ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تحلیلی از خروج چانگان از ایران؛ بازار خودرو در آستانه بحرانی جدید قرار گرفت؟ اخبار ایران

تحلیلی از خروج چانگان از ایران؛ بازار خودرو در آستانه بحرانی جدید قرار گرفت؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تجارت نیوز / چانگان که پیش از این به‌عنوان یکی از داوطلبان خرید سهام سایپا شناخته می‌شد، اکنون با بازگشت ترامپ به کاخ سفید قصد قطع همکاری خود با سایپا را دارد، اما این تغییر چه تأثیری بر آینده صنعت خودروسازی ایران داشته و آیا این خروج آغازگر موجی از قطع همکاری سایر برندهای خارجی با ایران است؟
 به گزارش تجارت نیوز، صنعت خودروسازی ایران به‌عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور همواره تحت تأثیر تعاملات بین‌المللی و تحولات سیاسی قرار داشته و در این میان، ورود و خروج‌ خودروسازان خارجی نقش قابل‌توجهی در این صنعت ایفا کرده است. شرکت چانگان به عنوان یکی از داوطلبان خرید سهام سایپا با بازگشت ترامپ به کاخ سفید بار دیگر به فکر قطع همکاری با ایران افتاده است.
تاریخچه حضور چانگان در ایران
چانگان برای اولین بار در سال 1394 وارد بازار ایران شد، زمانی که گروه خودروسازی سایپا مدل CS35 را ابتدا به‌صورت وارداتی و سپس مونتاژی عرضه کرد. با این حال، در سال 1398 تولید این خودرو به دلیل تشدید تحریم‌های سال 1397 متوقف شد؛ تحریم‌هایی که باعث شد چانگان تمایل کمتری به ادامه همکاری با سایپا داشته باشد.
با آغاز دور جدید واردات خودرو، چانگان جزو اولین برندهایی بود که توسط سایپا به بازار ایران راه یافت و سهم قابل‌توجهی از واردات را به خود اختصاص داد. پس از آن، سایپا بار دیگر به همکاری با این شریک قدیمی روی آورد و مونتاژ محصولات چانگان را در کشور از سر گرفت.
در حالی که برخی خودروهای وارداتی چینی چندان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند، چانگان به لطف خدمات پس از فروش سایپا و سابقه حضورش در ایران توانسته توجه خریداران را جلب کند. ورود این برند به‌عنوان یکی از نخستین خودروهای وارداتی در دور جدید واردات، یکی از عوامل این استقبال بوده است. همچنین، افزایش عرضه چانگان و ورود سایر برندهای خارجی به بازار، قیمت آن را در بازار آزاد به تعادل رسانده است.
از خرید سهام سایپا تا خروج چانگان از ایران
چانگان موتورز یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان چین است که ریشه‌های آن به سال 1862 بازمی‌گردد. این شرکت در سال 1959 تولید خودرو را آغاز کرد و در سال 2010 با فروش بیش از دو میلیون دستگاه، به چهارمین خودروساز بزرگ چین تبدیل شد. حضور چانگان در ایران به اوایل دهه 90 خورشیدی بازمی‌گردد؛ زمانی که این شرکت با همکاری سایپا، مدل CS35 را تولید و عرضه کرد که با استقبال بازار نیز مواجه شد.
در سال 1393، توافق‌نامه‌ای بین سایپا و چانگان با هدف سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال دانش فنی و تولید مشترک خودرو به امضا رسید. در این توافق‌نامه، سه مرحله، واردات خودرو به صورت کامل، تولید به صورت قطعات منفصله و سرمایه‌گذاری مشترک برای همکاری تعریف شده بود که به دلیل تشدید تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، مرحله سوم هرگز محقق نشد و همکاری‌ها به همان مونتاژ محدود ماند.
در سال گذشته نیز هیأتی عالی‌رتبه از چانگان از بنگاه‌های اقتصادی ایران مانند سایپا کاشان و بن‌رو دیدن کردند و پس از آن، دوباره بحث خرید و سرمایه‌گذاری چانگان در سایپا داغ شد؛ اما گفته می‌شود به دلیل مشکلات موجود، اهلیت این شرکت برای سرمایه‌گذاری در سایپا به تثبیت نرسید و پرونده این سرمایه‌گذاری با بازگشت ترامپ به کاخ سفید بسته شد.

