ایرانیان جهان

آخرين مطالب

داستان متفاوت دو معاون خواندنی ها

داستان متفاوت دو معاون
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محمدجواد روح| دیروز دومین معاون رئیس‌جمهور نیز با گذشت حدود هشت‌ماه از عمر دولت چهاردهم برکنار شد. برکناری اول، مربوط به محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور بود و برکناری دوم، به نام شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رقم خورد.
اما میان این دو معاون رئیس‌جمهور و آنچه از سر گذراندند، فاصله‌ای است در حد فرش و عرش. تفاوت رفتار و پایگاه و کنش ظریف‌ و دبیری‌ چنان است که آنها را می‌توان نمادها و نمایندگان دو نحله و گرایش متمایز و متعارض درون دولت چهاردهم تصویر و تفسیر کرد و از «ظریف‌ها» و «دبیری‌ها» سخن گفت.
اینکه رئیس‌جمهور و فراتر از آن کلیت نظام، در ادامه به سمت تقویت و تثبیت کدام گرایش حرکت کنند؛ آینده این دولت را رقم خواهد زد و به‌تبع، شکاف میان ساختار سیاسی (حاکمیت) و نیروهای اجتماعی (ملت) را متاثر خواهد کرد.
شکافی که با تقویت دبیری‌ها، گویی تا قطب جنوب گسترش خواهد یافت. امیدها منجمد می‌شود و کلیت کشور را به ورطه‌ آتش خواهد انداخت. اما وجوه تمایز و تفاوت این دو معاون محذوف و این دو نحله دولتمردان کدام است؟ برخی از آنها را می‌توان چنین برشمرد:
1- بارزترین تمایز ظریف‌ها و دبیری‌ها آن است که نحله نخست برای دولت سرمایه‌اندوزند و نحله دوم، سرمایه‌سوز. درحالی‌که چهره‌ای چون ظریف با سخنرانی‌ها و رویکردها و ایده‌‌پردازی‌ها و رایزنی‌های خود برای دولت روحانی سرمایه اندوخت و حتی در دوره کوتاه مسئولیت در دولت پزشکیان و پیش از آن در ایام انتخابات تا شورای راهبری تشکیل کابینه بر اعتبار و وزانت دولت افزود؛ اما دبیری نه‌فقط کارکردی سرمایه‌اندوز برای دولت نداشت که آن را به دمی بسوخت. ازآن‌سو، حذف ظریف سرمایه دولت را به‌شدت کاست و حامیان آن را به تردید جدی انداخت؛ اما حذف و برکناری دبیری، با اقبال عمومی همراه شد و سرمایه دولت را افزود.
2- ظریف‌ها بر پایگاه دولت می‌افزایند؛ چون خود نیز سرمایه‌ای هستند. دبیری‌ها البته ممکن است از بُعد اقتصادی سرمایه‌دار باشند و چند میلیارد تومان برای سفری هزینه کنند؛ اما از بُعد اجتماعی، سرمایه‌ای ندارند که حتی اگر بخواهند، به دولت بیافزایند. بی‌مایه فطیرند و مصداق آن سخن شاعر که فرمود:
ذات نایافته از هستی‌بخش/ کی تواند که شود هستی‌بخش
3- برکناری دو معاون برکنارشده رئیس‌جمهور تحت‌تاثیر دو سفر رخ داد. آتش حملات چندماهه مخالفان به ظریف که داشت فروکش می‌کرد، با سفر او به داووس و گفت‌وگویش با فرید زکریا و کنایه‌اش به سعید جلیلی، تبدیل به موجی خروشان شد که بالاخره معاون راهبردی پزشکیان را برانداخت. سفر ظریف اما خروجی جدی در جهت گفتمان‌سازی و اصلاح تصویر ایران در شرایط بحرانی سیاست خارجی داشت و حتی از بُعد رسانه‌ای، با اقبال گسترده و رکوردزنی بازدیدکنندگان یک خروجی داووس در فضای مجازی همراه بود. مقصد سفر دبیری اما قطب جنوب بود و خروجی آن، نمایش تجمل و شکاف باورنکردنی میان نگاه دولتمردان و وضعیت مردمان. پیامی تلخ و تند و کمرشکن که گرچه تصویر این سفر هم با اقبال بازدیدکنندگان فضای مجازی همراه شد؛ اما این اقبال، فقط میوه تلخی چون تنفر از دولت به بار آورد.
