ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ایران، غایب بزرگ کریدور‌های اقتصادی اخبار ایران

ایران، غایب بزرگ کریدور‌های اقتصادی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش ؛ قرارگیری ایران در مسیر کریدورهای مهمی همچون کریدور شمال-جنوب (INSTC) و کریدور شرق-غرب (جاده ابریشم نوین)، از نگاه محمدرضا توکلی‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، امکان انتقال سریع‌تر و اقتصادی‌تر کالاها را فراهم می‌کند. این امر نه‌تنها به تسهیل تجارت بین‌المللی یاری می‌رساند، بلکه با جذب حجم بالای ترانزیت، منبع درآمدی پایدار برای کشور ایجاد می‌کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در نتیجه عدم استفاده از این فرصت، به معنای از دست دادن درآمدهای ترانزیتی قابل‌توجه و کاهش تعاملات تجاری با دیگر کشورها خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی معتقد است: موقعیت ژئوپلیتیکی ایران، زمینه‌ساز همگرایی با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای است. به‌عنوان مثال، توسعه کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، می‌تواند همگرایی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را افزایش دهد و به تقویت روابط اقتصادی و سیاسی منجر شود. در صورت عدم حضور فعال در این مسیرها، ایران از تعاملات راهبردی با این کشورها عقب خواهد ماند.
توکلی‌زاده در تحلیلی می گوید: ایران با اتصال کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد، نقش حیاتی در دسترسی این کشورها به بازارهای جهانی ایفا می‌کند. این نقش، فرصت‌های اقتصادی جدیدی را برای کشور فراهم کرده و زمینه تنوع‌بخشی به اقتصاد ملی را ایجاد می‌کند. کنار گذاشته شدن از این کریدورها، ایران را از این فرصت‌ها محروم کرده و بر وابستگی اقتصاد کشور به منابع سنتی درآمدی می‌افزاید.
به باور رئیس اتاق خراسان رضوی، حضور ایران در کریدورهای بین‌المللی، به ارتقای امنیت ملی کمک کرده و نفوذ ژئوپلیتیکی کشور را در منطقه و جهان افزایش می‌دهد. این موقعیت، ایران را به بازیگری کلیدی در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل کرده است. در غیر این صورت، ایران با کاهش نفوذ منطقه‌ای، فرصت‌های مهم سیاسی و امنیتی را از دست خواهد داد.
توکلی‌زاده معتقد است: موقعیت ترانزیتی ایران، جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد. توسعه کریدورهای بین‌المللی، نیازمند بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل است که این امر می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و توسعه زیرساخت‌های ملی منجر شود. حذف ایران از این مسیرها، سرمایه‌گذاری‌های بالقوه را به سایر کشورها سوق می‌دهد.
او می گوید: ایجاد یک پیوند موثر با کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی ، نیازمند توسعه زیرساخت‌های داخلی است. توجه به این امر، زمینه‌ساز بهبود شبکه‌های حمل‌ونقل، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و در نهایت رشد اقتصادی کشور است. عدم استفاده از این فرصت‌ها، کشور را با ضعف زیرساختی و عقب‌ماندگی در بخش حمل‌ونقل مواجه می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1315687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره علت انصراف ایران از حضور در نمایشگاه اکسپو ژاپن

چین بزرگترین صادرکننده خودروی جهان

بعد از چین محدودترین اینترنت جهان را داریم

آغاز روند توزیع زمین برای مهاجران بازگشته به افغانستان

پس لرزه سدسازی در افغانستان در سیستان و بلوچستان به روایت یک نماینده/ هیچ چیزی در حاکمیت افغانستان سر جای خودش نیست

