ایرانیان جهان

آخرين مطالب

راه آهن سه جانبه پل ارتباطی جدید آسیای مرکزی با چین آسیا و اقیانوسیه

راه آهن سه جانبه پل ارتباطی جدید آسیای مرکزی با چین
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز |
راه آهن سه جانبه قرقیزستان، ازبکستان و چین نه تنها زمینه اتصال کشورهای آسیای مرکزی را فراهم می کند بلکه بستر انتقال کالاهای چینی به اروپا را نیز تسهیل خواهد کرد. در این میان دو کشور قرقیزستان و ازبکستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی نیز شاهد جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه اشتغال و در نهایت شکوفایی اقتصادی خواهند بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مسیر اقتصاد، قرقیزستان و ازبکستان بر اساس توافقنامه بین دولتی که در ژوئن (خرداد) 2024 منعقد شد، در حال تقویت روابط اقتصادی خود با چین به کمک ایجاد خط آهنی هستند که این سه کشور را در امتداد جاده تاریخی ابریشم، در آسیای میانه به هم متصل می کند. به همین دلیل، ساخت این «راه آهن سه جانبه» به سرعت در حال پیشرفت است.
«راه آهن سه جانبه» دروازه کشورهای آسیای مرکزی به شهرهای بندری چین
این خط ریلی که بیش از 450 کیلومتر امتداد دارد، کاشغر در استان سین کیانگ چین را به توروگارت، گذرگاه مرزی قرقیزستان متصل می کند و از طریق قرقیزستان با مسیر شمالی به معدن طلای مکمال رسیده و سپس به شهر جلال آباد در جنوب قرقیزستان ادامه خواهد یافت. در آنجا اتصال با راه آهن فعلی به اندیجان در ازبکستان متصل خواهد شد.
از این خط آهن که ظرفیت جابجایی 15 میلیون تن کالا را در سال دارد، به عنوان دروازه کشورهای آسیای مرکزی به شهرهای بندری چین یاد می شود.
این مسیر ریلی نه تنها چین، قرقیزستان و ازبکستان را به هم وصل می کند، بلکه پتانسیل انتقال کالا به بازارهای اروپایی از طریق ترکمنستان، ایران و ترکیه را نیز دارد و عملا بخشی از جاده ابریشم باستانی را احیا خواهد کرد.
برنامه قرقیزستان برای ساخت راه آهن سه جانبه
بخشی از این راه آهن که از قرقیزستان عبور می کند 280 کیلومتر طول دارد و هزینه ساخت آن 4.7 میلیارد دلار برآورد شده است. این کشور 700 میلیون دلار از عملیات را خود متقبل شده، بخشی را از محل سهمی که هر یک از طرفین برای احداث این پروژه در نظر گرفته اند تامین می کند و مابقی به کمک تسهیلات دریافتی از بانک های دولتی چین تامین خواهد شد.
ساخت این راه آهن در قالب روش تامین مالی پروژه ای BOT (ساخت، بهره برداری و واگذاری) طراحی شده است، به این معنا که پس از یک دوره برگشت هزینه و سود برای سرمایه گذاران، به مالکیت دولت قرقیزستان در خواهد آمد.
شکستن چند دهه بن بست در مسیر توسعه راه آهن قرقیزستان
تفکر ابتدایی ساخت این پروژه به سال 1996 برمی گردد، زمانی که متخصصان موانع جدی زیادی را بر سر راه احداث آن مطرح کردند. از جمله آن می توان به کوهستانی بودن منطقه، عریض تر بودن راه آهن این کشور در مقایسه با خط آهن چین، ضرورت تغییر مسیر، انبوه شدن بدهی به چین و نگرانی از فراهم آمدن بستر مهاجرت به سایر کشورها اشاره کرد.
اما پس از چند دهه تلاش، بالاخره دولت قرقیزستان موفق به ایجاد یک گفتمان عمومی، بالابردن سطح آگاهی شهروندان نسبت به مزایای آن و همچنین توجیه اقتصادی پروژه خط آهن سراسری بین سه کشور شد.