خروج چانگان از ایران؛ زنگ خطری برای آغاز موج خروج خودروسازان چینی دیگر
با بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و تشدید تحریم‌ها، چانگان که تا پیش از این حضور پررنگی در ایران داشت و بارها بحث سرمایه‌گذاری آن در سایپا مطرح شده بود، قصد قطع رابطه مجدد با ایران را دارد. این خروج دوباره، تبعاتی برای صنعت خودروسازی کشور به همراه دارد.
از آن جایی که چانگان یکی از مونتاژی‌ها اقتصادی در بازار خودرو است، نخستین اثر خروج چانگان، کاهش تنوع محصولات در بازار خودرو بوده که می‌تواند منجر به کاهش رقابت‌پذیری و به صورت غیر مستقیم افزایش قیمت‌ سایر رقبا شود.
علاوه بر این، مصرف‌کنندگانی که به محصولات چانگان اعتماد کرده بودند، ممکن است در تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش با مشکلاتی مواجه شوند. تجربه نشان داده است که خروج یک برند خارجی از ایران، همواره زمینه‌ساز افزایش هزینه‌های نگهداری و افت ارزش خودروهای آن برند در بازار دست دوم می‌شود.
همچنین خروج چانگان ممکن است سرآغازی برای قطع همکاری سایر شرکت‌ها و جوینت ونچرهای خارجی با ایران باشد.
در گذشته نیز همزمان با تشدید تحریم‌ها بسیاری از خودروسازان چینی مانند چری، جک، لیفان، جیلی، ام‌جی و برلیانس، تولیدات خود را در ایران کاهش داده یا متوقف کرده‌اند. با تغییرات در سیاست‌های جهانی و تشدید فشارهای اقتصادی، سایر برندهای خارجی نیز ممکن است در تصمیم‌گیری برای ادامه فعالیت در ایران تجدیدنظر کنند.
گرچه حضور چینی‌ها در ایران، آورده‌ای برای صنعت خودروسازی داخلی نداشته است، اما خروج شرکت‌های خودروسازی چینی‌، تبعات گسترده‌ای برای صنعت خودروی ایران دارد. کاهش میزان تولید داخلی، افزایش وابستگی به واردات، کاهش فرصت‌های اشتغال و از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های مشترک، از جمله پیامدهای احتمالی چنین رویدادی است.
از سوی دیگر، از آن‌جا که محصولات چانگان جز خودروهای اقتصادی مونتاژی است، خروج چانگان با کاهش رقابت در بازار می‌تواند منجر به افت کیفیت محصولات داخلی و افزایش قیمت خودرو شود که در نهایت مصرف‌کنندگان را متضرر می‌کند؛ اتفاقی که یادآور خروج برندهای چینی چون برلیانس، لیفان و …. در سال 97 است.
خروج چانگان از بازار ایران، تنها یک مسئله تجاری نیست، بلکه هشداری جدی برای آینده همکاری‌های بین‌المللی صنعت خودروی کشور به‌شمار می‌رود. این اتفاق نشان‌دهنده شکنندگی این صنعت در برابر تحولات سیاسی و اقتصادی است. درصورتی‌که روند خروج برندهای خارجی ادامه یابد، بازار خودرو ایران با چالش‌های جدی‌تری مواجه می‌شود؛ چالش‌هایی که نه‌تنها مصرف‌کنندگان، بلکه کل زنجیره تأمین و تولید خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1362700/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سلتیک - بایرن مونیخ؛ ترکیب رسمی

کاخ سفید: به عقیده ترامپ، بیرون فرستادن فلسطینیان از غزه «شکوهمندانه‌تر» است!

