ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سایه میهن تجارتات آمریکا بر 3 درگیری بزرگ خاورمیانه / اسرائیل احتمالا به دنبال ادامه جنگ است؛ آن‌ها معتقدند پیروزی ترامپ با اعطای آزادی عمل بیشتر به تل آویو معادلات استراتژیک را تغییر می‌دهد ایالات متحده آمریکا

سایه میهن تجارتات آمریکا بر 3 درگیری بزرگ خاورمیانه / اسرائیل احتمالا به دنبال ادامه جنگ است؛ آن‌ها معتقدند پیروزی ترامپ با اعطای آزادی عمل بیشتر به تل آویو معادلات استراتژیک را تغییر می‌دهد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):
اکونومیست نوشت: درگیری ها در خاورمیانه چه زمانی متوقف می شود؟ این منطقه درگیر سه جنگ مرتبط، اما تا حدودی مستقل و غیرقابل پیش بینی خطرناک است. اسرائیل احتمالا در روزهای آینده به تلافی حمله موشکی اول اکتبر به ایران حمله خواهد کرد. خشونت در غزه با وجود مرگ [شهادت] یحیی سنوار، مغز متفکر حمله 7 اکتبر حماس، همچنان در آتش است.
و جنگ اسرائیل در لبنان ادامه دارد. در 21 اکتبر، نماینده ویژه آمریکا اعلام کرد که اوضاع در لبنان “تشدید و از کنترل خارج شده است”.
به گزارش سرویس بین الملل «میهن تجارت»، در ادامه این مقاله آمده است: این سه درگیری در حالی شکل گرفت که عامل چهارمی به نام میهن تجارتات آمریکا بر آن سایه افکند. برخی در داخل دولت بایدن ممکن است امیدوار باشند که تلاش‌های لحظه آخری برای دستیابی به توافق آتش‌بس قبل از رای‌گیری بتواند از تشدید کشتار و خونریزی در خاورمیانه جلوگیری کند و در نتیجه شانس میهن تجارت کامالا هریس به عنوان رئیس‌جمهور را افزایش دهد. . اما اسرائیل ممکن است انگیزه هایی برای ادامه جنگ داشته باشد: پیروزی ترامپ احتمالا معادله استراتژیک را با دادن آزادی عمل بیشتر به تل آویو تغییر خواهد داد.
ما با جنگ اسرائیل علیه ایران شروع می کنیم که این پتانسیل را دارد که به بزرگترین درگیری در کل منطقه تبدیل شود. از زمان حمله موشکی ایران به اسرائیل در اول اکتبر که دومین حمله این کشور در 6 ماه گذشته است، اسرائیل خود را برای پاسخ قدرتمندانه به ایران آماده کرده است. گفته می شود کابینه اسرائیل هفته گذشته تصمیم گرفته است به کدام اهداف حمله شود، اما زمان حمله هنوز مشخص نیست.
تحریک آمیزترین اهداف سایت های هسته ای و پایانه های نفتی خواهند بود. آمریکا سعی کرده اسرائیل را متقاعد کند که به اهدافی که از نظر راهبردی حساسیت کمتری دارند، مانند کارخانه‌های موشک‌سازی و پهپادهای ایران حمله کند. مقامات آمریکایی و اسرائیلی بر این باورند که بایدن و نتانیاهو توافق کرده اند که اسرائیل باید عمدتاً بر اهداف نظامی تمرکز کند و نه بر اهداف هسته ای یا زیرساخت های انرژی. اما حتی چنین واکنشی احتمالاً منجر به حمله دیگری از سوی ایران خواهد شد.
ترتیب دادن هر نوع حمله به گونه ای که خسارات عمده ای به ایران وارد کند، اما این آسیب آنقدر دردناک نیست که ایران را مجبور به تشدید بیشتر تنش کند، کاری بسیار دشوار و پرخطر است. دامنه اهداف قابل قبول ممکن است همچنان در حال تغییر باشد. در 19 اکتبر، یک پهپاد حامل مواد منفجره در نزدیکی اقامتگاه تابستانی نتانیاهو منفجر شد. این حمله توسط حزب الله لبنان که نیرویی تحت حمایت ایران است انجام شد. ایران رسما هرگونه دخالت در تلاش مستقیم برای هدف قرار دادن نخست وزیر اسرائیل را رد کرده است. با این حال، اسرائیل ممکن است از این حمله به عنوان توجیهی برای هدف قرار دادن اهداف با ارزش در ایران، از جمله رهبران آن، استفاده کند.