4- از منظر نسبت دو معاون با رئیس‌جمهور نیز، ظریف‌ها و دبیری‌ها از دو جنس متفاوت‌اند. ظریف چه در دوران انتخابات و چه مقطع حضور در دولت، نماد و نماینده جریانی سیاسی-فکری بود که پیوستن و همراهی آن با پزشکیان، بر مبنای «شراکت» و «اشتراک» بود. شراکت در دولت بر مبنای اشتراک در سیاست. حال آنکه پیوستن دبیری‌ها به پزشکیان، بر مبنای «رفاقت» بود که چون ربطی به سیاست و گفتمان و راهبرد نداشت، حتی رفاقت قدیمی را هم خراب کرد. اغلب اعضای «حلقه دانشگاه تبریز» و وابستگان اقتصادی و قومیتی آن در دولت، نه‌فقط اشتراک سیاسی با راه و رای برگزیده انتخابات اخیر ندارند؛ بلکه با ندانم‌کاری (در نگاه خوش‌بینانه) و یا طرح و برنامه‌ریزی (در نگاه بدبینانه)، از پشت به دولت خنجر می‌زنند و خواسته یا ناخواسته پرده رفاقت پزشکیان را می‌درند.
5- ظریف‌ها از منظر توان و ظرفیت کارشناسی نیز قابل‌قیاس با دبیری‌ها نیستند. منظور از تخصص طبعاً در اینجا، ورود و فهم از عالم سیاست و نیز داشتن دانش و تجربه در حوزه مسئولیت است. ظریف یک دیپلمات سطح جهانی است که سال‌ها با شاخص‌ترین نظریه‌پردازان و استراتژیست‌های حوزه سیاست و روابط بین‌الملل همکاری و گفت‌وگو داشته است و تجربه فعالیت در پیچیده‌ترین پرونده‌های بین‌المللی پس از انقلاب را داشته است. بر همین اساس بود که او در دولت روحانی به وزارت امورخارجه رفت و پرونده مذاکرات هسته‌ای را در دست گرفت و در دولت پزشکیان نیز، معاونت راهبردی رئیس‌جمهور را عهده‌دار شد که در همین مدت کوتاه خروجی‌هایی چون «طرح مودّت» و سندی راهبردی و تاریخی برای از بین بردن تصویر تهدیدمحور ایران را به همراه داشت.
در مقابل، دبیری گرچه پزشکی متخصص و باسواد و باتجربه بود؛ اما هیچ سابقه و کارنامه‌ای در حوزه نمایندگی مجلس نداشت و به‌رغم این، به معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور منصوب شد. البته در چنین انتصابی، مسئولیت و ایراد اصلی متوجه شخص نصب‌کننده (رئیس‌جمهور) است که فردی بدون سابقه و شناخت لازم از پارلمان و مناسبات و صف‌بندی‌های آن را به معاونت پارلمانی گماشته است. اما پذیرش این مسئولیت از سوی فرد منصوب‌شده (دبیری) هم از نظر اخلاق حرفه‌ای و سیاسی، محل نقد است و او را در مظان اتهام «پست گرفتن به هر قیمت و در هر مسئولیت» قرار می‌دهد؛ گرایشی که در میان طیفی از سرمایه‌داران شهرت‌طلب دیده می‌شود.
این فهرست تمایزها و تفاوت‌ها را می‌توان همچنان ادامه داد. اما نکته مهم و تعیین‌کننده نوع مواجهه شخص رئیس‌جمهور و کلیت نظام سیاسی با این دو نحله دولتمردان است. تکلیف طیف قدرتمند و رادیکال ساخت قدرت که روشن است. آنان با «نظارت استصوابی» در انتخابات مجلس و «قانون انتصاب در مشاغل حساس» در سطح قوه‌مجریه و بخش‌های مدیریتی، عملاً و به‌شکلی ساختاری، اولویت را به گزینش و برکشیدن نحله‌های ناتوان، فرصت‌طلب، غیرمتخصص و بدون پشتوانه سیاسی و اجتماعی داده‌اند که اوج آن در دوران سه‌ساله دولت خالص‌ساز سیزدهم بود که محصولات ناب خود را در وزرای محکوم پرونده چای دبش یا برکشیدن عبدالملکی‌ها و... بروز داد. دبیری‌ها هم محصول چنین روندی هستند.
