ایرانیان جهان

آخرين مطالب

از ژاپن تا صربستان؛ تجربه‌هایی برای ایران خودرو آسیا و اقیانوسیه

از ژاپن تا صربستان؛ تجربه‌هایی برای ایران خودرو
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش و به نقل از بورسینه ، دیوان عدالت اداری با ابطال رای شورای رقابت، رسما حکم به قانونی بودن حق رای کروز در مجمع ایران خودرو داد. این حکم دیوان عدالت اداری مهر تاییدی بر مالکیت بخش خصوصی در ایران خودرو بود. اتفاقی که شاید این خودرو ساز را بتواند از زیان‌های هزار میلیاردی خود رهایی دهد و یا شاید همچنان در باتلاق زیان بیشتر فرو رود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اما تجربه‌های جهانی از خصوصی سازی‌های صورت گرفته می‌تواند تا حد قابل قبولی، آینده و چشم انداز این صنعت را پیش‌بینی کند. در سراسر جهان، از بریتانیا تا آرژانتین و ژاپن، خصوصی‌سازی صنایع کلیدی در شرایط مختلف آزمایش شده که مسیر و نتایج آن‌ها می‌تواند به سیاست‌گذاران کمک کنند تا درک بهتری از آنچه در انتظار صنعت خودروسازی کشور است، پیدا کنند.
یکی از معروف‌ترین نمونه‌های خصوصی‌سازی در جهان، تجربه بریتیش تلکام در بریتانیا است. در اوایل دهه 1980، این کشور با رکود اقتصادی و تورم بالا دست‌وپنجه نرم می‌کرد و شرکت دولتی مخابرات با مشکلاتی مثل زمان انتظار طولانی برای نصب خطوط تلفن و فناوری قدیمی مواجه بود.
در سال 1984، تحت دولت مارگارت تاچر، بریتیش تلکام به بخش خصوصی واگذار و به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. نتیجه این اقدام، ورود رقابت به بازار ، کاهش چشمگیر قیمت‌ها و بهبود سریع خدمات بود. این شرکت نه‌تنها از بار مالی دولت کاست، بلکه به یک بازیگر جهانی تبدیل شد.
اما مناطق روستایی در ابتدا از این پیشرفت‌ها کمتر بهره‌مند شدند. تجربه‌ای که نشان می‌دهد خصوصی‌سازی می‌تواند نوآوری و کارایی را تقویت کند، اما توزیع عادلانه مزایا نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.
در سوی دیگر جهان، آرژانتین تجربه متفاوتی با خصوصی‌سازی شرکت نفت دولتی خود، یاسیمینتوس پترولیفرس فیسکالس، داشت. این کشور در اواخر دهه 1980 درگیر بحران اقتصادی عمیقی بود و یاسیمینتوس به دلیل ناکارآمدی و نیاز به یارانه‌های سنگین، باری بر دوش دولت شده بود.
در سال 1993، این شرکت خصوصی شد و در نهایت در سال 1999 به رپسول اسپانیا فروخته شد. پس از این واگذاری، سرمایه‌گذاری‌های جدید تولید را افزایش داد و شرکت سودآور شد و بار مالی دولت کم شد.

