ایرانیان جهان

آخرين مطالب

دلیل محدودیت وزن برخی جاده‌ها و بزرگراه‌ها چیست؟ ایالات متحده آمریکا

دلیل محدودیت وزن برخی جاده‌ها و بزرگراه‌ها چیست؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ شبکه حمل‌ونقل جهانی شلوغ‌تر از هر زمان دیگری است و فراگیری خودروهای برقی به رشد سریع این صنعت کمک کرده‌اند. از آنجایی که خریدهای آنلاین در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند بنابراین اشیا و وسایل به‌طور گسترده به در منازل ارسال می‌شود و این کار را شبکه وسیعی از وسایل نقلیه انجام می‌دهند.
بد نیست بدانید فقط حمل‌ونقل آمریکا از حدود 12 میلیون وسیله نقلیه شامل خودروهای سواری، کامیون‌ها و قطارها تشکیل شده و همه آن‌ها به دنبال رفع نیازهای مشتریان هستند. در این میان کامیون‌های باری بزرگ نقش مهمی در حمل بار ایفا می‌کنند اما افزایش وزن و ابعاد این وسایل نقلیه یکی از چالش‌های جاده‌های آمریکاست. به منظور رفع این مشکلات محدودیت وزن در برخی جاده‌ها اعمال شده تا هم ایمنی افراد تضمین شود و هم زیرساخت‌های حمل‌ونقل آسیبی نبینند.

ایرانیان جهان

به نقل از پدال، بر اساس گزارش دفتر پاسخگویی آمریکا، یک تریلر 5 محوره تکی با حداکثر محدودیت وزن فدرال حدود 36 هزار کیلوگرمی به اندازه 9600 خودروی سواری به بزرگراه‌ها آسیب می‌رساند. هزینه استهلاک مالی و ساختاری وسایل نقلیه تجاری به خوبی اهمیت وضع محدودیت وزن روی برخی جاده‌ها را نشان می‌دهد. البته باید دانست وضع این محدودیت‌ها دلخواه نیست و به‌صورت دقیق محاسبه می‌شود تا بین تقاضای حمل‌ونقل مدرن و نیازهای حفاظت از ایمنی عمومی و زیرساخت‌ها توازن مطلوبی وجود داشته باشد. با اینکه کامیون‌های باری بزرگ برای تجارت جهانی بسیار مهم هستند اما تأثیر زیادی روی جاده‌ها و بزرگراه‌ها دارند. وجود محدودیت وزن در برخی جاده‌ها باعث تضمین ایمنی و حفظ زیرساخت‌ها خواهد شد.

ایرانیان جهان

کامیون‌های بزرگ به ویژه آن‌هایی که بارهای سنگین را حمل می‌کنند ریسک‌های ایمنی قابل‌توجهی دارند. در سال 2021، تصادفات کامیون‌های بزرگ با وزن ناخالص بیش از 4.5 تن باعث از دست رفتن جان 5788 نفر در آمریکا شده است. حدود 72 درصد این افراد سرنشین کامیون‌ها نبوده‌اند بلکه در خودروهای کوچک‌تر جان خود را از دست داده‌اند. افزایش تفاوت بین سایز و وزن وسایل نقلیه نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است. بسیاری از خودروهای سواری سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر می‌شوند درحالی‌که کامیون‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر ریسک تصادفات شدید را در پی دارند.

ایرانیان جهان

کامیون‌های سنگین‌وزن نیازمند فاصله بیشتر برای توقف ایمن‌تر هستند و به همین خاطر تردد در مسیرهای کم‌عرض و پر پیچ و خم حتی خطرات بیشتری را در پی خواهد داشت. شهرداری‌ها و ادارات راه و ترابری معمولاً محدودیت‌های وزن مشخصی را روی جاده‌ها اعمال می‌کنند و این موضوع به ویژه در برخی فصل‌های سال نمود بیشتری دارد. برای مثال در فصل بهار که آسفالت و خاک زیرین آن توسط رطوبت ماه‌های قبل تضعیف شده‌اند محدودیت‌های وزن مشخصی وضع می‌شود. هدایت خودروهای سنگین‌وزن به مسیرهای دیگر و یا طراحی و ساخت جاده‌های جدید به کاهش ریسک تصادفات در مناطقی با ترافیک عابران پیاده و دوچرخه‌سواران بیشتر کمک می‌کند. هدف این اقدامات جلوگیری از وقوع تصادفات شدید و درعین‌حال روان ساختن ترافیک در جاده‌هاست.

