ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ مقصر کیست؟ خواندنی ها

سرمقاله اعتماد/ مقصر کیست؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد / «مقصر کیست؟» عنوان یادداشت روز در روزنامه اعتماد به قلم عباس عبدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
وضعیت ناترازی انرژی و قطع گسترده برق موجب شد که مسوولان محترم به یک‌باره یاد قاچاق سوخت بیفتند. البته همیشه می‌گفتند ولی این‌بار جدی‌تر گفتند. خواستند که تقصیر را متوجه قاچاقچیان سوخت کنند غافل از اینکه بیش از گذشته تقصیر را متوجه خود کردند چون مسوولیت حل مساله قاچاق سوخت نیز متوجه آنان است اگر حل نشده باید پاسخگو بود. در همین زمینه آقای رییس‌جمهور درباره کسری روزانه 20 میلیون لیتر بنزین حرف زدند. سپس فرمانده مرزبانی تصویری ارایه کرد که ما را به یاد پابلو اسکوبار قاچاقچی کلمبیایی انداخت زیرا گفت: لنج قاچاقچیان سوخت، ضدگلوله است.» رییس قوه قضاییه هم گفته: « در مورد قاچاق سوخت گفتیم متمرکز شوند و ریشه‌ها و سرمنشاها را شناسایی و مقابله کنند. کاری که داریم انجام می‌دهیم تبلیغاتی نیست.» احتمالا تصور می‌کنند که مردم باور ندارند. برای فهم مساله بد نیست به موضوع اسلحه اشاره شود. چرا داشتن آن ممنوع است و با دارنده غیرمجاز آن به ‌شدت برخورد می‌شود؟ می‌گویند موجب افزایش سرقت مسلحانه و قتل و خشونت می‌شود. گرچه لزوما چنین نیست و اگر همه مردم داشته باشند می‌تواند نقش مانع هم داشته باشد به ویژه در شرایطی که پلیس اقدام موثری نمی‌کند و مجرمان به راحتی اسلحه تهیه می‌کنند و مردم عادی فاقد آن هستند. با وجود این، فرض کنیم استدلال ممنوعیت دارا بودن اسلحه درست باشد؛ پس چرا مثل همین استدلال را درباره قیمت‌گذاری به‌کار نمی‌برید؟ خیلی راحت می‌توان قاچاقچیان سوخت را محکوم کرد حتی می‌توانید آنان را اعدام کنید ولی در پایان، موفقیت شما در این زمینه به همان اندازه موفقیت در زمینه مواد مخدر است. 
هیچ کجا به اندازه ما اعدام قاچاقچی مواد مخدر ندارد؛ شاید به اندازه همه کشورهای دیگر در این مورد فعال هستیم؛ ولی کافی است که بدانید مطابق آمار رسمی وزن مواد مخدر کشف شده در دهه 90 افزایش یافته است. از 494 تن در سال 1390 به 1178 تن در سال 1399 رسید که رشد 2/4 برابری است درحالی که در این فاصله برای صدها نفر حکم اعدام صادر یا اجرا شده‌ است. بازداشت و مجازات تا حدی کارایی دارد. هنگامی که قیمت مواد مخدر در شرق و غرب کشور 2 تا 5 برابر تفاوت کند و قیمت آن هم بالا باشد انگیزه برای قاچاق آن فراهم می‌شود. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته گفت: «هر کیلو تریاک در مرزهای ورودی ایران 400 دلار است که در مرزهای غربی 1700 دلار فروخته می‌شود. عمده‌فروشی هروئین در مرزهای ایران 5000 دلار، در ترکیه 17 هزار دلار، در آلمان 28 هزار و در امریکا 32 هزار دلار است.» روشن است که با گردش مالی چند میلیارد دلار در سال خیلی‌ها علاقه‌مند به قاچاق مواد مخدر می‌شوند و قید مجازات احتمالی آن را هم می‌زنند.
دقیقا همین قاعده برای قاچاق سوخت وجود دارد ضمن اینکه تفاوت قیمت سوخت خیلی خیلی بیشتر است و قاچاق آن هم موانع اخلاقی مواد مخدر را ندارد به علاوه مجازات آن هم اصلا قابل مقایسه با مجازات مواد مخدر نیست. از همه اینها گذشته، بخشی از این قاچاق به دلایل گوناگون درست یا غلط، به رسمیت شناخته شده و قبحی ندارد.
پس ریشه روشن است. مردم انگیزه‌ای برای قاچاق سوخت ندارند و به میزانی که سودآوری این کار بالا می‌رود افرادی انگیزه پیدا می‌کنند که آن را انجام بدهند. هر چه سودآوری زیاد باشد افراد بیشتری وارد این خلاف می‌شوند. میزان سودآوری هم به تفاوت قیمت‌ رسمی و آزاد ربط دارد. چرا بسیاری از کالاهای دیگر قاچاق نمی‌شوند؟ چرا بسیاری از کالاها، قاچاق معکوس به داخل می‌شوند؟ علت‌العلل قاچاق تفاوت قیمت است. مثل ظروف مرتبطه است هر چه سطح دو ظرف متفاوت‌تر باشد شدت و سرعت سرریز آب از ظرف بالا به ظرف پایین‌تر بیشتر می‌شود.

