ایرانیان جهان

آخرين مطالب

توافق هسته‌ای آمریکا با ایران ممکن است؛اگر.... ایالات متحده آمریکا

توافق هسته‌ای آمریکا با ایران ممکن است؛اگر....
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - در حالی که دور دوم مذاکرات هسته‌ای میان ایالات متحده و ایران این آخرهفته آغاز می‌شود، بی‌اعتمادی و بدبینی میان دو طرف همچنان در سطح بالایی باقی مانده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، همچنان به تهدید کشورایران ادامه می‌دهد. من چون سال‌ها به عنوان دیپلمات خدمت کرده‌ام، درک میکنم چرا رهبر عالی ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، به‌درستی با احتیاط رفتار می‌کند. او اخیراً گفته است: «ما نسبت به طرف مقابل بسیار بدبین هستیم، اما نسبت به توانایی‌های خود خوشبینیم.» بر همین اساس، بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند احتمال دستیابی به توافق بسیار کم است. در واقع، به نظر می‌رسد طرف آمریکایی حتی به‌درستی نمی‌داند که دقیقاً چه نتیجه‌ای از مذاکرات می‌خواهد. استیو ویتکاف، نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه، تأکید کرده است که هر توافقی باید «توافق ترامپ» باشد — تا آن را از توافق هسته‌ای سال 2015 در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما متمایز کند. اوایل همین هفته، ویتکاف اعلام کرد که ایران می‌تواند برنامه‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 3.67 درصد داشته باشد. اما سپس نظر خود را تغییر داد و گفت موضع رئیس‌جمهور این است که باید به‌طور کامل توانایی غنی‌سازی ایران حذف شود.
با این حال، من باور دارم که راهی برای پیشرفت و موفقیت مذاکرات وجود دارد. این مذاکرات فرصتی است که می‌تواند نه تنها آینده برنامه هسته‌ای ایران، بلکه مسیر کلی خاورمیانه را شکل دهند. لذا موفقیت این مذاکرات بیش از حد مهم است و نباید این فرصت از دست برود. توافقی میتواند موفق باشد که الف) از جنگ پرهیز کند، ب) مجموعه‌ای جامع از مسائل — نه فقط هسته‌ای — را هدف نهایی قرار دهد و ج) به ایران مصالحه‌ای واقع‌بینانه در مورد برنامه هسته‌ای‌اش ارائه کند.
با توجه به چهار دهه حضور مستقیم یا غیرمستقیم در تعاملات هسته‌ای ایران و آمریکا، معتقدم سیاست‌های تاریخی آمریکا نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری بحران هسته‌ای امروز داشته‌اند. در دهه 1950، در قالب برنامه «اتم برای صلح» در دوران ریاست‌جمهوری آیزنهاور، ایالات متحده پایه‌های یک ایران هسته‌ای را بنا نهاد؛ زیرا شاه را متحد منطقه‌ای خود و ضامن منافع غرب می‌دانست. در سال 1967، آمریکا اولین رآکتور ایران را در تهران ساخت. در سال 1974، سیا به رئیس‌جمهور وقت، جرالد فورد، گزارش داد که شاه ممکن است تا سال 1984 به سلاح هسته‌ای دست یابد.
اما پس از انقلاب اسلامی 1979، موضع واشنگتن تغییر کرد و از آن زمان به بعد تلاش کرد حتی دسترسی ایران به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز را نیز مسدود کند — در حالی‌که طبق ماده چهارم پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)، ایران از حق توسعه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز برخوردار است. در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 که من در وزارت امور خارجه ایران خدمت می‌کردم، موضع ما روشن بود: ایران جاه‌طلبی‌های گسترده هسته‌ای شاه را کنار گذاشته و اگر آمریکا سوخت رآکتور تهران را تأمین می‌کرد و کشورهای اروپایی به قراردادهای پیش از انقلاب خود برای تأمین راکتور و سوخت عمل می‌کردند، ایران از غنی‌سازی و تولید آب سنگین صرف‌نظر می‌کرد. این مذاکرات به دلیل مخالفت سرسختانه آمریکا شکست خورد. اگر واشنگتن موافقت می‌کرد، ایران احتمالاً هرگز به‌دنبال غنی‌سازی نمی‌رفت.
مقاومت غرب باعث شد ایران در پی خودکفایی هسته‌ای برآید — که در سال 2002 محقق شد . سپس برنامه هسته ای ایران به کانون توجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل شد و مذاکرات با آلمان، فرانسه و بریتانیا آغاز شد .
به‌عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده، شاهد شفافیت بی‌سابقه ایران بودم — از جمله تعلیق غنی‌سازی و پذیرش اقدامات راستی‌آزمایی حداکثری. ما به اروپا پیشنهاد دادیم: در صورت احترام به حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز ایران طبق NPT، ایران نیز تضمین‌های جامع علیه ساخت سلاح هسته ای ارائه می‌دهد. اما مذاکرات به دلیل عدم پذیرش هرگونه غنی‌سازی توسط آمریکا شکست خورد. حسن روحانی، مذاکره‌کننده ارشد وقت، به من گفت که آیت‌الله خامنه‌ای هرگز ممنوعیت غنی‌سازی را نخواهد پذیرفت. روحانی نقل کرد که رهبری گفته‌اند: «اگر ایران بخواهد از حق غنی‌سازی خود صرف‌نظر کند، یا باید بعد از فوت من باشد، یا من باید از رهبری استعفا دهم.»
در سال 2006، محمود احمدی‌نژاد غنی‌سازی را از سر گرفت، همان سالی که آمریکا و اتحادیه اروپا پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دادند. طی سال‌های بعد، شش قطعنامه شورای امنیت ایران را تحریم کرد و ایران در پاسخ ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش داد. تا سال 2013، ایران تنها دو ماه با توانایی گریز هسته‌ای فاصله داشت. چرخه "تحریم‌های تشدید شونده"" و پیشرفت‌های هسته‌ای" هر دو طرف را در بن‌بستی راهبردی قرار داد.
