ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آیا ایران با انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه موافقت خواهد کرد؟ ایالات متحده آمریکا

آیا ایران با انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه موافقت خواهد کرد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مذاکرات هسته‌ای ایران با اروپا و ایالات متحده از سال 2000 تا 2025 یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های دیپلماتیک در روابط بین‌الملل بوده است. این مذاکرات، که با هدف نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای انجام شده، شامل موضوعات متعددی از جمله غنی‌سازی اورانیوم، بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، و لغو تحریم‌ها بوده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
یکی از موضوعات کلیدی در این مذاکرات، پیشنهاد انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج از کشور برای کاهش نگرانی‌های غرب درباره احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران بوده است. برنامه هسته‌ای ایران در سال 2002 (1381)، پس از افشای فعالیت‌های هسته ای در تأسیسات نطنز و اراک توسط گروهک مجاهدین خلق و تأیید سرویس‌های اطلاعاتی غرب، به موضوعی جهانی تبدیل شد. از آن زمان، مذاکرات متعددی بین ایران و گروه‌های غربی، به‌ویژه سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان، بریتانیا و بعدها گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان)، برگزار شد.
مذاکرات اولیه بر اعتمادسازی و تعلیق غنی‌سازی متمرکز بود، اما با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، موضوع انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور به‌عنوان راهی برای کاهش ذخایر ایران و تضمین اهداف صلح‌آمیز مطرح شد. این پیشنهادات اغلب با هدف کاهش توانایی ایران برای تولید اورانیوم با غنای بالا (قابل استفاده در سلاح هسته‌ای) ارائه شدند، اما با واکنش‌های متفاوتی از پذیرش مشروط تا رد قاطع از سوی ایران مواجه شدند.
از این رو شناخت دوره های تاریخی طرح چنین پیشنهادی به تحلیلگران کمک می کند تا از روند مذاکرات ایران و امریکا به واسطه عمان، تصویر نزدیکتری از چگونگی مواجهه ایران با خواسته های امریکایی ها داشته باشند.
مذاکراتی که پیشنهاد انتقال اورانیوم غنی‌شده مطرح شد 1. مذاکرات تهران (بیانیه تهران) - 1389 /2010
در سال 1389 (2010)، مذاکراتی با میانجی‌گری برزیل و ترکیه برای حل مناقشه هسته‌ای ایران برگزار شد. این مذاکرات پس از آن انجام شد که ایران اعلام کرد غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را برای تأمین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران آغاز می‌کند. گروه 1+5، به‌ویژه آمریکا و اروپا، نگران بودند که این سطح غنی‌سازی به توانایی تولید سلاح هسته‌ای نزدیک باشد. در 27 اردیبهشت 1389 (17 مه 2010)، بیانیه تهران بین ایران، ترکیه، و برزیل امضا شد که طبق آن ایران پذیرفت 1200 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصدی را به ترکیه منتقل کند تا در ازای آن، یک سال بعد 120 کیلوگرم اورانیوم 20 درصدی برای راکتور تهران دریافت کند. این پیشنهاد، که با حمایت غیرمستقیم آمریکا ارائه شد، به‌عنوان گامی برای اعتمادسازی مطرح شد.
