ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سهیل اسعد: مردم همین طوری به صورت اتوماتیک «غرب زده» نمی‌شوند/ آن قدری که کتاب ترجمه شده از «آمریکا» در «ایران» دیدم در کل دنیا ندیدم ایالات متحده آمریکا

سهیل اسعد: مردم همین طوری به صورت اتوماتیک «غرب زده» نمی‌شوند/ آن قدری که کتاب ترجمه شده از «آمریکا» در «ایران» دیدم در کل دنیا ندیدم
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سهیل اسعد گفت: آن قدری که کتاب ترجمه شده از «آمریکا» در «ایران» دیدم در کل دنیا ندیدم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سهیل اسعد با نام اصلی ادگاردو روبین یک مسلمان آرژانتینی و اصالتاً لبنانی است که طی بیست و چند سال حضورش در ایران به‌عنوان مجری در شبکه‌های مختلف رسانه ملی و به‌ویژه در شبکه‌های برون مرزی سازمان صداوسیما حضور داشته است.
او در حال حاضر اجرای برنامه «سندباد» را بر عهده دارد.
اسعد با حضور در ایرنا به سوالاتی درباره این برنامه پاسخ داد.
این مجری در پاسخ به این سوال که آیا به شما توصیه خاصی می‌شود که کشورها را در برنامه «سندباد» چگونه نمایش دهید توضیح داد: ما خط سیاسی خاصی نداریم. سیاستی نداریم که مصاحبه ها را به سمت خاصی ببریم. اصل برای ما نشان دادن واقعیت کشورهاست. این انعکاس گاهی اوقات مثبت و گاهی اوقات منفی است. هنر «سندباد» رعایت اعتدال در مطرح کردن وقایع است. در رسانه معمولا یا بد می گویند یا تعریف می کنند. سندباد آمده که بگوید نه ایران جهنم است و نه جاهای دیگران بهشت. در این دنیا بهشت و جهنم وجود ندارد. ما چیزهای خوب و بدی داریم که آن را نشان می دهیم. آنها هم چیزهای خوب و بدی دارند که نشان می دهیم.
سهیل اسعد، مجری برنامه تلویزیونی «سندباد»
وی درباره تصوری که افکار عمومی از کشورهای خارجی دارند بیان کرد: من به عنوان یک خارجی بیشتر این موضوع را لمس می‌کنم. از من می پرسند چرا آرژانتین را ول کردید و به ایران آمدید. من جواب می دهم مگر آرژآنتین بهشت است؟ به ایرانی ها تزریق شده که شما هنوز زندگی را تجربه نکردید. باید به اروپا و آمریکا بروید تا بفهمید چه خبر است. این توهم زیاد است. «سندباد» آمده که این فاصله ها را کم کند. آنها خیلی بالا نیستند و ما خیلی پایین نیستیم.
این مجری در پاسخ به این سوال که «سندباد» چه تاثیری بر روی مهاجرت ایرانی‌ها به خارج کشور می‌گذارد گفت: من رسما در برنامه گفتم که ما مشکلی با مهاجرت نداریم. ما با مهاجرت بدون آگاهی مشکل داریم. افراد نباید با وهم و خیال یک کشوری را انتخاب کنند. یکی از نقش های سندباد این است که کشورها را معرفی می کند و اجازه مقایسه با دیگر کشورها می‌دهد. ما با سبک زندگی و فرهنگ آن کشورها سر و کار داریم. شاید یک کشوری از لحاظ اقتصادی و سیاسی خوب باشد. ولی زندگی یک انسان فقط کار و پول نیست. باید اجازه بدهیم مخاطبان عمیق‌تر به جهان نگاه کنند.
ما که ادعا داریم جبهه حق هستیم چقدر کار کردیم که از ایران یک تصویر واقعی را منعکس کنیم؟
اسعد درباره تصویر سیاهی که از ایران در برخی رسانه‌های خراجی منعکس می‌شود گفت: ایران هراسی یک پدیده مصنوعی است. در فضای رسانه ای چند روز پیش گزارشی دیدم که می پرسید چه کسی لبنان و سوریه و عراق را زده است؟ جوابش اسرائیل و آمریکا بود. می پرسیدند چه کسی تهدید جدی برای صلح جهانی است؟ جوابش ایران بود.
وی ادامه داد: خودشان به خاطر قدرتی که در رسانه دارند یک دروغی درست کردند. زمان یازده سپتامبر می‌خواستند ایران را به عراق و افغانستان تشبیه کنند. من می‌پرسیدم در شیلی و مکزیک و آمریکا چند ناو ایرانی داریم؟ تعداد ناوهای آمریکایی را در اطراف ایران و افغانستان و عراق بشمارید که چقدر زیاد است. البته چون عموم مردم منبع معرفتی‌شان سی ان ان و بی بی سی و امثال این هاست، این مسائل اتفاق می‌افتد.
