی‌ترین موانع بر سر راه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا کدامند و چه باید کرد که این مسیر هر چه زودتر طی شود؟

ایرانیان جهان

مهمت اوغوتچو از دیپلمات‌های ارشد ترکیه و از کارشناسان برجسته در حوزه انرژی و مطالعات چین و مسئول باشگاه پژوهش‌های انرژی در لندن، در یک مقاله طولانی، به بررسی مهمترین موانع پرداخته و معتقد است که انجماد فعلی در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا قابل تحمل نیست و حتی بازگشت به وضعیت پنج سال پیش، می‌تواند نوعی از موفقیت محسوب شود.
مهمترین دلایل ذکر شده برای انجماد روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در مقاله این دیپلمات و کارشناس ترکیه‌ای را با هم مرور می‌کنیم:
روابطی که سال به سال ضعیف‌تر شد
از هر پنجره‌ای که نگاه کنید، وضعیت فعلی روابط ترکیه و اتحادیه اروپا تصویری ناامیدکننده را به نمایش می‌گذارد. نه تنها روند مذاکرات عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا به فرجام نرسیده، بلکه دیگر عرصه‌های دیپلماسی بین ترکیه و بروکسل، به بن بست رسیده است. مذاکرات ما و اتحادیه اروپا، چنان کُند شده که حرکت هدفمند و مشهودی ندارد و عملاً در نقطه‌ای هستیم که گویی مساله عضویت، منتفی یا متوقف شده است.
ما در شرایطی هستیم که روابط ترکیه و اتحادیه اروپا، سال به سال ضعیف‌تر شده و حتی بازگشت به وضعیت پنج سال پیش نیز، نوعی از موفقیت محسوب می‌شود. بگذارید لیستی از موضوعاتی را برشمارم که به زعم من، مهمترین حوزه‌های عدم نتیجه‌گیری در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا است:
اول این که متأسفانه در بحث هماهنگی و مدرن‌سازی اتحادیه گمرکی، به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و صادرات کالا از ترکیه به اتحایده اروپا، همچنان منوط به پرداخت هزینه های گمرکی گزاف است.
دوم این که در بحث تعریف رژیم آزادسازی ویزا به نتیجه نرسیده ایم و نه تنها تجار و شهروندان، بلکه محققین و دانشجویان نیز برای دریافت ویزا و سفر به اروپا، مشکلات بسیار دارند.
سومین موضوع، اهمیت توافق و هماهنگی برای باز کردن کانال‌های مالی و تعامل بانکی بین ترکیه و موسسات مالی اتحادیه اروپا است که به جایی نرسیده است.
چهارمین مساله ما این است که در همکاری‌های سیاست خارجی و امنیتی، شاهد تعاملی جدی نیستیم.
مساله پنجم بین ما و اتحادیه اروپا، ابتکارات حوزه انرژی و مدیریت تغییرات اقلیمی است.

