ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ چرا می‌گوییم خودرو‌ها باید ایمن باشد خواندنی ها

سرمقاله وطن امروز/ چرا می‌گوییم خودرو‌ها باید ایمن باشد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - وطن امروز / «چرا می‌گوییم خودرو‌ها باید ایمن باشد» عنوان یادداشت روز در روزنامه وطن امروز به قلم سیدتیمور حسینی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مرکز پژوهـــش‌های مجلس شـورای اسلامی در گـزارش مطالعات راهبردی خود تحت عنوان اثر ارتقای ایمنی خودروها بر کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای و هزینه‌های اجتماعی اقتصادی آن که از سال 1401 آغاز و اخیرا منتشر شده، اعلام کرده است تصادفات جاده‌ای شامل مرگ و میر و جراحات وارده به مصدومان موجب خسارات جبران‌ناپذیر انسانی، اجتماعی و اقتصادی در جهان و ایران می‌شود و طبق آمارهای موجود کشورهای با درآمد کم و متوسط به رغم دارا بودن 60 درصد وسایل نقلیه جهان حدود 93 درصد کل مرگ و میرهای جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند که متاسفانه این آمار در بین کودکان و جوانان در رده سنی 5 تا 24 سال فراوانی بیشتری را به خود اختصاص داده است. به نظر اینجانب که 4 دهه از عمر خود را در میدان و مدیریت ستادی برقراری نظم و امنیت عمومی در حوزه ترافیک سپری کرده‌ام، یکی از راه‌های بهبود کیفیت و تسهیل در دستیابی به اهداف خرد و کلان و کوتاه‌مدت تا بلندمدت، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی صادقانه به بافت اجتماعی و افکار عمومی جامعه است تا انسجام و هماهنگی در حرکت جمعی با بهره‌گیری از نظرات انتقادی و مطالبات عمومی و خرد جمعی در دستور کار قرار گیرد. به همین منظور یافته‌های این مطالعه فنی و غیرمحرمانه که با زندگی مردم سر و کار دارد به منظور بسط گفتمان‌های عمومی به استحضار ملت شریف ایران می‌رسد. گزارش موصوف پس از ارائه مدارک و مستندات مفصل تحقیق که در این یادداشت نمی‌گنجد، در جمع‌بندی و توصیه‌های سیاستی به یکی از ابعاد موثر در مدیریت و کنترل حجم آسیب‌های جانی در تصادفات که مربوط به ایمنی خودروهاست می‌پردازد (قبلا درباره تاثیر کاهش سرعت در تقلیل تصادفات گزارش شده بود). پیشنهادات سیاستی این مطالعات راهبردی در 2 بخش ارائه شده است: الف) راهکارهای ساختاری و نهادی شامل: 1- ضرورت تکمیل پایگاه داده‌های موجود به منظور ارزیابی دقیق هزینه‌های اجتماعی اقتصادی تصادفات جاده‌ای 2- انجام اصلاحات لازم برای استانداردهای هشتادوپنجگانه صنعت خودرو و حرکت به سمت تولید استانداردهای داخلی 3- ارسال خودروهای تولید داخل به مراکز معتبر رتبه‌بندی ایمنی 4- راه‌اندازی مراکز تست ایمنی حرفه‌ای در بخش خصوصی تحت نظارت شورایی از وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد و راهور فراجا. 
ب) راهکارهای بهبود جذابیت اقتصادی مانند: 1- ایجاد ارتباط بین سود خودروساز و سطح ایمنی خودروهای تولیدی، 2- دریافت مالیات کمتر از خودروهای با ایمنی بیشتر، 3- تاثیر میزان ایمنی خودرو در حق بیمه آن. در خاتمه تاکید می‌شود نباید هیچ سیاستی حتی ایجاد اشتغال بر حفظ جان مصرف‌کنندگان برتری یابد و فصل‌الخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری است که 10 بهمن‌ 1400 فرمودند: با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودروها خوب نیست؛ مردم ناراضی‌اند و درست می‌گویند و حق با مردم است.
البته این به معنای تایید کیفیت هر خودروی تولید شده در خارج از خط‌های تولید کارخانجات ایران نیست و مردم تولیدات کم‌کیفیت بعضی کشورها را نیز با دیده انتقاد می‌نگرند، زیرا آپشن‌های فانتزی و گاه غیرضروری را جایگزین استحکام بدنه و قدرت شایسته موتور کرده‌اند، ضمن اینکه این بحث متمرکز بر نقش ایمنی خودروها در تصادف است و این نافی نقش 2 بعد اساسی دیگر یعنی جاده و انسان نیست.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1282909/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بن گویر دستور جنجالی صادر کرد

