ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم خواندنی ها

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1273275/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوری: مربیان ایرانی ظرفیت مربیگری در لیگ‌های بزرگ اروپا را دارند/ در صورت دریافت پیشنهاد عالی حاضر به کار در فوتبال ایران هستم

روزهای اوج ترامپ و چشم‌انداز تیره آینده سیاسی آمریکا

محور اصلی رایزنی سرکنسول ایران در اربیل با رییس جمهور عراق

همایش منطقه‌ای تجلیل از مسئولان منتخب تشکل‌های شاهد و ایثارگر در تبریز برگزار شد

نئوعثمانی‌گرایی اردوغان از شام تا شاخ آفریقا/ هراس عربستان، امارات و مصر از ردپای نظامی ترکیه در قاره سیاه

ببینید | انتشار گفتگوی صوتی جدید بالگرد و هواپیمای مسافربری آمریکا دقایقی قبل از فاجعه

هوش مصنوعی شرکت «علی بابا» هم از راه رسید

افشای تلاش دولت بایدن برای ترور پوتین

هدف دولت گره گشایی از بخش خصوصی است

ناتو در برابر ترامپ

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درخواست ETF لایت کوین را پذیرفت

ترامپ: خلبان بالگرد، عامل حادثه بود

کابوس «بن گویر» از اسارت آزاد شد

نماینده آمریکا: بازسازی غزه 10 تا 15 سال زمان خواهد برد

وزیر ارتباطات به قزاقستان سفر کرد

پزشکیان: ممکن است عده‌ای در خیابان ناسزا بگویند، اما با آنها هم باید گفتگو کنیم/ من هم دلم می‌خواهد کشورمان در منطقه اول باشد، چرا باید شرایط اقتصادی و معیشتی مردم برخی کشورهای همسایه از ما بهتر باشد؟

رهبری فرصت را برای دولت جهت تغییر شرایط اقتصادی ایجاد کرده‌اند

معاون رئیس‌جمهور از فعالان اقتصادی عذرخواهی کرد

عارف به قزاقستان سفر کرد

کواکبیان: ترامپ اهل معامله و مذاکره است/ باید بلد باشیم چگونه مذاکره کنیم/ رفع تنگناهای اقتصادی باید اولویت دولت باشد

استوا بخارست – منچستریونایتد؛ ترکیب رسمی

آاس رم – آینتراخت فرانکفورت؛ ترکیب رسمی

آاس رم - آینتراخت فرانکفورت؛ ترکیب رسمی

صعود بازارهای مالی آسیا/ثبات ین در برابر دلار

سخنگوی وزارت خارجه: بحران اوکراین ارتباطی به ایران ندارد

آکانجی: بایرن یا رئال فرقی ندارد، باید صعود کنیم!

انتقاد به سیاست‌های ایران در دولت های مختلف برای استیفای حق آبه هیرمند از طالبان!

شهادت محمد ضیف، فرمانده کل گردان‌های القسام حماس تایید شد

نقش اسرائیل در ترور جان اف‌کندی رئیس‌جمهور اسبق آمریکا

فرانسه باید الگوی ترامپ در ارتباط با مهاجرت را دنبال کند

تعداد تلفات سانحه هوایی واشنگتن

تاریخچه مرگبار «بلک هاوک»؛ بالگرد معروف آمریکا جان چند نفر را گرفته است؟

دود دستورات ترامپ به چشم اوکراین رفت

زمزمه‌های کوتاه آمدن ناتو در برابر ترامپ

اولین واکنش ترامپ به حادثه برخورد هواپیمای مسافربری با یک بالگرد

پیش‌بینی اکونومیست از محتوای طرح توافق پیشنهادی دونالد ترامپ به ایران

برای نشستن ایران و آمریکا پای میز مذاکره، تنها ارسال پالس مثبت کافی نیست!

جریان‌های اصولگرا دولت را دور زدند؟

یک کارشناس: هزار ساعت مذاکره بهتر از یک ساعت جنگ است

قالیباف: تلاش می‌کنیم کشور را از تک محصولی بودن خارج کنیم

12 هزار داعشی خطری برای عراق هستنند

خط و نشان تیم عراقی و مهند برای استقلال

قیمت درهم امارات و لیر ترکیه صعودی شد؛ دینار درجا زد/ خیز عراق برای تولید ناخالص داخلی 6 هزار دلاری

موضع‌گیری «فواد حسین» درباره حضور آمریکا در عراق

چرا کروز نمی‌تواند ایران‌خودرو را بخرد؟

افتتاح 205 طرح صنعتی در آذربایجان شرقی همزمان با دهه فجر

نشست وزیر صمت با فعالان اقتصادی استان

ضرورت افزایش سهم استان گلستان از تسهیلات بانکی و سرمایه‌ گذاری

پیام روشن برای تقویت مناسبات با کشورهای مختلف/مسیر آینده ایران در چارچوب وفاق و پرهیز از تشتت ترسیم شده است

هزار و 10 پروژه اقتصادی و عمرانی در لرستان افتتاح و یا کلنگ‌زنی می‌شوند