پرتاب فضاپیمای Europa Clipper ناسا برای جستجوی حیات در قمر یخی اروپا
چهارشنبه 25 مهر 1403 - 14:29:17
ایرانیان جهان - به گزارش تک‌ناک ، این فضاپیما که به تجهیزات پیشرفته علمی مجهز است، به بررسی سطح یخی و اقیانوس زیرسطحی این قمر خواهد پرداخت تا نشانه‌هایی از حیات را کشف کند.
اروپا به دلیل داشتن اقیانوسی بزرگ زیر سطح یخی خود، یکی از بهترین مکان‌های منظومه شمسی برای جست‌وجوی حیات فرازمینی به حساب می‌آید.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مأموریت Europa Clipper نقش مهمی در افزایش دانش بشر از سیارات و قمرهای یخی و پتانسیل وجود حیات در آنها ایفا خواهد کرد.
Europa Clipper ناسا که بزرگ‌ترین فضاپیمایی می‌باشد که تاکنون برای یک مأموریت بین سیاره‌ای ساخته شده است، از مرکز فضایی کندی برای مأموریتی به منظور کاوش اروپا (Europa) که یکی از قمرهای مشتری می‌باشد، پرتاب شده است.
فضاپیمای Europa Clipper با استفاده از کمک‌های گرانشی، 1.8 میلیارد مایل (2.9 میلیارد کیلومتر) سفر خواهد کرد و پس از رسیدن به مشتری در سال 2030، اقیانوس زیرسطحی بالقوه قابل سکونت اروپا را بررسی خواهد کرد.
این فضاپیما به ابزارهای پیشرفته‌ای مانند: رادار نفوذ به یخ و تصویربرداری حرارتی مجهز شده است و به دنبال کشف این موضوع است که آیا اروپا می‌تواند از حیات پشتیبانی کند یا خیر، که بر درک ما از قابلیت سکونت در منظومه شمسی و فراتر از آن تأثیر می‌گذارد.
فهرست مطالب
بررسی پرتاب و مأموریتنقاط عطف فضاپیمای Europa Clipperاهداف علمی و تجهیزاتچشم‌اندازهای آینده و میراث فضاپیمای Europa Clipperاطلاعات بیشتر درباره Europa Clipperبررسی پرتاب و مأموریت فضاپیمای Europa Clipper ناسا سفر طولانی خود به مشتری را آغاز کرده است، تا اروپا را به عنوان قمری با اقیانوس زیرسطحی وسیع و احتمال پشتیبانی از حیات، کاوش نماید.
این فضاپیما در ساعت 12:06 بعدازظهر به وقت شرقی در روز دوشنبه، 14 اکتبر، با یک موشک SpaceX Falcon Heavy از سکوی پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب شد.
این اولین مأموریت ناسا است که به طور کامل بر بررسی یک دنیای اقیانوسی فراتر از زمین متمرکز است. ابتدا این فضاپیما به سمت مریخ حرکت می‌کند تا طی چهار ماه از کمک گرانشی آن استفاده کند. سپس در سال 2026 به زمین بازمی‌گردد تا یک پرواز کمکی گرانشی دیگر انجام دهد. پس از رسیدن به مشتری در آوریل 2030، Europa Clipper 49 پرواز نزدیک به اروپا انجام می‌دهد تا داده‌ و اطلاعات جمع‌آوری نماید.
نقاط عطف فضاپیمای Europa Clipper بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: «به تیم Europa Clipper برای آغاز اولین سفر به یک دنیای اقیانوسی فراتر از زمین تبریک می‌گویم. ناسا در زمینه اکتشاف و کشف پیشرو است و مأموریت Europa Clipper نیز از این قاعده مستثنی نیست. با کاوش ناشناخته‌ها، فضاپیمای Europa Clipper به ما کمک خواهد کرد تا بهتر بفهمیم آیا امکان حیات نه تنها در منظومه شمسی، بلکه در میان میلیاردها قمر و سیاره فراتر از خورشید ما وجود دارد یا خیر.»
حدود پنج دقیقه پس از پرتاب، مرحله دوم موشک روشن شد و پوشش محموله، یا مخروط بینی موشک، باز شد تا Europa Clipper را نشان دهد. حدود یک ساعت پس از پرتاب، فضاپیما از موشک جدا گردید.
کنترل‌کنندگان زمینی به سرعت سیگنالی دریافت کردند و ارتباط دوطرفه در ساعت 1:13 بعدازظهر با تأسیسات شبکه فضای عمیق ناسا در کانبرا، استرالیا برقرار شد. دانشمندان این مأموریت بسیار خوشحال بودند، چرا که گزارش‌های اولیه تله‌متری نشان داد که Europa Clipper در وضعیت خوبی است و به درستی عمل می‌کند.

ایرانیان جهان

اطلاعاتی از مأموریت گالیله ناسا در دهه 1990 شواهد قوی نشان داد که زیر یخ اروپا یک اقیانوس بزرگ و شور وجود دارد، که بیشتر از تمام اقیانوس‌های زمین آب در آن موجود است. دانشمندان همچنین شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد اروپا ممکن است ترکیبات آلی و منابع انرژی زیر سطح خود داشته باشد.
اگر این مأموریت تعیین کند که اروپا قابل سکونت است، به احتمال زیاد به این معنا باشد که دنیاهای قابل سکونت بیشتری در منظومه شمسی و فراتر از آن وجود دارد که تصور می‌شد.

ایرانیان جهان

در سال 2031، این فضاپیما شروع به انجام پروازهای علمی نزدیک به اروپا خواهد کرد. Europa Clipper با 9 ابزار علمی و یک آزمایش گرانشی مجهز شده است، که از جمله آن می‌توان به رادار نفوذ به یخ، دوربین‌ها و یک ابزار حرارتی برای جست‌وجوی مناطق یخی گرم‌تر و هرگونه فوران آب اخیر اشاره کرد.
به عنوان پیشرفته‌ترین مجموعه ابزارهای علمی که ناسا تاکنون به مشتری ارسال کرده است، این ابزارها با هم کار خواهند کرد تا بیشتر درباره پوسته یخی، جو نازک و داخلی عمیق این قمر بیاموزند.

ایرانیان جهان

در مجموع، بیش از 4000 نفر از زمان تأیید رسمی مأموریت Europa Clipper در سال 2015 به این مأموریت کمک کرده‌اند.
جردن ایوانز، مدیر پروژه، ناسا گفت: «این پرتاب فقط فصل بعدی در اکتشافات ما در منظومه شمسی نیست؛ بلکه یک جهش به سوی کشف اسرار یک دنیای اقیانوسی دیگر است، که توسط کنجکاوی مشترک ما و جست‌وجوی مداوم برای پاسخ به این سوال که آیا ما در این جهان تنها هستیم؟ هدایت می‌شود.»
اطلاعات بیشتر درباره Europa Clipper مأموریت Europa Clipper سه هدف علمی اصلی دارد. که شامل اندازه‌گیری ضخامت پوسته یخی اروپا و درک تعامل آن با اقیانوس زیرین، تحلیل ترکیب قمر و مطالعه ویژگی‌های زمین‌شناسی آن می‌باشد.
این کاوش عمیق به دانشمندان کمک خواهد کرد تا پتانسیل قمر برای پشتیبانی از حیات را ارزیابی کنند و دانش ما از محیط‌های قابل سکونت فراتر از زمین را گسترش دهند.

بستن   چاپ