ایرانیان جهان
ایران جایی در شاخص برندهای ملی در سطح جهان ندارد
دوشنبه 16 مهر 1403 - 17:38:21
ایرانیان جهان - به گزارش تجارت نیوز،
نخستین نشست هم‌اندیشی برندهای برتر تجاری اتاق بازرگانی ایران، صبح امروز، دوشنبه 16 مهرماه، با حضور صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صمت برگزار شد. در این نشست به یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده در توسعه صادرات و ارتقای جایگاه ایران در رنکینگ جهانی، یعنی موضوع برندسازی در محصولات، خدمات تجاری و برند ملی ایران پرداخته شد.
حسن‌زاده در ابتدای نشست هم‌اندیشی برندهای برتر تجاری اتاق ایران عنوان کرد: ایران نیازمند برندسازی است. از سالیان گذشته فعالیت‌های ارزشمندی به جهت توسعه تجاری انجام شده است. امروزه مدیران شایسته‌ای در عرصه تولید، سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی وجود دارد و نیاز است که به جهت توسعه کشور با آن‌ها همکاری شود. 
وی افزود: این افراد می‌توانند در فرآیند توسعه ایران اثرگذار باشند چرا که در خارج از کشور، موفقیت‌های بسیار بزرگی را برای کشور به ارمغان آورده‌اند. اما در کشور نارسایی‌هایی در عرصه مدیریت وجود دارد و نیاز است که به جهت رفع آن‌ها و تسهیل راه توسعه ایران، اقداماتی صورت بگیرد.
حسن‌زاده تشریح کرد: ایران یک‌درصد جمعیت جهان را دارد اما زیرساخت‌های کشور در حد 15 درصد دنیاست و نشان‌دهنده آن است که کشور امکانات بسیار زیادی دارد. دانش‌آموزان و دانش‌جویان افتخارات بزرگی را در دنیا کسب کرده‌اند و نشان داده‌اند که شایسته هستند و توانایی‌های بسیاری به جهت ارتباط با دنیا و کسب جوایز جهانی دارند. نیاز است که با کمک همه مردم، به جهت توسعه کشور گام برداشته شود. با معرفی برندهای برتر تجاری به دنیا، می‌توان گام بزرگی به جهت توسعه کشور برداشت.
او ادامه داد: در حال حاضر کره جنوبی با وجود برندهایی مانند سامسونگ، ال‌جی و هیوندای، شناخته شده و توانسته خود را در بازارهای جهانی معرفی کند. کره با برندسازی به بازارها نفوذ کرد و ایران نیز باید از ظرفیت برندسازی به جهت توسعه تجاری استفاده کند.
در ادامه نشست از کارآفرین‌های حاضر در نشست درخواست شد که گفته‌های خود را در زمینه موانع برندینگ و ضرورت آن بیان کنند.
برند ایران قابل اعتماد جهان نیست! در همین زمینه، محسن حاجی بابا، کارآفرین ملی و مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران عنوان کرد: هر چیزی که ساخت کره جنوبی است در دنیا فروخته می‌شود. برندسازی این نیست که تنها یک شرکت به عنوان برند معرفی شود. باید کل کشور به عنوان برند شناخته شود. جهان کره‌جنوبی را تنها با سامسونگ نمی‌شناسد. بلکه برندینگ خود کره‌جنوبی نکته اساسی است. حتی برای مثال افراد وقتی برای خرید لوازم خانگی مراجعه می‌کنند، آلمانی بودن اجناس نشان‌دهنده کیفیت مطلوب برای آن‌هاست.
وی تشریح کرد: اصول بازرگانی بین‌المللی در ایران رعایت نمی‌شود و برند ایران قابل اعتماد نیست. سرمایه‌گذاری کشورها از محل انبار محصولات در دیگر کشورها تامین می‌شود. ایران بازاری در مقاصد صادراتی ندارد و در دیگر کشورها هم انبار کالا ندارد. علنا موجودی انبار و سرمایه در گردش برای برندهای تجاری معنایی ندارد.
