ایرانیان جهان

آخرين مطالب

پدافنــــــــــــــــــد ملـــــی خواندنی ها

پدافنــــــــــــــــــد ملـــــی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فارس /متن پیش رو در فارس منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور بامداد امروز توانست حملات رژیم صهیونیستی را دفع کند. این سامانه‌های بومی توانستند تهدیدات این رژیم را از بین ببرند. سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور بامداد امروز (شنبه، 5 آبان‌ماه) توانست حملات رژیم صهیونیستی را دفع کند. البته طبق اعلام قرارگاه پدافند هوایی، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که این ابعاد در دست بررسی است. طبق تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که عمدتاً مربوط به تهران بود؛ سامانه‌های پدافند هوایی توانستند تهدیدات ایجاد شده توسط رژیم صهیونیستی را دفع کند.
ساعتی پس از این تجاوزات که واکنش چند مرتبه سامانه‌های پدافندی را برانگیخت؛ قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ «وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.»
آنچه در تجاوز بامداد امروز رژیم صهیونیستی اهمیت دارد این است که سامانه‌های بومی پدافند هوایی توانست تهدیدات را رفع کنند. البته همانگونه که در اطلاعیه مذکور نیز آمده؛ «آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که این ابعاد در دست بررسی است.»
رهگیری دقیق مبتنی بر آرایش چند لایه تاکتیکی
 اصول پدافند هوایی مجموعه اقدامات بنیادی و زیر بنایی است که در صورت به‌کارگیری می‌توان به اهداف پدافند غیر عامل از قبیل تقلیل خسارات و صدمات، کاهش قابلیت و توانایی سامانه شناسائی، هدف یابی و دقت هدف گیری تسلیحات آفندی دشمن و تحمیل هزینه بیشتر به وی نائل شد. 
در اکثر منابع علمی و نظامی دنیا اصول پدافند غیر عامل شامل 6 الی 7 اقدام است که در طراحی و برنامه ریزی‌های و اقدامات اجرایی دقیقا می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.
این اصول عبارتند از؛ استتار Camouflage، اختفا Concealment،‌پوشش Cover، فریب Deception، تفرقه و پراکندگی Separation And Dispersion، مقاوم سازی و استحکامات Hardening و اعلام خبر Early warning.
یک منبع مطلع با اشاره به توانمندی پدافند هوایی کشور گفت: یکی از ویژگی‌‎های شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور بهره‌گیری از یک ساختار چند لایه است که در صورت لزوم قادر به جابجایی تاکتیکی است. به نحوی که می‌تواند مطابق با هر شرایطی به آرایش تاکتیکی مدنظر دست پیدا کند.
عملیات جابجایی سریع سامانه های پدافندی در ساختار پدافندی کشور پیش از این نیز بصورت جدی مورد ارزیابی و اجرا قرار گرفته بود. سرلشکر موسوی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) 9 مهر 1398 از انجام موفق عملیات تغییر موضع سریع سامانه پدافندی برد بلند اس 300 که توسط متخصصان جوان نیروی پدافند هوایی ارتش اجرا شد خبر داده بود. روندی که به عنوان یک اصل تاکتیکی در مجموعه پدافند کشور به اجرا درآمده است.
