ایرانیان جهان

آخرين مطالب

قزاقستان حمل و نقل خود را متحول می کند /احداث بیش از 5000 کیلومتر خط ریلی جدید اخبار ایران

قزاقستان حمل و نقل خود را متحول می کند /احداث بیش از 5000 کیلومتر خط ریلی جدید
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز |
توسعه کریدور ترانس خزر منعکس کننده واکنشی به تغییرات ژئوپلیتیکی است که هدف آن ایجاد یک شبکه حمل و نقل قوی مستقل از درگیری های ژئوپلیتیک است. قزاقستان در نظر دارد 11000 کیلومتر راه آهن موجود را مدرن کرده و بیش از 5000 کیلومتر خط ریلی جدید بسازد.
به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، آستانه اخیراً میزبان سی و ششمین نشست سالانه شورای سرمایه گذاران خارجی به ریاست رئیس جمهور قزاقستان بود، رویدادی که از سال 1998 هر ساله برگزار می شود.
قزاقستان اهداف بلندپروازانه ای را با هدف جذب 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی تا سال 2029 با تمرکز قوی بر حمل و نقل در آستانه برگزار کرد.
بسیاری از برنامه های اقتصادی قزاقستان برای همسویی با این جدول زمانی ترسیم شده اند، از جمله برنامه دوبرابر کردن تولید ناخالص داخلی این کشور به 450 میلیارد دلار تا سال 2029. کریدور میانی نقش مهمی در این چشم انداز ایفا می کند. برای حمایت از این امر، قزاقستان در نظر دارد 11000 کیلومتر راه آهن موجود را مدرن کرده و بیش از 5000 کیلومتر خط ریلی جدید بسازد. در حالی که مسیر ترانس خزر در حال حاضر شامل شبکه های جاده ای و ریلی گسترده است، «گلوگاه هایی» وجود دارد که برای کاهش تأخیر نیاز به ارتقا، مسیر دوم و برق رسانی دارد. قزاقستان همچنین در حال سرمایه گذاری در پایانه ها و کشتی های حمل و نقل جدید است. این امر با توجه به اینکه گردش کالای فعلی در مسیر ترانس خزر چندین بار افزایش می یابد و به 10 میلیون تن در سال می رسد، بسیار مهم است.
مسیر ترانس خزر در استراتژی قزاقستان برای ایجاد اوراسیا به عنوان یک قطب بزرگ ترانزیتی کلیدی است، اما این تنها مسیر موجود نیست. شبکه حمل ونقل گسترده تر اوراسیا شامل کریدور «شمال جنوب» است، پروژه ای که توسط روسیه حمایت می شود و قزاقستان و آذربایجان از آن حمایت می کنند و دارای دو مسیر اصلی است: یکی از طریق آذربایجان و دیگری از طریق قزاقستان و ترکمنستان.
پروژه بلندمدت ترنس خزر مزایایی را ارائه می دهد که شامل تحویل سریع تر، مسیرهای مستقیم تر و ثبات بیشتر در مقایسه با گزینه های دریایی است
ادغام این کریدورها توزیع حمل و نقل انعطاف پذیر را امکان پذیر می کند و رقابت پذیری مسیرهای زمینی را افزایش می دهد. به عنوان مثال کالاهای چین می توانند از طریق قزاقستان، از دریای خزر عبور کنند و از طریق آذربایجان به اروپا برسند، یا از طریق ترکمنستان به سمت جنوب به خلیج فارس و اقیانوس هند بروند. این گزینه ها به یک شبکه حمل و نقل پویا و متنوع کمک می کنند.
مسیر ترانس خزر بیش از یک دهه است که در حال شکل گیری است. در سال 2014، انجمن بین المللی توسعه آن تأسیس شد که در سال 2017 فعالیت خود را با دفتر مرکزی در آستانه آغاز کرد. این پروژه بلندمدت مزایایی را ارائه می دهد که شامل تحویل سریع تر، مسیرهای مستقیم و ثبات بیشتر در مقایسه با گزینه های دریایی است.
در بحبوحه تنش های ژئوپلیتیکی امروز، هم قزاقستان و هم آذربایجان به توسعه پایدار در سیستم های سیاسی و اقتصادی خود ادامه می دهند و اعتماد سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کرده و توجه را به مسیر ترانس خزر جلب می کنند که با شرکای اروپایی نیز مورد بحث است. قابل ذکر است، گفتگوها در مورد سرمایه گذاری بالقوه 10 میلیارد دلاری برای گسترش بیشتر این کریدور در حال انجام است که بر علاقه شدید بین المللی علیرغم عدم قطعیت های فعلی تأکید می کند.
