ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ایران‌ایر: خرید شبیه‌ساز پرواز ART توجیه اقتصادی ندارد اخبار ایران

ایران‌ایر: خرید شبیه‌ساز پرواز ART توجیه اقتصادی ندارد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: خرید شبیه‌سازهای پرواز در صورتی توجیه اقتصادی دارد که هزینه‌های آموزشی از جمله سفرهای خارجی و نگهداری شبیه‌سازهای داخلی مقایسه شود و در صورت نداشتن توجیه اقتصادی، خرید دستگاه‌ها انجام نشود. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، متن پاسخ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مطلب «ورود سازمان بازرسی به ترک فعل در خرید شبیه‌سازهای پرواز» به شرح زیر است؛
« روز دوشنبه 14 آبان خبری با عنوان ورود سازمان بازرسی به ترک فعل در خرید شبیه‌سازهای پرواز» بر روی خروجی خبرگزاری تسنیم قرار گرفت که به باور مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما ابعاد مختلف این موضوع نیازمند تبیین و البته و اشکافی کارشناسی دارد.
از آنجایی که این خبر در فضای عمومی جامعه بازتاب پیدا کرد و البته ابهاماتی را در خصوص عملکرد هواپیمایی حامل پرچم عزیز کشورمان به وجود آورد لذا توضیح ذیل در این ارتباط ارائه می‌شود.
در گزارش مذکور تلاش شده تا خریداری نکردن دستگاه‌های شبیه‌ساز هواپیمای ATR تقصیری بزرگ جلوه داده شود. در حالی که هر عقل سلیمی می‌پذیرد به منظور تامین دستگاه‌های شبیه‌ساز پرواز برای هر ناوگانی می‌بایست هزینه آموزش کادر پرواز (Crew) از طریق سفر خارجی و استفاده از شبیه‌سازهای خارجی با هزینه تامین و نگهداری شبیه‌سازهای مورد استفاده در داخل و همچنین امکان ایجاد درآمدزایی توسط نمونه داخلی بررسی و مقایسه شوند تا در صورت دارا بودن «توجیه اقتصادی» تصمیم به خرید و تامین شبیه‌ساز اتخاذ گردد.
بدیهی است ایران ایر به الزام قانونی برگزاری دوره‌های بازآموزی کادر پروازی در سیمولاتور دست کم دوبار در سال پایبند است و در این خصوص در صورت فراهم بودن تمامی شرایط و همچنین در نظر گرفتن تعداد خلبان، تعداد ساعت آموزشی هزینه‌های آموزشی و.... بر مبنای استاندارد صنعت برنامه‌ریزی می‌کند اما به منظور خرید و تامین دستگاه‌های شبیه‌ساز عوامل دیگری همچون شرایط سیاسی اقتصادی و تحریم حاکم بر صنعت نیز دخیل هستند که نمی‌توان و نباید آنها را نادیده گرفت؛ با توجه به همین ملاحظات ایران ایر باور دارد خریداری و تامین دستگاه‌های شبیه‌ساز تنها با اتکای صرف به محاسبات تئوریک نتیجه‌ای جز خسران اقتصادی در پی نخواهد داشت.
یکی از موارد شایسته توجه از سوی فعالان صنعت و اصحاب رسانه این است که به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی ایران هواپیماهای ATR صرفاً برای پرواز در نوار ساحلی شمال و مناطقی از جنوب کشورمان مناسب هستند، حال با توجه به محدود بودن بازه عملیاتی این تایپ هواپیما به جنوب و شمال کشور در صورت فرض تامین دستگاه شبیه‌ساز برای رفع نیاز هواپیماهای خریداری شده آیا هما مورد بازخواست نهادهای نظارتی قرار نمی‌گرفت که چرا برای هواپیماهایی که فعالیت حداقلی دارند ایجاد هزینه‌های مضاعف و کم بازده صورت گرفته است!?
اگر به فرض مدیران شرکت دولتی هما دلسوز نبوده‌اند و ترک فعل داشتند چرا شرکت‌های هواپیمایی خصوصی که مساله سود زبان و پرداخت هزینه‌ها در قبال عواید برایشان اولویت ویژه‌ای دارد نیز طی سالیان گذشته اقدام به تامین دستگاه‌های شبیه‌ساز نکرده و نمی‌کنند؟
برای کمک به روشن شدن پاسخ چرایی این مسئله ما با تکیه به تجربه بیش از 60 ساله فعالیت ایران ایر تنها 2 نکته را به اختصار مطرح می‌کنیم؛
برخلاف هواپیماها که تولیدشان به صورت انبوه است شبیه‌سازها در دنیا به‌صورت انحصاری و به تعداد محدود طراحی و تولید می‌شوند. این در حالی است که حتی قطعات و تجهیزات به کار رفته در شبیه‌سازها نیز با هواپیماهای واقعی تفاوت دارد. انحصار طراحی و تولید دستگاه‌های شبیه‌ساز نیز صرفاً در اختیار شرکت‌های محدودی وابسته به کشورهای غربی و آمریکاست.
حال با در نظر گرفتن شرایط سیاسی کشور و تحریم‌های مترتب بر صنعت احتمال بالای تامین نشدن قطعات و تجهیزات مورد نیاز این دستگاه‌ها (به عنوان جزء ملزومات فعالیت مستمر سیمولاتور) و عدم پایبندی به تعهدات قراردادی شرکت‌های تامین‌کننده موضوعی قابل کتمان نیست در این خصوص تجربه خرید یک دستگاه شبیه‌ساز A310 و عدم پایبندی طرف خارجی به تعهداتش به تنهایی خود سندی متقن بر کارشکنی چنین شرکت‌هایی است.
با وجود چنین شرایط انحصاری در تولید شبیه‌سازها برخی با این استدلال که نیاز صنعت را از طریق تولید داخلی تامین کنیم، استفاده از ظرفیت و امکانات شرکت‌های دانش‌بنیان را به عنوان یک راه حل می‌کنند در حالی که فعالیت چنین شرکت‌هایی برای تولید شبیه‌سازها زمانی سودآور و دارای توجیه است که تولیداتشان به صورت انبوه و گسترده باشد اما به دلیل محدودیت تعداد فروندهای فعال هر تایپ هواپیما در کشور در عمل تولید این دستگاه‌ها که متشکل از سیستمی پیچیده و شامل تجهیزات و ادوات کامپیوتری الکترونیکی الکتریکی، هیدرولیکی مکانیکی و... هستند، «فعلاً» در کشور توجیه اقتصادی ندارد.
رویه ایران ایر بر این است که همواره اعزام کادر پرواز از طریق پروازهای هما انجام شود به‌جز در شرایط خاص (همچون تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا و لغو پروازهای اروپایی هما) که این موارد همیشگی نیستند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1266790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترکیب پرستاره ژاپن با 11 لژیونر

خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار نیمروزی | جمع‌بندی مهم‌ترین اخبار 25 آبان‌ماه 1403

ایرلند در خط مقدم نظارت بر محتوای آنلاین خطرناک

جنگ قدرت در پارلمان اروپا مانع آغاز به کار کمیسیون جدید

پس از طوفان الاقصی اسرائیل یک بار دیگر موجودیت خود را در خطر دید

تاکید مقامات روسیه و پاکستان بر ایجاد ثبات افغانستان

بازگشت 2.2 میلیون مهاجر افغان از پاکستان و ایران

افغانستان مبارزه با گروه های تروریستی را جدی بگیرد

توافق برای انتقال زندانیان افغانستان از ایران

تحولات جبهه مقاومت معادلات قدرت منطقه را تغییر داد

عدم اظهار نظر نمایندگی ایران درباره ادعای رسانه آمریکایی

حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی عبادت و بندگی خدا هستند

آخرین روز‌های حیات و موجودیت رژیم صهیونیستی است

برخورد دولتمردان با آمریکا نباید تغییر کند

دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا هر دوشیطان بزرگ هستند

انتقاد سناتور آمریکایی از سکوت دولت بایدن درقبال اسرائیل

همکاری گروه‌ها برای خدمت به چهارمحال و بختیاری لازم است

ترامپ طرح آتش‌بس اسرائیل و حزب‌الله را امضا کرد

صدیقه اطهر(س) مانع انحراف خط اصیل اسلام شد

نامه‌بازی آمریکا و اسرائیل در بحبوحه فجایع انسانی در غزه

جبهه مقاومت خط مقدم جنگ اسلام با کفر است/ آمریکا جز غارت و ایجاد سلطه و کودتا هیچ شأن دیگری نداشته است

امام جمعه تبریز: انتصابات بدون جناح‌بندی انجام شود

رد پای آمریکایی‌ها در جنایت‌ها و کشتارها وجود دارد

رژیم صهیونیستی اگر به خواسته مقاومت تن ندهد ضربات سنگینی خواهد خورد

سیاست‌های کلی آمریکا در برابر ایران با قدرت گرفتن احزاب مختلف تغییر نمی‌کند

پرونده قاتل پزشک یاسوجی به سرعت بررسی شود

رضایی:کشورهای اسلامی باید یک ارتش بزرگ اسلامی تشکیل دهند

مردم کوفه پرچم‌های آمریکا، انگلیس و «اسرائیل» را آتش زدند+ عکس

انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای ما اهمیتی ندارد

رژیم صهیونیستی اجازه اجرای طرح دو دولتی بودن فلسطین را نمی‌دهد

ماهیت استکباری آمریکا با جابجایی رؤسای جمهور تغییر نمی کند

حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه

صبر؛ کارت بازی پوتین با ترامپ

ارتش روسیه یک منطقه دیگر در شرق اوکراین را تصرف کرد

مردم کوفه پرچم‌های آمریکا، انگلیس و «اسرائیل» را آتش زدند

پیش‌فروش بلیت 10 شرکت ریلی مسافری از فردا 26 آبان

رویداد رمزآتی؛ از ضرورت شفافیت در قانون‌گذاری تا توسعه در صنعت رمز ارز

معاون وزیر راه و شهرسازی: دولت گذشته مسکن مهر را بدون آب و برق به مردم تحویل داد

«اتابک» دلایل مخالفتش با عرضه خودرو در بورس را اعلام کند

منحنی نزولی رشد اقتصادی در انگلیس

صدور پروانه بهره‌برداری فاز نخست شهر بین‌المللی سلامت شیراز

رشد اقتصادی انگلیس در سراشیبی افتاد

معاون وزیر دفاع آمریکا: حوثی‌ها ترسناک شده‌اند!

تامین مالی حمایت از اوکراین برای اولین بار از بودجه بروکسل

سفیر ایران استوارنامه خود را به رئیس شورای اروپا تقدیم کرد

ساعت پخش زنده بازی اسپانیا و دانمارک از تلویزیون + شبکه ورزش و پخش آنلاین

خبر بزرگ فوتبال اروپا؛ آلونسو سرمربی بعدی رئال‌مادرید است

ساعت پخش زنده بازی پرتغال و لهستان‌ از تلویزیون + شبکه سه و پخش آنلاین

خبر بزرگ فوتبال اروپا؛ سرمربی بعدی رئال‌مادرید مشخص شد

ساعت پخش زنده بازی سوئیس و صربستان‌ از تلویزیون + شبکه ورزش و پخش آنلاین