کیفیت آموزش عالی تحت تاثیر وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه است
اخبار ایران
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - محمد عظیمنژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره علت تفاوت آموزش در نسل قدیم و جدید اظهار کرد: تفاوت آموزش در نسل قدیم دانشجویان با نسل جدید، موضوعی است که بهخوبی نشاندهنده تحولات عمیق در نظام آموزشی، نیازهای اجتماعی و فرهنگی، و همچنین تغییرات فناوری است.
در گذشته، آموزش بیشتر بر مبنای حفظ اطلاعات و یادگیری مفاهیم نظری تمرکز داشت و دانشجویان بهعنوان افرادی که باید بهطور کامل به درس و تحصیل خود بپردازند، شناخته میشدند. در این فضا، موفقیت تحصیلی بهعنوان معیاری برای موفقیت اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته میشد. وی افزود: کیفیت آموزش عالی بهعنوان یک اصل ثابت نیست و تحت تأثیر وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه قرار دارد. زمانی که خودم دانشجو بودم، انتظارات اساتید از من با انتظارات فعلی بهطور قابلتوجهی متفاوت بود. در گذشته، دانشجو صرفاً یک دانشجو بود و اساتید انتظارات بسیار بیشتری از آنان داشتند و به شرایط فردی دانشجویان توجهی نمیکردند. دانشجویان ملزم بودند که تمامی مراحل و تکالیف را با دقت و سختکوشی پشت سر بگذارند. امروز اما، با همان الگویی که من و همنسلانم پرورش یافتهایم، نمیتوانیم بهراحتی عمل کنیم.
عظیمنژاد گفت: در حال حاضر، حدود 90 درصد دانشجویان شاغل هستند، که نشاندهنده تغییرات اساسی در وضعیت و نیازهای آنان است. بخشی از این تغییرات به شرایط اقتصادی مربوط میشود که ایجاب میکند دانشجویان همزمان با تحصیل به کار مشغول شوند. این واقعیتها نیازمند بازنگری در روشهای آموزشی و انتظارات از دانشجویان است. در گذشته، دانشجو بودن خود بهتنهایی یک شغل محسوب میشد. اما امروزه، هزینههای تحصیل و زندگی بهگونهای است که بسیاری از دانشجویان مجبورند همزمان با تحصیل به کار بپردازند. بنابراین، اگر بخواهیم با روشهای قدیمی عمل کنیم، هیچ دانشجوی شاغلی نمیتواند انتظارات را برآورده کند و این بیانصافی است. این تفاوت در وضعیت اجتماعی دانشجویان از گذشته تا امروز، واقعیتی انکارناپذیر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: مسئله دوم، انگیزهها و نگرشها است. در بیست سال پیش و قبلتر از آن، تمام خانوادهها و جامعه تلاش میکردند تا فرزندانشان درس بخوانند و به موفقیت برسند. این شعار اجتماعی که "درس بخوانید تا برای خود کسی شوید" در ذهن همه خانوادهها جا افتاده بود. این تغییرات در انگیزهها و نگرشها نیز نشاندهنده تحولات عمیق در جامعه و نیازهای جدید دانشجویان است. افراد با تحصیلات و دانش بالا در گذشته تفاوتهای چشمگیری با افراد عادی داشتند که مورد تحسین و قبول جامعه قرار میگرفتند. اما امروزه، نگرش عمومی به این شکل است که تنها با تحصیل و دانش به موفقیت نخواهید رسید. این نگرش برای بسیاری از خانوادهها نیز تعیینکننده است و بر جامعه تأثیرگذار است.
وی افزود: در حال حاضر، حتی در بهترین دانشگاهها اساتیدی که نماد تلاش و پیشرفت در حوزه تحصیلی هستند، درآمدشان با یک فردی که یک دکه سیگار دارد قابل مقایسه نیست. به عنوان مثال، یک کافه کوچک در مقابل دانشگاه ممکن است درآمدی چند برابر اساتید داشته باشد. همچنین، برخی دانشجویان که فعالیتهای کسب و کار شخصی دارند، ممکن است درآمد بسیار بالاتری نسبت به اساتید دانشگاه داشته باشند. از این رو، ایجاد فشارهای اجتماعی به منظور تشویق به تحصیل بیشتر و تلاش برای موفقیت، یک چالش اساسی است که نیازمند بررسی و اقدامات مناسب در این زمینه است.
عظیمنژاد در پایان گفت: عملاً این واقعیت در جامعه امروز ایران به وضوح دیده میشود. شاید در جوامع دیگر فرمول موفقیت متفاوت باشد، اما در ایران، نگرش عمومی به این شکل است که با درس خواندن به جایی نخواهید رسید. بهجز اندکی از افراد، بسیاری از مردم بر این باورند که تحصیلات بیشتر لزوماً به موفقیت منجر نمیشود. برای مثال، در رشتههایی مانند مهندسی عمران، داشتن مدرک لیسانس، فوقلیسانس یا حتی دکتری تفاوت چندانی در عملکرد شغلی ایجاد نمیکند و فرد میتواند با مدرک لیسانس نیز کار خود را بهخوبی انجام دهد. در بسیاری از رشتههای دیگر نیز، تحصیلات بیشتر الزماً به درآمد یا مقبولیت اجتماعی بالاتر منجر نمیشود. این نگرش، چالشهای جدی در زمینه ارزشگذاری تحصیلات و تلاشهای علمی در جامعه ایجاد کرده است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1383034/