ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خطر سلطه قطعه‌سازان بر صنعت خودروسازی ایران اخبار ایران

خطر سلطه قطعه‌سازان بر صنعت خودروسازی ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تسنیم /از جمله چالش‌های اساسی در واگذاری مدیریت دو خودروسازی بزرگ کشور، واگذاری سهام های تودلی و اهلیت خریداران است و در این خصوص هیات واگذاری تصمیماتی را اتخاذ کرده است و سازمان خصوصی‌سازی نیز ایده واگذاری تعهدی را مطرح کرده است.
بحث واگذاری و خصوصی‌سازی دارایی‌های دولت در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بارها مورد تاکید قرار گرفته است. شاید یکی از موارد خصوصی‌سازی که بیش از سایرین به آن پرداخته شده است، واگذاری دو خودروسازی بزرگ کشور است.
هر چند که در گذشته این دو خودروسازی واگذار شده‌اند اما ترکیب سهام مربوط به شرکت‌های خریدار این دو خودروسازی سبب شده است تا همچنان دولت نقش تعیین کننده را در هیئت مدیره این دو خودروسازی داشته باشد.
این موضوع به عنوان سهام‌های «تودلی » شهرت پیدا کرد چرا که دولت همچنان امکان اعمال نفوذ و مدیریت خود را از طریق سهام شرکت‌هایی که در دل ایرانخودرو و سایپا قرار گرفته بودند حفظ کرد.

چالش در شناسایی و تعیین تکلیف سهام‌های تودلی
در دولت سیزدهم اقداماتی در خصوص شناسایی و تعیین تکلیف سهام‌های تودلی صورت گرفت. با این حال این تلاش‌ها به نتیجه نهایی نرسید. شاید طول عمر دولت سیزدهم اجازه تکمیل این اقدامات را نداد. در حقیقت این اقدمات با دستور رئیس جمهور شهید در آبان ماه سال 1402، برای فروش سهام دولت در خودروسازی آغاز شد.
با توجه به گزارشات موجود به نظر می‌رسد که در مجموع چیزی حدود 17 درصد از سهام سایپا و 6 درصد از سهام ایران خودرو به صورت مستقیم همچنان در اختیار دولت قرار دارد. در عین حال سهم شرکت‌های عمومی وابسته به دولت در ایرانخودرو 12.21 درصد و سهم سهام تودلی نیز 25.24 درصد است. در سایپا نیز سهام شرکت‌های عمومی وابسته به دولت 15.6 درصد و سهام تودلی 39.66 درصد را شامل می‌شود.
خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم در این خصوص گفته بود که قرار است به زودی توافق جدیدی با آقای علی آبادی، وزیر صمت، درباره چگونگی به سرانجام رسیدن واگذاری سهام خودروسازان با سازمان خصوصی سازی انجام شود.
با این حال ظاهراً موضوع تعیین تکلیف سهام تودلی این دو خودروسازی پیچیده‌تر از این بود که بتوان به سرعت آن را تعیین تکلیف کرد به طوری که منوچهر منطقی معاون وقت حوزه حمل و نقل وزارت صمت گفته بود که روند واگذاری خودروسازان پیچیده است و اینگونه نیست که به راحتی این سهام‌ها را واگذار کنیم. این واگذاری پیچیدگی‌های مختلف مالی و سیاستی دارد.
خطر انحصارزایی دوباره در صنعت خودرو
بحث جدی دیگری که در خصوص واگذاری سهام باقی مانده دولت در این دو خودروسازی وجود دارد مربوط به اهلیت خریدار یا خریداران سهام است. معاون قبلی حوزه حمل و نقل وزارت صمت در این خصوص نیز گفته بود که اهلیت یکی از پارامتر‌های مهم در واگذاری سهام خودروسازان است؛ برای مثال نمی‌توان به کسی که تجارت قند دارد سهام فروخت، زیرا این صنعت آسیب خواهد دید.
در حال حاضر نیز برخی شرکت‌های حوزه قطعه‌سازی بخشی از سهام خودروسازان را در اختیار دارند. در صورتی که واگذاری‌ها منجر به افزایش سهام و در نتیجه افزایش نقش مدیریتی این قطعه‌سازی‌ها شود، می‌تواند به ایجاد انحصار نه تنها در صنعت خودرو بلکه در حوزه قطعات نیز دامن بزند. بنابراین موضوع خریداران در واگذاری نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
مذاکره با خریداران احتمالی خودروسازان/گره کور واگذاری مدیریت خودروسازی‌ها در دولت چهاردهم باز می‌شود؟
زهره عالی‌پور رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور اخیراً در خصوص واگذاری ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروسازی بزرگ کشور گفته است که سازمان خصوصی‌سازی با مشتریان استراتژیک که بتوانند بهبود فعالیت بدهند و افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری جدید در شرکت‌ها داشته باشند مذاکره خواهد کرد. این سازمان در حال بررسی مدل‌های فروش تعهدی در مورد این خودرو سازها نیز است. آنچه که اهمیت دارد این است که با افرایش سرمایه‌گذاری، بدهی‌های شرکت ها پرداخت شود و افزایش بهره وری این دو خودروساز به نتیجه برسد.
وی در ادامه گفته بود که ما تعهداتی خواهیم داشت و در نظر داریم تا به صورت ویژه با مشتریان استراتژیک وارد مذاکره شویم. افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی این دو شرکت و خروج از ماده 141 با شرایط و مقررات کنونی امکان پذیر نیست و احتیاج به مصوبه سران سه قوه دارد. در این فرآیند در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی دو خودروساز هر گونه مصوبه و دستوری ابلاغ شود سازمان خصوصی سازی اعمال خواهد کرد.
همچنین در روزهای اخیر و در چهارصد و بیست و هفتمین جلسه هیات واگذاری نیز مصوباتی در این خصوص به تصویب رسیده است. براساس متن این مصوبات، باعنایت به تکلیف مقرر در جزء (2) بند (ب) ماده (5) برنامه هفتم پیشرفت، موضوع «نحوه واگذاری سهام شرکت‏های اصلی (ایران خودرو و سایپا) توسط شرکتهای فرعی و وابسته» مطرح و مقرر شد پس از برگزاری جلسه تخصصی با مسئولین امر، مجددا در جلسات آتی طرح و تصمیم گیری شود.
بند دیگری نیز از مصوبات هیات واگذاری مربوط به خودروسازی‌ها بود که در ادامه آمده است. موضوع «تعیین تکلیف واگذاری سهام دولت در شرکتهای ایران خودرو و سایپا» مطرح و سازمان خصوصی سازی مکلف به واگذاری مابقی سهام متعلق به دولت در شرکتهای یاد شده گردید.
در حال حاضر و با توجه به رویکرد دولت در این زمینه به نظر می‌رسد که عزم کافی برای واگذاری مدیریت دو خودروسازی بزرگ کشور نیز وجود دارد. با توجه به اقدامات اخیر باید دید که آیا بحث تعیین تکلیف سهام مستقیم دولت و همچنین سهام تودلی در این دو خودروسازی در این دولت به نتیجه خواهد رسید یا خیر.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1318508/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