حاجی بابا ادامه داد: در خارج از کشور، صادرکننده ایرانی نمی‌تواند خدمات پس از فروش داشته باشد. در کشور‌های هدف به دلیل سیاست‌های کلان دولت، نمی‌توان محصول خود را نمایندگی کرد و مصرف‌کنندگان حاضر به خرید نمی‌شوند.
او در مورد تجربیات جهان گفت: کره‌ای‌ها از ژاپنی‌ها تقلید کردند و با کمترین هزینه بازاریابی می‌کردند. یعنی سازمانی شکل گرفت که بازاریابی تمام برندها را انجام دهد. از این رو هر شرکت برای خودش بازاریابی نمی‌کند و این اقدام از وقت و هزینه می کاهد. البته چنین اقدامی به بودجه و حمایت احتیاج دارد.
ضرورت تشکیل سازمانی به جهت بازاریابی و برندسازی وی در مورد مقاصد صادراتی تصریح کرد: در بازار عراق در حال حاضر برند ایرانی وجود ندارد و مقاصد صادراتی در حال از دست رفتن است. صندوق ضمانت صادرات در حال تلاش است تا بتواند ضمانت فروش کالای با کیفیت به بازارهای صادراتی را تضمین کند. دولت در این زمینه کمکی نمی‌کند و بخش خصوصی خود دست به کار شده است. یک شرکتی باید مسئولیت بازاریابی را با کمیسیون یک تا سه درصدی برای تمامی برندها تشکیل شود تا از هزینه و وقت صرفه‌جویی شود و برندسازی به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: اصول بین‌المللی باید رعایت شود تا بتواند ضمانت فروش کالا در مقاصد صادراتی را فراهم کند. در غیر این صورت کشورها کالای ایرانی را نمی‌خرند و همچنین در زمینه‌های تولیدی سرمایه‌گذاری نخواهند کرد. چرا که ایران با وجود قوانین محدودکننده، مورداطمینان سرمایه‌گذاران نخواهد بود.
وی افزود: برای تشکیل چنین سازمان و شرکتی باید بودجه تخصیص داده شود و اتاق ایران باید همکاری کند. تا کنون اتاق ایران برای تسهیل موانع همکاری نکرده است. باید سازوکاری برای تجمیع سرمایه و کمک به سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شود.
نبود امنیت اقتصادی در کشور حسن‌زاده پس از اظهارات کارآفرینان عنوان کرد: امنیت اقتصادی مشکل بزرگی است که چندین سال است در کشور وجود ندارد. کالای ایرانی را در جهان به عنوان کالای نامرغوب می‌شمارند و نمی‌خرند. به جز اتاق ایران، بقیه هم باید برنامه اساسی برای سرمایه‌گذاری و رفع موانع داشته باشند. چرا که با همکاری و همت یک‌دیگر تنها می‌توان از بحران عبور کرد.
او درمورد وظایف اتاق ایران گفت: اتاق ایران در کنار دولت می‌تواند وظایف خود را در زمینه تسهیل موانع فعالان اقتصادی انجام دهد. در هیچ جای دنیا، فعالان اقتصادی حاضر نیستند در شرایط کنونی ایران فعالیت کنند. اما برخی از فعالان اقتصادی در ایران با وجود چنین شرایط سختی، همچنان فعالیت می‌کنند.
ایران بین کشورهای برتر شاخص برندهای ملی جایی ندارد امیرحسین اسدی، دبیر کمیسیون ملی برندهای تجاری وزارت صمت: در شاخص NBI، که شاخص برندهای ملی است، ایران جایی ندارد. اوکراین با وجود شرایط جنگی، جزو پنج کشور آخر است اما ایران در کل جایی بین 60 کشور برتر NBI ندارد. صنعت‌گران از برند‌ها استفاده نمی‌کنند و با برندینگ دیجیتال بیگانه هستند. مجموع هزینه صرف‌شده به جهت برندینگ دیجیتال در کل صنایع 2 میلیارد دلار بوده که علنا نشان‌دهنده آن است که صنعت‌گران با تبلیغات بیگانه هستند.