قزاقستان و آذربایجان اکنون راه های جدیدی برای دستیابی به بازارهای جهانی دارند که موجب تنوع اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی و ایجاد فرصت های تجاری می شود. اهمیت استراتژیک مسیر ترانس خزر به طور مرتب در بالاترین سطوح از جمله در سخنرانی سالانه رئیس جمهور قزاقستان و در جریان تعاملات بین المللی مورد تاکید قرار می گیرد.
قزاقستان و آذربایجان اکنون راه های جدیدی برای دستیابی به بازارهای جهانی دارند که موجب تنوع اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی و ایجاد فرصت های تجاری می شود
با افزایش حجم حمل و نقل فعلی و بهبود زمان حمل و نقل، چشم انداز امیدوارکننده است. تا سال 2029، هدف دستیابی به حجم حمل سالانه 10 میلیون تن است – افزایش قابل توجهی از 1.5 میلیون تن در سال 2022 و 2.5 میلیون تن در سال 2023. زمان تحویل نیز کاهش یافته است، از 53 روز اولیه به 20 روز، با برنامه ریزی بیشتر برای کاهش این مدت به 10-15 روز برای مسیرهای کامل از داخل چین.
مسیر ترنس خزر به طور معمول از شهر شیان چین شروع می شود، طول مسیر بر اساس مقصد متفاوت است، چه دریای سیاه، دریای مدیترانه یا مناطق دیگر. سرعت و قابلیت اطمینان عوامل کلیدی باقی می مانند و به عنوان مثال، یک دورگذر راه آهن فعال در اطراف آلماتی برای کاهش ازدحام، تسریع زمان حمل و نقل با جلوگیری از تاخیر در داخل شهر در حال انجام است.
تحریم های آمریکا سـبب از دسـت رفتـن یکـی از مزیت هـای ترانزیتـی ایـران بـه عنـوان پـل ارتباطـی آسـیای مرکزی-قفقــاز- آناتولــی و بهره مندی هــای اقتصادی آن شده اســت
در نهایت، موفقیت مسیر ترانس خزر به ظرفیت چین برای حفظ جریان صادرات قوی نیز بستگی دارد. اطمینان از سفرهای رفت و برگشت بارگیری شده برای کانتینرها برای رقابتی نگه داشتن هزینه ها ضروری است. به طور کلی، توسعه کریدور ترانس خزر منعکس کننده واکنشی به تغییرات ژئوپلیتیکی است که هدف آن ایجاد یک شبکه حمل و نقل قوی است که صرفاً بر تجارت پایدار و لجستیک قابل اعتماد، مستقل از درگیری های ژئوپلیتیک متمرکز است.
جهت ارزیابی نسـبت مسـیر ترانزیتـی ترانـس خزر بـا منافـع ایـران باید از دو منظر به آن توجه نمود. نخســت ارتبــاط ترکیــه بــا جمهوری هــای آســیای مرکــزی از طریــق باکــو و دریــای خــزر و دوم، ترانزیــت کالا میــان آســیا و اروپــا. نگاهــی بــه نقشــه نشــان می دهــد کــه بهتریــن راه بــرای دسترســی ترکیــه بــه آســیای مرکـزی ایـران اسـت؛ بـا ایـن وجـود فشـارهای ایالات متحـده بـا هـدف جلوگیـری از ادغـام ایـران در هرگونـه پـروژه منطقـه ای، سـبب شـده اسـت تـا ترکیـه بـرای ارتبـاط زمینـی بـا جمهوری هـای آسـیای مرکـزی، مسـیر ترانـس خزر را برگزینـد. ایـن مسـئله سـبب از دسـت رفتـن یکـی از مزیت هـای ترانزیتـی ایـران بـه عنـوان پـل ارتباطـی آسـیای مرکزی-قفقــاز- آناتولــی و بهره مندی هــای اقتصادی آن شده اســت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1276295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطب پرورش اسب اصیل عرب کشور، مکان استاندارد ندارد

ابوالغیط: پروژه اسرائیل یک طرح خرابکاری است

واکنش تند روسیه به اقدامات خصمانه ژاپن

جوزپ بورل: تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری علیه نتانیاهو و گالانت سیاسی نیست / باید هرچه سریعتر آتش بس در لبنان برقرار شود + فیلم