پدافند هوایی ارتش رو به رشد و پیشرفت
اواخر دهه 60 هجری شمسی است و دفاع مقدس به پایان رسیده؛ حالا نوبت بازسازی توانمندی دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف است. 
سال 1371 سالی است که یک آغاز نو برای پدافند هوایی در ایران به حساب می‌آید. 
قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) تشکیل شده و پدافند هوایی اکنون مشتمل بر واحدهای ارتش و سپاه است. در حالی که بیشترین عملکرد پدافندی در دوران دفاع مقدس از آن ارتش بود. البته سپاه پاسداران نیز در این دوران توانسته بود وارد عرصه پدافندی شود و اقداماتی را نیز انجام دهد.
تشکیل‌ شبکه‌ فرماندهی‌ و کنترل‌ و تشکیل‌ گردان های دیده‌بانی‌ و موشک های دوش پرتابی و اضافه شدن سامانه های راداری، موشکی وتوپخانه‌ای جدید و پوشش راداری نسبی سراسر کشور در ارتفاعات مختلف از جمله اقداماتی بود که در طول جنگ و پس از خاتمه آن با بهر ه گیری از تجربیات هشت سال دفاع مقدس بعمل آمدساما نه های پدافندهوایی S-200، اف ام80، تور-ام1 و سایر سامانه‌ها در دهه‌های 70الی 90 شمسی به تدریج به ساختار جنگ افزاری پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران افزوده شد.
سامانه بومی فرماندهی کنترل پدافند هوایی پیامبر اعظم(ص)
متخصصان پدافند هوایی ارتش طی سال‌های اخیر نیز توانسته بودند تا سامانه هوشمند و کاملاً بومی پیامبر اعظم (ص) که یک SOC بومی محسوب می‌شود را با بیش از یک میلیون و 756 هزار خط برنامه طراحی کنند که برای ساخت آن 260هزار نفر ساعت کار شبانه‌روزی صورت گرفته است.
این سامانه از لحظه رونمایی و بهره‌برداری به تمام مراکز راداری موشکی، دیده‌بانی عملیات و مناطق پدافندی کشور متصل شد و از این پس این مراکز با SOC کاملاً ایرانی کار خود را ادامه دادند. 
امیر سرتیپ علیرضا الهامی 16 مرداد 1403 در گفت‌وگویی با اشاره به این سامانه اعلام کرده بود که موضوع ارتقای سامانه فرماندهی و کنترل پیامبر اعظم (ص) نیز در دستور کار است و به‌زودی خبر‌های خوبی در این حوزه به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رسید.
به گفته جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، این سامانه مغز متفکر و مغز افزاری است که همه تجهیزات متنوع پدافند هوایی را بتواند در یک مکانیزم پیچیده برای تصمیم گیری فرمانده آماده کرده و برای آن تصمیم سازی کند تا فرمانده تدبیر مناسب را ابلاغ کند که مبتنی بر یک سامانه فرماندهی و کنترل پیچیده است. 
امیر سرتیپ علیرضا الهامی امروزه در دانش نظامی معروف است که یکی از عوامل برترساز در یک نیروی نظامی سامانه فرماندهی و کنترل آن نیرو است. در واقع، سامانه فرماندهی و کنترل چیزی نیست که بتوان آن را از جایی خرید و یا اینکه به عاریت گرفت؛ چرا که این سامانه از جمله عواملی است که در هنگام جنگ می‌تواند باعث برتری نیروی نظامی شود؛ لذا هیچ کشوری هم حاضر نیست که داشته‌های بروز خود در حوزه سامانه‌های فرماندهی و کنترل را در اختیار کشور دیگری قرار دهد.
