بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - به گزارش میز نفت، گزارش های منابع تجاری و تحلیلگران نشان می دهد که مقدار نفت روسیه و ایران که در نفتکش ها نگهداری می شود، به بالاترین میزان در چند ماه گذشته رسیده است. تحریم های شدیدتر ایالات متحده، تعداد خریداران را کاهش داده است و تانکرهای کمتری برای تحویل محموله ها در دسترس باقی گذاشته و همچنین هزینه های نفت خام را افزایش می دهد.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا هفته گذشته کمپین «فشار حداکثری» خود بر ایران را بازگرداند که شامل تلاشهایی برای به صفر رساندن صادرات نفت این کشور به منظور جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هستهای است.
چالش نفتکش های جدید
ژو مویو، تحلیلگر ارشد شرکت تحلیل داده های تجاری کپلر می گوید: ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان کارتل اوپک از زمان اعمال تحریم ها در سه ماهه چهارم سال 2024 میلادی، برای یافتن کشتی های جدید جهت تکمیل شکاف ظرفیت کشتیرانی تلاش کرده است.
ممنوعیت ماه گذشته گروه بندری شاندونگ چین برای نفتکش های تحریم شده از تردد در بنادر این استان شرقی، محل استقرار بیشتر پالایشگاه های مستقل که خریداران اصلی نفت روسیه و ایران هستند، تخلیه چنین محموله هایی را نیز دشوار کرده است.
آماری از نفتکش های ایران
کارگزار کشتیرانی برمار گفت: 57 درصد از 126 شرکت حامل نفت بسیار بزرگ (VLCC) که در حال حاضر در تجارت نفت خام ایران به چین مشارکت دارند، در حال حاضر مشمول تحریم های ایالات متحده هستند.
براساس برآوردهای این سه تحلیلگر، با افزایش صادرات و کاهش تحویل به چین، میزان نفت ایران در تانکرهای شناور امسال بین 10 تا 20 میلیون بشکه افزایش یافته است.
با این حال، محاسبات حجم کل نفت ایران در ذخیره سازی شناور به صورت گسترده ای متفاوت است، زیرا تحلیلگران از روش های مختلفی برای ردیابی ناوگان به اصطلاح سایه استفاده می کنند.
دادههای کپلر نشان میدهد ذخیرهسازی شناور نفت ایران با بیش از 25 میلیون بشکه، بالاترین میزان در بیش از یک سال گذشته، با حدود 80 درصد محمولههای شناور در آبهای سنگاپور و مالزی بوده است.
حجم نفت روی آب چقدر است؟
در مقابل، اما لی، تحلیلگر ارشد شرکت ردیاب نفتکش ورتکسا در گفتگو با رویترز اعلام کرد: موسسه ما حجم نفت خام و میعانات گازی ایران در تانکرهای شناور را در پایان ژانویه 73.1 میلیون بشکه برآورد می کند.
صادرات روزانه نفت ایران پس از رسیدن به کمترین میزان در دو سال اخیر یعنی 1.45 میلیون بشکه در ماه نوامبر، برای دومین ماه افزایش یافت و به 1.78 میلیون بشکه در ژانویه رسید.
ریچارد برونز، رئیس ژئوپلیتیک در شرکت مشاوره انرژی اسپکتس گفت: تکنیکهای قاچاق مانند غیرفعال کردن و جعل فرستندههای کشتی و انجام انتقال کشتی به کشتی به این معنی است که ممکن است محموله های نفت ایران حتی بیشتر سرگردان شود.
با کاهش تعداد کشتی های غیرتحریمی برای تحویل نفت به چین، قیمت نفت خام افزایش یافته است.
به گفته تاجران، تخفیفها برای نفت خام سبک ایران به 50 سنت در هر بشکه رسیده که در مقابل تخفیفهای 2.50 دلاری در هر بشکه حدود دو ماه پیش، بر اساس تحویل کشتیهای خارج از بنادر به به استان شاندونگ برای محمولهای که در ماه مارس وارد میشود، کاهش یافته است.
سه منبع تجاری گفتند، برای نفت روسیه، تحریمهای سختتر که یک ماه پیش توسط دولت کنار رفته بایدن اعمال شد، هزینههای پالایشگاههای چین و هند را افزایش داده است. بهگفته سه منبع تجاری، نفت خام تحویلی در ماه مارس 2 تا 3 دلار بالاتر از نفت برنت بر اساس تحویل به بنادر چین معامله شد که بالاترین حق بیمه در بیش از دو سال گذشته است.
هزینه های حمل نفت ایران
گفتنی است که هزینه های حمل و نقل نیز با وجود کشتی های کمتر در دسترس صادرکنندگان، افزایش یافته است. هزینه حمل و نقل نفت از خاور دور روسیه به شمال چین آخرین بار حدود 4.5 میلیون دلار بود که تقریباً سه برابر پیش از اعمال آخرین تحریمهای ایالات متحده بود، هرچند از رکورد 7 میلیون دلار در مدت کوتاهی پس از اعلام آن، کاهش یافته است.
دادههای کپلر نشان داد که نفت خام روی آب روسیه در 27 ژانویه به 88 میلیون بشکه رسید که 24 درصد بیشتر از 10 ژانویه و در زمان اعلام تحریمها بود.
این کارشناس موسسه کپلر گفت که حجم صادرات نفت روسیه از اواخر ژانویه کاهش یافته، زیرا صادرات نفت خام روسیه با کاهش روبرو شده است، در حالی که برخی از محموله ها تخلیه شده اند.
وی افزود، همچنین چندین کشتی که قبلاً در انتقال نفت ایران مشغول به کار بودند، به تجارت نفت روسیه روی می آورند.
نویسنده: سی لیو و چن آیژو
منبع: Reuters
مترجم: محسن داوری
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1368590/