ایرانیان جهان

همانطور که در تصویر نیز مشخص است، به محض ورود سرمایه گذار خارجی، یعنی رپسول اسپانیا، تولید نفت این کشور از سال 1999 با جهشی بی‌سابقه در تاریخ این کشور بدل شد؛ جهشی که سهم نفت از تولید ناخالص داخلی آرژانتین را به بیش از 4 درصد رساند.
اما کاهش شدید نیروی کار اعتراضات اجتماعی را به دنبال داشت، همچنین انتقادهایی مطرح شد که سودها به جای سرمایه‌گذاری مجدد در کشور، به خارج منتقل شدند. اما این مورد نیز بعدها با ملی‌سازی مجدد یاسیمینتوس پترولیفرس فیسکالس در سال 2012 تقریبا دغدغه مردم را از بین برد؛ چرا که با انتقال دانش فنی و تجربه، آرژانتین توانست پس از 13 سال، دانش مورد نظر را بومی کند.
ژاپن نیز با خصوصی‌سازی راه‌آهن ملی خود در سال 1987 تجربه‌ای موفق‌تر را رقم زد. در آن زمان، راه‌آهن ملی ژاپن با بدهی عظیم و خطوط زیان‌ده روستایی، دولت را تحت فشار هزینه‌های گزافی گذاشته بود.
پس از تقسیم این شرکت به گروه JR، کارایی و سودآوری به سرعت بهبود یافت و شبکه قطارهای سریع‌السیر شینکانسن گسترش پیدا کرد. این تحول نه‌تنها کیفیت خدمات را بالا برد، بلکه بار مالی دولت را کاهش داد.
به بیان دیگر، خصوصی‌سازی هوشمندانه توانست یک صنعت در حال فروپاشی را نجات دهد. تجربه‎‌ای که به مراتب با صنعت خودروسازی ایران نزدیک‌تر است؛ چرا که هر دو آن‌ها به صنعت لجستیک و حمل و نقل مربوط می‌شوند و هم زیان انباشته خلق شده توسط هر دو آن‌ها شمشیری برنده بر جیب دولت به شمار می‌آیند.
در نهایت، تجربه صربستان با شرکت برق دولتی خود، الکتروپریوریدا صربستان، نشان‌دهنده چالش‌های خصوصی‌سازی در یک اقتصاد شکننده است.
در دهه 2000، تلاش‌هایی برای خصوصی‌سازی انجام شد، اما مقاومت سیاسی آن را ناتمام گذاشت. با این حال، بازسازی و سرمایه‌گذاری جزئی، ظرفیت را بهبود داد، هرچند یارانه‌ها ادامه یافت و بساری از مناطق و مردم کماکان با مشکل انتقال برق رو به رو بودند.
این مورد یادآور می‌شود که خصوصی‌سازی در شرایط ناپایدار نیازمند زیرساخت‌های قوی و اجماع سیاسی است و برداشت‌ قدم‌های کوچک در این مسیر، نتایج کوچکی نیز خلق می‌کند. نتایجی که با پر رنگ‌تر شدن توزیع ناعادلانه خدمات، حتی می‌تواند نتیجه معکوسی نیز داشته باشد.
این تجربیات جهانی نشان می‌دهند که خصوصی‌سازی می‌تواند کارایی و سودآوری را افزایش دهد، گزاره‌ای که حتی حمید کشاورز، مالک کروز به آن معتقد است. به طوری که در جلسه وی با مدیران ایران خودرو، بارها بر موفقیت قطعی و حتمی این شرکت، حتی در بازه زمانی کوتاه، تاکید کرد.
اما اکنون که صنعت خودروسازی ایران به بخش خصوصی سپرده شده، این درس‌ها می‌توانند راهنمایی برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته و بهره‌برداری از فرصت‌های جدید باشند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1408305/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اشتباه خنده دار استون ویلایی ها مقابل پاری سن ژرمن

اخراج قهرمانان المپیک از تیم ملی بلغارستان به بهانه جوانگرایی!

ساعت پخش زنده بازی اینتر و بایرن مونیخ‌ از تلویزیون +پخش آنلاین

ساعت پخش زنده بازی رئال مادرید و آرسنال‌ از تلویزیون +پخش آنلاین

عکس/ تیپ عجیب سپیده خداوردی با دامن و کیف کج در خیابان های اروپا

رسمی؛ لینکین پارک پیش از فینال لیگ قهرمانان اروپا 25-2024 اجرا خواهد کرد

درسهای بازار اروپا برای ایران/ آیا چین شریک قابل اعتمادی در صنعت خودرو است؟

خبری شوکه‌کننده در فوتبال؛ مرگ ناگهانی گزینه پرسپولیس در خط حمله

مرگ ناگهانی بازیکنی که گزینه پرسپولیس بود

مرگ ناگهانی گزینه خط حمله پرسپولیس

درگذشت ناگهانی گزینه خط حمله پرسپولیس!