ایران به کدام سامانه‌های پدافندی مجهز است
نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش و سپاه پاسداران دارای سامانه‌های پدافندی مختلف در حوزه کوتاه‌برد، میان‌برد و برد بلند است.
* سامانه‌های کوتاه‌برد
سامانه پدافندی مجید
سامانه پدافندی مجید یک سامانه پدافندی کوتاه برد ساخت ایران است. 
این سامانه مجهز به 4 فروند موشک AD-08 است که ارتفاع درگیری آن، 6 کیلومتر و 
برد درگیری آن نیز، 8 کیلومتر است. 
سامانه پدافندی مجید از رادار کاشف 99 و آشیانه‌یاب فروسرخ غیرفعال بهره می‌برد.
قابلیت تحرک‌پذیری بالا با امکان استفاده از انواع حامل،‌ برخوردار از قابلیت استفاده از موشک بدون دود و اختفای بهتر، دارای قابلیت واکنش در 3 ثانیه و امکان درگیری همزمان با 4 هدف از ویژگی‌های این سامانه مجید است.
سامانه مذکور جهت دفاع از مراکز حساس و حیاتی همچون سایت‌های هسته‌ای در برابر ریزپرنده‌ها طراحی و تولید شده است.
سامانه FM-80 
سامانه FM-80 از انواع سامانه‌های پدافند هوایی برد کوتاه است که از دهه 70 وارد ساختار پدافند هوایی کشور شد. 
این سامانه از یک پرتابگر به علاوه رادار تشکیل شده است.
برد کشف این سامانه 19 کیلومتر و برد درگیری نیز حدود 9 کیلومتر است.
سامانه راپیر
سامانه پدافند هوایی راپیر از انواع سامانه‌های پدافندی برد کوتاه است که توسط انگلستان طراحی و ساخته شده است. این سامانه که در سال 1353 وارد پدافند هوایی کشور شد شامل یک پرتابگر به علاوه یک رادار است.
این سامانه قادر است به طور همزمان با یک هدف درگیر شود البته تعداد موشک‌های آماده به شلیک سامانه نیز 4 موشک است. 
برد کشف توسط یک واحد 32 کیلومتر و برد درگیری نیز بیش از 8 کیلومتر است.
نمونه بومی این سامانه با نام یازهرا (س) طراحی و تولید شده است.
سامانه Tor-M1
سامانه پدافندی Tor-M1 از سامانه‌های پدافندهوایی برد کوتاه ساخت اتحاد جماهیر شوروی (سابق) است که در سال 1385 وارد خدمت شد. 
ساختار گردان این سامانه از 4 پرتابگر + رادار به علاوه یک رادار جست‌وجو تشکیل شده است. 
سامانه پدافندی Tor-M1 قادر است تا به طور همزمان با 32 فروند موشک می‌تواند با 8 هدف به طور همزمان درگیر شود.
برد کشف توسط گردان این سامانه، 150 کیلومتر و برد درگیری 12 کیلومتر است.
سامانه دزفول
سامانه پدافندی دزفول (نسخه ایرانی سامانه Tor-M1) از سامانه‌های پدافندهوایی برد کوتاه ساخت ایران است که در سال 1400 وارد خدمت شد. 
ساختار گردان این سامانه پدافندی از یک پرتابگر به علاوه یک رادار جست وجو تشکیل شده است. 
تعداد موشک‌های آماده به شلیک یک گردان دزفول تعداد 32 موشک فروند است که با این تعداد موشک می‌‎تواند به طور همزمان با 8 هدف درگیر شود.
برد کشف توسط گردان 150 کیلومتر و برد درگیری، 12 کیلومتر است.
سامانه‌ رعد - 1
سامانه‌ پدافند هوایی رعد - 1 از سامانه‌های پدافند هوایی برد متوسط ساخت ایران است که در سال 1393 وارد خدمت شد. 
ساختار این سامانه از یک واحد آتشبار به علاوه یک سامانه کنترل آتش تشکیل شده است. 
