ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرانجام تولید خودروی اقتصادی اخبار ایران

سرانجام تولید خودروی اقتصادی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ، در بسیاری از کشورهای جهان به معنای خودرویی با قیمت مناسب، کیفیت قابل‌‌‌قبول و هزینه‌‌‌های نگهداری پایین شناخته می‌شود. هدف از تولید چنین خودرویی، فراهم کردن امکان خرید برای اقشار متوسط و کم‌‌‌درآمد جامعه است. اما در ایران، این رویا هرگز به واقعیت نپیوست.
طبق آخرین آماری که سال 1401 مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس شورای‌‌‌اسلامی به نقل از پایگاه رفاه ایرانیان منتشر کرد نصف خانوارهای ایرانی هیچ خودرویی ندارند که با فرض وجود 27‌‌‌میلیون خانوار، عملا 13.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
5 میلیون خانوار ایرانی فاقد خودروی شخصی هستند. در یک دهه گذشته اما سیاست‌گذار مدام وعده تولید و واردات خودروی اقتصادی را داده است، این در شرایطی است که اکنون این پروژه به کلی شکست خورده است.
در بسیاری از کشورهای جهان، خودروی اقتصادی به خودرویی گفته می‌شود که قیمت آن متناسب با درآمد سالانه خانوارهای متوسط باشد و هزینه‌‌‌های نگهداری و سوخت آن نیز برای مصرف‌کننده مقرون‌‌‌به‌‌‌صرفه باشد. اما در ایران، این تعریف هرگز به‌‌‌طور‌دقیق ارائه نشده و خودروهایی با عنوان «اقتصادی» معرفی شدند که حتی قیمت آنها برای اقشار متوسط نیز غیرقابل‌‌‌دسترس است. در سطح جهانی استفاده از معیار درآمد سالانه برای تعریف خودروی اقتصادی یکی از معیارهای پذیرفته‌ شده است.
طبق این تعریف خودروی اقتصادی، باید قیمتی معادل درآمد متوسط سالانه یا کمتر از آن داشته باشد. اما در ایران به‌دلیل شرایط خاص بازار، این تئوری به‌‌‌سختی قابل‌‌‌اجراست. به همین دلیل، ممکن است خودروهایی که در ایران به‌‌‌عنوان «اقتصادی» شناخته می‌‌‌شوند، عملا متناسب با درآمد بسیاری از افراد نباشند.
برای مثال با در نظر گرفتن 11 میلیون تومان کف حقوق، درآمد سالانه به 132 میلیون تومان می‌‌‌رسد. اما ارزان‌‌‌ترین خودروی بازار یعنی ساینا در کمترین حالت ممکن در بازار 450 میلیون تومان قیمت دارد که 3.5 برابر درآمد پایه سالانه است. مدت انتظار خرید ساینا به عنوان ارزان‌‌ترین خودروی بازار به 41 ماه رسیده است.
بنابراین اساسا خودروی اقتصادی (با توجه به تعریف تناسب با درآمد) در ایران وجود ندارد و به دلایل مختلفی دست‌کم تا میان‌‌‌مدت امکان واردات یا تولید آن نیز وجود ندارد.
اما اگر از طرف تولیدکننده به این موضوع نگاه کنیم اساسا تولید محصولات اقتصادی، برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد. خودروهای ارزان‌قیمت‌‌‌ بیشترین زیان را برای خودروسازان به همراه داشته‌‌‌، چراکه دولت نیز با قیمت‌گذاری دستوری قیمت آنها را تاحدی پایین‌‌‌ می‌‌‌آورد که زیان زیادی را به خودروسازان تحمیل می‌کند. کمااینکه شاهد بودیم بیشتر خودروهایی که مورد توجه اقشار کم‌‌‌درآمد بود مانند سمند، پراید یا پژو 206 از سبد تولیدی خودروسازان حذف شده است. از طرف دیگر بهره‌‌‌وری پایین در شرکت‌های خودروساز باعث شده که نتوانند خودروهایی با هزینه کمتر تولید کنند.
واردات خودروی اقتصادی نیز یک رویای کاملا محال است، زیرا ارزش پایین پول ملی باعث می‌شود که هر خودرویی بعد از ورود به ایران بالای یک میلیارد تومان قیمت داشته باشد. برای مثال یک خودروی 10‌هزار دلاری با دلار 80‌هزار تومانی قیمت خام 800 میلیون تومان را خواهد داشت که با هزینه گمرک، لجستیک و... بهای آن به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از خودروهایی که زیر 10‌هزار دلار قیمت دارند هم اساسا توسط سازمان ملی استاندارد برای ورود به ایران مجوز نمی‌‌‌گیرند.
از طرفی در دیگر کشورهای جهان حتی برای خرید خودروهای اقتصادی (که بهای آنها کمتر از درآمد سالانه متوسط است) برخی تسهیلات مانند وام‌‌‌های بانکی یا فروش لیزینگی در نظر گرفته می‌شود که این مورد نیز در ایران مدت‌‌‌هاست که وجود خارجی ندارد.
خودروی اقتصادی در بن‌‌‌بست بهره‌‌‌وری