اسعد با بیان این که رسانه در فضای بین المللی بیشتر اکاذیب را ترویج می کند اظهار داشت: باطل دارد کار خودش را می کند. ما که ادعا داریم جبهه حق هستیم چقدر کار کردیم که از ایران یک تصویر واقعی را منعکس کنیم؟ فقط بدی آنها را نبینیم. ما هم نتوانستیم با هنر خودمان یک تصویر زیبایی را از ایران منعکس کنیم.
وی افزود: در سفری به لبنان رفته بودم، یکی از دوستانم پرسید در ایران شما به جز موشک چیز دیگری هم دارید؟ گفت هر خبری که ایران می‌آید درباره تولید موشک است. وقتی ما خودمان برای خودمان تبلیغ نکنیم، دیگران تبلیغ نمی‌کنند. نصف مسئولیت گردن آنهاست و نصف آن به گردن خودمان است.
سهیل اسعد، مجری برنامه تلویزیونی «سندباد»
این مجری تلویزیونی با اشاره به این که آنها می‌خواهند برخی کشورها مثل ایران را عقب‌مانده نشان دهند توضیح داد: این بازنمایی مخصوص ایران نیست. تصویری که غربی ها از شرق ارائه می‌دهند این است. سال 95 میلادی از آرژانتین به لبنان سفر کردم. رفقایم فکر می‌کردند من با شتر آنجا رفت و آمد می کنم. در حالی که اولین تاکسی فرودگاه که جلوی من توقف کرد، بنز بود. آنها فکر می‌کردند در لبنان تاکسی نداریم.
آن قدری که کتاب ترجمه شده از آمریکا در ایران دیدم در کل دنیا ندیدم
وی ادامه داد: در هالیوود تصویری که از آمریکای لاتین داشتند این بود که سرخپوست‌ها در کوهستان زندگی می‌کنند و دولت ندارند. برای آسیا و آفریقا هم همین تصویر را درست کرده‌اند. ما هم در آمریکای لاتین قربانی هستیم. البته درباره ایران باید با احتیاط رفتار کنند. چون ایران تاریخ و تمدن اصیل دارد. تاثیرات تمدنی ایران بر جهان کم نیست و با دو تا فیلم هالیوودی نمی‌شود تاریخ ایران را زیر سوال برد. سینمای ایران هم خیلی نقش مثبتی داشته و تصویر قشنگی از ایران ارائه کرده است. روی سینمای ایران بیشتر باید کار شود.
اسعد با اشاره به ترویج سبک زندگی غربی در کشور ایران گفت: بحران جدی ما برگزاری کریسمس و این جور چیزها نیست. از این مسائل ظاهری چیزهای خطرناک تری داریم. در باب آموزش عالی هنوز به استقلال علمی کامل نرسیدیم. هنوز کتاب آمریکایی خیلی اعتبار بالایی دارد. مردم همین طوری به صورت اتوماتیک غرب زده نمی شوند. خیلی ساده نگاه نکنیم. کلی امکانات تدارک دیده اند تا این اتفاق تهاجم فرهنگی بیفتد.
کمپین های ترجمه کتاب های آمریکایی فعال هستند
وی با بیان این که پشت صحنه برنامه های پیچیده ای هست تاکید کرد: کمپین های ترجمه کتاب های آمریکایی فعال هستند. آن قدری که کتاب ترجمه شده از آمریکا در ایران دیدم در کل دنیا ندیدم. این طوری نیست که کتاب مربوط یک فیلسوف و متفکری باشد. کتاب های خیلی سطحی و چرت و پرت ترجمه می شود. در فرودگاه بین المللی اجبارا دو کتاب حافظ و سعدی می فروشند و بقیه اش همه کتاب هایی درباره عرفان های کاذب و مکاتب نوظهور است. در ایران یک کتاب توسط چند ناشر و مترجم ترجمه می شود. این ها همه برنامه ریزی شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1245291/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با برد برابر قطر و تساوی ژاپن با استرالیا؛ فاصله ایران با سامورایی‌ها به 4 امتیاز رسید

برپایی نمایشگاه «سفر به دنیای انیمه» در لاهیجان

حقوق اتباع ایرانی در سایه تحریم‌های اتحادیه اروپا | حقوقدانان در مورد تحریم های هوایی ایران چه می گویند؟

حقوق اتباع ایرانی در سایه تحریم‌های اتحادیه اروپا | حقوق‌دانان در مورد تحریم‌های هوایی ایران چه می‌گویند؟

مروری بر ترکیب منتخب فیفا در سال 2009؛ این بازیکن تاریخ فوتبال را تغییر داد / عکس

روزنامه زنجیره‌ای، خادم اروپای گستاخ!