این سامانه می‌تواند با 3 فروند موشک به طور همزمان با یک هدف درگیر شود. 
برد کشف این سامانه، 25 کیلومتر و برد درگیری آن، 24 کیلومتر است.
سامانه SAM-6
سامانه SAM-6 از سامانه‌های پدافند هوایی برد متوسط ساخت اتحاد جماهیر شوروی (سابق) است که در سال 1368 وارد خدمت شد. 
ساختار آتشبار این سامانه متشکل از 4 پرتابگر به علاوه 1 رادار جست‌وجو و درگیری است. 
سامانه SAM-6 قادر است با 12 فروند موشک به طور همزمان با یک هدف درگیر شود.
برد کشف این سامانه، 65 کیلومتر و برد درگیری آن، 24 کیلومتر است.
سامانه HQ-2 
سامانه پدافند هوایی HQ-2 از سامانه‌های برد متوسط پدافندی ساخت چین است که در سال 1365 وارد خدمت شد. 
ساختار گردان این سامانه شامل 6 پرتابگر به علاوه 3 رادار است. 
یک گردان از سامانه پدافند هوایی HQ-2 می‌تواند با 6 موشک به طور همزمان با یک هدف درگیر شود.
برد کشف توسط گردان، 120 کیلومتر و برد درگیری 32 کیلومتر است.
سامانه 9 دی 
سامانه پدافند هوایی 9 دی یک سامانه پدافند هوایی برد کوتاه ساخت ایران است که در سال 1400 وارد خدمت شد.
تعداد موشک های آماده به شلیک گردان، 96 موشک، تعداد اهداف قابل درگیری همزمان گردان 32 هدف و قابلیت درگیری همزمان آتشبار این سامانه با 8 هدف است. 
برد کشف گردان 150 کیلومتر و برد درگیری بیش از 30 کیلومتر است.
سامانه آذرخش
آذرخش یک سامانه پدافندی کوتاه برد ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که برد کشف رادار، 50 کیلومتر و برد ردیابی اپتیکی آن، 25 کیلومتر است. 
این سامانه متحرک می‌تواند 4 فروند موشک از نوع آذرخش با برد 10 کیلومتر را شلیک کند.
قابلیت انهدام انواع اهداف هوایی ارتفاع پایین مانند پهپاد، موشک کروز و بالگرد، ویژگی تحرک بالا و عدم نیاز به هدایت ازسوی مرکز کنترل پس از شلیک جزو ویژگی‌های سامانه آذرخش است.
* سامانه‌های میان‌برد
سامانه هاوک 
سامانه هاوک از جمله سامانه‌های پدافند هوایی برد متوسط ساخت آمریکا است که از سال 1353 وارد خدمت در پدافند هوایی کشور شد. این سامانه از یک آتشبار شامل 3 پرتابگر و 2 یا 3 رادار تشکیل شده است.
این سامانه قادر است با یک هدف درگیر شود البته تعداد موشک‌های آماده به شلیک آتشبار هاوک 9 موشک است. 
برد کشف آتشبار 100 کیلومتر و برد درگیری نیز، 40 کیلومتر عنوان شده است.
مرصاد 
سامانه پدافند هوایی مرصاد از نوع سامانه‌های پدافند هوایی برد متوسط است که سال 1389 وارد خدمت شد. 
ساختار آتشبار آن شامل 3 پرتابگر و دو یا سه رادار است. تعداد موشک‌های آماده به شلیک آتشبار 9 موشک است. این سامانه قادر است همزمان با یک هدف درگیر شود. برد کشف آتشبار 150 کیلومتر و برد درگیری نیز 45 کیلومتر است.
موشک‌های این سامانه نیز، شاهین نام دارد.
سامانه مرصاد 16 
سامانه مرصاد 16 از جمله سامانه‌های پدافند هوایی برد متوسط ساخت جمهوری اسلامی ایران است که در سال 1397 وارد خدمت شد. 
این سامانه شامل 3 پرتابگر و 2 یا 3 رادار است. تعداد موشک‌های آماده به شلیک آتش بر سامانه 16 نیز 9 فروند موشک است. 