اوباما با درک بی‌فایده بودن فشار، رویکرد خود را تغییر داد. در سال 2013، آمریکا خط قرمز خود را بازتعریف کرد: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، نه خود غنی‌سازی. نتیجه این تغییر، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تأیید شد و شامل شدیدترین بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران بود، در حالی‌که حق غنی‌سازی صلح‌آمیز ایران را به رسمیت شناخت. تنش‌ها به‌شدت کاهش یافت. طبق برجام، "زمان گریز هسته‌ای" ایران به بیش از یک سال افزایش یافت.
با وجود پایبندی ایران، ترامپ در سال 2018 به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و کارزار «فشار حداکثری» را آغاز کرد. ایران نیز در پاسخ سطح و ظرفیت غنی‌سازی را افزایش داد و "زمان گریزهسته ای" به دو ماه کاهش یافت. سیاست بایدن در قبال ایران — «نه توافق، نه بحران» — عملاً همان تحریم‌های ترامپ را حفظ کرد و تحریم‌های بیشتری نیز اضافه نمود و اعتماد را بیش از پیش از بین برد. نتیجه سیاست ترامپ و بایدن این شد که اکنون "زمان گریز هسته ای" ایران به یک هفته رسیده است.
تهدیدهای ترامپ اوضاع را بدتر کرده است. او ماه گذشته در فاکس‌نیوز گفت: «دو راه برای برخورد با ایران وجود دارد: نظامی یا توافق.» برخی پیشنهاد داده‌اند اروپا مکانیسم ماشه برجام را فعال کند و تحریم‌های سازمان ملل بازگردند. ایران در پاسخ تهدید کرده در صورت حمله، از برجام و حتی NPT خارج خواهد شد و در مسیر تسلیحاتی شدن حرکت خواهد کرد. این بدترین سناریوی ممکن است که می‌تواند خاورمیانه را به آشوب کشانده و ایران را به یک کره‌شمالی دوم تبدیل کند.
ا ما من باور دارم تیم ترامپ می‌تواند در دیپلماسی با ایران موفق شود — اگر پنج اصل اساسی را بپذیرد:
1. دیپلماسی، نه جنگ
جنگ‌های نافرجام آمریکا — از عراق تا افغانستان — میلیاردها دلار هزینه داشته و میلیون‌ها نفر را نابود کرده است. جنگ با ایران به‌ مراتب فاجعه‌بارتر خواهد بود. ترامپ باید از سیاست دوگانه «توافق یا جنگ» عبور کرده و به "دیپلماسی" به‌عنوان تنها راه ممکن متعهد شود.
2. دستورکار جامع
درچند دهه گذشته، ایران به تمام توافقات تک‌موضوعی با آمریکا پایبند بوده — از آزادی گروگان‌ها گرفته تا همکاری علیه تروریسم در افغانستان پس از 11 سپتامبر و برجام — در حالی‌که آمریکا در تحقق وعده‌هایش ناکام بوده است. بنابراین، توافقات تک‌موضوعی ناپایدارند. درعین حال رسیدن به یک "توافق جامع" در زمان کوتاه واقع بینانه نیست. لذا آنچه اکنون نیاز است، یک "نقشه راه مرحله‌ای" با اجرای گام به گام با اولویت موضوع هسته‌ای است که زمینه را برای گفتگو در سایر حوزه‌ها فراهم کند.
3. یک توافق هسته‌ای واقع‌بینانه
توافق هسته‌ای باید مبتنی بر حقوق و مسئولیت‌هایی باشد که در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) تعریف شده‌اند. ایران باید در ازای پذیرش اقدامات راستی‌آزمایی قوی — از جمله اجرای پروتکل الحاقی و کد اصلاح‌شده 3.1 — از منافع صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای برخوردار باشد. همچنین، ایران می‌تواند در نظر بگیرد که سطح غنی‌سازی خود را از 60 درصد به زیر 5 درصد کاهش دهد و برخی از مفاد زمانی برجام (غروب آفتاب) را تمدید کند — از جمله درمورد بازفرآوری اورانیوم.
برای تامین تمایل ترامپ به یک توافق تاریخی که به نام او ثبت شود، ایالات متحده و ایران می‌توانند یک توافق‌نامه دوجانبه امضا کنند که درآن ایران متعهد شود یک «کشور غیرهسته‌ای» باقی بماند. در مقابل، ایالات متحده باید همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کند. تصویب این توافق توسط کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی می‌تواند پایداری آن را تضمین کند.
4. کاهش تنش‌های منطقه‌ای
ایالات متحده و ایران در مسائل منطقه‌ای نیز دو کشور تاثیرگذارند و لذا بهتر است وارد تعامل شوند. آن‌ها باید منافع مشروع یکدیگر را به رسمیت بشناسند، درباره موضوعات مورد اختلاف مذاکره کرده و در زمینه مسائل دارای منافع مشترک همکاری کنند. علاوه بر این، توقف تنش‌های نظامی بین ایران و اسرائیل، بر مبنای منشور سازمان ملل، اقدامی اساسی خواهد بود. توافق هسته‌ای باید به‌عنوان سکوی پرتابی برای گفت‌وگوهای امنیتی گسترده‌تر و سودمند برای هر دو طرف عمل کند.
5. همگرایی اقتصادی
"صلح پایدار" به منافع اقتصادی متقابل وابسته است. روابط تجاری میان ایران و آمریکا می‌تواند به صدها میلیارد دلار در سال برسد. چنین همگرایی‌ای، دستاوردهای دیپلماتیک را تثبیت کرده و به تقویت میانه‌روی در هر دو کشور کمک خواهد کرد.
تحقق هیچ‌کدام از این موارد آسان نخواهد بود. اما دستیابی به توافق ممکن است، و این توافق می‌تواند به نتایج مثبت دیگری در منطقه منجر شود. حل چهار دهه تنش بین ایران و همسایگان عرب آن نیز به همان اندازه حیاتی است. چارچوب امنیتی منطقه‌ای — از طریق گفت‌وگوی هشت کشور حوزه خلیج فارس — می‌تواند با میزبانی دبیرکل سازمان ملل و پشتیبانی اعضای دائم شورای امنیت آغاز شود.
تنها از راه دیپلماسی، اعتمادسازی و احترام متقابل می‌توان به یک معماری امنیتی پایدار در منطقه دست یافت.
315 315
کد خبر 2051653