زمین لرزه 5.7 ریشتری در ژاپن

سه مقصد هیجان انگیز برای ایرانیان: ژاپن، آفریقای جنوبی و برزیل

همکاری ایران و ژاپن در زمینه تقویت مدیریت تالاب ها

کمک 690 میلیون ینی ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه

اتحادیه اروپا تحریم شرکت هواپیمایی ملی پاکستان را لغو کرد

بدشانسی فلیک؛ بارسلونا رکورددار تیرک زدن در کل اروپا

اقدام نامحسوس استقلال برای جذب بازیکن سابقش؛ محبی پاسخ پیشنهاد باشگاه را داد

رکورد عجیب بارسلونا در فوتبال اروپا

احتمال مهاجرت 5 میلیون پناهجوی اوکراینی به اروپا وجود دارد

گاز در اروپا 21 درصد گران شد

حمایت نمادین از اوکراین با حضور روسای جدید اتحادیه اروپا در کی‌یف

کشف هزار تن ذخیره طلا در چین

ترامپ عامل تغییر در گوشی‌های آتی آیفون و سامسونگ

دیدار ترودو با ترامپ در بحبوحه نگرانی‌ها درباره جنگ تعرفه‌ای

یک گونه انسانی جدید در چین کشف شد + عکس

داور دیدار الاهلی عربستان و استقلال مشخص شد

اعلام اسامی داوران دیدار الاهلی و استقلال

سقف تراکنش ریال دیجیتال چقدر است؟

اعلام اسامی داوران دیدار الاهلی – استقلال

داوران چینی بازی استقلال و الاهلی را قضاوت می کنند

رونمایی از داور الاهلی - استقلال

سقف تراکنش با ریال دیجیتال تعیین شد

انتخاب عجیب ترامپ برای ریاست اف‌بی‌آی؛ یک هندی تبار منتقد اف‌بی‌آی!

ولیعهد عربستان به دنبال تقویت روابط تجاری با ایران و آمریکا!

یک هندی تبار مدیر اف‌بی‌آی دولت ترامپ شد

هکری که با حملات سایبری آمریکا و کانادا را به هم ریخت

چرا آمریکا کنوانسیون حفاظت از کودکان را امضاء نکرد؟

آمریکا: تحریر الشام یک گروه تروریستی است

هکری که آمریکا و کانادا را به هم ریخت

بهبود بازار بنزین اروپا

ویترین تسنیم شماره 803/ «بومرنگ بازی با برگ تروریسم»

عراقچی: عازم دمشق و حامل پیام ایران هستم؛ قاطعانه از سوریه حمایت می‌کنیم

آیا نروژ دوباره میانجی ایران و آمریکا خواهد شد؟

ویدئو| پزشکیان: کشورهای اسلامی اجازه ندهند آمریکا و اسرائیل از وضعیت سوریه سوءاستفاده کنند

یک هندی تبار مدیر اف بی آی می‌شود

ترامپ یک هندی تبار منتقد اف‌بی‌آی را به عنوان رئیس این نهاد معرفی کرد

به دنبال نفت و گاز آمریکا هستیم!

بدهی ملی آمریکا از 36 هزار میلیارد دلار گذشت

افزایش صادرات بنزین اروپا به آمریکا

توقیف سرمایه گذاری 44.8 میلیون دلاری «بانک ملی» در آمریکا/ ماجرای 21.5 میلیون دلاری که برنگشت!

سرمقاله شرق/ مسئولیت گفتمانی رئیس‌‌جمهور

130 نفر در درگیری‌های شمال‌ غربی پاکستان کشته شدند

بن گویر دستور جمع‌آوری بلندگوهای مساجد اراضی اشغالی را صادر کرد

امیر قطر برای شرکت در نشست شورای همکاری راهی کویت شد

درخواست بیش از 60 نماینده پارلمان بریتانیا برای تحریم رژیم صهیونیستی

کاهش 15 هزار واحدی شاخص بورس

وزیر کار: صندوق بازنشستگی ارتقا می‌یابد

سیاست‌های منطقه‌ای ایران و احیای بازدارندگی کاخ سفید

همراهان مهربان و پروپاقرص پرسپولیس در آسیا! (عکس)