ایرانیان جهان

آخرين مطالب

◄ پندی از فناوری قطار سریع‌ السیر چین برای صنایع ریلی کشور آسیا و اقیانوسیه

◄ پندی از فناوری قطار سریع‌ السیر چین برای صنایع ریلی کشور
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز |
به گزارش تین نیوز، چین اکنون با بیش از 42،000 کیلومتر، بزرگترین شبکه قطارهای تندرو جهان را دارد و طول آن تا سال 2035 به 70،000 کیلومتر خواهد رسید، اما چین چگونه به اینجا رسید و پیشرو جهانی و حتی یاریگر دیگر کشورها در ساخت قطارهای تندرو شد؟ در سال 2000 چین مهارت ساخت قطار تندرو نداشت، آنها تصمیم گرفتند به جای تکیه بر دیگران، از متخصصان کشورهایی مثل ژاپن، آلمان، فرانسه و کانادا بیاموزند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
چین معامله ای کرد، فن آوری ساخت قطار را با ما به شراکت بگذارید و به بازار بزرگ ما دسترسی پیدا کنید. یکی از اولین همکاری ها با شرکت کاوازاکی ژاپن بود که در ساخت قطار معروف شینکانسن مشارکت داشت. در سال 2004 چین فن آوری ساخت قطار شینکانسن E2 با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت (کبس) را به دست آورد. چین فقط خریدار نبود، می خواست ساخت قطار را یاد بگیرد. طرح شرکت کاوازاکی مبنای ساخت قطارهای CRH2 چین و اولین قدم برای ایجاد شبکه قطارهای تندرو داخلی شد. چین همچنین از شرکت زیمنس آلمان فن آوری ساخت قطارهای Velaro با سرعت 300 کبس، از فن آوری شرکت آلستوم برای ساخت قطارهای CRH5 و از فن آوری قطار Zafiro شرکت بمباردیر نیز استفاده کرد. تا سال 2010 چین فقط کپی کننده نبود بلکه مدل های خود را هم مانند قطار CRH380A براساس فن آوری ژاپنی ساخت اما طراحی آن به روز شد تا به سرعت 380 کبس برسد و یکی از تندروترین قطارهای دنیا شود و طی چند سال از یک مبتدی به یک کشور پیشرو ساخت قطارهای تندرو تبدیل شد (تین 284983).
مهمترین بخش این خبر از نگاه فناوری و صنعت را می توان در اقدام چین در ارتقای فناوری ژاپن برای دستیابی به سرعت 380 اعلام نمود و این همان ضعف اصلی تمامی پروژه های انتقال فناوری مانند لوکوموتیو آلستوم، خودکشش زیمنس، لوکوموتیو زیمنس، موتور دیزل روستون و ... در صنعت ریلی بوده و دلیل عدم توفیق انتقال فناوری صنایع دیگر هم غالبا همین بوده است.
این مبحث در صفحه 17 کتاب نقشه راه بلوغ با عنوان صنعت و خدمات بالغ و کامل و در صفحه 9 کتاب نقشه راه بلوغ برای تولیدملی با عنوان ویژگی های تولید محصول جدید تشریح و راهکاری برای کاهش ریسک تکرار این مشکلات بیان شده است. 
ارتقای محصولاتی که دوران بلوغ (Maturity) خود را در کشور سازنده یا دیگر کشورها سپری کرده اند در افزایش کارایی، افزایش بهره وری، کاهش هزینه و ... آنهاست اما ارتقاء محصولات نابالغ در شناسایی و اصلاح ضعفها و عوامل خرابی است (تین 246781). 
در نیروگاه ها، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، نوسازی (revamping) و در انواع مختلف وسایل حمل ونقل با عمر طولانی مانند هواپیما، کشتی و قطار جایگزینی (retrofit) یا ارتقاء (Upgrade) توسط شرکت هایی مانند زیمنس، GE و ... استفاده میگردد (تین 89656).
کتاب نقشه راه بلوغ پس از مروری بر قوت ها (مانند صنایع نظامی) و ضعف ها (مانند صنعت خودرو) به آسیب شناسی و تحلیل مشکلات پرداخته و سه ریشه مشترک آنها را شناسایی و بیان می دارد: مناسب ترین گزینه ها انتخاب نشده، فراتر از حد توان بوده، دفعتا و بدون فرصت اصلاح، انجام شده و سه رویکرد اصلاحی پیشنهاد می دهد: تصمیم شایسته، اقدام بایسته، بهبود پیوسته.
در اقدام بایسته (سه پایه: شناخت، توانایی، انگیزه) (ص 10) به روند تدریجی و خردمندانه کاهش آلودگی موتورهای دیزل اروپا طی 20 سال اشاره شده و در موضوع بهبود پیوسته (ص 11) مهمترین چرخه پیشرفت صنعت وفناوری را تحلیل نموده و در شرح آن به رفتار منحنی بلوغ و کمال تکنولوژی اشاره (ص 16) و نمونه واقعی چرخه های تکنولوژی که نمایشگر بهبود و ارتقای فناوری چندنسل ماشین آلات مکانیزه تعمیرات خطوط راه آهن در مدت نیم قرن را (ص 18) ترسیم نموده است (تین 266212).
سایت ناسا (NASA)، برای گسترش فناوری و آمادگی برای بهره برداری (TRL)، گام های 9گانه را تبیین کرده (تین 224986).
مشکلات لوکوموتیو آلستوم که به قصور راه آهن و شرکت های واگن پارس، دسا و آلستوم و نیز وزارت صنعت بازمی گردد (تین 90443)، به دلیل عدم اقدام برای آسیب شناسی و ارتقای مناسب، نه تنها سبب بلوغ صنعت نگردید بلکه بلوغ سطح خدمات در کشش راه آهن را نیز درپی نداشت (همایش نگهداری، تین 252337) و مجددا در خودکشش و لوکوموتیو زیمنس تکرار شد.
آسیب شناسی و ارتقای این محصولات می تواند زمینه بلوغ واقعی فناوری ناوگان کلیدی کشش و خودکشش را فراهم نماید.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1267452/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحولات اوکراین|آمریکا باید منافع دفاعی روسیه را در نظر بگیرد