پیکر شهدای حمله اسراییل فردا تشییع می شود

واکنش بازیگران سینما و تلویزیون به شهادت رزمندگان ارتش در حمله اسراییل

چطور بدون اینکه بخواهیم به سمت یک جنگ جهانی می رویم؟

ایران در مسیر خودکفایی، تولید ژنراتورهای هواپیمایی و قطار با کیفیت جهانی

کشف تراشه TSMC در پردازنده هواوی؛ کمپانی تایوانی ارسال قطعه به چین را متوقف کرد

سرمایه گذاری آذربایجان در افغانستان

کاظمی قمی: فروش زمین به اتباع افغانستانی در چابهار شایعه است | 6 میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند

بایدن: میهن تجارت ترامپ اشتباه است

وزیر دفاع آمریکا: ایران به حمله اسراییل پاسخ ندهد

هشدار جدی چین به آمریکا درباره ارسال سلاح به تایوان

ترامپ به «بزرگترین اشتباهش» اقرار کرد

شوک به فوتبال آمریکا: مرگ دروازه‌بان 25 ساله!

سی‌ان‌ان: آمریکا خواستار توقف درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل است

جهش جهانی طلا / روند نزولی نفت

همه چیز درباره انتخابات آمریکا؛ از پیشگویی‌ها تا نظرسنجی‌ها

آمریکا راه حمله به ایران را به اسرائیل نشان داد

ترامپ بزرگترین اشتباه خود را فاش کرد!

تقلای مجدد آمریکا برای منصرف کردن ایران از واکنش به اسرائیل

آمریکا دست به دامن ایران شد/ به اسراییل حمله نکن

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار طلای جهانی

وعده ترامپ برای پایان دادن به هرج و مرج خاورمیانه: آیا واقع‌بینانه است؟

عملیات ضدصهیونیستی جدید در قدس اشغالی

گالانت: با عملیات نظامی نمی‌توان به هر هدفی دست یافت

هدف قرار دادن سربازان ارتش اسرائیل در شهرک شومره

پهپادهای حزب‌الله نقاط ضعف ارتش اسرائیل را فاش کرد

شکایت لبنان به شورای امنیت درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی

قدردانی «پوتین» از تلاش‌های رئیس‌جمهور چین برای پایان جنگ اوکراین

حماس: عملیات تل آویو واکنشی به نسل کشی صهیونیست‌هاست

محموله 2 هزار تنی برنج وارداتی در بازار عرضه شد

صمصامی: در لایحه بودجه 1404 افزایش قیمت بنزین نیامده است

شرایط جدید پرداخت وام ودیعه مسکن؛ چه افرادی مشمول می‌شوند؟

روسیه: بدهی دولت آمریکا اقتصاد جهان را تهدید می‌کند

انتقاد سفیر ایران درعراق از مواضع غیرسازنده اروپا

بلاتکلیفی پرسپولیس برای بازی با الشرطه عراق

سردرگمی پرسپولیس برای بازی با الشرطه عراق

سفیر ایران در عراق از مواضع غیرسازنده اتحادیه اروپا انتقاد کرد

وضعیت نامشخص پرسپولیس برای دیدار با تیم الشرطه عراق

اسرائیل با حمله راه به جایی نخواهد برد

هلاکت 4 داعشی در بمباران مواضع تروریستها در صلاح الدین عراق

عراق یا قطر گزینه‌های احتمالی میزبانی تراکتور از روشن تاجیکستان

ارتقا کمی و کیفی برگزاری کمیسیون‌های پزشکی / افزایش بررسی 1500 پرونده کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار مدیر کل بنیاد استان قم با خانواده شهید «رضا محمدی»

جزئیات مراسم تشییع شهید «مهدی خموشی»

40 متهم به جرم بزرگترین شبکه پولشویی دستگیر شدند