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1412303/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزیرخارجه اسراییل به نتایج مذاکرات ایران و آمریکا

وزیر خارجه اسراییل: در مواجهه با ایران، روش‌های دیپلماتیک مورد قبول است

مستاجرزدایی از بازار مسکن ادامه دارد/ روند اجاره‌نشینی در کشورهای دیگر چگونه است؟

پیش‌بینی ترسناک زنی که ترور جان اف‌ کندی را پیش‌بینی کرد برای سال 2025

فوری/ بیانیه مهم عمان پس از دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا/ درخواست آمریکا مشخص شد

وزارت خارجه عمان درباره مذاکرات ایران و آمریکا در رم بیانیه داد

تقدیر تولیدکنندگان دارو از حجت الاسلام اژه ای برای احیای کارخانه پی وی سی پزشکی هگمتانه

شرکت‌های آمریکایی به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند/ویتکاف هرچه به عراقچی گفته،قانع‌کننده بوده/خواسته آمریکا از ایران واقع‌بینانه بود

بیانیه عمان پس از پایان دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا

ادامه مذاکرات ایران و آمریکا قطعی شد | دور سوم گفت‌وگوها با حضور عمان در راه است

دور سوم مذاکرات ایران و آمریکا؛ شنبه شش اردیبهشت، عمان

ادعای فاکس نیوز در مورد درخواست جالب ویتکاف از عراقچی!

