ایرانیان جهان

آخرين مطالب

انتقال پایتخت یا قربانی‌سازی اصالت به پای برنامه‌ریزی متمرکز اقتصادی اخبار ایران

انتقال پایتخت یا قربانی‌سازی اصالت به پای برنامه‌ریزی متمرکز اقتصادی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - بحث انتقال پایتخت که این روزها گرم شده است معمولاً در کنار بحث انتقال صنایع به جنوب و ایجاد بندرهایی با جمعیت میلیونی مطرح می‌گردد. گویا در ذهن شماری از تحلیل‌گران وجود کلانشهرهای واقع در کنار دریا همچون نشانه‌ای از توسعۀ اقتصادی و جهت‌گیری تازه و پویای تمدنی نمایان می‌شود.
در نگاه اول می‌توان به سادگی مثال‌های نقض فراوانی برای این طرز فکر یافت.
بزرگ‌ترین شهر و پایتخت هیچ‌یک از کشورهای مهم اروپایی از قبیل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و ایتالیا شهری بندری نیست. این پدیده که بزرگ‌ترین شهرها و مراکز عمدۀ اقتصادی در ساحل دریا واقع شده باشند بیشتر یا در قارۀ نو دیده می‌شود یا در مناطقی از قارۀ کهن که بعدها اهمیت اقتصادی یافته‌اند. این نیز پیامد رویدادهای تاریخی و شرایط جغرافیایی است و لزوماً ارتباطی به نوع اشتغال شهروندان ساکن در این شهرهای بندری ندارد. از لحاظ تاریخی پیدایش و رشد شهرها علت‌های گوناگونی داشته‌اند. هیچ‌گونه رابطۀ الزام‌آوری میان وجود شهرهای پرجمعیت ساحلی و توسعۀ اقتصادی وجود ندارد. نیویورک به این دلیل یک مرکز مالی مهم جهانی نیست که در ساحل دریا واقع شده است و به نظر نمی‌رسد بیشتر شهروندان آن در تأسیسات بندری آن شاغل باشند.
گفته می‌شود اقتصاد ایران باید «دریامحور» بشود. نخست اینکه در اقتصاد تنها مرجعی که مشروعیت و امکانِ منطقیِ تعیین باید و نباید را دارد مشتری و مصرف‌کننده است. بازار مکانیسمی است که هزینه و فایدۀ ترجیحات و انتخاب‌های ده‌ها میلیون انسان را در قالب قیمت بیان می‌کند و این قیمت‌ها هستند که باید و نبایدِ جابه‌جایی‌های سرمایه را مشخص می‌کنند. دوم اینکه به فرض پذیرفتیم اقتصاد باید دریامحور باشد، چه ارتباط منطقی میان دریامحور بودن اقتصاد و ایجاد کلانشهر در کنار دریا وجود دارد؟ مگر قرار است میلیون‌ها نفر تنها در تأسیسات بندری یا خطوط ریلی مشغول به کار شوند؟ سوم اینکه این کلانشهرهای ساحلی فرضی قرار است کدام کالاها را جابه‌جا کنند؟ مگر غیر از این است که ابتدا باید تولیدی قابل عرضه در بازارهای جهانی وجود داشته باشد تا از سود خالص حاصل از فروش آن‌ها بتوان به واردات کالا پرداخت و تازه پس از آن است که به بندرهایی برای بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی نیاز می‌شود؟ قاعدتاً نخست کالا - آن هم کالای قابل عرضه در بازار جهانی - تولید می‌کنند، سپس برای جابه‌جایی آن‌ها اگر تأسیسات کنونی جوابگو نبودند به فکر تأسیسات تازه می‌افتند؛ نه آنکه نخست آزادراه و بندر و خطوط ریلی بسازند و سپس به فکر تولید کالا برای جاده‌ها بیفتند.