ایرانیان جهان

البته اینها فقط موضوعات روتین هستند و مقامات اروپایی، در نشست‌های دیپلماتیک، غالباً از مقامات ترکیه می‌پرسند: چرا با تحریم‌های روسیه موافق نیستید و کمک می‌کنید تحریم را دور بزنند؟ چه زمانی کارنامه حقوق و آزادی‌های بشر را بهبود می‌دهید؟
کشورهای اتحادیه اروپا در مورد بازگرداندن مهاجران غیرقانونی از ترکیه به مقاصد اروپایی، سرعت عمل بالایی دارند و در پرونده قبرس نیز، منافع و خواسته‌های ترکیه، نادیده گرفته می‌شود.
پرونده ترکیه روی میز اتحادیه نیست
واضح است که برای بازگشایی روابط، هم در اتحادیه اروپا و هم در آنکارا، نیاز به یک رویکرد استراتژیک جدید است. به نظر می‌رسد مقامات ترکیه با تکرار مداوم جملاتی مانند «ما همچنان به گسترش اتحادیه اروپا و ارزش‌های آن پایبند هستیم»، به دنبال جوش زدن رابطه هستند.
اما اروپایی‌ها، این اظهارات ما را صادقانه نمی‌دانند. با این حال، سیاستمداران ترکیه طوری رفتار می‌کنند که گویی قصد دارند تمام استانداردها و معیارهای اتحادیه اروپا را بپذیرند اما طرف بروکسلی پای خود را عقب می‌کشد!
بدون شک، این رابطه و این وضعیت، نمی‌تواند اینگونه ادامه یابد. می‌دانیم که در رقص تانگو، دو شریک لازم است و چنین رقص ظریفی به تنهایی امکان‌پذیر نیست. اما ظاهراً غلبه بر این مشکلات هم با توازن پیچیده اتحادیه اروپا، هم همبستگی و مکانیسم تصمیم‌گیری یکپارچه کشورهای عضو و هم با سیاست‌ها و ذهنیت فعلی دولت ما ممکن نیست.
ممکن است بگویید در شرایط فعلی، خود اتحادیه اروپا نیز تنش‌ها و چالش‌های بزرگی دارد و بعید است بتواند در این مرحله، برای پرونده دشواری مانند ترکیه تصمیم‌گیری کند. بله. چنین است.
اتحادیه اروپا هم با مشکلات دشواری دست و پنجه نرم می‌کند. بحران انرژی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تورم بی‌سابقه و افزایش قیمت‌ها، اختلال در رقابت‌پذیری صنعت خودروسازی به خاطر حضور چین، هجوم پناهندگان از ترکیه و شمال آفریقا و اوکراین، انتظارات و اولویت‌های متفاوت 27 کشور عضو، افزایش نفوذ سیاسی – اجتماعی راست افراطی و بحث پیچیده رویکرد آمریکا درباره استقلال اتحادیه اروپا، همگی مسائل مهمی هستند.
در نتیجه در حال حاضر، پرونده عضویت ترکیه، در اولویت‌های سیاسی اتحادیه اروپا نیست و به وضوح می‌بینیم که انسدادهای بسیار جدی وجود دارد. به نحوی که مذاکرات ترکیه و اروپا از سال 2019 بدین سو، تقریباً هیچ پیشرفت رسمی نداشته و آینده این رابطه نامشخص است.
وضعیت قهقرایی جایگاه ترکیه در اتحادیه اروپا
باور کردنی نیست، اما پس از 60 سال تلاش، ترکیه از نظر اقتصادی و سیاسی، هنوز هم عقب مانده است و در حالی که بسیاری کشورهای کمونیستی سابق به عنوان اعضای کامل وارد اتحادیه اروپا می‌شوند، ترکیه هنوز هم به عنوان یک کشور همسایه کم اهمیت تلقی می‌شود.
در نگاه معامله گرانه اروپایی‌ها، هر گاه نیازی به ترکیه داشته باشند وارد گفتگو می‌شوند و همین که به خواسته خود برسند، سطح رابطه باز هم پایین می‌آید. این وضعیت، دقیقا یک دُور باطل به وجود آورده است. 

ایرانیان جهان

تا زمانی که اتحادیه اروپا ترکیه را در روابط خود مستثنی کرده و در خارج از بازی نگه دارد، آنکارا را به سمت مسکو و پکن سوق می‌رود. چرا که آنان سعی دارند ترکیه را در موازنه قدرت جدید جهانی به سمت خود بکشانند.
علاوه بر این، در بُعد داخلی نیز احساسات ضد اتحادیه اروپا در بین مردم ترکیه بیشتر می‌شود. چرا که خسته شده‌اند و در مورد عضویت در اتحادیه، نور انتهای تونل را نمی‌بینند. در نتیجه، با این روند در توازن‌های بین‌المللی پیچیده‌تر، هر دو طرف ضرر می‌کنند: خطر از دست دادن یک کشور استراتژیک مانند ترکیه، مهمترین ضرر برای اتحادیه اروپا است.
در این سو نیز، از دست دادن مزایای استراتژیکی که ترکیه می‌تواند از بلوکی مانند اتحادیه اروپا به دست آورد، خسارت بالایی است. به عبارت دیگر، اگر روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در آینده نزدیک دچار دگرگونی «تغییر بازی» نشود، با معادله «باخت و باخت» مواجه خواهیم شد.
در بخش بعدی گزارش، به این موضوع خواهیم پرداخت که چالش‌های استراتژیک مهمی همچون اختلاف نظر بر سر آینده جزیره قبرس، چه موانعی برای روابط ترکیه و اتحادیه اروپا به وجود آورده و آنکارا برای گذار از این وضعیت نامناسب، باید چه تدابیری اتخاذ کند.
ادامه دارد....
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1243188/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار اتحادیه اروپا به کره شمالی/ اصول منشور ملل را نقض نکنید

