ماجرای سفر زاکانی به چین چه بود؟
آسیا و اقیانوسیه
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - 25 مهرماه سالگذشته بود که ، شهردار تهران به چین سفر کرد؛ سفری که به دعوت شهردار پکن و بهمنظور شرکت در اجلاسیه شهرداران کلانشهرهای راه ابریشم انجام شد، اما یک دستاورد مهم و بینظیر در حوزه حملونقل عمومی و بهویژه مترو داشت؛ «نهایی شدن قرارداد خرید 791 واگن مترو» که بهعنوان بزرگترین قرارداد تاریخ متروی تهران نام گرفت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در جریان آن سفر علاوهبر نهاییسازی خرید واگنهای مترو و تجهیزات مربوط، درباره ساخت خط 8 مترو تهران و همچنین درباره انتقال تکنولوژی ساخت واگنهای مترو و بومیسازی آنها نیز مذاکراتی انجام شد.
اهداف مهم سفر:
مشارکت در اجلاس «یک کمربند، یک جاده» فعالسازی قرارداد خرید 630 دستگاه واگن بر زمین مانده از سالهای قبل توسعه همکاریهای حوزه شهری در بخشهای متنوع توافق تازه
توافق: افزایش 630واگن توافق سال 1396 به 791 واگن
تعداد واگنهای فعال کنونی در تهران: حدود هزارو 100 واگن در خطوط تونلی داخل تهران
محل تامین اعتبار: توافق ایران و چین در دولت سیزدهم برای استفاده از منابع موجود ایران در چین
نکته ویژه: تا پیش از قرارداد شهرداری تهران با چینیها در طول تاریخ متروی تهران، هزار و 500 دستگاه واگن وارد خطوط شده بود.
مفاد محوری قرار داد:
پیشبینی داخلیسازی 55درصدی واگنها کاهش مبلغ پیشپرداخت خرید 791 دستگاه واگن تفاهم برای خرید تکنولوژی ساخت «بوژی» از این شرکت با رقمی معادل 7.2 میلیون دلار تفاهم برای پرداخت نیمی از رقم 7.2 میلیون دلار ازسوی طرف چینی در قالب تأمین رباتهای پیشرفته برای ساخت بدنههای نوین واگنهای مترو برای کارخانه واگنسازی تهران صرفهجویی 28میلیون یورویی بهوسیله جابهجایی زمانبندی قرارداد اولیه با طرف چینی کاهش زمان ارسال سری نخست قطارها به تهران از 27ماه به حدود 14ماه پس از قرارداد توسعه مناسبات حوزه شهری با چینیها
سفر سالگذشته زاکانی به چین، علاوهبر امضای بزرگترین قرارداد تاریخ متروی تهران، با دستاوردهای مهم دیگری در حوزههای مختلف همراه بود که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.
تفاهم با طرف چینی درباره پیشتیبانی مالی از مجموعه قرادادهای دوجانبه پیگیری انعقاد قراردادی مبتنی بر تواناییهای شرکتهای ایرانی در قالب تعریف حدود یک میلیارد دلار پروژه در شهر تهران کسب دستاوردهای مالی و اقتصادی در این سفر بیش از 3 میلیارد دلار پیگیری سرمایهگذاری و انتقال تکنولوژی ازسوی چینیها به ایران در حوزه پسماندها توسعه همکاریها در عرصه مسکنسازی پیگیری داخلیسازی واگنهای مترو گسترش همکاریها در ساخت خطوط مترو تهران خرید اتوبوسهای برقی انعقاد قرارداد ساخت 2 هزارو 500 دستگاه اتوبوس استفاده از ظرفیت چینیها در حوزه برقیسازی زیرساختهای حملونقل عمومی شامل: واگن، تراموا، اتوبوس، ون، تاکسی و موتور برقی بهرهگیری از تکنولوژیهای بهروز طرف چینی برای هوشمندسازی شهر حاشیهسازی درباره اتوبوسهای چینی
یکی دیگر از مهمترین بخشهای همکاریهای ایران و چین در عرصه توسعه ناوگان حملو نقل عمومی شهر تهران، خرید اتوبوسهای جدید از طرف چینی بود که البته با فضاسازیهای مختلفی نیز همراه شد. در جریان سفر پاییز 1402 شهردار تهران به چین، قراردادی برای خرید 2 هزارو 500 دستگاه اتوبوس امضا شد.
هزینه خرید این اتوبوسها با همه هزینههای جانبی و به شرط خدمات پس از فروش و انتقال تکنولوژی به ایران، کمتر از 250هزار یورو بود. علاوه بر این، طرف چینی برای واگذاری اتوبوسها بهصورت اقساطی (یوزانس)، با نرخ بهره کمتر از سالی 5درصد با مدت بازپرداخت 3 ساله توافق کرد.
اینها در حالی است که در آن مقطع درباره این قرار شائبههای مختلفی مطرح شد، از زیرسئوال بردن صلاحیت شرکت طرف قرارداد تا موضوع «ترک تشریفات»؛ شبهههایی که با شفافسازیهای انجام شده ازسوی مسئولان شهری رفع شد و نقطه ابهامی باقی نگذاشت.
تعداد: 2هزارو500 دستگاه اتوبوس برقی
قیمت: هر دستگاه حداکثر 250هزار یورو
شرایط پرداخت: 20درصد بهصورت نقد و بقیه در اقساط 3 ساله با نرخ بهره پایین
کیفیت: دارای استاندارد یورو 5 در مبحث آلایندگی
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1318782/