مرگ ناگهانی مهاجم مدنظر پرسپولیس؛ سقوط بوپندزا از طبقه یازدهم

آینده بازارها با مذاکرات ایران و آمریکا | مراقب باشید؛ هیجان‌زدگی پولتان را بر باد می‌ دهد

پشت‌پرده تغییر موضع ویتکاف/ پای لابی‌های تندرو در میان است؟/ تیم مذاکره‌کننده می‌توانند مواضع آمریکا را مدیریت کنند

سفر سناتورهای آمریکایی به تایوان

استقبال مجدد قطر از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا

اظهارات جدید سخنگوی کرملین در آستانه دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا

بدنساز آمریکایی: سیاست مزخرفی بین ایران و آمریکا برقرار است؛ اگر جای بهروز تابانی بودم، می‌گفتم گور بابای همه چیز!

چرخش ناگهانی؛ آنتوان گریزمان تا 2027 در اتلتیکو مادرید!

مسکو آماده کمک به حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران است

سرمربی مشهور علیه ترامپ: جلوی قلدر بایستید!

خاطرات هاشمی: رهبری از کمال خرازی ناراحت‌اند

نیسان تولید «روگ» در آمریکا را کاهش می‌دهد

ایران حملات نظامی آمریکا به یمن را محکوم کرد

پاسخ تند به ویتکاف: وضع‌گیری خود را بر اساس واقعیت‌ها بنا کنید، نه افسانه‌ها

پورمحمدی: کالابرگ الکترونیکی ادامه خواهد داشت

مدل پاسخ سخنگوی دولت به شایعات بازگشایی سفارت آمریکا

عراقچی: هدف از سفر به روسیه انتقال پیام مکتوب رهبری به پوتین است

شهادت و زخمی شدن 114 فلسطینی طی 24 ساعت گذشته

زمان واریز «حقوق» فروردین ماه بازنشستگان

ویرایش پنجم مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به‌زودی ابلاغ می‌شود

دینار عراق ارزان شد / نرخ درهم امارات و سایر ارزها در بازار امروز 27 فروردین 1404 + جدول

«الجولانی» به عراق دعوت شد – آفتاب نو | اخبار ورزشی

تسهیل ویزا برای تجار ایرانی در دست بررسی است

گردشگری ظرفیتی ویژه برای رونق اقتصادی خراسان‌شمالی است

شناسایی 35 فرصت سرمایه‌گذاری در کرمانشاه

بقای صنایع یزد در گرو آینده‌نگری است

صنایع کشاورزی آذربایجان‌غربی برای 22 هزار نفر ایجاد اشتغال کرد

اصلاح‌طلبان برجام را خرج انتخابات مجلس و فراکسیون امیدش کردند | نظام علاقه‌مند حضور امریکایی‌ها در اقتصادمان نبود | نتانیاهو با شیطنت، نام لیبی را آورد

تمرکز بر «توسعه اقتصاد دیجیتال و رفع موانع ارزی» در منطقه ویژه اقتصادی پیام

اعتراض ژاپن به کاهش سهمیه فوتبال المپیک/ ما هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم

مقصد بعدی مهدی قایدی کجاست؟

اروپا از یک شگفتی بزرگ محروم شد: اولین واکنش!

نگاه‌های بخشی و جزیره ای آسیب جدی حوزه اقتصاد است

دوازده قضاوت صادقی در تور آسیایی سامیلا

چین پکن سفارش‌های بوئینگ را متوقف کرد

دیدار شی جین‌پینگ با پادشاه مالزی و تأکید بر گسترش همکاری‌ها

گزینه خط حمله پرسپولیس درگذشت

سفارت آمریکا در ایران بازگشایی می شود؟

نیکزاد: رهبر انقلاب تعیین‌کننده قواعد بازی جهانی است