ایران نیز بیانیه تهران را نشانه حسن نیت خود دانست. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، در 27 اردیبهشت به «ایرنا» گفت: «این توافق راه را برای همکاری‌های بیشتر باز می‌کند.» با این حال، ایران تأکید کرد که غنی‌سازی داخلی را ادامه خواهد داد و انتقال اورانیوم نباید به توقف برنامه هسته‌ای منجر شود.
در چنین فضایی، گروه 1+5، به‌ویژه آمریکا، بیانیه تهران را ناکافی دانست و خواستار شروط سخت‌گیرانه‌تر، از جمله توقف کامل غنی‌سازی 20 درصدی، شد. همان زمان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، این توافق را رد کرد و تحریم‌های جدید شورای امنیت در ژوئن 2010 (خرداد 1389) تصویب شد. این واکنش نشان داد که پیشنهاد انتقال، اگرچه مورد قبول ایران بود، با اهداف غرب همخوانی نداشت و مذاکرات به بن‌بست رسید.
2. مذاکرات مسکو - 1391 /2012
در سال 1391 (2012)، مذاکرات ایران با گروه 1+5 در مسکو (29 و 30 خرداد / 18 و 19 ژوئن 2012) برگزار شد. در این زمان، ایران غنی‌سازی 20 درصدی را در تأسیسات فردو گسترش داده بود، که نگرانی‌های غرب را افزایش داد. گروه 1+5 پیشنهاد داد که ایران تولید اورانیوم 20 درصدی را متوقف کند و کل ذخایر اورانیوم 20 درصدی (حدود 100 کیلوگرم) را به خارج از کشور منتقل کند. در ازای آن، غرب قول لغو برخی تحریم‌ها و تأمین سوخت راکتور تهران را داد. این پیشنهاد بخشی از استراتژی «گام‌به‌گام» روسیه بود که انتقال اورانیوم را به نظارت آژانس مشروط می‌کرد.
آن زمان، ایران این پیشنهاد را رد کرد. سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، در 30 خرداد به «فارس» گفت: «انتقال اورانیوم 20 درصدی بدون تضمین لغو کامل تحریم‌ها و به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی غیرقابل قبول است.» ایران استدلال کرد که این ذخایر برای مصارف پزشکی و تحقیقاتی ضروری است و انتقال آن‌ها به معنای تسلیم در برابر فشارهای غرب است.
نتیجه آن شد که مذاکرات مسکو بدون نتیجه پایان یافت. «وال‌استریت ژورنال» در 1 تیر 1391 نوشت که اختلاف بر سر انتقال اورانیوم و شروط غرب برای توقف غنی‌سازی، مذاکرات را به بن‌بست کشاند. تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا، از جمله تحریم نفتی ایران، در ژوئیه 2012 (تیر 1391) اعمال شد، که فشار اقتصادی بر ایران را افزایش داد.
3. مذاکرات لوزان و وین (توافق برجام) - 1394 /2015