این حرف‌هایی که درباره جلوگیری از قاچاق زده می‌شود قابل درک نیست. غیرممکن است که بدون اطلاع یا رضایت نسبی دست‌اندرکاران بتوان تا این اندازه روشن و در این حجم وسیع و آشکار، این حد از سوخت را برای سال‌های طولانی قاچاق کرد. بنابر این دستگاه قضایی و پلیس هم اگر (البته اگر) همه امکانات خود را برای جلوگیری از این جرم بسیج کنند باز هم حریف قاچاقچیان نخواهند شد. اینها مجرمانی هستند که نتیجه سیاست‌ قیمت‌گذاری هستند. اگر قرار باشد با قاچاق مبارزه کنید تنها راه آن، حل مساله از سرچشمه یعنی قیمت‌گذاری است. باید دولت را موظف کرد که قیمت‌گذاری را بردارد و یارانه‌ها را به نحو مناسب دیگری توزیع کند. فراموش نکنید قاچاق کالا کمترین خسارت ناشی از قیمت‌گذاری است. این خسارتی است که می‌شود دید و نشان داد. عوارض اصلی آن در اقتصاد و در به‌هم زدن قیمت‌های نسبی است که موجب اتلاف بزرگ منابع و فساد و رانت می‌شود. حتی بخش مهمی از نابرابری‌های اقتصادی ناشی از این سیاست نادرست است.
مساله هنگامی جالب می‌شود که ساختار رسمی، در برنامه‌های رسمی خود این سیاست را نفی می‌کند و همواره تاکید بر نزدیک کردن قیمت‌ها به قیمت واقعی دارد. برای مثال درباره ارز این قاعده در قانون پنج‌ساله آمده است که قیمت ارز باید سالانه مطابق ضوابطی تعدیل شود، ولی در عمل اغلب مخالف این سیاست می‌شوند. روشن است که یا از ترس است یا نابخردی یا منافع. بعید است که بتوان دلیل دیگری برای این مشکل آورد.
پرسش این است که چکار باید کرد؟ دستگاه قضایی و پلیس و نیروهای امنیتی وقت خود را برای مبارزه با قاچاق کالاهای عادی (نه مثل مواد مخدر) تلف نکنند. راه‌حل آن اصلاح نظام قیمت‌گذاری و نیز منطقی کردن سیاست‌های تعرفه‌ای است. تخلفاتی که پس از این دو اقدام می‌ماند آن اندازه کم خواهد بود که ارزش پیگیری خبری هم نخواهد داشت. در غیر این صورت و با وجود چنین قیمت‌گذاری افراطی و نظام تعرفه‌ای نامعقول هر اقدامی برای مبارزه با قاچاق از داخل له خارج و از خارج به داخل با شکست مواجه خواهد شد همچنان که تا حالا شکست خورده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1327309/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ژاپن در تیم منتخب فوتبال آسیا رکورد زد

عکس| تیم منتخب سال 2024 آسیا بدون هیچ بازیکن ایرانی!