برد کشف آتشبار سامانه مرصاد 16 عدد 150 کیلومتر و برد درگیری آن نیز 45 کیلومتر عنوان شده است.
سامانه رعد - 2
سامانه‌ پدافند هوایی رعد - 2 از سامانه‌های پدافند هوایی برد متوسط
ساخت ایران است که در سال 1393 وارد خدمت شد. 
ساختار این سامانه از یک واحد آتشبار به علاوه یک سامانه کنترل آتش تشکیل شده است. 
این سامانه قادر است با 3 فروند موشک به طور همزمان با یک هدف درگیر شود. 
برد جستجوگراپتیکی این سامانه، 65 کیلومتر و برد درگیری آن، 50 کیلومتر است.
سامانه صیاد
سامانه پدافند هوایی برد متوسط صیاد یک سامانه برد متوسط ساخت ایران است که در سال 1395 وارد خدمت شد. 
ساختار آتشبار این سامانه متشکل از 6 پرتابگر به علاوه یک رادار جست‌وجو و درگیری است. 
این سامانه می‌تواند با 24 موشک به طور همزمان با 3 هدف درگیر شود.
برد کشف آتشبار سامانه صیاد، 160 کیلومتر و برد درگیری نیز، 70 کیلومتر است.
سامانه تلاش 
سامانه پدافند هوایی تلاش از جمله سامانه‌های برد متوسط ساخت جمهوری اسلامی ایران است که در سال 1394 وارد خدمت در بخش پدافند هوایی کشور شد. 
این سامانه از 3 آتشبار به علاوه 2 رادار تشکیل شده است. برد کشف آتشبار سامانه تلاش 300 کیلومتر و برد درگیری آن 70 کیلومتر است. 
سامانه پدافندی تلاش قادر است به طور همزمان با یک هدف درگیر شود. تعداد موشک‌های آماده به شلیک آتشبار سامانه تلاش نیز 12 موشک است.
* سامانه‌های برد بلند
سامانه شهید آرمان
سامانه شهید آرمان یک سامانه برد متوسط و ارتفاع بلند است که می‌تواند اهداف را در 180 کیلومتری شناسایی و در 120 کلیومتری با آن درگیر شده و منهدم‌شان کند.
این سامانه بسیار چابک است و در کمتر از 3 دقیقه آماده عملیات می‌شود. این سامانه پوشش قابل اطمینانی برای دفاع از فضای کشور فراهم می‌کند.
سامانه شهید آرمان دارای قابلیت درگیری همزمان با 6 هدف، برخوردار از قابلیت زمان واکنش در کمتر از 20 ثانیه؛، مقابله با تهدید موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، ضد رادار و کروز، بمب‌های هدایت‌شونده و بالگردها و پهپادها،‌ پوشش 360 درجه‌ای منطقه عملیاتی و دارای قابلیت استقرار و آماده به‌کار شدن در 3 دقیقه است.
سامانه طبس
سامانه پدافند هوایی طبس یک سامانه پدافندهوایی برد متوسط ساخت ایران است که در سال 1392 وارد خدمت شد. این سامانه پدافندی می‌تواند با 3 موشک با یک هدف به طور همزمان درگیر شود. 
برد کشف یک از گردان از سامانه طبس، 350 کیلومتر، برد کشف سامانه بیش از 130 کیلومتر و برد درگیری بیش از 90 کیلومتر عنوان شده است.
سامانه سوم خرداد
این سامانه یک سامانه پدافند هوایی برد کوتاه ساخت ایران است که در سال 1392 وارد خدمت شد.
سامانه سوم خرداد بیشتر با شکار پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک در بامداد پنجشنبه 30 خردادماه سال 98 شناخته شد.
تعداد موشک های آماده به شلیک آتشبار 9 موشک است که با این تعداد می‌تواند با 4 هدف به طور همزمان درگیر شود. 