والیبال ایران و یک جنگ جهانی در آسیا!

ژاپن 100 سال زودتر پیر می‌شود

زمان ازسرگیری پرواز ایرلاین‌های ایرانی به اروپا اعلام شد

قیمت دلار چشم انتظار مذاکرات با اروپا

توضیح وزیر درباره ویروس جدید چینی | کیت تشخیص آن در کشور وجود دارد

وزارت بهداشت: ویروس جدید چینی وارد ایران نشده است

آخرین جزئیات از خسارت زلزله در چین/ آمار فوتی‌ها

امنیت ملی ایران در خطر است؟/ همراهی کشورهای ثالث با طالبان برای سدسازی/ پیش‌بینی 46 سد بر روی رودخانه‌های دو حوضه آبریز هیرمند و هریرود/ افغانستان به دنبال به دنبال سلطه‌گری در حوزه آب است

نشست مقامات طالبان با علمای شیعیان افغانستان

زلنسکی امیدوار است با ترامپ توافق کند

ادعای ترامپ با انتقاد از بایدن

متا در مقابل انتقادات عقب نشینی کرد

عکس جمعی گروهی از متخصصان حمل و نقل کشور در آمریکا

اعلام سازمان‌های دخیل در براندازی سوریه

واکنش عجیب ترامپ به حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران + فیلم

قیمت جهانی طلا 19 دی 1403

ترامپ به دنبال توافق با ایران؟

قیمت کتیزن امروز چهارشنبه 19 دی

بی اخلاقی در حق وزیر؛ کار از دست پروژه‌دهنده خارج شد

سرمقاله اعتماد/ تحلیل اجتماعی حادثه فرودگاه

چشم طالبان به زیرزمین

سرمقاله ایران/ توجه ویژه آیت‌الله جوادی آملی به هاشمی رفسنجانی

اضافه پرداخت مالیات مسترد می‌شود

آخرین قیمت دلار توافقی نیما؛ دلار اسکناس از 68هزار تومان عبور کرد

قیمت دینار عراق امروز چهارشنبه 19 دی 1403

نخست وزیر عراق وارد ایران شد

السودانی در تهران؛ آیا عراق بین ایران و آمریکا میانجی‌گری می‌کند؟

السودانی با استقبال وزیر اقتصاد وارد تهران شد +ویدیو

نخست وزیر عراق وارد تهران شد + فیلم

عراق به دنبال شریک مطمئن در تهران

علت اصلی سفر سودانی به ایران از زبان یکی از رهبران ائتلاف فتح

نخست‌وزیر عراق وارد تهران شد

ورود السودانی به تهران

ضرورت افزایش رضایت‌مندی جامعه ایثارگری توسط کارکنان بنیاد

خام فروشی پاشنه آشیل کشاورزی استان گلستان

شراکت جدید ایران و روسیه چه معنایی برای جهان خواهد داشت؟

آلودگی هوا، فشار اقتصادی سنگین بر دوش بیماران ریوی، هزینه‌های درمانی میلیونی

اعلام قیمت جدید 6 محصول ایران خودرو

میراث بی حاصل ترودو / ناکامی اقتصادی چه نقشی در استعفای نخست وزیر کانادا داشت؟

انگلیس شیفته ایساک: او در اروپا بهترین است

نقشه تجاری جدید، از خاورمیانه تا اروپا

پوتین مسیرهای جدید صادرات گاز را بررسی می کند

تحولات اوکراین| تقسیم مسئولیت اعضای ناتو در حمایت از کی‌یف

ویروس جدید چینی وارد ایران شده است؟/ پاسخ وزیر بهداشت

واکنش وزیر بهداشت به ورود ویروس چینی به کشور/ توصیه های مهم برای پیشگیری

نگرانی‌ها درباره شیوع یک همه‌گیری جدید؛ چین هر سال یک پاندمی رو می‌کند!

آخرین وضعیت زلزله در چین/ آمار فوتی‌ها

مقام طالبان در دیدار با اهل تشیع: خدمت به مردم افتخار ماست

سیاست راستی آزمایی محتوا در اینستاگرام و فیس بوک تغییر می کند

قیمت جهانی نفت امروز 19 دی 1403/ روند قیمت افزایشی شد