کاهش فلج اطفال در افغانستان

دختر افغانی کارمند کنسولگری افغانستان را تکه تکه کرد

درخواست ترامپ از جمهوری‌خواهان برای تصویب لایحه حمایتی

واکنش سفارت ایران در لندن به اظهارات سخیف مقام انگلیسی

افزایش بیش از 10 درصدی فروش نفت ونزوئلا در 2024

علی‌اف: مسئولیت سقوط هواپیمای آذربایجان با روسیه است

رکورد تولید گاز شکسته شد

آیا نخست وزیر عراق در سفر به ایران حامل پیام آمریکا است؟/ ارتباط «آینده حشدالشعبی» با سفر سودانی

نخست وزیر عراق السودانی با چه هدفی به ایران سفر می کند؟

عمار حکیم پیام محرمانه ترامپ قبل از سفر نخست وزیر عراق السودانی به تهران را افشا کرد

مشکلات مرغداران در نشست فوق‌العاده ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان شمالی بررسی شد

حسینی‌بوشهری: شرایط اقتصادی مساعد نیست/اصناف مراعات کنند

عارف: اهل مذاکره و گفتگو هستیم/ تحریم‌ها را انتخاب نکرده‌ایم/ مکران یکی از گزینه‌های انتقال پایتخت است

مکران؛ انتخاب دولت برای انتقال پایتخت

پایتخت به کجا منتقل می‌شود؟

ساترا ترافیک مصرفی کاربران و تبلیغات پلتفرم‌ها را ساماندهی می‌کند

عارف: داوطلب ادامه تحریم نیستیم، اهل مذاکره ایم

کدام خواننده در شب عروسی تختی خواند؟

حرکت نمادین مردم ژاپن در حمایت از غزه + فیلم

2 کشته و 3 مفقود بر اثر واژگونی قایق ماهیگیری در شرق ژاپن

هفته آینده دور جدید گفتگوهای ایران و اروپا

سفر به موقع وزیر امور خارجه ایران به چین / ضرورت شفاف‌سازی توافقات دوجانبه

متاپنوموویروس (HMPV)؛ درباره این ویروس تنفسی چه می دانیم؟

ماموریت مهم مجلس به 2 وزارتخانه+ جزئیات

کره شمالی نخستین موشک بالستیک را در سال 2025 شلیک کرد/ آمریکا: تلاش‌های دیپلماتیک بی‌نتیجه بود

حملات سایبری چین به شرکت‌های مخابراتی آمریکا گسترش یافت

سرمقاله فرهیختگان/ پوست موز زیر پای ‎پیام‌رسان‌های داخلی

حیرت رسانه‌ اسرائیلی از پهپاد جدید ایران

سرمقاله وطن امروز/ 2 راهبرد پیش‌ روی صنعت گاز ایران

حملات موشکی مقاومت غزه به «سدیروت» اشغالی

افزایش 20 درصدی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

رفع موقت مشکل کامیونداران در مرز ترکیه

زیما؛ پلی به سوی سرمایه‌گذاری مطمئن در طرح‌های منتخب

آنکارا از کشتن کردها در شمال عراق و سوریه خبر داد

حجت‌الاسلام هاشم الحیدری: نیاز اول ما قبل از موشک نظامی در سوریه و لبنان، جهاد تبیین است+فیلم

دو گذرگاه مرزی اقلیم کردستان عراق پیشتاز ترانزیت ایران

جمهوری اسلامی داوطلب ادامه تحریم نیست/ منطقه مکران، گزینه‌ای برای انتقال پایتخت

مکران برای انتقال پایتخت مطرح است/داوطلب ادامه تحریم نیستیم

عارف: نگاه دولت تقویت روابط بین‌المللی در تمام زمینه‌هاست

سیاست ارزی جدید دولت و چشم انداز اصلاح اقتصادی

روش مبارزه کشورهای توسعه یافته با تورم

جامعه از فشارهای اقتصادی خسته شده است / بانک مرکزی باید بازار را کنترل کند

علم الهدی: کارفرمایان به‌ حقوق کارگران توجه کنند

پیگیری الحاق اروندکنار و چوئبده به منطقه آزاد اروند

درخواست مجمع کارآفرینان از آملی لاریجانی و جنتی