مذاکرات منجر به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 1394 (2015) نقطه عطفی در دیپلماسی هسته‌ای کشورمان بود. در مذاکرات لوزان (فروردین 1394 / مارس 2015) و وین (تیر 1394 / ژوئیه 2015)، گروه 1+5 پیشنهاد داد که ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود (حدود 10 تن با غنای مختلف) را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. طبق توافق، ایران پذیرفت حدود 8.5 تن اورانیوم غنی‌شده را به روسیه منتقل کند و در ازای آن 140 تن کیک زرد (اورانیوم خام) دریافت کند. این پیشنهاد، که بخشی از تعهدات ایران برای رسیدن به «روز اجرای برجام» بود، در 7 دی 1394 (28 دسامبر 2015) اجرایی شد.
ایران این پیشنهاد را با شروطی پذیرفت. همان زمان علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، به «ایرنا» گفت: «انتقال اورانیوم در چارچوب برجام و با تضمین دریافت کیک زرد انجام شد.» ایران تأکید کرد که این اقدام نباید به توقف غنی‌سازی داخلی منجر شود و ذخایر باقی‌مانده (حدود 300 کیلوگرم با غنای 3.67 درصد) تحت نظارت آژانس حفظ خواهد شد. با این حال، حسین جابرانصاری، سخنگوی وزارت خارجه، ادعای تکمیل انتقال را تکذیب کرد و گفت تنها فرآیند دریافت کیک زرد پایان یافته است.
از این رو انتقال اورانیوم به روسیه یکی از گام‌های کلیدی برای اجرای برجام بود. این اقدام، همراه با بازطراحی رآکتور اراک و کاهش سانتریفیوژها، به لغو تحریم‌های سازمان ملل، آمریکا، و اروپا در ژانویه 2016 (دی 1394) منجر شد. با این حال، خروج آمریکا از برجام در سال 2018 (اردیبهشت 1397) و اعمال مجدد تحریم‌ها، اعتماد ایران به چنین توافقاتی را تضعیف کرد.
4. مذاکرات عمان - 1404 /2025
در جدیدترین رخداد، در دور اول مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان (23 فروردین 1404) ایالات متحده پیشنهاد داد که ایران ذخایر اورانیوم با غنای بالا (60 درصد) را به کشوری ثالث، مانند روسیه، منتقل کند. این پیشنهاد، که بخشی از تلاش آمریکا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود، در دیدارهای غیرمستقیم بین عباس عراقچی و استیو ویتکاف مطرح شد. «گاردین» در 26 فروردین گزارش داد که آمریکا این انتقال را به‌عنوان پیش‌شرطی برای کاهش تحریم‌ها و ادامه مذاکرات در رم (30 فروردین 1404 / 19 آوریل 2025) مطرح کرد.
ایران استدلال می‌کند انتقال ذخایر اورانیوم به خارج، به‌ویژه با توجه به خروج آمریکا از برجام در 2018، ریسک بالایی دارد. عراقچی در 26 فروردین به رسانه ها گفت: «ذخایر اورانیوم باید تحت نظارت آژانس در ایران باقی بماند. اگر آمریکا دوباره توافق را نقض کند، بازسازی ذخایر از صفر غیرمنطقی است.» ایران تأکید کرد که هر توافقی باید شامل لغو کامل تحریم‌ها و تضمین‌های حقوقی باشد.
رد این پیشنهاد مذاکرات عمان را پیچیده کرد، اما به بن‌بست منجر نشد. «گاردین» گزارش داد که مذاکرات رم با هدف یافتن راه‌حل‌های جایگزین ادامه خواهد یافت. با این حال، تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا در 21 فروردین، اعتماد ایران را تضعیف کرد و می‌تواند دور دوم مذاکرات را چالش‌برانگیز کند.