وقتی پارلمانتاریست‌های باسابقه مجالس قبل با انواع اتهامات و محکومیت‌ها و پرونده‌ها به حاشیه سیاست رانده شده‌اند، معاونت پارلمانی به چهره‌ای غیرپارلمانی سپرده می‌شود. اصولاً، هدف طیف خالص‌ساز همین به‌هم‌ریختن و تضعیف بوروکراسی و بی‌محتوا کردن نهاد دولت است تا آسان‌تر بتوانند بر آن چنگ اندازند و به هر بیراهه‌ای که می‌خواهند، بتازند. همچنان که با نظارت استصوابی و تخریب جایگاه قانونگذاری و موازی‌کاری به‌ویژه در دو دهه اخیر، نهاد پارلمان و نمایندگی مجلس را از محتوا خالی کردند.
اما سوی دیگر مسئله، شخص رئیس‌جمهور و نیروهای موثر نزدیک به او هستند که جا دارد ماجرای دبیری را مغتنم بدانند و تکلیف مسیر آینده دولت را در میان دو نحله «شرکا» (ظریف‌ها) و «رفقا» (دبیری‌ها) روشن سازند و مسیر سرمایه‌سوز کنونی را تغییر دهند. متاسفانه جز عزل دبیری در موارد دیگر، عملکرد شخص رئیس‌جمهور و حلقه اصلی ایشان در نهاد ریاست‌جمهوری مناسب نبوده است. گویی این حلقه، چندان تمایل و علاقه‌ای به حضور ژنرال‌ها و بزرگانی خارج از حلقه محدود خود در دولت ندارند و در مواردی آمادگی دارند پاس گل‌های حذف و حاشیه‌نشینی چهره‌های شاخص دولت را به تندروترین طیف‌های مخالف دولت بدهند.
این، اتفاقی بود که در مورد ظریف رخ داد و به‌نوعی دیگر درباره علی طیب‌نیا و عبدالناصر همتی نیز تکرار شد. به‌رغم پاره‌ای حمایت‌های لفظی و مقطعی، شخص پزشکیان نیز درباره این چهره‌ها شرط شراکت را چنان که باید به جا نیاورد و به نظر می‌رسد علاوه بر مخالفان دلواپس، در دام رفقا و همشهریانی هم افتاد که نهاد ریاست‌جمهوری را ملک طلق خویش می‌پندارند و هر وزنه و بزرگی را از اطراف رئیس‌جمهور می‌پرانند. پزشکیان دیروز تصمیم درستی گرفت.
اما رئیس‌جمهور باید بداند همانطور که عزل و حذف دبیری‌ها بر اعتبار سیاسی و سرمایه اجتماعی دولت و شخص رئیس‌جمهور می‌افزاید و در نزد جامعه و بدنه حامیان امید می‌زاید، ایستادگی و مقاومت در برابر حذف ظریف‌ها نیز چنین نقشی ایفا می‌کند. اما در عمل، نشانه‌های روشنی از این ایستادگی دیده نشد. جا دارد آقای پزشکیان یک‌بار پاسخ دهد که چرا ظریف رها شد؟ چرا نهاد ریاست‌جمهوری حتی یک مراسم تجلیل برای کسی که تمام‌قد در جریان انتخابات و پس از آن به میدان آمد و همه تیرهای تهمت و حتی حکم اعدام در میدان‌ها و خیابان‌ها را به جان خرید؛ برگزار نکرد؟ آیا در اینجا هم، منع قانونی و مصلحت نظام در میان بود؛ آن‌هم درحالی‌که چند روز پس از برکناری، ظریف به افطاری رهبری هم دعوت شد.
از ظریف بگذریم؛ درباره وزیر سابق اقتصاد هم پرسش جدی وجود دارد. درحالی‌که انتظار می‌رفت و شنیده می‌شد که عبدالناصر همتی پس از آن استیضاح به ریاست بانک مرکزی گمارده شود تا در شرایط فشار حداکثری، حداقل از توانمندترین نیروهای خود در برابر جنگ اقتصادی ترامپ سود ببریم؛ نه‌فقط پزشکیان چنین اقدامی نکرد، بلکه در نهایت تعجب، تا امروز و با گذشت بیش از یک ماه از استیضاح حتی حکمی تشریفاتی در سطح مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و یا انتصاب به‌عنوان جایگزین ظریف در معاونت راهبردی صادر نشده است و بدین ترتیب، عملاً چراغ سبز به مخالفان برای قلع و قمع سایر ژنرال‌ها و معدود اصلاح‌طلبان اصیل دولت داده شد. باید منتظر ماند و دید آیا برکناری دبیری، آغاز تغییر رویه‌ای جدی از سوی رئیس‌جمهور خواهد بود یا آنکه در حد اقدامی مقطعی و اجباری و نسبتاً دیرهنگام متوقف خواهد ماند؟
بازار