خلأ وجود خودروهایی در بازار که با درآمد افراد در تناسب باشد، حالا بیشتر از همیشه حس می‌شود. دیگر هیچ خودروی نویی در بازار پیدا نمی‌شود که زیر 450 میلیون تومان (معادل 3.4 سال حقوق پایه) قیمت داشته باشد. در مورد دلایل این موضوع گفت‌‌‌وگویی با حسن کریمی‌سنجری ، کارشناس حوزه خودرو داشتیم.
وی اعتقاد دارد این عدم‌تناسب بیش از آنکه در قیمت خودرو ریشه داشته باشد در درآمد متوسط پایین ریشه دارد. وی اشاره می‌کند: خودروهای اقتصادی در جهان، بهایی بالاتر از 4‌هزار دلار دارند که آنها را هم تنها برخی شرکت‌های خاص مانند رنو یا تاتا می‌توانند تولید کنند که از آپشن‌‌‌های پایه‌‌‌ای نیز محروم هستند.
وی اشاره می‌کند متوسط قیمت خودرو حدودا 7 تا 8‌هزار دلار است که بهای آن حدودا به 650 میلیون تومان می‌‌‌رسد. همچنین زیر 320 میلیون تومان در بازارهای جهانی هیچ خودرویی پیدا نمی‌شود.
اما تاکید کریمی‌سنجری روی هزینه تمام‌شده بالای تولید در ایران است که باعث می‌شود تولید با نرخ اقتصادی انجام نشود. این در شرایطی است که بهای انرژی و نیروی کار در ایران بسیار پایین است.
برای مثال حقوق نیروی کار برای تولید در کشور ماهانه حدود 150 تا 200 دلار است اما این رقم در دیگر کشورها به حدود ‌هزار و 200 دلار می‌‌‌رسد. با این حال به اعتقاد این کارشناس حوزه خودرو، تولید در ایران (از جمله تولید خودرو) ارزان تمام نمی‌شود. وی برای اشاره به دلایل این موضوع به 3 نوع بهره‌‌‌وری اشاره دارد: بهره‌‌‌وری ماشین‌‌‌آلات، بهره‌‌‌وری نیروی کار و بهره‌‌‌وری سرمایه. وی تاکید می‌کند که ماشین‌‌‌آلات مورد استفاده در صنعت خودروی ایران فرسوده هستند و بهره‌‌‌‌‌‌وری کافی را ندارند.
کریمی‌سنجری همچنین تاکید می‌کند نیروی کار در صنعت خودروی ایران به قدر کافی آموزش نمی‌‌‌بیند. به‌گفته وی در دهه 70 کارگران و مهندسان در شرکت‌های خودروساز به طور الزامی، دوره‌‌‌های مختلفی می‌‌‌دیدند اما این مدارس مهارت‌‌‌آموزی حالا در خودروسازی‌‌‌ها به یک رویا بدل شده است. به تاکید وی این موضوع باعث شده که ساعت کاری در خودروسازی‌‌‌های ایران حتی از بسیاری از خودروسازی‌‌‌های خارجی بیشتر باشد، اما بهره‌‌‌وری کافی را نداشته باشد. از طرف دیگر کارکنان نیز به این علت که درآمد خود را همیشه عقب‌‌‌تر از تورم می‌‌‌بینند انگیزه کافی در این زمینه ندارند.
وی عامل سوم را نیز بهره‌‌‌وری پایین سرمایه می‌‌‌داند و می‌‌‌گوید خودروسازها هرچند سال یک‌بار با تجدید ارزیابی از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج می‌شوند. (قانونی که تاکید می‌کند اگر بر اثر زیان‌‌‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.) اما آیا واقعا ثروت جدیدی ایجاد می‌کنند؟
از طرف دیگر به دلیل بالاتر بودن هزینه تمام‌شده نسبت به هزینه فروش در هر دوره فروش بخشی از سرمایه در گردش خودروسازان از بین می‌رود.
این کارشناس حوزه خودرو همچنین تاکید می‌کند که گرچه خودروسازان به انرژی ارزان‌قیمت دسترسی دارند اما در مقابل ساعات زیادی دسترسی آنها به انرژی قطع می‌شود، ماشین‌آلات نیز قدیمی هستند و مصرف انرژی بالایی دارند بنابراین به این شکل اثر نیروی کار ارزان و... هم از بین می‌رود.
از کریمی‌سنجری پرسیدیم که چگونه می‌توان خلأ خودروهایی را که با درآمد خانوارها هماهنگ باشند از میان برداشت. وی اعتقاد دارد که خصوصی‌‌‌سازی نمی‌تواند این مشکل را حل کند بلکه به اصلاح ساختاری نیاز است یا به عبارت دیگر صنعت خودروی ایران باید از بن‌‌‌بست ارتباطات بین‌المللی خارج شده تا بتواند ماشین‌‌‌آلات، دانش‌‌‌فنی برای آموزش نیروی انسانی و... را وارد کند و از طرف دیگر با مشارکتی که ایجاد می‌کند توسعه بازار داشته و محصولات خود را در بازارهای خارجی عرضه کند تا از این طریق به تیراژ اقتصادی نیز برسد. بنابراین به هر شکل شده حتی به‌صورت عضو دست دوم یا سوم باید به زنجیره ارزش جهانی خودرو وصل شویم.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1316814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سنتکام مدعی دستگیری یکی از سران داعش شد