برد کشف گردان سامانه سوم خرداد، 350 کیلومتر، برد کشف سامانه بیش از 150 کیلومتر و برد درگیری بیش از 105 کیلومتر عنوان شده است. البته طی سال‌‍‌های اخیر یک موشک جدید برای این سامانه با نام سوم خرداد و برد 200 کیلومتری نیز رونمایی شده بود.
هر گردان از این سامانه مجهز به 36 فروند موشک پدافندی است.
سامانه 15 خرداد 
سامانه پدافند هوایی 15 خرداد از جمله سامانه‌های پدافند هوایی برد متوسط ساخت ایران است که در سال 1398 وارد پدافند هوایی کشور شد.
ساختار آتشبار این سامانه مشتمل بر 3 پرتابگر و یک رادار جستجو و درگیری است. 
آتشبار سامانه 15 خرداد قادر است با 6 هدف به طور همزمان درگیر شود. موشک‌های آماده به شلیک آتشبار این سامانه نیز تعداد 12 فروند است. 
برد کشف آتشبار سامانه 15 خرداد 150 کیلومتر و برد درگیری آن نیز، 120 کیلومتر عنوان شده است.
سامانه S-200
سامانه اس 200 از نوع سامانه‌های پدافند هوایی برد بلند است که ساخت اتحاد جماهیر شوروی می‌باشد این سامانه در دهه 70 هجری شمسی وارد خدمت شد. 
ساختار آتشبار به این گونه است که 2 و 4 و یا 6 سکوی پرتاب موشک به اضافه دو رادار را شامل می‌شود. تعداد اهداف قابل درگیری همزمان توسط آتشبار نیز یک هدف است. 
تعداد موشک‌های آماده به شلیک از سوی آتشبار اس 2، 4 و یا 6 موشک است.
برد کشف آتشبار 400 کیلومتر و برد درگیر 240 کیلومتر است.
سامانه S-300
سامانه پدافند S-300 نسخه PMU2 سامانه‌های پدافند هوایی برد بلند است که در سال 1396 وارد خدمت در بخش پدافند هوایی کشور شد. 
ساختار آتشبار این سامانه پدافندی از 4 الی 8 آتشبار به علاوه 2 یا 3 رادار تشکیل شده است. آتشبارهای سامانه S-300 قادر است با 6 هدف به طور همزمان درگیر شده و آن‌ها را منهدم کند.
تعداد موشک‌های آماده به شلیک آتشبار S-300 16 الی 32 پرونده موشک اعلام شده است. 
برد کشف آتشبار این سامانه 300 کیلومتر و برد درگیری آن نیز 200 کیلومتر عنوان شده است.
باور 373
سامانه پدافند هوایی باور 373 از سامانه‌های پدافند هوایی برد بلند ساخت جمهوری اسلامی ایران است که در سال 1399 وارد خدمت شد.
آتشبار سامانه باور 373 شامل 6 پرتابگر و دو رادار است. این سامانه قادر است به طور همزمان با 6 هدف درگیر شود البته تعداد موشک‌های آماده به شلیک آتشبار نیز 24 موشک است.
برد کشف باور 373، 450 کیلومتر و برد درگیری آن حدود 305 کیلومتر عنوان شده است.
دست پُر ایران آماده ضربه زدن به دشمنان
نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بارها نشان داده‌اند که در مقابل دشمنان همواره با اقتدار عمل و با دست پُر خود علیه تجاوزات دشمنان اقدام کرده‌اند. مطابق آنچه نیروهای مسلح ایران بارها در عملیات‌هایی مانند شکار گلوبال هاوک، وعده صادق1، وعده صادق 2 و ... این قدرت را به منصه ظهور رسانده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1245673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبرگزاری کیودو: حزب حاکم ژاپن اکثریت مجلس نمایندگان را از دست می‌دهد