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1395143/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زنگ خطر برای بهترین تیم فوتسال بانوان آسیا به صدا درآمد؟

زنگ خطر برای فوتسال بانوان به صدا در آمد؟

بلاتکلیفی و ابهام در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا

خبرورزشی تقدیم می کند؛ لیگ قهرمانان اروپا از نگاه رسانه های معتبر دنیا/ به جشنواره توماس مولر خوش آمدید

اولین تصویر از سربازان چینی که به اسارت اوکراین درآمده‌اند | ویدئو

2 تبعه چینی ارتش روسیه در دونتسک اسیر شدند

جنگنده نسل ششم چین در آسمان + فیلم

گزارش غریب‌آبادی از نشست سه‌جانبه میان ایران، روسیه و چین

جزییات پیام‌های ایران و آمریکا برای آغاز مذاکرات در عمان

حمایت ظریف از تیم مذاکره‌کننده کشور حمایت کرد

ضرورت انتقال پیام شکست آمریکا در صحرای طبس به نسل‌های آینده

خیلی زننده است که ترامپ زودتر از ما اخبار را می‌گوید

مذاکرات ایران و آمریکا به صورت مستقیم ادامه پیدا خواهد کرد

پس از پاسخ ایران به نامه ترامپ، آمریکا نامه دومی را برای ایران فرستاده است | شرط ایران برای مذاکرات مستقیم با آمریکا

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 20 فروردین 1404

درخواست نتانیاهو از ترامپ بی‌نتیجه ماند

تندروها دست به کار شدند/ اولین فراخوان برای اعتراض به مذاکرات ایران و آمریکا+جزئیات

واکنش اتحادیه اروپا به مذاکرات ایران و آمریکا

رسمی؛ مجهز شدن تمامی داوران جام جهانی باشگاه‌ها به دوربین

مذاکره ایران و آمریکا مشکل فیفا را حل می‌کند!

عراقچی: دولت آمریکا مانع از ورود شرکت‌های آمریکایی به بازار تریلیون دلاری ایران شده است

نماینده آمریکا در مذاکرات با ایران چه کسی است؟

ریزش قیمت طلا و سکه با از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا/ سکه 7 میلیون ارزان شد

واکنش اتحادیه اروپا به مذاکرات آتی ایران و آمریکا: مسیر دیپلماسی، گزینه پایدار است

عراقچی در روزنامه واشنگتن‌پست: ایران دیپلماسی را ترجیح می‌دهد، اما به‌خوبی می‌داند چگونه از خود دفاع کند

کنایه زیدآبادی به تناقضات درباره شیوه مذاکرات ایران و آمریکا

ایران به دنبال تضمین‌هایی برای حفظ حقوق هسته‌ای خود در مذاکرات است

جهاد اسلامی: دولت ترامپ تفاوتی با دولت‌های پیشین آمریکا ندارد

عراقچی این سخن من را به یاد داشته باشید: ایران دیپلماسی را ترجیح می‌دهد؛اما به‌خوبی می‌داند چگونه از خود دفاع کند

حمایت مقام دولت رئیسی از آغاز مذاکرات ایران و آمریکا

ایران آماده تعامل جدی و با هدف امضای یک توافق است

عراقچی: اکنون توپ در زمین آمریکا است

فوری| توضیح تازه عراقچی درباره مذاکره با آمریکا/ گزینه نظامی حذف شد

عراقچی: مذاکره در عمان یک آزمون برای آمریکا است؛

مذاکره به سبک تهران

نتانیاهو: منفجر کردن و برچیدن تاسیسات هسته‌ای ایران باید تحت نظارت و با اقدام آمریکا انجام شود!

از توافق بین ایران و آمریکا برای مذاکره غافلگیر شدیم

مذاکرات روز شنبه ایران و آمریکا، دغدغه فیفا را رفع می‌کند!

استراتژی ابهام؛ بازی ایران و آمریکا به کدام سو می رود؟

خودکشی در شیفت آخر

جنجال مهر و ماه

ادعای اسرائیل با وجود حضور در خاک سوریه: در امور داخلی دمشق دخالت نمی‌کنیم!

هلند سفیر اسرائیل را احضار کرد

ترامپ قربانی تعرفه‌های خود شد؛ سقوط نیم میلیارد دلاری ثروت رئیس‌جمهور آمریکا

آسوشیتدپرس: اسرائیل قصد دارد 50 درصد غزه را منطقه حائل کند

نظرسنجی: ترور ترامپ برای نیمی از آمریکایی‌های چپ‌گرا «توجیه‌پذیر» است

جنگنده نسل ششم چین در آسمان

تحریم اقتصادی «والمارت»؛ «آغاز یک هفته مقاومت مالی در آمریکا»

بازنده اصلی دوئل تورم و دستمزد

معامله 120 کیلوگرم شمش طلا در اولین جلسه حراج در سال 1403 ‌