بزرگنمايي:
ایرانیان جهان -
به گزارش «تابناک» به نقل از گجت نیوز؛ همه ما میتسوبیشی ژاپن را با خودروهای شاسی بلند مثل اوتلندر و میراژ میشناسیم که در نسخههای هیبریدی و درون سوز تولید میشوند؛ اما این شرکت که عمدتا به عنوان یک خودروساز شناخته میشود، زیرشاخههای مختلفی دارد که یکی از آنها صنایع سنگین است.
محصولات صنایع سنگین میتسوبیشی شامل هواپیماهای غیرنظامی و نظامی میشود.
پیمانکاران دفاعی همچون لاکهید مارتین و بوئینگ، مجوزهای خود را به شرکتهای خارجی هم میدهند که یکی از آنها میتسوبیشی است. یکی از پروژههای مجوزدار که به این شرکت ژاپنی واگذار شده، F-2 ساپورت فایتر بوده که براساس جت جنگنده F-16 فایتینگ فالکون ساخته شده است.
معرفی جنگنده میتسوبیشی F-2 میتسوبیشی در اواخر دهه 80 میلادی شروع به توسعه جنگنده F-2 کرد و تا سال 1995 موفق شد یک نمونه از آن را به پرواز درآورد. نخستین نمونه تولید شده این هواپیمای جنگی در سال 2000 میلادی به نیروی هوایی ژاپن تحویل داده شد. میتسوبیشی اف 2 در مقایسه با اف 16، 25 درصد مساحت بال بیشتری دارد و مجهز به رادار AESA شده است.
یکی از اسامی دیگر F-2، وایپر زیرو (Viper Zero) است که علاوه بر مساحت بال بیشتر، فضای زیادتری برای ذخیره سوخت نسبت به اف 16 فایتینگ فالکون دارد. همچنین دو جایگاه اضافی برای حمل بمب و موشک خواهد داشت که برای نبردهای هوا به هوا و هوا به زمین، جنگ افزاری قدرتمند به حساب میآید. ژاپن از قابلیتهای هوا به زمین جنگندههای خود به منظور محافظت از خطوط دریایی خود استفاده میکند.
میتسوبیشی با F-2، اف 16 را بهبود بخشید
زمانی که شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی طراحی و توسعه جنگنده اف 2 را آغاز کرد، اف 16 فالکون از عمر خدمت اف 16 فالکون در نیروی هوایی ایالات متحده بیش از یک دهه میگذشت. به همین علت طراحان ژاپنی توانستند کمبودهای این جت جنگی آمریکایی را بهبود بخشند.
تیم طراحی تصمیم گرفتند که F-2 را از جنس اپوکسی گرافیت و کامپوزیت بسازند و وزن آن را کاهش دهند. البته استحکام این پرنده افزایش یافت و بدنه در مقایسه با F-16، حدود 17 اینچ بلندتر شد. همچنین میتسوبیشی جنگنده جدید خود را با مواد جاذب امواج رادیویی توسعه داد تا سطح مقطع راداری آن را کاهش دهد.
طراحی و توسعه این جنگنده توسط دو گروه آمریکایی و ژاپنی انجام شد؛ به طوری که 60 درصد از جنگنده به کمک ژاپنیها و 40 درصد دیگر توسط آمریکا تولید میشود. موتور این جنگنده یک F-110GE 100/129 جنرال الکتریک است که پیشتر قلب تپنده فالکون را تشکیل داده بود. این پیشرانه قادر است که F-2 را به حداکثر سرعت 2 ماخ برساند. ژاپنیها همچنین رادار J/APG-1 AESA میتسوبیشی، صفحه نمایش و سیستم ناوبری اینرسی را ساختهاند.
میزان آسیب پذیری جنگنده اف 2
کره شمالی و چین، دو دشمن سرسخت ژاپنیها به حساب میآیند و اگر خلبانان ژاپنی با نیروهای هوایی کره درگیر بشوند، به احتمال زیاد F-2 در خط مقدم نبردهای هوایی باشد. رهگیر اصلی کره شمالی، میگ 29 فولکروم است که از نظر توانمندیها و قابلیتهایی که دارد، میتوان آن را شبیه به اف 15 دانست.
خلبانان ژاپنی معمولا با سایر قدرتهای جهان مثل ایتالیا و ایالات متحده آمریکا آموزش میبینند و انواع و اقسام استراتژیها و تاکتیکهای مختلف برای نبردهای هوا به هوا و… را یاد میگیرند. یک جنگنده به همان اندازه که متکی به قابلیتهایش است، به خلبان هم تکیه دارد.
با این حال، رویارویی با نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خلق چین داستان متفاوتی است. چین مجهز به هواپیماهای جنگنده پیچیدهتری بوده و نگران کنندهترین تهدید آن، جت جنگی نسل پنجم J-20 مایتی دراگون است. این پرنده قرار است با اف 22 رپتور و اف 35 لایتنینگ 2 رو به رو شود و تقریبا از هر نظر بهتر از اف 2 و اف 16 است.
ژاپن به دنبال توسعه جنگنده نسل پنجم است
جنرال داینامیکس برنامه جت جنگنده F-16 فالکون را آغاز کرد، اما بخش هوانوردی این شرکت توسط لاکهید مارتین خریداری شد. امروز کمپانی لاکهید، سخت در حال بهبود طراحی اف 16، مدرنسازی و تبدیل آن از یک جنگنده نسل چهارم به چیزی شبیه به پرندههای نسل پنجم است. این شرکت از رادار APG-83 AESA نورثروپ گرومن استفاده کرده که تا حد زیادی با دو جنگنده نسل پنجم آمریکا هم پوشانی دارد. به لطف بهروزرسانیهای جدید، F-16 میتواند تا سال 2060 میلادی به نیروی هوایی این کشور خدمت کند.
ژاپن در حال حاضر به جایگزینی برای وایپر زیرو قدیمی نیاز دارد؛ چیزی که فقط به یک جنگنده نسل پنجم نزدیک شود، به اندازه کافی خوب نیست. ژاپن به تهدید دائمی خود که چین باشد، فکر میکند و بعید است که F-16 Block 70/72 را جایگزین اف 2 کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، F-2 برای ژاپن بسیار گران بوده و بهبودهای اف 16 به صرفه تمام نشده است. (به خصوص اینکه مدلهای قدیمی اف 15 ایگل، عملکرد بهتری نسبت به F-2 دارند)
با این اوصاف ژاپن در حال حاضر روی یک جنگنده نسل جدید با همکاری بریتانیا و ایتالیا کار میکند و ضمن تلاشها برای دستیابی به یک هواپیمای مشترک از اف 35 لایتنینگ 2 هم بهره میبرد. قطعا F-2 تا یک دهه آینده در خدمت نیروی هوایی ژاپن خواهد ماند و تا زمانی که این کشور یک جنگنده جایگزین مناسب برای خودش پیدا نکند، تصمیم به بازنشستگی آن نخواهد گرفت.