ایرانیان جهان

ایران در بیانیه تهران (1389) و برجام (1394) پیشنهاد انتقال اورانیوم را با شروط مشخص پذیرفت. در 1389، ایران انتقال 1200 کیلوگرم اورانیوم را به تضمین دریافت سوخت 20 درصدی مشروط کرد، که نشان‌دهنده تمایل به اعتمادسازی بود. در 1394، انتقال 8.5 تن اورانیوم به روسیه با دریافت کیک زرد و لغو تحریم‌ها همراه شد، که نتیجه فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بود. این پذیرش‌ها در شرایطی بود که ایران احساس می‌کرد امتیازات ملموسی، مانند کاهش تحریم‌ها یا تأمین سوخت، دریافت می‌کند.
2. رد قاطع در 1391 و 1404
در 1391 و 1404، ایران پیشنهادات انتقال را رد کرد، عمدتاً به دلیل بی‌اعتمادی به غرب. در 1391، تحریم‌های شدید نفتی و بانکی، همراه با عدم تضمین لغو تحریم‌ها، ایران را به موضع دفاعی سوق داد. در 1404، تجربه خروج آمریکا از برجام در 2018 و اعمال تحریم‌های جدید، ایران را به این نتیجه رساند که انتقال اورانیوم بدون تضمین‌های حقوقی ریسک بالایی دارد. عراقچی در هر دو دوره تأکید کرد که حفظ ذخایر تحت نظارت آژانس، به جای انتقال، گزینه امن‌تری است.
3. عوامل مؤثر بر واکنش ایران
خروج آمریکا از برجام و رد بیانیه تهران توسط غرب، اعتماد ایران را تضعیف کرد. ناظران سیاسی معتقدند که ایران هر توافقی را به تضمین‌های حقوقی مشروط می‌کند.از سوی دیگر در 1394، تحریم‌های شدید اقتصادی ایران را به پذیرش انتقال واداشت، اما در 1404، همکاری با چین و روسیه (مانند سیستم بانکی غیرسوئیفت) اثر تحریم‌ها را کاهش داد. چه آنکه دیپلماسی فعال ایران، از جمله سفر خالد بن سلمان به تهران و رایزنی با مسکو، موضع ایران را در 1404 تقویت کرد.این در حالی است که حفظ غنی‌سازی به‌عنوان نماد خودکفایی علمی و سیاسی برای ایران حیاتی است. چه آنکه احمدی‌نژاد در 1389 و عراقچی در 1404 تأکید کردند که حذف غنی‌سازی خط قرمز است.
پیامدهای پیشنهادات انتقال اورانیوم به خارج از ایران پیشنهاد انتقال اورانیوم در مذاکرات 1389 و 1394 به اعتمادسازی کمک کرد، اما در 1391 و 1404 به بن‌بست منجر شد. «اکونومیست» در 12 آوریل 2025 نوشت که اختلاف بر سر انتقال اورانیوم یکی از موانع کلیدی در مذاکرات کنونی است. این پیشنهاد، اگرچه از نظر غرب راهی برای کاهش خطر نظامی است، از نگاه ایران نشانه‌ای از فشار برای تسلیم است.
از سوی دیگر سفر رافائل گروسی به تهران در 27 فروردین 1404 نشان داد که همکاری ایران با آژانس می‌تواند جایگزینی برای انتقال اورانیوم باشد. چرا که گروسی خواستار نظارت بیشتر بر ذخایر شد، که ایران آن را پذیرفت و این همکاری می‌تواند مذاکرات رم را تسهیل کند.
این در حالی است که حمایت کشورهای خلیج فارس، به‌ویژه عربستان، از مذاکرات رم نشان‌دهنده تمایل منطقه به کاهش تنش است. سفر خالد بن سلمان به تهران نیز می‌تواند فشار برای انتقال اورانیوم را تعدیل کند، زیرا ریاض از دیپلماسی حمایت می‌کند.
در همین راستا رد پیشنهاد انتقال در 1404 خطر ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و فعال‌سازی مکانیزم ماشه را افزایش داده است. در همین حال کارشناسان غربی هشدار دادند که عدم همکاری با آژانس می‌تواند به قطعنامه منجر شود، که مذاکرات را پیچیده‌تر می‌کند.