غیبت تلخ ایرانی‌ها در تیم منتخب سال 2024 آسیا

معتکفین با صحیفه سجادیه مانوس شوند

سطح ذخایر گاز "نگران‌کننده" است

پروازهای ایران به اروپا از این تاریخ آغاز می‌شود/وزیر راه و شهرسازی چه گفت؟

10 بازیکن با بیشترین دریبل در 7 لیگ معتبر اروپا؛ خوشا به حال تیم ملی اسپانیا!

پرواز‌های ایران به اروپا از 12 بهمن

زمان آغاز مجدد پروازهای هواپیماهای ایرانی به اروپا اعلام شد

وزیر راه: پروازها به اروپا از دوازدهم بهمن از سرگرفته می‌شود

عراقچی: فعلا مذاکره‌ای غیر از موضوع هسته ای با اروپا نداریم

فعلا مذاکره‌ای غیر از موضوع هسته ای با اروپا نداریم

پیش‌بینی رافینیا: بارسا و سیتی در فینال اروپا!

صادرات خودروی چینی در سراشیبی نزول

خطر آغاز 4 جنگ بزرگ در جهان

مزایای حضور در نمایشگاه گوانجگو چین + زمان برگزاری

رکوردشکنی واردات سنگ آهن به چین

رشد صادرات خودرو چین در سال 2025 کاهش می‌یابد

کشاورزی امارات با کمک فناوری چین ارتقاء می یابد

تامین 60 درصد نیاز برق کابل

ورود محموله 2 هزار تنی قطار خواف – هرات به افغانستان

طالبان پیشنهاد ایجاد بازارهای مرزی با پاکستان را رد کرد

محمدرضا شاه پس از ترک ایران به کدام کشورها رفت؟

مهاجران افغان سرگردان شدند/ روایت گاردین از وضعیت برزخی افغانستانی‌ها

پزشکیان: آماده گفتگو با آمریکا هستیم

بازپس‌گیری اموال غارت شده توسط شاه از آمریکا کلید خورد

لایحه محبوب ترامپ تصویب شد؛ محدودیت زنان ترنسجندر در ورزش مدارس آمریکا

نظر مخالف عضو دفتر رهبری درباره مذاکره ایران با آمریکا

مشاور ارشد پوتین: حذف اوکراین از صفحه روزگار در سال جاری محتمل است!

افزایش شدید بحران بیکاری در میان جوانان آمریکایی

نگاهی به زندگی حجت‌الاسلام والمسلمین سقای بی‌ریا

وزیر خارجه آمریکا: توافق هسته‌ای با ایران بهترین راهکار است

وقاحت طرف‌های غربی در جنگ غزه

تلاش اربیل برای متحد کردن کرد‌های سوریه؛ خارج شدن جنگ اوکراین از اولویت‌های ترامپ؛ خروج کوبا از لیست تروریستی آمریکا؛ حمله روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین با 110 موشک و پهپاد

سرمقاله رسالت/ قلب دنیای اسلام!

نه طالبان به پیشنهاد پاکستان

هیاتی از تایوان در آیین تحلیف ترامپ شرکت می‌کند

رژه سگ‌های ربات در ارتش هند

تزریق 4 همت به شبکه بانکی در قالب عملیات بازار باز

وزیر جهاد کشاورزی: قیمت‌گذاری میوه بر عهده بازار است

قیمت برنج ایرانی 30 درصد افزایش یافت

صادرات نفت عراق به آمریکا از عربستان پیشی گرفت

دستگیری یک زن داعشی در استان کرکوک عراق

نرخ دینارعراق، درهم امارات و سایر ارزها در بازار امروز 26 دی 1403 + جدول

نشاط‌ آوری را به‌ صورت جمعی و مشارکتی ایجاد کنیم/ ورزش‌ های باستانی سلامت را تامین و تضمین می‌کند

معاهده مشارکت جامع راهبردی ایران و روسیه؛ گامی بلند در تقویت روابط دو جانبه

اولویت اصلی اقتصاد چهارمحال‌ و بختیاری بهره‌وری است

کوتاهی در جذب اعتبارات تبصره 18 ترک فعل محسوب می‌شود

افشای دروغ سران صهیونیست ؛ گزارش کسری بودجه سرسام آور اسرائیل

بانک تجارت و سازمان منطقه آزاد کیش همکاری‌های خود را گسترش می‌دهند