ایرانیان جهان

محدودیت وزن جاده‌ها تنها به ایمنی عمومی مربوط نمی‌شود چراکه اقدامی ضروری به منظور کاهش استهلاک جاده‌ها و پل‌هاست. کامیون‌های سنگین‌وزن می‌توانند استهلاک زیرساخت‌های ارتباطی را تسریع کنند و چاله‌ها، ترک‌ها و آسیب‌های بیشتری به جاده‌ها وارد شود. جدای از اینکه چنین چیزی زیبایی جاده‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، هزینه‌های تعمیر آن‌ها بسیار زیاد است. بر اساس گزارش سازمان جنگلداری آمریکا، هزینه تعمیر یک جاده عمومی در هر 1.6 کیلومتر بین 3700 تا 14 هزار دلار تخمین زده می‌شود. این هزینه‌ها از عوارض شهرداری و مالیات شهروندان تأمین می‌شود.

ایرانیان جهان

ارتباط بین وزن کامیون و آسیب جاده‌ها حالت نمایی دارد. برای مثال، با اینکه وزن کامیونی 8.1 تنی حدود 9 برابر بیشتر از وزن خودرویی 900 کیلوگرمی است اما 5 هزار برابر آسیب بیشتری به آسفالت زیرین خود وارد می‌کند. در این میان پل‌ها آسیب‌پذیری بیشتری دارند و بسیاری از آن‌ها برای تحمل وزن کامیون‌های مدرن ساخته نشده‌اند. بد نیست بدانید سن متوسط پل‌های موجود در آمریکا به حدود 44 سال می‌رسد و بنابراین تحت‌فشار بالایی قرار دارند. به همین منظور محدودیت وزن معینی روی پل‌ها تعیین شده است. استانداردهای بازرسی پل ملی آمریکا نشان می‌دهد هر پلی که نتواند به‌طور ایمن تردد وسایل نقلیه امروزی با وزن مجاز را تأمین کند باید محدودیت وزنی داشته باشد تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری شود. نقض این محدودیت‌ها می‌تواند منجر به فروپاشی ساختار پل و مرگ افراد شود و در شبکه حمل‌ونقل اختلال ایجاد کند.

ایرانیان جهان

از بین 600 هزار پل موجود در آمریکا فقط حدود 10 درصد آن‌ها محدودیت وزن دارند. رعایت الزامات عبور و مرور از روی این مسیرها به ایمنی بلندمدت و حفظ سلامت زیرساخت‌ها کمک می‌کند. این کار همچنین ریسک تعمیرهای هزینه‌بر و تصادفات را کاهش می‌دهد. البته قوانین موردبحث در کشورهای مختلف متفاوت هستند و رانندگان خودروهای سنگین مسئولیت سنگینی دراین‌باره دارند. آن‌ها می‌بایست همواره قوانین موجود درباره حداکثر وزن خودروهای خود را رعایت نمایند. از طرف دیگر می‌بایست زیرساخت‌ها نیز با حداکثر کارایی و با استفاده از مواد باکیفیت ساخته شوند تا پس از اندکی استفاده دچار استهلاک زودهنگام نشوند. نمونه‌های بارز این موضوع را می‌توان در نشست آسفالت و خرابی آن در برخی جاده‌ها مشاهده کرد.
322
کد خبر 2020873

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1353740/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تایمز اسرائیل: داماد ترامپ طرّاح ایده کنترل آمریکا بر غزه است

گزاره‌برگ کاخ سفید درباره یادداشت ترامپ علیه ایران

گزاره‌برگ کاخ سفید درباره یادداشت ریاست جمهوری ترامپ علیه ایران

ترامپ و دمیدن بر دوگانه «مذاکره یا فشار» حداکثری علیه ایران

بازی توتی و دل پیرو در دنیای مارول! (عکس)

