ایرانیان جهان
درآمد عجیب و غریب بلاگرهای ایرانی
دوشنبه 16 مهر 1403 - 20:32:35
ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بر اساس آنچه از بازاریابی دیجیتال ایران در سال 1402 روایت کرده است، شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ایرانیان تبدیل شده‌اند. این گزارش می‌گوید تلگرام با 50 میلیون کاربر ایرانی، همچنان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها برای ایرانیان است؛ علاوه بر این گفته‌شده است که بیش از نیمی از ایرانیان، در اینستاگرام فعال هستند و با وجود محدودیت‌ها، یوتیوب نیز همچنان پرکاربردترین پلتفرم برای مشاهده ویدیو است. 
به نظر می‌رسد نقطه مشترک همه این پلتفرم‌ها در محبوبیت، فرصت‌های ارزشمندی است که در اختیار کسب‌وکار‌ها و کاربران قرار داده‌اند. این پلتفرم‌ها فضایی برای کاربران فراهم کرده‌اند که با راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین و بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه بتوانند کالا و خدمات خود را برای سایر کاربران به نمایش بگذارند. این روند باعث شده است که اکنون تعداد فروشگاه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند به بیش از 2/1 میلیون فروشگاه برسد و در این‌ بین، اینستاگرام با بیش از 960 هزار فروشگاه، بالاترین رتبه را از آن خود کرده است.
با توجه به این گزارش، تعداد کاربران ایرانی فعال در اینستاگرام در سال 1401، 41میلیون کاربر بوده و در سال 1402 به 45میلیون کاربر رسیده است. متوسط تعداد صفحات عمومی که کاربران اینستاگرام دنبال می‌کنند نیز 327 صفحه است که در سال 1402 نسبت به سال 1401، رشد 19درصدی داشته است.
به گزارش خبرآنلاین، به‌‌رغم محدودیت‌هایی که برای ایرانیان در استفاده از پلتفرم‌های خارجی و به‌طور مشخص، اینستاگرام وجود دارد، در سال 1402بیش از 570 میلیون پست با رشد 5/29 درصدی، بیش از 2/7 میلیون صفحه عمومی با رشد 0/14درصدی، بیش از 541 میلیارد لایک با رشد 86 درصدی و در نهایت بیش از 45 میلیون صفحه خصوصی با رشد 8/9 درصدی نسبت به سال 1401 در کارنامه اینستاگرام فارسی ایرانیان به چشم می‌خورد.
در گزارش یکتانت از سال گذشته، به ‌وضوح مشخص است که میزان تعامل کاربران در سال 1402 رو به افزایش بوده و روند متفاوتی نسبت به سال 1401 که پاییز و زمستانی پر اختلال داشت، در پیش ‌گرفته است. اکنون هر ایرانی به‌طور متوسط در سال 12 هزار پست لایک می‌کند که این آمار71 درصد بیشتر از سال 1401 است.
پنج حوزه اول فعالیت صفحات عمومی در اینستاگرام فارسی به مد و پوشاک، سبک زندگی، اشخاص و افراد تاثیرگذار، اخبار، زیبایی و مراقبت از پوست تعلق دارد و برند‌ها و کسب‌وکار‌ها نیز در رتبه دهم قرار گرفته‌اند. این داده‌ها که با بررسی بیش از 11هزار کسب‌وکار فعال در اصناف و اتحادیه‌های مختلف به دست‌آمده، نشان می‌دهد که متوسط دنبال‌کنندگان هر صفحه از کسب‌وکار‌ها حدود 14600 کاربر است.
این آمار همچنین نشان می‌دهد که کمتر از یک‌سوم کسب‌وکار‌های فعال در اینستاگرام، فروشگاه فیزیکی هم دارند و 1/71 درصد صفحات کسب‌وکارها، تنها از طریق اینستاگرام کسب درآمد دارند.
در سال 1402درآمد تقریبی صفحات پرمخاطب و اینفلوئنسر‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی از طریق تبلیغات بیش از 6هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که در سال 1401 این درآمد کمتر از 2 هزار میلیارد تومان بود. پردرآمدترین اینفلوئنسرها، آنهایی بودند که در مورد موضوعات خانواده و سبک زندگی، اخبار و سرگرمی و اوقات فراغت تولید محتوا می‌کردند. جالب است بدانید، تعرفه تبلیغات هم نسبت به سال 1401 افزایش داشته و این افزایش قیمت در اینستاگرام، بیشتر از تلگرام بوده است.
همان‌طور که در ابتدای گزارش گفته شد، اینستاگرام با 960هزار فروشگاه، با اختلاف بیشترین سهم فروشگاه‌های آنلاین ایرانی را از آن خودکرده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1224450/درآمد-عجیب-و-غریب-بلاگرهای-ایرانی
بستن   چاپ