5 میلیارد دلار رانت ارزی

مجرمان اخلاقی نمی‌توانند ملت کانادا را رهبری کنند

درگیری سنگین میان مهره‌های آمریکا و ترکیه

خداداد عزیزی توسط منافقین ترور شد؟

درخواست جنجالی ترامپ/ کانادا به آمریکا الحاق شود

سیستم پرداخت شبکه X در سال 2025 راه‌اندازی می‌شود!/ صعود زیرپوستی دوج‌کوین در راه است؟

آمریکا این تعداد زندانی گوانتانامو را به عمان فرستاد

ترامپ به استعفای ترودو واکنش نشان داد

1800 پرواز در آمریکا لغو شد

فریمان:ایران باید بپذیرد که ساختار جهان تغییر کرده/به طور قطع حشدالشعبی در عراق منحل می‌شود/قبل از اینکه شیعیان حوثی آسیب ببینند،پیشقدم صلح شویم

نقطه عزیمت از ظاهرسازی کارنابلدها به شایسته‌سالاری متعهد

کافی است اراده سیاسی باشد آن وقت دلار 20 هزار تومان می‌شود!

جنجال ایلان ماسک در سیاست اروپا

دختر ایرانی در بوندسلیگا فینالیست شد

آیا شیوع ویروس HMPV در ایران حقیقت دارد؟ + علائم و راه درمان

واکنش عجیب ترامپ به استعفای ترودو

برف 20 متری؛ جاده‌ای از بین تونل برفی در ژاپن

فوری؛ شیطنت عضو هیات رییسه به اسم استعلام از نهاد بین المللی! / از داخل ایران علیه کفاشیان به فیفا گزارش ارسال شد؛ حامی اسراییل پای بیگانه را به فوتبال باز کرد!

درخواست وزیر خارجه آمریکا برای رسیدن به توافق آتش‌بس غزه در هفته‌های آتی

پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا تأیید شد

نخستین گام آمریکا برای کاهش تحریم‌های سوریه

ادعای سنتکام درباره دستگیری یکی از رهبران داعش

فرش قرمز استاندار گیلان پیش پای سرمایه گذاران

شرایط، قوانین و نحوه گرفتن وقت سفارت آمریکا برای کودکان

یک نظامی عضو ائتلاف آمریکا علیه داعش کشته و 2 نفر زخمی شدند

تصاویر/ جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی

اعتماد: ترامپ و اروپا دنبال توافق برد- برد هستند(!)

حمله به ناو هواپیمابر آمریکا با موشک ها و پهپادهای یمنی

کنگره آمریکا مهر تأیید بر پیروزی ترامپ زد

نماینده مجلس کانادا: مجرمان اخلاقی نمی توانند کشور ما را رهبری کنند

اولین واکنش ترامپ به استعفای ترودو نخست‌وزیر کانادا

فوری؛ شیطنت عضو هیات رییسه به اسم استعلام از نهاد بین المللی!/ از داخل ایران علیه کفاشیان به فیفا گزارش ارسال شد؛ حامی اسراییل پای بیگانه را به فوتبال باز کرد!

پوتین تک زلنسکی را خنثی کرد؛ روسیه دست به دامن چین شد/ رونمایی از گزینه‌های روی میز کرملین

نخستین گام آمریکا برای کاهش تحریم‌های سوریه | خزانه‌داری مجوز 6 ماهه صادر کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی تحریم‌های سوریه را لغو کرد

آمریکا برخی از تحریم‌ها علیه سوریه را کاهش داد

حمله جدید یمنی‌ها به ناو هواپیمابر آمریکا

موافقت ترامپ با تعویق استرداد عابدینی به آمریکا

ترامپ بار دیگر درخواست پیوستن کانادا به آمریکا را مطرح کرد

حمایت آمریکا از اسرائیل برای همه روشن است

حمله نیروهای مسلح یمن به ناو هواپیما بر «یو اس اس هری ترومن» آمریکا

پشت پرده ترور شخصیت عراقچی

پیام مهم ترامپ به السودانی قبل از سفر به ایران

رشد 30 درصدی ترانزیت نفتی و غیر نفتی در بنادر غرب استان هرمزگان

نقش تتر در حفظ ارزش سرمایه در بازارهای پرنوسان

جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران

قیمت دلار تتر جهانی ریزش نداشته است

هشدار اردوغان به نیروهای دموکراتیک سوریه و آمریکا

کنگره آمریکا پیروزی ترامپ را تأیید کرد