ماجرای عجیب صادرات سمند سورن ایران خودرو به کشور چین!
آسیا و اقیانوسیه
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، در سال 2006 (حدود سال 1385)، خودروسازی ایران خودرو تلاش کرد تا وارد بازار خودرو چین شود، اما در این مسیر با شکست مواجه شد. آنها از دو طریق وارد چین شدند: با یک نسخه محلیسازیشده از سدان سمند سورن و با سدان پژو 206 SD.
در اوایل سال 2005، ایران خودرو با یک شرکت چینی به نام یانگمن لوتوس اتومبیل مستقر در استان گویژو چین، توافقنامهای برای تشکیل یک شرکت مشترک امضا کرد.
در آن زمان یانگمن فعالیتهای گستردهای داشت. آنها با شرکت لوتوس کارز توافقنامه رسمی داشتند تا خودروهای لوتوس ساخت بریتانیا را در چین توزیع کنند.
بر اساس این توافقنامه، آنها حق استفاده از نام چینی لوتوس را دریافت کردند و حق تولید خودروهای اقتصادی ساخت چین را تحت برند لوتوس داشتند. شرکت لوتوس کارز آن زمان متعلق به پروتون هولدینگ مالزی بود. در همان زمان، یانگمن مالک برند Yunqu نیز شد که به دلیل مشارکت قبلی خود با سوبارو مشهور بود.
درست زمانی که ایران خودرو وارد عمل شد، یانگمن بهدنبال یک شریک با بودجه مناسب برای آغاز پروژه لوتوس بود؛ اما ظاهرا یانگمن، ایران خودرو را بهعنوان شریک مورد نیاز خود نمیدید.
چینیها هیچ فرصت کسب درآمدی را از دست نمیدهند هیچ شرکت چینی فرصتی را برای کسب درآمد از دست نمیدهد؛ بنابراین، آنها ایران خودرو را متقاعد کردند تا یک شرکت مشترک با برند Yunqu تشکیل دهند که مدتها بود مدل جدیدی نداشت. یانگمن 70 درصد سهام را در اختیار داشت، در حالی که ایران خودرو تنها 30 درصد سهام را دریافت کرد. این معاملهای خوب برای طرف ایرانی نبود، زیرا اکثر شرکتهای مشترک خارجی-چینی دارای مالکیت 50-50 درصد بودند.
شرکتها توافق کردند که اولین مدل آنها یک نوع چینی از خودرو سمند ایران خودرو باشد. سدانی که در ابتدا براساس پلتفرم پژو 405 ساخته شده بود.
جالب اینجاست که دو شرکت مستقر در ایران و چین تصمیم گرفتند نسخه بهروز شده سمند، یعنی سمند سورن را انتخاب کنند که در آن زمان هنوز در ایران در حال توسعه بود و تا سال 2007 (سال 1386) در ایران عرضه نشد.
مدل مشترک این دو خودرو در جولای 2007 بهصورت رسمی رونمایی شد. این مدل از نظر ظاهری بسیار شبیه به سمند سورن بود، اما از جلوپنجرهای مشکی با نشان بیضی شکل برند Yunqu در وسط بهره میبرد. نام رسمی GHK7180 برای این خودرو در چین انتخاب شده بود. برنامه اولیه پیشبینی تولید 30.000 خودرو در سال را داشت که در کارخانه جدیدی در استان شاندونگ ساخته میشد.
خودرو مشترک ایران خودرو-چین چه مشخصاتی داشت؟ خودرو سورن ایران خودرو در چین از یک موتور بنزینی چهار سیلندر 1.8 لیتری که توسط خود ایران خودرو تولید میشد، قدرت میگرفت. خروجی این موتور به 100 اسب بخار میرسید.
این موتور بر اساس پیشرانه PSA XU7 ساخته شده بود. همچنین، اندازه خودرو 4530 در 1720 در 1460 میلیمتر، فاصله بین دو محور 2670 میلیمترو وزن خالص 1220 کیلوگرم بود. علاوه بر این، میتوانست با حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
متأسفانه در نهایت سورن ایران خودرو در کشور چین شکست خورد. همانطور که گفته شد، یانگمن بیشتر بهدنبال شریکی بود که به اجرای برنامه برند لوتوس کمک کند. آنها سرانجام در سال 2008، شریک تجاری خود را پیدا کردند. آن شرکتی جز پروتون مالزی نبود. پروتون، مالک لوتوس نیز بود و خودش هم راغب بود تا به بازار چین ورود پیدا کند.
پژو 206 SD؛ تلاش بعدی ایران خودرو برای حضور در بازار چین در نمایشگاه خودروی پکن 2006، ایران خودرو پژو 206 SD ساخت ایران، یک نوع ایرانی از سدان پژو 206 را به نمایش گذاشت. 206 SD بخشی از پروژه Youngman نبود. در پکن، ایران خودرو به دنبال شریک دیگری برای تولید 206 SD در چین بود.
مشکل این بود که پژو در حال حاضر یک نسخه محلی از سدان 206 را در چین، در شرکت مشترک خود با دانگ فنگ موتورز تولید میکرد؛ بنابراین، فرانسویها بسیار ناراحت بودند که میدیدند دوستان ایرانیشان وارد چین میشوند. آنها وقت را تلف نکردند و به سادگی ایران خودرو را از ادامه پروژه چین-206 منع کردند. البته حق هم داشتند، چرا که این ماشین متعلق به آنها بود.
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1332362/