در غزه، حتی با وجود تلفات جنگ از 40000 نفر، آتش بس هنوز دور از دسترس به نظر می رسد. در طول یک سال گذشته، دیپلمات ها تصور می کردند که آتش بس در غزه کلید جلوگیری از درگیری منطقه ای است. مفاد چنین آتش‌بسی آزادی گروگان‌ها و خروج اسرائیل از غزه است که منجر به کاهش تنش در کل خاورمیانه خواهد شد. دولت بایدن امیدوار بود که بتواند به توافق بزرگی دست یابد تا تغییرات مهمی در منطقه ایجاد کند که طی آن عربستان سعودی و سایر دولت های سنی منطقه مسئولیت بازسازی غزه را بر عهده بگیرند و اسرائیل و فلسطینی ها متعهد به یک توافق دو جانبه شوند. راه حل دولتی
تاکنون کشته شدن یحیی سنوار در درگیری با نیروهای اسرائیلی در 16 اکتبر، دستیابی به آتش بس را بیشتر محتمل نکرده است. در حالی که حماس تحت فشار است، اسرائیل به سرعت از مزیت نظامی خود استفاده می کند. تل آویو احتمالاً می خواهد از شناسایی بقایای حماس به عنوان طرف مقابل در هرگونه توافق در مورد حکومت غزه اجتناب کند. دستگاه امنیتی اسرائیل، از جمله وزیر جنگ این کشور، می‌گوید که در حال بررسی آتش‌بسی است که به اسرائیل اجازه می‌دهد به تدریج کنترل غزه را به یک نیروی فلسطینی که با حماس همسو نیستند، واگذار کند.
اما نتانیاهو هرگونه توافقی که شامل خروج از کریدور فیلادلفیا و مرز غزه و مصر باشد را رد می کند. مقامات اسرائیلی گفته‌اند که ممکن است در نتیجه یک توافق فرصتی برای نجات برخی از گروگان‌ها وجود داشته باشد، اما به نظر می‌رسد نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهد تا پس از حمله به ایران صبر کند.
مرحله سوم جنگ در لبنان است. اگرچه حماس در 7 اکتبر ضربه ای جدی به اسرائیل وارد کرد، اما استراتژیست های اسرائیلی حزب الله را نیروی قوی تر و تهدیدی بزرگتر می دانستند. آنها نگران بودند که حزب الله حمله ای مشابه 7 اکتبر را در ابعادی بسیار بزرگتر انجام دهد و به همین دلیل احساس کردند که باید علیه این گروه اقدام کنند. در کمتر از سه ماه، اسرائیل اکثر کارکنان رهبری و بخش قابل توجهی از قابلیت های موشکی حزب الله را نابود کرده است. نیروی زمینی اسرائیل برای تخریب مواضع مرزی حزب الله وارد لبنان شده است. اسرائیل در 20 اکتبر یک سری حملات هوایی علیه شبکه مالی حزب الله انجام داد.
یک نتیجه قطعی این است که بعید است اسرائیل قبل از حمله به ایران و هرگونه حمله متقابل از سوی ایران، آتش بس در غزه یا لبنان را بپذیرد. اما حتی در آن زمان نیز، پایان قطعی درگیری به یک عامل نهایی بستگی دارد و آن میهن تجارتات ایالات متحده است.
کامالا هریس قول داده است که به سیاست حمایت از اسرائیل در دولت بایدن ادامه دهد. اما او بیشتر بر پایان دادن به درگیری ها تاکید می کند و به درد و رنج فلسطینیان در غزه اشاره کرده است. با این حال، به هیچ وجه مشخص نیست که آیا پیروزی او می تواند زمان جنگ ها را در خاورمیانه کوتاه کند یا خیر. اول اینکه بایدن تا پایان ژانویه به ریاست جمهوری ایالات متحده ادامه دهد. در عین حال، با تایید پیروزی نامزد دموکرات، اسرائیل ممکن است آزادی عمل بیشتری برای حمله به ایران و دستیارانش داشته باشد. یا اینکه اسرائیل ممکن است احساس کند می تواند قدرت رو به زوال دولت بایدن را نادیده بگیرد.
اما اگر ترامپ برنده شود چه؟ او در جریان مناظره در ماه ژوئیه گفت که باید به اسرائیل اجازه داده شود کار در غزه را به پایان برساند. ترامپ در 4 اکتبر نیز گفت که اسرائیل باید به سایت های هسته ای ایران حمله کند. بعید است که جنگ در خاورمیانه تا زمان روی کار آمدن رئیس جمهور بعدی آمریکا پایان یابد. در عوض، این احتمال وجود دارد که این جنگ ها به سخت ترین مشکل روی میز رئیس جمهور بعدی تبدیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1243317/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرر 194 میلیارد دلاری آلمان در صورت انتخاب دوباره ترامپ!