این خط آهن نه تنها یک ارتباط مستقیم ریلی به دومین اقتصاد بزرگ جهان که قرقیزستان با آن مرز مشترک دارد، ایجاد می کند، بلکه استفاده از مسیر شمال به جنوب را نیز فراهم می ‍آورد.
توسعه اقتصادی ازبکستان به کمک راه آهن سه جانبه
تسریع در ساخت این پروژه، تحول اقتصادی بزرگی برای ازبکستان نیز به همراه خواهد داشت. این کشور به عنوان پرجمعیت ترین کشور آسیای مرکزی و به دلیل داشتن یکی از پرقدرت ترین نیروهای دفاعی، نقش مهمی در حفظ ثبات منطقه ایفا می کند.
«شوکت میرضیایف» رییس جمهور این کشور به دنبال ایجاد ازبکستان جدید است. او قصد دارد با تقویت تجارت خارجی با چین به این هدف دست یابد. از سال 2022 تا 2023 تجارت بین این دو کشور بیش از 50 درصد افزایش یافته است.
سرمایه گذاران چینی میلیاردها دلار به بخش های صنعتی این کشور مانند تولید خودروهای برقی، تولید انرژی های تجدیدپذیر مانند برق آبی و کشاورزی سرازیر کرده اند.
پیش بینی اول
در حال حاضر، حمل و نقل ریلی بین چین و اروپا از طریق روسیه، قزاقستان و مغولستان انجام می شود و تمام مسیرها در نهایت از بلاروس عبور می کنند. اگرچه حجم حمل و نقل در نوسان است، اما ظرفیت کلی همچنان در حال رشد است.
به عنوان مثال، در سال 2023، حمل و نقل ریلی در طول این مسیرها نسبت به سال قبل از آن نزدیک به 50 درصد کاهش یافت که علت اصلی آن رو آوردن به حمل و نقل دریایی به دنبال افزایش موج نگرانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بود.
از آنجایی که انتظار می رود هزینه های حمل و نقل دریایی دوباره افزایش یابد، به احتمال زیاد تا پایان سال 2024، ترافیک ریلی دوباره رو به افزایش خواهد گذاشت. در این شرایط راه آهن سه جانبه نقش مهمی در منطقه ایفا خواهد کرد.
یکی دیگر از پیامدهای مثبت این مسیر جدید، فراتر از ارتباط مستقیم قرقیزستان و ازبکستان با چین، این است که اگر به هر دلیلی رابطه روسیه و اروپا متشنج شود و انتقال کالا از طریق بلاروس و روسیه به خطر بیفتد، می تواند به عنوان جایگزینی برای صادرات کالاهای چینی به اروپا عمل کند.
پیش بینی دوم
ازبکستان هیچ مرز مشترکی با روسیه و چین ندارد. این کشور عضو سازمان همکاری شانگهای است که روسیه، چین و قرقیزستان نیز در آن عضویت دارند. به همین دلیل بخشی از نیروی کار آن به روسیه مهاجرت کرده اند، در حال حاضر اتکای اقتصادی ازبکستان به درآمد این مهاجران قابل توجه است.
پول های ارسالی کارگران ازبک ساکن روسیه در سال 2023 به 8.6 میلیارد دلار رسید که تقریباً یک دهم تولید ناخالص داخلی 80 میلیارد دلاری این کشور بود. اما به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و رفتار ترجیحی کارفرمایان روسی در جذب کارگران عضو اتحادیه اروپا، نزدیک به 50 درصد درآمد کارگران ازبک را کاهش داده و به دنبال آن سهم تولید ناخالص داخلی پایین آمده است.
ساخت راه آهن سه جانبه می تواند فرصتی فراهم کند تا زمینه سرمایه گذاری چین در ازبکستان و ایجاد فرصت های شغلی افزایش یافته و زمینه پویایی اقتصاد این کشور فراهم آید.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1272769/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازار سهام اروپا به پایین ترین رقم سه ماه اخیر سقوط کرد