سخنگوی وزارت خارجه تاریخ دور سوم مذاکرات را اعلام کرد +عکس

تحلیل اسرائیلی از مذاکرات رم: این یعنی خبری از انفجار نبود!

سقوط 3 میلیونی قیمت طلا پس از مذاکرات ایران و آمریکا

واکنش عباس آخوندی به دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا

آمریکا صدور روادید دانشجویی برای چینی‌ها را لغو کرد

تاثیر آغاز دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا بر بازار موبایل؛ 30 فروردین 1404

خواسته‌های آمریکا در مذاکره رم واقع‌بینانه بود

دور سوم مذاکرات ایران و آمریکا در کجا برگزار می شود؟

واکنش رسانه‌های غربی به مذاکرات رم؛ هرچه گفته‌اند قانع‌کننده و خط قرمزها رد نشد

واکنش رژیم صهیونیستی به ادامه مذاکرات ایران و آمریکا

واکنش وزیر خارجه عمان به مسائل غیرممکن میان ایران و آمریکا

دیدار نماینده «ترامپ» و «رافائل گروسی» در رم

کارشناس قطری: تردیدهای ایران ـ آمریکا در حال از بین رفتن است

فوری: زمان دور سوم مذاکرات ایران و آمریکا اعلام شد

هنوز در موقعیتی نیستیم که احتیاجی به حضور آژانس باشد

سفر خالد بن سلمان به ایران گامی در مسیر بازتعریف نقش ریاض در منطقه است

گام دوم مذاکرات ایران و آمریکا در رم؛ تداوم مسیر با تأکید بر منافع ملی

اعلام زمان و چگونگی مذاکرات دور سوم ایران و آمریکا از زبان عراقچی

توئیت لارنس نورمن از نتایج مذاکرات ایران ـ آمریکا

رسانه روسی: خواسته‌های آمریکا در مذاکره رم واقع‌بینانه بود

دیدار نماینده ترامپ و رافائل گروسی در رم

عمان: ایران و آمریکا برای ورود به مرحله بعدی گفت‌وگوها توافق کردند

تقدیر وزیر خارجه عمان از عراقچی و ویتکاف/ حتی امور غیرممکن نیز ممکن به نظر می‌رسند

گزارش عمان از جزئیات مذاکرات امروز ایران و آمریکا؛ گفت‌گوها در حال شتاب گرفتن است | مسائل غیرممکن نیز محتمل به‌نظر می‌رسند

مطهرنیا: آمریکا حداکثرها را می‌خواهد از ما بگیرد

واکنش وزیرخارجه اسرائیل به نتایج مذاکرات ایران ـ آمریکا

عباس آخوندی: لحظه سازش ایران و آمریکا فرا رسیده است

دهقانی فیروزآبادی: به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال برچیدن صنعت هسته‌ای ایران باشند

مسائل غیرممکن میان ایران و آمریکا محتمل به‌نظر می‌رسند

مذاکره با آمریکا تصمیم نظام است/نگاه‌های افراطی در هر دو طرف به مذاکرات ضربه می‌زند/رسانه‌های مرجع باید یک قرارگاه مرکزی داشته باشند

توافق ایران و آمریکا در «مدت زمان کوتاه»؟/ رجایی: مذاکرات اثر مثبت بر روی بازارها گذاشته/ ترامپ دنبال ارائه یک چهره صلح طلب از خود است

واکنش لارنس نورمن به نتایج مذاکرات ایران و آمریکا

واکنش روحانی نزدیک به قالیباف به روند مذاکرات ایران و آمریکا؛ تا اینجا شبیه برجام است

ناگفته های مذاکرات امروز ایران و آمریکا +فیلم

دولت آمریکا روادید صدها دانشجوی چینی را لغو کرد

پیام سعودی چه بود؟

استراتژی هوشمندانه از مسکو تا رم

از آتش تا میز مذاکره؛ عملکرد مجالس نهم تا دوازدهم درباره مذاکرات هسته‎ ای