درخواست گرینلندی‌ها از اروپا با هدف فرار از تهدید ترامپ

چرا ترامپ به عناصر کمیاب در خاک اوکراین چشم طمع دارد؟

مشاور رهبری: اگر آمریکا حقوق ملت را به رسمیت بشناسد، ممکن است مذاکره به نتیجه برسد

نشنال اینترست: آیا اسرائیل باید نگران شهر موشکی ایران باشد؟

زمزمه حذف تابعیت قهری در بهارستان

جراحی در جاده مخصوص

قسد: از طرح عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از سوریه مطلع نیستیم

انفجار 180 منزل مسکونی در اردوگاه جنین

فرماندهان ترور‌شده حماس زنده شدند

العربی جدید: اوجالان آماده انحلال پ‌ک‌ک می‌شود

محتوای نامه شدید اللحن رئیس اسبق اطلاعات عربستان به ترامپ

تایمز اسرائیل طراح اصلی طرح جنجالی ترامپ را معرفی کرد

دریافت 10 واحد سهام هدیه با بیش از 31٪ سود سالانه

وزیر نیرو: مشترکان پرمصرف کنترل پذیر می‌شوند

توسعه همکاری‌های مشترک بیمه دی و بانک دی

مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی واگذار شد/ ترکیب هیئت مدیره جدید+ عکس

بند کمال خان به بهره‌برداری سپرده شد

معاون عتبات سازمان حج و زیارت: در ماه شعبان برای سفر 52 هزار زائر ایرانی به عتبات ظرفیت‌سازی شده است

147 هزار یورو برای تأمین و خرید دستگاه ماموگرافی «گناوه» اختصاص یافت

مخالفت چین با جابه‌جایی اجباری مردم غزه

اکران 10 فیلم در سومین روز جشنواره فجر مشهد

واکنش عارف به پیشنهاد دیدار ترامپ و پزشکیان | امروز دیدار با ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در دستور کار جمهوری اسلامی نیست

آلمان: غزه متعلق به فلسطینیان است

آماده‌سازی پنتاگون برای خروج کامل از سوریه

پزشکیان: اتحاد اعضای اوپک مانع تحریم آمریکا خواهد شد

معاون وزیر نفت در پاسخ به تهدید ترامپ: تجربه ما هم بیشتر از گذشته است / باید برای هر نوع احتمالی برنامه ریزی داشته باشیم

تمایل دونالد ترامپ برای توافق هسته ای با ایران

مجاهد: بازپس‌گیری پایگاه بگرام و سلاح‌ها رویا و خیال پردازی است

مقصد سفر جدید پزشکیان مشخص شد

قیمت طلا اوج گرفت/ طلا به 3000 دلار می‌رسد؟

مجاهد: بازپس‌گیری پایگاه بگرام خیال پردازی است

مارکو روبیو: آمریکا آماده رهبری و زیبا کردن غزه است

سازمان ملل: کوچ اجباری فلسطینیان ممنوع است

ترامپ: توافق هسته‌ای راستی‌آزمایی‌ شده با ایران را ترجیح می‌دهم

رئیس‌رئیس‌جمهور: اعضای اوپک متحد باشند، آمریکا نمی‌تواند یکی از اعضا را تحریم کند

قسد به احتمال خروج آمریکا از سوریه واکنش نشان داد

آرژانتین از سازمان جهانی بهداشت خارج می‌شود

رئیس‌جمهور: اعضای اوپک متحد باشند، آمریکا نمی‌تواند یکی از اعضا را تحریم کند

ظریف: آمریکا باید موانع را بردارد +ویدیو

درآمدزایی رئیس جمهور فلسطینی تبار السالوادور از زندانیان آمریکا

ترامپ قواعد بازی را بهم زد؛ بهترین پاسخ تهران، اجابت این درخواست است!

سازمان ملل مدعی شد کوچ اجباری فلسطینیان ممنوع است

کینه این قوم علیه ظریف عمیق است

چرا ترامپ رویای مالکیت غزه را در سر دارد؟

«ترامپی»؛ توهین روزنامه اصولگرا به ظریف