پایان موتورهای بنزینی در کلانشهرهای جهان
آسیا و اقیانوسیه
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - موتورسیکلتهای بنزینسوز بهدلیل آلودگی هوا، از ورود به هسته مرکزی شهر و محدودههای طرح ترافیک (کاهش آلودگی) منع شدهاند و با جریمه روبهرو خواهند شد. در آسیا و اروپا محدودیتهایی از این نوع در حال اجراست و تا چند دهه آینده احتمالا ورود آنها به مرکز شهرها کاملا ممنوع شود.
چین 40سال قوانین محدودکننده
با اینکه چین یک تولیدکننده جهانی موتورسیکلت است اما شهرداریهای این کشور از تعداد زیاد موتورسیکلتها و آلایندگی آنها ناراضی هستند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
پکن از سال 1985محدودیتهایی را برای ورود موتورسیکلتها به خیابانهای مرکزی شهر اعمال کرد. طی دهه 1990چندین شهرداری دیگر هم از این ایده تقلید کردند و جلوی ورود موتورسیکلتها را به مناطق مرکزی شهر گرفتند. سال 2021مقابله با انبوه موتورسیکلتهایی که شهرها را پرکردهاند باعث شده بود که 185شهر چین موتورسیکلت را در هسته مرکزی خود ممنوع کنند. علاوه بر این در 19منطقه شهری، حرکت موتورسیکلتها در بزرگراههای اصلی هم ممنوع بود. در سال 2009فروش سالانه موتورسیکلتها در چین 19میلیون دستگاه بود که با ادامه محدودیتهای شهری در سال 2013تا 13میلیون کاهش پیدا کرد، زیرا دیگر در ترافیک مراکز شهرها کاربرد نداشتند. این روند کاهشی تا سال 2015 ادامه داشت. در این زمان موتورسیکلتهای کمتر آلاینده به بازار آمدند. اکنون سالانه حدود 14میلیون موتورسیکلت گازسوز و بیش از 4میلیون موتورسیکلت برقی در چین فروخته میشود.
ویتنام ضربالاجل یکساله
در پایتخت ویتنام اکنون طراحی محدوده طرح ترافیک در حال انجام است که ورود موتورسیکلتهای بنزینی به آن محدود خواهد شد. کسانی که بهدلیل شغل خود نیازمند استفاده از موتورسیکلت هستند 12ماه فرصت دارند که یک وسیله نقلیه موتوری با استاندارد آلایندگی یورو 4را به جای موتورسیکلت بهکار بگیرند. استفاده از این وسایل نقلیه در مدت 5سال و تا سال 2030کاملا ممنوع خواهد شد. شهرداری نیز در حال تقویت خطوط اتوبوسرانی و مترو برای جابهجایی جمعیت در محدوده طرح ترافیک است. شهرهای دیگر ویتنام هم مانند چاندو این طرح را اجرا میکنند.
بیشتر بخوانید: خداحافظی شهرهای بزرگ دنیا با ماشین های بنزینی | چند نمونه ماشین برقی ببینید
فرانسه و ایتالیا استانداردهای یورو
شهرهای بزرگ اروپایی از 2 دهه قبل محدودیت ورود موتورسیکلتهای کاربراتوری غیراستاندارد را اجرا کردهاند. شهرداری پاریس از سال 2016محدودیتهای خودروها را اجرا کرد که در سال 2019شامل موتورسیکلتها هم شد. از این سال موتورسیکلتهایی که میخواهند روزها از 8صبح تا 8شب وارد منطقه طرح ترافیک مرکز شهر شوند باید استاندارد یورو 2را بهدست میآوردند که باعث میشد تولیدات قبل از سال 2005قادر به ورود نباشند. از سال 2024این استاندارد باید یورو 4 و سال تولید 2017باشد. مثلا در
سال 2020شهرداری کاتالونیا محدوده طرح ترافیک خود را مشخص کرد و تنها موتورسیکلتهایی که بعد از سال 2003تولید شده باشند اجازه ورود به این محدوده را دارند. در حدود 200شهر اروپایی تردد هرنوع وسیله نقلیه دوزمانه در محدوده طرح ترافیک مرکز شهرها ممنوع است. این وسایل نقلیه دوزمانه معمولا شامل موتورسیکلتهای آلاینده میشود. در رم هم محدوده استاندارد یورو 2و یورو 3مشخص شده است. منطقه طرح ترافیک آمستردام تا سال 2030به روی تمام موتورسیکلتهایی که سوخت گاز، بنزین و گازوئیل داشته باشند بسته میشود. چند سال قبل در برخی شهرهای آلمان مانند مونیخ محدودیتهایی برای موتورسیکلتهای پرسر و صدا هم تعیین شده بود که موجب اعتراض علاقهمندان به موتورسیکلتهای سنگین شد.
انگلیس به سمت آلایندگی صفر
لندن هم محدودیت ورود موتورسیکلتها به منطقه طرح ترافیک را تقریبا همزمان با پاریس انجام داد، البته صادقخان، شهردار لندن اعلام کرد که شرایط پایتخت انگلیس به تفکیک هر یک از خیابانها بررسی میشود. او تأکید کرده بود که بهدنبال حذف کامل موتورها از ترکیب حملونقل همه شهر نیست اما موضوع آلایندگی آنها باید حل شود. قانون کربنزدایی انگلیس بیان میکندکه تا سال 2035وسایل نقلیه درون شهرها باید آلایندگی در حد صفر داشته باشند. موتورسیکلتهای بنزینسوز کاربراتوری نمیتوانند به این استاندارد برسند.
بیشتر بخوانید: این موتور سیکلت ژاپنی یکی از آلوده کننده ترین وسایل نقلیه است | چرا موتوری ها معاینه فنی نمیگیرند؟
کد خبر 923312 منبع: روزنامه همشهری برچسبها موتور و موتور سوار آلودگی هوا شهرداری ترجمه شهر مدیریت شهری
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1353211/