قیمت طلا جهانی در مدار افزایشی

کابینه اسرائیلی ترامپ، مسلمانان آمریکا را پشیمان کرد

بایدن و شی: آینده‌ای پر از تلاطم در پیش است

کرولاین لویت؛ جوانترین سخنگوی کاخ سفید

حکم ترامپ برای این زن جوان چه بود ؟

توافق آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بر سر تشکیل «دبیرخانه سه‌جانبه»

سرمقاله ایران/ شرحی بر ملاقات جامعه شناسان با رئیس‌جمهور

سرمقاله همشهری/ هدیه قهرمان ملی به مردم جهان

خسارات FATF را تجربه کردید، دوباره برای مردم فاکتور نکنید

سرمقاله شرق/ دولت و برجام داخلی

سرمقاله ابتکار/ جناب آقای پزشکیان لطفا بگرد دنبال یک ایلان ماسک!

کانال ایـلان

وعده ترامپ برای لغو محدودیت‌های تامین تسلیحات برای رژیم صهیونیستی

جنجال اتهامات فساد جنسی گزینه ترامپ برای دادستانی آمریکا

زلنسکی: تماس شولتز با پوتین «جعبه پاندورا» را باز کرد!

ترامپ مدیر ارتباطات کاخ سفید را انتخاب کرد

وزیر خارجه ژاپن در سفری غیرمنتظره وارد کی‌یف شد

حملات ترکیبی حزب‌الله به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی

شبکه 12 رژیم صهیونیستی: حزب‌الله تغییر در قطعنامه 1701 را نمی‌پذیرد

موج اخبار مثبت در بازار دلار

جزئیات حق گمرکی واردات انواع آیفون اعلام شد

فروش 600 میلیارد تومان چای دبش توقیفی در تهران

کاهش قیمت گوجه فرنگی طی روزهای آینده

وزیر ارتباطات دولت یازدهم: «کاسبان‌فیلترینگ» گردش مالی حدود 20 همتی دارند

خودروهای بی‌کیفیت عامل ناترازی سوخت

دردسر لغو پروازها و سفرها؛ اگر شکایت شود برخورد انضباطی می‌شود

شریف، استاد حقوق: هیچ‌گاه تاکنون سازمان ملل تا این حد هدف اهانت قرار نگرفته بود/ کوچ اجباری، جنایت علیه بشریت است/ تجاوز عراق به کویت در دو هفته محکوم شد، اما اشغال ایران حتی جنگ نامیده نشد

یک هدف حیاتی در «ایلات» اشغالی زیر آتش پهپاد عراقی قرار گرفت

کشف احتکار 4 میلیارد تومانی لوازم یدکی خودرو در بازار تهران

سقوط شاخص اعتماد به اقتصاد آلمان در سایه پیروزی ترامپ

اقتصاد انگلیس در آستانه سقوط آزاد

سایه ترامپ بر بازار جهانی فولاد

همتی: رشد اقتصادی نهایت سه درصد می‌شود

توسعه اقتصادی با تمرکز بر ظرفیت‌های مرزی و وفاق اجتماعی

فرافکنی به اسم ترامپ

همتی: مدل کسب و کار بانک ها باید تغییر کند

عزم جزم شبکه بانکی کشور برای تقویت بنگاه سازی در کشور

حضور انجمن شیرینی در ششمین رویداد عصر امید

همتی: رشد تولید، قدرت خرید حقیقی مردم را افزایش می‌دهد

تحکیم امنیت و توسعه اقتصادی با تمرکز بر ظرفیت مرزی و وفاق

صادقی: بدنبال گذار از رویکرد سنتی و ارائه تعریف جدید از روابط عمومی هستیم

بحران تک‌فرزندی و بی‌فرزندی در ایران؛ چطور می‌توان از این بحران اجتماعی عبور کرد؟

امارات باید از مواضع مغرضانه خود نسبت به ایران دست بردارد

باید از تله رشد میانگین 3 درصدی سه دهه گذشته خارج شویم

تاثیر کتمان یا پذیرش واقعیت بر اقتصاد

تحکیم امنیت و توسعه اقتصادی با تمرکز بر ظرفیت‌های مرزی و وفاق اجتماعی محقق می‌شود

رشد اقتصادی با کریدور شمال جنوب

قدرت خرید حقیقی مردم با رشد تولید افزایش می‌یابد

عاطفه سعیدی‌نژاد:کارآفرینی به طور جدی از سوی بانوان دنبال شود