چرا اروپا به دنبال صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران است؟

نشانه‌هایی عجیب از سیاه‌مستی اروپایی‌ها در آغاز فصل زمستان

سیگنال‌های فرانسه به اروپا برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای با ایران

ضربه بزرگ واردات ورق فولادی به کارخانجات داخلی

ضربه بزرگ واردات ورق فولادی به کارخانه های داخلی

تقاضای چین و هند، موتور محرک بازار نفت در سال 2025

تلاش طالبان برای حذف ادبیات و متون «غیر اسلامی»

پشت پرده ادعای نقل مکان حماس از قطر به ترکیه

هوکشتاین بعد از دیدار با نبیه بری: چیزی نمی‌گویم و مستقیم به اسرائیل می‌روم

تهدید هسته ای پوتین جدی است؟ | مقایسه تسلیحات کلیدی آمریکا و روسیه

بمب خبری در آمریکا/ ژاوی سرمربی مسی می‌شود؟

استقبال از نماینده آمریکا در لبنان با فرش آتشین حزب الله

استقبال از نماینده آمریکا با فرش آتشین حزب الله

نقشه تروئیکای اروپایی و آمریکا در شورای حکام چیست؟ مهیا کردن مسیر برای اسنپ بک و بازگرداندن تحریم های شورای امنیت!

مایکرواستراتژی به جمع 100 شرکت برتر آمریکا پیوست

آمریکا برای چهارمین بار پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را وتو کرد

آمریکا برای بار چهارم قطعنامۀ آتش‌بس در غزه را وتو می‌کند

آمریکا باز هم پیش نویس قطعنامه آتش بس غزه را وتو کرد

سرنوشت آتش‌بس هوکشتاین به کجا ختم خواهد شد؟

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس غزه را وتو کرد

بلینکن: گونزالس رئیس جمهور منتخب ونزوئلا است!

الجزیره: حضور طرفداران اسرائیل در کابینه ترامپ تعجب‌آور نیست

راهکار مجلس برای کاهش اثرات تورمی لایحه بودجه 1404

«کبیری» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش شد

حذف 2 پیشنهاد دولت از بودجه/ مصوباتی برای حمایت از بانک‌ها

یک تصمیم ساده ولی پرسود

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق

خلوتی خیابان‌های عراق همزمان با سرشماری مسکن

رژیم صهیونیستی از نظر اقتصادی فروپاشیده است/ روزانه به‌صورت ثابت 500 هزار نفر در پناهگاه‌های سرزمین‌های اشغالی اسکان دارند

افزایش حقوق کارگران کلید خورد

ضرورت همکاری معادن خواف در تأمین زیرساخت‌ها

نارضایتی مردم از فرآیندهای بانکی جدی است

اصرار خودروسازان به واردات ورق دارای تولید داخل با ارز نیمایی/ ضربه بزرگ واردات ورق فولادی به کارخانجات داخلی

افزایش قیمت عناصر فلزی کمیاب با توقف عملیات معدنکاری میانمار

دادگاه عالی چین بیانیه بسیار مهمی در مورد ارزهای دیجیتال منتشر کرد

نمایشگاه بزرگ فناوری چین؛ قدرت‌نمایی در یکپارچگی آموزش، تحقیقات و صنعت

◄ راننده کامیون های ایرانی گرفتار در افغانستان به کجا پناه ببرند؟

روزانه بیش از 4هزار تبعه افغان به صورت قانونی وارد کشور می شوند! | تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است

ورود روزانه 4000 افغانستانی با ویزا به کشور

توافق رئیس پارلمان لبنان برای آتش‌بس با اسرائیل

«با دشمنان مدارا» چگونه می تواند به تشدید دشمنی تبدیل شود؟

اردوغان: مخالف به کارگیری موشک‌های دوربرد از سوی اوکراین هستیم

با آمریکا حتما می‌توان مذاکره کرد و به توافق رسید

فروش تسلیحات به تایوان، چین را خشمگین کرد/ درخواست وزیر دفاع آمریکا رد شد

چین درخواست آمریکایی ها را رد کرد

تاثیر ریاست جمهوری ترامپ بر صادرات نفت ایران

آیا عربستان به لاس‌وگاس خاورمیانه تبدیل می‌شود؟

شلیک در روز هزارم

نماینده یهودیان ایران نوشت: صهیونیسم علیه یهودیت