او در مورد جایگاه ایران ادامه داد: از بین 10 برند برتر دنیا، 9 برند برتر، بالاترین بودجه فناوری دنیا را دارند. اما بودجه فناوری برای شرکت‌های ایران علنا وجود ندارد‌. صنعت ایران با تبلیغات بین‌المللی، اثرگذاری و فناوری بیگانه است. صنعت‌گران در مقاصد صادراتی خود هیچ‌گونه تبلیغ موثری انجام نمی‌دهند.
وی افزود: نهاد ارزش‌گزاری برند باید انجام شود اما در این زمینه شاخصی وجود ندارد. باید به سمت رفتار علمی با برند حرکت کرد. صنعت ایران در صورت نبود برندسازی بین‌المللی در مواجهه با موانع اقتصادی و سیاسی دوام نخواهد آورد.
شرکت‌های ایرانی سرمایه ملی هستند رئیس اتاق ایران در مورد اظهارات فعالان اقتصادی تشریح کرد: برند باید در شرکت‌های ایرانی به عنوان سرمایه ملی حفظ شود. شبکه‌ای برای شکل‌گیری خدمات پس از فروش نیز باید شکل گیرد. برندها سرمایه ملی هستند و باید حفظ شوند تا به جهت توسعه کشور به کار گرفته شود.
وی در مورد اقدامات اتاق افزود: اتاق ایران تصمیم گرفته است که با حضور کارآفرینان اقدامی انجام دهد. برنامه رتبه‌بندی بر اساس ارزیابی آن‌ها از سوی اتاق انجام می‌شود تا در نهایت شناسنامه‌ای برای شرکت‌ها صادر شود و آن‌ها رتبه‌بندی شوند. اما سلیقه‌های حاکمیتی و سازمانی تا کنون اجازه ندادند که اتاق ادامه دهد و حکم جلب برخی اعضا در این راه صادر شد. باید با کمک دولت و فعالان اقتصادی، این اقدام مجددا در دستور کار قرار بگیرد. 
اللته اسدی، در پاسخ به اظهارات حسن‌زاده عنوان کرد: مصوبه کمیسیون وجود دارد که نظام‌ ارزش‌گزاری در اتاق شکل بگیرد. کل این موضوع به اتاق واگذار شده است و وظیفه اتاق است که این موضوع را پیگیری کند و نمی‌تواند به دیگر فعالان اقتصادی واگذار کند.
برندسازی ملی باید در دستور کار قرار بگیرد محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صمت، در مورد برندسازی عنوان کرد: اتاق ایران متولی شده که کار برندسازی را به صورت جدی ادامه دهد. ارزش‌گذاری شرکت‌ها و برندسازی ملی دو موضوع جدا هستند. باید با حمایت اتاق به صورت مستمر و قانونی این فرآیندها پیگیری شود. همچنین اگر نیاز است که قانونی در دولت به این جهت تصویب شود، باید سریع‌تر با همت فعالان این اقدام صورت بگیرد.
وی در مورد ضرورت برندسازی تصریح کرد: ارزش برند با ارزش سهام متفاوت است و ارزش برند، ارزشی معنوی است. ارزش برند به جهت زحمت واحد تولیدی و شناختن بازارهای مصرفی است. برای ایجاد و حفظ برندینگ باید تلاش‌های جدی در دستور کار قرار بگیرد. برندسازی سرمایه ملی است و نیاز به ماده واحده دارد.