ایرانیان جهان

پیشنهاد انتقال اورانیوم بخشی از استراتژی غرب برای کاهش توانایی ایران در تولید سلاح هسته‌ای است. در 1389 و 1394، این پیشنهاد با امتیازاتی مانند لغو تحریم‌ها همراه بود، اما در 1391 و 1404، به دلیل فشارهای سخت‌گیرانه و بی‌اعتمادی ایران، شکست خورد. ناظران سیاسی معتقدند آمریکا با ترکیب تحریم و دیپلماسی، به دنبال تسلیم ایران است، اما این رویکرد با مقاومت ایران مواجه شده است.
2. استراتژی ایران
ایران انتقال اورانیوم را به تضمین‌های حقوقی و لغو تحریم‌ها مشروط کرده است. تجربه برجام نشان داد که انتقال بدون تعهدات متقابل، ایران را در برابر نقض توافق آسیب‌پذیر می‌کند. دیپلماسی فعال عراقچی، از جمله رایزنی با روسیه و عربستان، نشان‌دهنده تلاش ایران برای ایجاد جبهه متحد در برابر فشارهای غرب است.
دو مسیر انتقال اورانیوم به خارج و نظارت آژانس در داخل مذاکرات رم فرصتی برای یافتن راه‌حل‌های جایگزین، مانند نظارت بیشتر آژانس به جای انتقال، است. «فایننشال تایمز» گزارش داده که حمایت عمان و ایتالیا، همراه با دیپلماسی منطقه‌ای ایران، می‌تواند به توافق محدود منجر شود. با این حال، تحریم‌های جدید و مواضع سخت‌گیرانه کنگره آمریکا چالش‌هایی جدی ایجاد می‌کند.
پیشنهاد انتقال اورانیوم غنی‌شده در مذاکرات 1389، 1391، 1394، و 1404 با نتایج متفاوت مطرح شد. پذیرش ایران در 1389 و 1394 به دلیل امتیازات ملموس بود، اما رد در 1391 و 1404 نتیجه بی‌اعتمادی و فشارهای غرب بود. این پیشنهاد، اگرچه از نظر فنی راه‌حلی برای کاهش تنش است، در عمل به نمادی از اختلافات عمیق تبدیل شده است. از این رو موفقیت مذاکرات آینده به توانایی طرف‌ها در ایجاد اعتماد و ارائه تضمین‌های متقابل بستگی دارد.
از سوی دیگر مذاکرات هسته‌ای ایران با اروپا و آمریکا از سال 2000 تا 2025 شاهد پیشنهادات مکرر انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور بوده است. در سال 1389 (2010، بیانیه تهران)، ایران انتقال 1200 کیلوگرم اورانیوم را پذیرفت، اما غرب آن را رد کرد. در 1391 (2012، مسکو)، ایران پیشنهاد انتقال اورانیوم 20 درصدی را به دلیل نبود تضمین رد کرد. در 1394 (2015، برجام)، ایران انتقال 8.5 تن اورانیوم به روسیه را پذیرفت که به لغو تحریم‌ها منجر شد.
در 1404 (2025، عمان)، ایران پیشنهاد انتقال اورانیوم 60 درصدی را به دلیل بی‌اعتمادی رد کرد. از این رو ناظران سیاسی معتقدند واکنش‌های ایران تحت تأثیر بی‌اعتمادی تاریخی، فشارهای اقتصادی، و حمایت‌های منطقه‌ای بوده است. در چنین شرایطی، مذاکرات رم فرصتی برای حل این اختلافات است، اما نیازمند انعطاف و تضمین‌های حقوقی است. دیپلماسی کشورمان، با حمایت متحدان و همکاری با آژانس، می‌تواند فشارهای غرب را تعدیل کند، اما موفقیت نهایی به تعادل بین فشار و اعتماد بستگی دارد.
213315
کد خبر 2051627

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1412634/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزیرخارجه اسراییل به نتایج مذاکرات ایران و آمریکا

وزیر خارجه اسراییل: در مواجهه با ایران، روش‌های دیپلماتیک مورد قبول است

مستاجرزدایی از بازار مسکن ادامه دارد/ روند اجاره‌نشینی در کشورهای دیگر چگونه است؟

پیش‌بینی ترسناک زنی که ترور جان اف‌ کندی را پیش‌بینی کرد برای سال 2025

فوری/ بیانیه مهم عمان پس از دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا/ درخواست آمریکا مشخص شد

وزارت خارجه عمان درباره مذاکرات ایران و آمریکا در رم بیانیه داد

تقدیر تولیدکنندگان دارو از حجت الاسلام اژه ای برای احیای کارخانه پی وی سی پزشکی هگمتانه

شرکت‌های آمریکایی به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند/ویتکاف هرچه به عراقچی گفته،قانع‌کننده بوده/خواسته آمریکا از ایران واقع‌بینانه بود

بیانیه عمان پس از پایان دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا

ادامه مذاکرات ایران و آمریکا قطعی شد | دور سوم گفت‌وگوها با حضور عمان در راه است

دور سوم مذاکرات ایران و آمریکا؛ شنبه شش اردیبهشت، عمان

ادعای فاکس نیوز در مورد درخواست جالب ویتکاف از عراقچی!