گزارش تلویزیون الشرق دبی از واکنش مردم تهران به حمله اسراییل (فیلم)

افرایش شهدای حمله اسراییل به ایران + عکس

هزینه 95 میلیارد دلاری جنگ برای صهیونیست‌ها

برخورد قاطع و پیشمان کننده ای بارژیم اسراییل و اذناب داخلی‌اش شود

با کدام رشته‌های تحصیلی راحت‌تر می‌توان به کشور‌های شرق آسیا مهاجرت کرد؟

درخواست چین و روسیه برای جلسه شورا درباره تجاوز اسرائیل

درخواست روسیه و چین برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به ایران

افغانستان را در ردیف کشورهای پیشرفته قرار می‌دهیم

پزشکیان مقابل بایدن؛ طوفان دیگری در راه است + عکس

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های قانونگذاری برای اقتصاد رمز دارایی‌ها

چگونه از سکته مغزی جلوگیری کنیم؟

آماده «ترامپ دامپ» باشید!

روایت «نیویورک تایمز» از شکست دیپلماسی خاورمیانه‌ای دولت بایدن

تمدید طرح مزایده سوراخ موش در تل‌آویو

حمله موشکی حزب‌الله به صنایع نظامی اسرائیل در حیفا

بلوبانک، جزییات آخرین کمپین خود را منتشر کرد/   6.2 درصد از برنده‌ها تنها یک امتیاز داشتند

سرپرست معاونت مسکن وزارت راه: امکان ساخت سالانه 900 هزار مسکن توسط انبوه‌سازان وجود دارد

فرشاد مومنی: در مورد کسری مالی میراث دولت رئیسی اغراق می کنند

سرمایه‌گذاری بدون ریسک با بیش از  30٪ سود تضمین شده | صندوق درآمدثابت فیروزه

جزییات تازه از بسته حمایتی بورس

آمریکا مسئول نقض حریم هوایی عراق و تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک ایران است

بازار ایران اولویت تجاری اقلیم کردستان عراق است

کمیسیون پزشکی جانبازان برگزار می‌شود

جلسه‌ تسهیل‌گری برای واگذاری زمین به مشمولان ماده 7 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران برگزار شد

مدیرکل بنیاد مازندران از برگزاری بیش از 8 هزار جلسه مشاوره ای خبرداد

یک کلمه از بنیامین قاتل بشنوید

حمایت از فعالان اقتصادی را وظیفه می‌دانیم/برخورد قاطعانه با فساد

برخی فعالان اقتصادی تسهیلات را در موعد مقرر باز پرداخت نمی کنند

اژه‌ای: قوه قضائیه حمایت از فعالان اقتصادی را وظیفه خود می‌داند

اجرای طرح جدید مالیاتی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک خواهد کرد

محسنی اژه‌ای: قوه قضاییه حمایت از فعالان اقتصادی را وظیفه خود می‌داند

اجلاس بریکس؛ پیشگام چندجانبه‌گرایی در نظم جهانی

پیش بینی مسئولین اقتصادی کشور برای رشد اقتصادی در سال آینده

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای: برخورد قاطعانه با فساد/ حمایت از فعالان اقتصادی را وظیفه می‌دانیم

مهمترین مولفه رشد اقتصادی امنیت است

تراکتور 2 آلومینیوم صفر

امنیت اقتصادی با هم اندیشی سه اتاق با تشکیلات انتظامی حاصل می شود

هدفگذاری 1.5 میلیارد دلاری صادرات خوزستان به عراق

حمایت از فعالان اقتصادی را وظیفه می‌دانیم

مردم ژاپن و کره جنوبی شیفته انار این استان ایران هستند | انارهای شهری که قبل از آغاز فصل پیش خرید می‌شوند

نگاهی به فرهنگ ژاپن در متروی تهران

مخالفت متحدان رژیم صهیونیستی با ممنوع شدن فعالیت آنروا

لغو دیدار «فون در لاین» با نخست وزیر صربستان

تحریم اتحادیه اروپا علیه شرکت های هواپیمایی نقض حقوق اتباع ایرانی است

بازی پیچیده اردوغان با غرب/ سلطان به دنبال احیای امپراتوری است؟

پیش بینی ترسناک نوستراداموس و بابا وانگا برای سال 2025

ویدیو| گل‌های برتر هفته دوم لیگ کنفرانس اروپا

شهدای حمله اسراییل به ایران افزایش یافت + عکس

در پی حمله اسراییل تعداد شهدای ارتش افرایش یافت