راه آهن چابهار زاهدان؛ پروژه ای راهبردی برای توسعه اقتصادی و حمل و نقل جنوب شرق
اخبار ایران
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - تین نیوز |
راه آهن چابهار زاهدان به عنوان یک حلقه راهبردی در حمل و نقل ریلی کشور در حالی می تواند به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جنوب شرق کمک شایانی کند که با توجه به مزایای این طرح و اهمیت آن در راستای اتصال به بازارهای بین المللی ضروریست تا این پروژه هرچه سریعتر تکمیل تا از ظرفیت های آن بهره برداری شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا؛ راه آهن چابهار – زاهدان به عنوان یکی از پروژه های بزرگ و راهبردی در حوزه حمل و نقل ریلی ایران، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و حمل و نقل بار و مسافر در منطقه ایفا می کند. این پروژه بویژه با توجه به موقعیت جغرافیایی بندر چابهار و ارتباط آن با کشورهای همسایه، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.
چابهار، به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، دارای موقعیتی منحصر به فرد در سواحل دریای عمان است، این بندر می تواند به عنوان دروازه ای برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و هند عمل کند؛ از سوی دیگر، زاهدان به عنوان مرکز سیستان و بلوچستان، ارتباطات ریلی و جاده ای را با دیگر نقاط کشور فراهم می کند.
بهره برداری از راه آهن چابهار – زاهدان – سرخس به عنوان یکی از ابرپروژه های ریلی کشور تا پایان سال جاری در حالی رقم خواهد خورد که این امر منجر به رونق توسعه ای عظیم در سیستان و بلوچستان بویژه شهر بندری چابهار خواهد شد.
مهمترین طرح گذرگاهی ایران در حالی با تکمیل خط ریلی چابهار – زاهدان- سرخس رقم خواهد خورد که این اتفاق بزرگ که جزو مصوبات سفرهای اعضای هیات دولت نهم و دهم به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، میلک، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق – مشهد متصل می شود.
راه آهن زاهدان – ایرانشهر – چابهار – میلک – سرخس مهمترین پروژه زیرساختی ریلی کشور با بهره برداری از راه آهن چابهار – میلک – زاهدان – سرخس، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل و این امر منجر به رونق توسعه ای عظیم در این استان بویژه شهر بندری چابهار خواهد شد.
ازآنجایی که یکی از کوتاه ترین و باصرفه ترین مسیرهای اتصال کشورهای حوزه خلیج فارس و شبه قاره هند به کشورهای حاشیه دریای خزر و شرق اروپا کریدور شمال – جنوب است، راه اندازی این کریدور حائز اهمیت بوده چرا که ایران به لحاظ منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی از اولویت بالایی برخوردار است.
راه آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می کند به گونه ای که می توان گفت این راه اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می دهد.
راه آهن زاهدان – ایرانشهر – چابهار – میلک – سرخس در حالی یکی از مهمترین پروژه زیرساختی ریلی کشور به طول یک هزار و 350 کیلومتر است که قطعه اول آن به طول 730 کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک و قطعه دوم هم به طول 760 کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها به سرخس متصل می کند.
برای طرح راه آهن چابهار – زاهدان با موافقت رهبر معظم انقلاب از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شده و بخش زاهدان – خاش به طول 150 کیلومتر اخیراً به بهره برداری رسیده و تا کنون تلاش های پیمانکاران باعث پیشرفت بیش از 70 درصدی این طرح شده است.
تکمیل پروژه راه آهن چابهار – زاهدان تا پایان سال معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع لازم برای تکمیل مسیرهای جاده ای و ریلی مرتبط با بندر چابهار و سواحل مَکُران تامین می شود و امیدواریم براساس گزارش پیمانکار راه آهن چابهار به زاهدان تا پایان سال تکمیل شود.
سید حمید پورمحمدی چندی پیش در بازدید از پروژه راه آهن چابهار – زاهدان اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه تمام منابع مالی این پروژه را تامین کرده و این را اعلام می کنم در راستای توسعه سواحل مَکُران و توجه به پروژه های دریا محور این پروژه جاده ساحلی از چابهار تا بندرعباس را به پایان برسانیم.
نقش مهم تکمیل راه آهن چابهار به زاهدان در انتقال کالا نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه راه آهن چابهار به زاهدان از سال 1387 آغاز شده و با گذشت 16 سال حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: با تکمیل این خط ریلی می توان حجم بسیار زیادی از کالای ورودی به بندر چابهار را به سایر نقاط کشور انتقال داد.
نماینده حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مَکُران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.
وی افزود: برنامه ما این است که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با توسعه سواحل مَکُران با پیگیری های ملی بتوانیم ظرفیت بندر چابهار را ارتقا دهیم تا به عنوان قطب سوم تجاری کشور ایفای نقش کند.
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1389081/