ریشه های صهیونیست درحال خشکیدن است

مسلمان برای پایان‌بخشی به جنایات اسراییل متحد شوند.

پیروزی‌های پی در پی پسران شطرنج ایران در بحرین/ استاد بین‌المللی چین مغلوب دختر دانش‌‌آموز ایرانی شد

صعود ملی‌پوش کشورمان به فینال مسابقات اسکی روی آب جهان

راه یابی ملی پوش کشورمان به فینال مسابقات اسکی روی آب جهان

مردم با جهاد مالی از مردم غزه و لبنان حمایت کنند

عذرخواهی بایدن از بومیان آمریکا/ مصلحتی که دیر انجام شد

کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمین اسرائیل و آمریکا بازی نکنند

ترامپ در صورت پیروزی چه خواهد کرد؟ برنامه 100 روز اول دولت او

علم‌الهدی: متاسفانه برخی مذاکره با آمریکا را جزو محورهای وفاق ملی معرفی می‌کنند

واکنش سردار فدوی به انتشار اسناد آمریکا درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران

توافق آمریکا و عربستان در پی تنش ایران و اسرائیل

خیانت‌های امریکا به ایرانیان به نسل جوان بازگو شود

رژیمی که بنیانش بر پایه جنایت باشد دوام نخواهد داشت

1000 موشک بالستیک ایران، آماده حمله بزرگ شد

آمریکا با فروش موشک به عربستان موافقت کرد

خیانت‌های امریکا به ایرانیان برای نسل جوان بازگو شود

خوی استکباری آمریکا در برابر همه دنیا است

آمریکا و اسرائیل هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند

آمریکا جنایت کار تاریخ است/ لزوم حمایت مادی از جبهه مقاومت

علم‌الهدی: متاسفانه برخی مذاکره با آمریکا را جزو محور‌های وفاق ملی معرفی می‌کنند

دشمنی‌های تاریخی آمریکا با ایرانی‌ها برای نسل جوان بازگو شود

امام جمعه خرمشهر: در انتظار شکست رژیم صهیونیستی هستیم

️آیا آمریکا در پی مسدودسازی رمزارزهای کاربران داخل ایران است؟

راهپیمایی بوشهری‌ها علیه رژیم صهیونیستی

تظاهرات ضد صهیونیستی مقابل سفارت آمریکا در لندن

رسانه آمریکایی: حزب‌الله قدرتمند است؛ جنوب لبنان میدان نبرد آن‌هاست

حملات به تجمع نظامیان صهیونیست‌ در «شومیراه» و شکار تانک مرکاوا توسط مقاومت لبنان

جزئیات حمله موشکی و گسترده حزب‌الله با 50 موشک به الجلیل

جزئیات 14 مگاپروژه برای گذر از اوج بار مصرف برق 1404

پیام تسلیت نماینده مقام معظم رهبری در عراق به مناسبت شهادت حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم صفی الدین

خط و نشان حریف عراقی استقلال و پرسپولیس!

تاکید امام جمعه خوی برلزوم حل مشکلات معیشتی و اقتصادی

قدیم سکه را در جیب می‌گذاشتند و از کشور خارج می‌کردند ولی حالا ذوب می‌کنند

لازمه وفاق ملی ثبات اقتصادی کشور است

دولت برای حل مشکلات اقتصادی تلاش کند

ملت امام حسین هستیم و از شهادت در مسیر حق هیچگاه نمی‌ترسیم

صادرات برند ایرانی پرچم دوم کشور را به احتزاز درمی‌آورد+رپرت… –

دوره آموزشی حل و فصل اختلافات فعالان اقتصادی با رویکرد داوری (ویژه اعضای انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان)

امام جمعه کرج: مسئولی بگوید از اینترنت رفع فیلتر شود کارها درست می‌شود حرف سخیفی است

مشکل حقوق نیروهای سکوهای دریایی صنعت نفت به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی رفع شود

فعال شدن بریکس سازوکاری برای رفع تحریم‌ها است

بریکس با شکست انحصار اقتصادی غرب معادلات جهان را تغییر می‌دهد

چشم‌انداز اقتصاد جهان در اختیار بریکس

امام جمعه کرج از رفع فیلترینگ عصبانی شد

سه محموله میلیاردی کالای قاچاق در سردشت توقیف شد

سکوت شرم‌آور دولت‌های مسلمان در قبال جنایات اسرائیل

امام جمعه ساوه: وفاق ملی باید روی حل مشکلات معیشتی مردم متمرکز باشد

همراهی ننگین دولت‌های مسلمان با رژیم صهیونیستی