سخنگوی وزارت خارجه تاریخ دور سوم مذاکرات را اعلام کرد +عکس

تحلیل اسرائیلی از مذاکرات رم: این یعنی خبری از انفجار نبود!

سقوط 3 میلیونی قیمت طلا پس از مذاکرات ایران و آمریکا

واکنش عباس آخوندی به دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا

آمریکا صدور روادید دانشجویی برای چینی‌ها را لغو کرد

تاثیر آغاز دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا بر بازار موبایل؛ 30 فروردین 1404

خواسته‌های آمریکا در مذاکره رم واقع‌بینانه بود

دور سوم مذاکرات ایران و آمریکا در کجا برگزار می شود؟

واکنش رسانه‌های غربی به مذاکرات رم؛ هرچه گفته‌اند قانع‌کننده و خط قرمزها رد نشد

واکنش رژیم صهیونیستی به ادامه مذاکرات ایران و آمریکا

واکنش وزیر خارجه عمان به مسائل غیرممکن میان ایران و آمریکا

دیدار نماینده «ترامپ» و «رافائل گروسی» در رم

کارشناس قطری: تردیدهای ایران ـ آمریکا در حال از بین رفتن است

فوری: زمان دور سوم مذاکرات ایران و آمریکا اعلام شد

هنوز در موقعیتی نیستیم که احتیاجی به حضور آژانس باشد

سفر خالد بن سلمان به ایران گامی در مسیر بازتعریف نقش ریاض در منطقه است

گام دوم مذاکرات ایران و آمریکا در رم؛ تداوم مسیر با تأکید بر منافع ملی

اعلام زمان و چگونگی مذاکرات دور سوم ایران و آمریکا از زبان عراقچی

توئیت لارنس نورمن از نتایج مذاکرات ایران ـ آمریکا

رسانه روسی: خواسته‌های آمریکا در مذاکره رم واقع‌بینانه بود

دیدار نماینده ترامپ و رافائل گروسی در رم

عمان: ایران و آمریکا برای ورود به مرحله بعدی گفت‌وگوها توافق کردند

تقدیر وزیر خارجه عمان از عراقچی و ویتکاف/ حتی امور غیرممکن نیز ممکن به نظر می‌رسند

گزارش عمان از جزئیات مذاکرات امروز ایران و آمریکا؛ گفت‌گوها در حال شتاب گرفتن است | مسائل غیرممکن نیز محتمل به‌نظر می‌رسند

مطهرنیا: آمریکا حداکثرها را می‌خواهد از ما بگیرد

واکنش وزیرخارجه اسرائیل به نتایج مذاکرات ایران ـ آمریکا

عباس آخوندی: لحظه سازش ایران و آمریکا فرا رسیده است

دهقانی فیروزآبادی: به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال برچیدن صنعت هسته‌ای ایران باشند

مسائل غیرممکن میان ایران و آمریکا محتمل به‌نظر می‌رسند

مذاکره با آمریکا تصمیم نظام است/نگاه‌های افراطی در هر دو طرف به مذاکرات ضربه می‌زند/رسانه‌های مرجع باید یک قرارگاه مرکزی داشته باشند

توافق ایران و آمریکا در «مدت زمان کوتاه»؟/ رجایی: مذاکرات اثر مثبت بر روی بازارها گذاشته/ ترامپ دنبال ارائه یک چهره صلح طلب از خود است

واکنش لارنس نورمن به نتایج مذاکرات ایران و آمریکا

واکنش روحانی نزدیک به قالیباف به روند مذاکرات ایران و آمریکا؛ تا اینجا شبیه برجام است

ناگفته های مذاکرات امروز ایران و آمریکا +فیلم

دولت آمریکا روادید صدها دانشجوی چینی را لغو کرد

پیام سعودی چه بود؟

استراتژی هوشمندانه از مسکو تا رم

از آتش تا میز مذاکره؛ عملکرد مجالس نهم تا دوازدهم درباره مذاکرات هسته‎ ای