خبر مهم از زمان مذاکرات هسته ای ایران | مذاکرات ایران و اروپا جمعه در ژنو

ویدیو| برترین گل‌های هفته‌های پنجم و ششم لیگ ملت‌های اروپا

خبر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا قیمت دلار را تکان داد

ویدیو| برترین سیوهای هفته‌های پنجم و ششم لیگ ملت‌های اروپا

ثبات در جریان انتقال گاز روسیه به اتحادیه اروپا

فوتبال، امیدِ ناامیدترین کشور جهان؛ داستان مبارزه تیم ملی سودان در بدترین شرایط انسانی

بیگدلی رئیس نمایندگی ایران در کابل شد

پایان کار کاظمی قمی در افغانستان/ بیگدلی سکاندار شد

تنش بین اروپا و ایران مسیر توافق ایران و آمریکا را نمی‌بندد

4 آذر 1403: قیمت دلارهای استرالیا، نیوزلند و کانادا امروز در بازار

قالیباف: در واکنش به قطعنامه شورای حکام مجموعه‌ای از سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته راه‌اندازی شد

احتمال ارسال موشک‌های «جزم» آمریکا به اوکراین

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌شود؟

رشد چشمگیر حمایت ناتو از اوکراین در برابر روسیه

آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی متحدان را تهدید به تحریم می‌کند! + فیلم

آغاز تخریب دیوار امنیتی سفارت آمریکا در کابل + فیلم

فیاض: صنعتی شریف دروازه‌ای برای خروج از کشور شده است

مرگ دلخراش یک خانواده در سرمای منفی 38 درجه کانادا

یادداشت| غزه، قدرت حقیقت و آینده تحولات آمریکا

یک اسرائیلی دیگر در تنسی آمریکا کشته شد +عکس

سرمقاله فرهیختگان/ بازنشسته‌ها را اذیت نکنید

حمله موشکی حزب الله به صهیونیست‌ها در جولان اشغالی و حیفا

پسکوف: حمله موشکی روسیه به اوکراین پاسخ به موقع و موثر بود

تصویب وام 400 میلیونی مسکن روستایی در کمیسیون اقتصادی دولت

مقاومت عراق: در حال ترسیم اهداف جدید هستیم

بیش از 50 تکلیف روی میز شورای ملی تامین مالی

صنعت، سرچشمه اقتصاد مولد و اشتغال پایدار کشور است/ سه زنجیره صنایع فولادی، سلولزی و نساجی در گیلان شکل گرفته است

سقوط آزاد اقتصاد رژیم صهیونیستی و فرار سرمایه‌گذاران

شجره: باید حمایت‌های سیاسی،نظامی و اقتصادی رژیم صهیونیستی قطع شود

نباید برق در این شرایط اقتصادی گران می‌شد

فعالان اقتصادی با دانش روز همگام شوند

دستاورد اقتصادی پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز در محک

همه هزینه‌های پرسپولیس با AFC است!

صنعت،معدن وکشاورزی می‌تواند زمینه‌ساز پشتوانه اقتصادی کرمان باشد

پیش بینی جذاب از آینده قیمت دلار

عطوان:مقاومت به ثمر می‌نشیند/انتظاری از حکام خائن عرب نداریم

4 آذر 1403: ین ژاپن در بازار امروز چند؟

آغاز مذاکره هسته‌ای ایران ایران و اروپا در روزهای آینده؟

تظاهرات گستردۀ حامیان فلسطین در کشورهای مختلف اروپا

خبر مهم یک رسانه ژاپنی درباره آغاز مذاکرات هسته ای ایران با اروپا

ادعای رسانه معتبر ژاپنی: ایران در حال آماده شدن برای مذاکرات هسته ای است

شروع مذاکرات مهم ایران و اروپا از روز جمعه با هدایت «تخت روانچی»/ توافق مارس؛ مستلزم پیشرفت در گفتگو‌های سیاسی

سه اشتباه اروپا در تصویب قطعنامه علیه ایران / ایران باید چه کند؟

ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و اتحادیه اروپا در وین

مذاکره ایران و اروپا برای احیای برجام در روزهای آینده؟

ادعای کیودو: مذاکرات ایران و اروپا جمعه در ژنو برگزار می‌شود