بسیار گفته می‌شود که کشورهای آسیای میانه به دلیل محصور بودن در خشکی به بندرها و خطوط ریلی و آزادراهی ایران نیازمند خواهند شد و این می‌تواند منبع درآمد تازه‌ای برای کشور فراهم کند. در نتیجه ایران باید پیش از آنکه فرصت از دست برود از این موقعیت بهره ببرد. در واقعیت کشورهای آسیای میانه کشورهایی با جمعیت اندک، جامعه و سیاستی بسیار بسته و سطح توسعۀ اقتصادی فعلاً پایین هستند که بیشتر مراودات اقتصادی‌شان با روسیه یا چین انجام می‌شود. به فرض که در آینده‌ای نامعلوم این کشورها رشد اقتصادی بالایی را تجربه کنند، آن هم تا اندازه‌ای که تجارت‌شان فقط با اروپا، آمریکا و هند حجم قابل توجهی بشود؛ آیا ایران باید جهت‌گیری اقتصادی خود را از هم‌اکنون بر پایۀ یک رویداد احتمالی در آینده‌ای نامعلوم طراحی کند؟ آمدیم و سرمایه‌ای بزرگ را صرف ساختن بنادر و خطوط ریلی عظیم کردیم، ولی کشورهای آسیای میانه کماکان رشد اقتصادی مورد انتظار ما را تجربه نکردند یا تجربه کردند ولی برای مثال بندر کراچی پاکستان یا طرح جادۀ ابریشم جدید مد نظر دولت چین را برای جابه‌جایی کالاهای خود ترجیح دادند. چه کسی پاسخگوی این حجم از سرمایۀ صرف شده خواهد بود؟ باز فرض کنیم این کشورها تمام مراودات دریایی خود را از بنادر ایران انجام بدهند. چه ضمانتی وجود دارد که سود حاصل از این ترانزیت کالا بیشتر از هزینه‌ای باشد که باید صرف گسترش تأسیسات بندری و ریلی و آزادراهی انجام بگیرد؟
انتقال میلیون‌ها نفر به شهری ساحلی مشکلات دیگری هم در جغرافیای ایران دارد. شهرها و مراکز جمعیتی عمدۀ ایران بیشتر در مناطق کوهپایه‌ای با منابع آبی نسبتاً زیادتر و هوای خنک‌تر ایجاد شده‌اند. گفته می‌شود یکی از انگیزه‌های انتقال پایتخت از تهران ناتوانی این منطقه در تأمین نیازهای جمعیت بیشتر است. این در حالی است که سواحل جنوبی ایران هم از منابع آبی بسیار کمتری برخوردارند و هم بخش اعظم جمعیت ایران به اقلیم شرجی آن مناطق عادت ندارند. خود این موضوع مصرف انرژی را در ماه‌های گرم سال افزایش خواهد داد. به فرض که دولت بتواند با صرف هزینۀ بالا میلیون‌ها نفر را قانع به جابه‌جایی قابل توجه محل زندگی خود سازد. چه تضمینی هست که ظرف چند سال این جمعیت جابه‌جا شده از تهران با جمعیت تازه‌ای که خانه‌های ساکنین پیشین را خریداری خواهند کرد جایگزین نشوند و جمعیت تهران دوباره به سطح پیشین باز نگردد؟ زندگی در تهران به دلایل گوناگون در ذهن ایرانی‌ها دارای مزیت شده است. تا زمانی که این مزیت تنها در تهران باشد نمی‌توان با صدور بخشنامه و طرح‌های کلان جلوی افزایش جمعیت این شهر و شهرهای اطراف آن را گرفت. البته در ایران مناطق زیادی وجود دارند که از لحاظ اقلیمی مطلوب‌تر از تهران باشند. اتفاقاً این تفکر اقتصادی بخشنامه‌ای و مبتنی بر برنامه‌ریزی مرکزی است که مزیتی نامتناسب را برای زندگی در تهران نسبت به مناطق دیگر به وجود آورده است. این همان تفکری است که هنوز اصرار دارد با جابه‌جایی پایتخت - و نه با کاهش نقش دولت در اقتصاد و کوچک‌سازی آن - مشکلاتی را حل کند که خود به وجود آورده است.
پایتختی تهران یکی از انگشت‌شمار میراث‌های گذشتگان است که در صد سال اخیر اصل آن دستخوش «نوسازی» و برنامه‌ریزی بوروکرات‌ها نشده است. بقایا و نشانه‌های این میراث – البته تا آنجا که تخریب و با ساختمان یا خیابانی نوساز جایگزین نشده باشد – در جای جای شهر دیده می‌شوند. دست‌کم در این یک فقره هنوز می‌توانیم بگوییم چیزی داریم که توانسته بیش از دو سده دوام بیاورد و از میل مفرط به جایگزینی و محو آنچه از گذشته رسیده در امان مانده است. پدیده‌ای که نمونه‌های اندکی از آن را در تاریخ ایران می‌توان یافت.