نقشه جدید ترامپ برای توافق با ایران فاش شد

کاخ سفید:گفت‌و‌گو با پوتین و زلنسکی مثبت بود؛ به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای نمی‌دهیم

نامزدهای بهترین بازیکن دور رفت پلی آف لیگ قهرمانان اروپا؛ با حضور وینیسیوس جونیور و سرو گیراسی

صف‌بندی کشورهای اروپایی علیه ترامپ در موضوع اوکراین

چرا سفر پزشکیان به این استان مهم است؟

خلاصه بازی فاینورد 1-0 میلان (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

سوپرلیگ به یک دلیل هرگز برگزار نمی‌شود

خلاصه بازی موناکو 0-1 بنفیکا (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

اپل همچون گوگل و مایکروسافت نام «خلیج مکزیک» را به «خلیج آمریکا» تغییر داد

وحشت تازه آمریکا و اسرائیل از ایران

خلاصه بازی سلتیک 1-2 بایرن مونیخ (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

کونسیسائو: کمی بدشانس بودیم اما هنوز 90 دقیقه برای صعود فرصت داریم

حمایت آمریکا از تصمیم لغو کمکهای مالی به خانواده اسرای فلسطینی

تایید گزینه ترامپ برای مدیریت سازمان اطلاعات ملی آمریکا

خبر خوش دولت به مردم/ باطل السحر تهدیدهای ترامپ علیه ایران

پس از نیم قرن؛ فاینورد و پیروزی در یک بازی حذفی در لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی کلوب بروخه 2-1 آتالانتا (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

رأی اعتماد سنا به نامزد ترامپ برای مدیریت سازمان اطلاعات ملی آمریکا

قیمت جهانی نفت امروز 1403/11/24

تغییر نظر اروپایی‌ها درباره آمریکا

پلی آف لیگ قهرمانان اروپا| برد مونیخ در اسکاتلند؛ باخت میلان در هلند

فاینورد - میلان؛ ترکیب رسمی

پیروزی سخت بایرن مونیخ/ شکست میلان در فاینورد

تصاویر خبرگزاری دولتی چین از نمایشگاه گردشگری ایران

احتمال دیدار پوتین و ترامپ در عربستان

ضربه 125 میلیون دلاری تعرفه فولاد ترامپ به اوکراین

بازار سکه و دلار ایران در کمین تورم آمریکا

اروپا برای مذاکرات صلح روسیه و اوکراین آماده می‌شود؟

عبدی :اندونزی رقیب خیلی سختی است

ایران از افغانستان رسما رکب خورد

تداوم حضور ارتش اسرائیل در 5 نقطه در جنوب لبنان

بیانیه وزارت خارجه درباره مذاکره با آمریکا + توافق نزدیک است؟

مایک هاکبی: سفیر ترامپ در فلسطین اشغالی منکر وجود «فلسطین» است!/استیو ویتکاف: مسئول یهودی امور خاورمیانه در دولت دوم ترامپ

کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی

سخنان رهبری درباره آمریکا؛ راهنمای عمل برای همه!

عربستان میزبان احتمالی دیدار ترامپ و پوتین

ویدیو و عکس| جنجال در لیگ قهرمانان اروپا با پنالتی بحث برانگیز

رانیری: پورتو و رم در حال سپری کردن فصلی پایین‌تر از حد انتظار هستند

یک هواپیمای نظامی آمریکا سقوط کرد

جزئیات گفتگوی تلفنی ترامپ با زلنسکی/ پایان جنگ نزدیک است

گزارش کاخ سفید از گفتگوی ترامپ با پوتین

کاخ سفید: به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای نمی‌دهیم

مشتری پروپاقرص ایران بالاخره رخ نشان داد

اقدام عجیب طالبان در قبال ایران؛ هیرمند به شوره زارها می‌رود!

سقوط یک هواپیمای نظامی آمریکا در خلیج «سن دیه‌گو»

اقتصاد آمریکا در حال از دست دادن سلطه جهانی خود است

وزارت خارجه ایران: مذاکره زیر فشار حداکثری و تهدید عزتمندانه و عاقلانه نیست

پزشکیان: دنیا فقط آمریکا و اروپا نیست