تسریع اخراج پناهجویان اولویت کمیسیون جدید اروپایی

بن بست در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا/ دو مانع بزرگ- پایانی

برنده اصلی جنگ بین ایران و اسراییل کیست ؟

نایب قهرمانی سیف‌اللهی در تور دوچرخه‌سواری چین

اسکورت هواپیمای رئیس‌جمهور چین توسط جنگنده‌های روس + ویدئو

سفر همسر محمدعلی کلی به افغانستان (ویدئو)

یک چهارم آمریکایی‌ها پس از انتخابات انتظار دارند جنگ داخلی رخ دهد

قیمت جهانی طلا؛ کاهش قیمت از راه می‌رسد؟

روایتی از استعفای مقام آمریکایی در حمایت از غزه + فیلم

یک چهارم آمریکایی‌ها از بروز جنگ داخلی پس از انتخابات می‌ترسند

اینفوگرافی/قدرت دلار آمریکا در برابر ارز‌های دنیا در سال2024

پوتین: ترامپ ارتباطی با روسیه ندارد

برگرهای مک‌دونالد موجب شیوع بیماری کُشنده شد

هراس صنعت آلمان از عواقب روی کار آمدن ترامپ

ضریب هوشی افراد مشهور و موفق؛ از ایلان ماسک تا لیدی گاگا

آرین طباطبایی کیست؟ | دختر فیلسوفی که به افشای اسناد پنتاگون متهم شد

13 آبان جلوه ایستادگی، مقاومت و مبارزه با استکبار جهانی

چگونه پوتین بازی را تغییر می‌دهد؟

فیلم/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به شمال و جنوب فلسطین اشغالی

سفیر اسپانیا با چادر در حرم امام حسین(ع)/ ببینید

انتقاد رئیس اتاق مشترک ایران و افغاانستان از وضعیت مسیرهای ترانزیت/ نیازمند ایده‌های نو هستیم

کشور نیازمند اصلاحات مدیریتی و اقتصادی است

نقدی بر روایت حاکم بر سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم

زمان افزایش حقوق کارمندان مشخص شد

تعطیلی معادن فاقد ایمنی و پرداخت بیمه بیکاری به کارگران

«ترانه راهزنان»؛ سریال وسترن هیجان انگیز نتفلیکس که احتمالاً نداده‌اید (ویدئو)

هشدار بروکسل به روسیه درباره استقرار نیروهای کره شمالی

اروپا از ترس انتخاب مجدد ترامپ به دنبال تشدید تحریم ها علیه روسیه است

تن‌هاخ: اونانا دروازه‌بانی بزرگ است/ باید می‌بردیم

بروکسل در پی تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکاست

آلمان بیش از 100 میلیون دلار تسلیحات در 3 ماه گذشته به رژیم صهیونیستی داده است

دی‌یونگ: از رئال غافل شویم سه گل می‌‌خوریم!

ویدیو| خلاصه بازی لیون – بشیکتاش در لیگ اروپا

اسکورت هواپیمای رئیس‌جمهور چین توسط جنگنده‌های روسیه+فیلم

خروج نیروهای چین و هند از «لداخ»، یکی از دستاوردهای بریکس

ردمی K80 پرو در مرجع صدور گواهی 3C چین مشاهده شد؛ عرضه نزدیک است

کسب دومین مدال ایران در رقابت‌های شیرجه قهرمانی آسیا

یارگیری چین در حاشیه خلیج فارس؛ والس پکن با اعراب بر گسل‌های انرژی/ اهرم‌های اژدهای زرد چیست؟

فیلم/اسکورت هواپیمای رئیس‌جمهور چین توسط جنگنده‌های روس

آلمان با هدف رفع وابستگی به چین، در پی تعمیق همکاری‌های دفاعی با هند است

گزارش پکن از دیدار پزشکیان با رئیس‌جمهور چین

اسکورت هواپیمای رئیس‌جمهور چین توسط جنگنده‌های روس (ویدئو)

چین در سال 2027 گردشگران را به فضا می‌فرستد

افزایش کشفیات شیشه/عواقب تغییر ذائقه معتادان به سمت مخدرهای صنعتی‌

افغانستان مغلوب ترکمن ها شد

کاهش اندک قیمت طلا

موافقت آمریکا با فروش این موشک‌های پیشرفته به عربستان + عکس

قدرت دلار آمریکا در برابر ارزهای عمده در سال2024 (اینفوگرافی)

روابط مشکوک داماد ترامپ با عربستان سعودی