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1323880/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راه‌اندازی یک دیتاسنتر فضایی

تکمیل 75 کیلومتر از دیوار مرزی ایران و افغانستان

محمد هاشمی: اگر تعامل سازنده‌ای با آمریکا شکل گیرد، احتمال کاهش نرخ ارز وجود دارد/ واکنش امام به تصمیم سران کشور برای حذف شعار مرگ بر شوروی

اعلام آمادگی ایران برای کمک‌ به حادثه‌دیدگان در آتش‌سوزی آمریکا

پاسخ این اقدام آمریکا را خواهیم داد | ترامپ وارث زمین سوخته است

روسیه درباره پیامدهای تحریم‌ بخش انرژی خود به آمریکا هشدار داد

ترامپ: درحال برنامه‌ریزی برای دیدار با پوتین هستم

آکسیوس: دانمارک در رابطه با گرینلند پیام خصوصی به تیم ترامپ ارسال کرد

رژیم صهیونیستی برای عقب‌نشینی از اراضی اشغالی سوریه شرط گذاشت

قطع گاز صربستان توسط آذربایجان

روایت رای الیوم از اعترافات جاسوس اسرائیل پس از دستگیری در غزه

پیش‌بینی نشریه کانورسیشن: دنیا در سال 2025 چه رخدادهای سیاسی را شاهد خواهد بود؟

رسانه صهیونیستی: رئیس موساد امشب راهی قطر می‌شود

صدر: آتش‌سوزی‌ها در آمریکا، بلای الهی است

گاردین: اژدهای دو سر ماسک-ترامپ، اروپا را درمانده کرده است

المشاط: عملیات یمن در حمایت از غزه هرگز متوقف نخواهد شد

کمیسیون تلفیق: جزییات طرح جدید برای کارت سوخت

سومین شرایط فروش ایران خودرو اعلام شد

کارشناس انرژی تحلیل کرد؛ تعطیلی‌ها همچنان ادامه دارد؟

ال‌پی‌جی به سبد سوخت خودروها اضافه می‌شود

اعتراض وزیر صمت به تقلیل مجدد گاز و برق تحویلی به صنایع

وزیر بهداشت: تلاش می‌کنیم با منطقی‌شدن قیمت دارو به مردم هزینهٔ اضافی تحمیل نشود

افزایش تولید روزانه 250 هزار بشکه نفت تا پایان امسال

حجم کل معاملات در سامانه ارز تجاری به 686 میلیون دلار رسید

مصرف بنزین کشور در سال جاری 7.4 درصد افزایش پیدا کرد

حراج خودرو اقتصادی سایپا به قیمت کارخانه در طرح مادران و عادی | شروع فروش از ساعت ١١ صبح دوشنبه در سایت فروش اینترنتی

مسابقات فوتبال در تهران تعطیل شد

فولادسازان خواستار تصویب فوری بسته حمایتی وزارت صمت شدند/ تاب‌آوری صنایع به مرز هشدار رسیده است

کشف لوازم بهداشتی قاچاق میلیاردی از دو خودروی شوتی در زنجان

هری کین: مطمئنم فوتبال را با کسب جام‌های بزرگی ترک می‌کنم

بروکسل: طرح ارمنستان برای الحاق به اتحادیه اروپا را بررسی می‌کنیم

فروش خودروهای بنز کاهش یافت

نخست وزیر لبنان به دمشق رفت؛ پایان انتظار 24 ساله

واردات کالا از چین هنوز هم سود دارد؟

با علائم و راه‌های پیشگیری از ویروس جدید چینی متاپنوموویروس آشنا شوید!

تحریم های شدید آمریکا علیه روسیه

نزدیک‌شدن آتش به مناطق مسکونی جدید در آمریکا

فاطمه مهاجرانی با حادثه‌دیدگان کالیفرنیای آمریکا همدردی کرد

آتش‌سوزی در آمریکا انتقام الهی است

ابراز همدردی دولت با حادثه‌دیدگان آتش سوزی آمریکا + فیلم

ترامپ شخصا وارد موضوع آزادی گروگان‌ها در غزه شد | توافق آتش‌بس تقریباً به پایان رسیده است

اعلام وضعیت اضطراری سلامتی در لس‌آنجلس آمریکا

ساکنان «لس‌آنجلس» آمریکا علیه تبعیض و انتظارهای طولانی خشمگین هستند

بایدن روز چهارشنبه غزل خداحافظی را می‌خواند

همدردی دولت ایران با مردم آمریکا و اعلام آمادگی برای اعزام جمعیت هلال احمر برای کمک‌رسانی | ویدئو

«لس‌آنجلس» در حصار آتش؛ ساکنان علیه تبعیض و انتظارهای طولانی خشمگین هستند

اینفوگرافی/ هزینه اطفاء حریق آتش‌سوزی‌های زنجیره‌ای در کالیفرنیای آمریکا

سخنگوی دولت با حادثه‌دیدگان کالیفرنیای آمریکا ابراز همدردی کرد

تحریم روسیه باعث افزایش قیمت بنزین آمریکا می‌شود!

همه بزرگان بودند جز خاتمی