او ادامه داد: حال که اتاق مسئله برندسازی را به عهده دارد، باید این مسئله را جدی بگیرد. باید حتی از نظر زیرساختی و آموزشی کار را شروع کرد تا کارشناسان صنایع و اقتصاددانان بتوانند در زمینه برندینگ اطلاعات خوبی کسب کنند و به توسعه کشور کمک کنند.
نعمت‌زاده با اشاره به ناترازی حامل‌های انرژی در کشور بیان کرد: مطابق در برنامه هفتم توسعه، تولید برق ایران باید به 127 هزار مگاوات برسد که به جهت دستیابی به این میزان، باید حدود 30 هزار مگاوات برق تولید شود.این امر شدنی است اما برای تحقق آن، باید بخش خصوصی به کار بیاید. در گاز نیز برای تولید 400 میلیون مترمکعب در شبانه‌روز نیاز به ظرفیت‌سازی است که این معادل 14 فاز پارس جنوبی است.
وزیر سابق صمت افزود: همچنین در حوزه برق تجدیدپذیر باید 12 هزار مگاوات تولید شود که این میزان، 10 برابر تولید کنونی است. در پایان برنامه هفتم، 10 درصد تولید برق کشور از منابع تجدیدپذیر خواهد بود. این در حالی است که امروز امارات 30 درصد و عمان دو سال دیگر، 30 درصد برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند و متوسط تامین در اروپا نیز 40 درصد است.
در حوزه انرژی سرمایه‌گذار خارجی ناچیز است علیرضا مقدس‌زاده، رئیس اتحادیه هماهنگی تشکل‌های حوزه انرژی، در ادامه نشست عنوان کرد: بنگاه‌داران وضعیت کشور را می‌دانند اما به خاطر منافع ملی و ایران، همچنان در همین شرایط کار می‌کنند چرا که بخش خصوصی باید تولید ثروت کند. اما فرهنگ تولید ثروت توسط بخش خصوصی و حمایت دولت وجود ندارد و دولت مانع‌تراشی می‌کند. برندهای برتر باید ضمن هم‌افزایی برای افزایش تولید، شرکت‌های کوچک را هم ارتقا بدهند.
وی در مورد ضرورت حضور در عرصه بین‌المللی بیان کرد: برندهای ایرانی در صحنه بین‌المللی توان رقابت ندارد. در حوزه انرژی می‌توان گفت علنا سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بسیار ناچیز است و نقش حاکمیتی این جا مشخص می‌شود‌.
او در مورد مشکل ناترازی‌ها و نقش بخش خصوصی تشریح کرد: ناترازی‌ها یکی از بحران‌های موجود در کشور است. برای مثال در حوزه برق امسال 18 هزار مگاوات ناترازی وجود داشت و تا سال آینده به 24هزار مگاوات می‌رسد. برای این کسری حدود 40هزار مگاوات باید نیروگاه ساخته شود. این موضوع 40 میلیارد دلار سرمایه احتیاج دارد. اتاق بازرگانی با ایجاد کنسرسیوم می‌تواند بخشی از منابع را تامین کند.
مقدس‌زاده در آخر بیان کرد: عدم قطعیت در ایران، مشکل فراوانی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. حساب دولت جداست، اما بخش خصوصی باید بتواند با هم‌افزایی و در کنار یک‌دیگر به توسعه کشور کمک کند.
در نهایت پس از اظهارات متعدد کارآفرینان اقتصادی در زمینه صنعت، معدن، تجارت، انرژی، حمل‌و‌نقل و... حسن‌زاده وعده تشکیل شورای عالی برندینگ در اتاق ایران را داد تا با هم‌افزایی بخش خصوصی، برنامه‌ریزی دقیقی به جهت رفع موانع برندینگ صورت بگیرد.
برای مطالعه بیشتر صفحه صمت را دنبال کنید.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1224290/ایران-جایی-در-شاخص-برندهای-ملی-در-سطح-جهان-ندارد
بستن   چاپ