ایرانیان جهان
تحریم ایران ایر با اصول اولیه ایکائو و پیمان شیکاگو مغایر است
چهارشنبه 2 آبان 1403 - 19:38:11
ایرانیان جهان - تین نیوز |
یک کارشناس صنعت هوانوردی با تاکید بر اینکه باید از فشار بیشتر به مسافران عازم اروپا جلوگیری شود، تصریح کرد: «تحریم های شرکت های هواپیمایی ایران قطعا مغایر با اصول اولیه ایکائو و در تعارض با پیمان شیکاگو است.»
به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، حمید غوابش، کارشناس صنعت هوانوردی، درباره تاثیر تحریم سه شرکت هواپیمایی ایران توسط اتحادیه اروپا با بیان اینکه در مجموع پروازهای اروپایی ما قابل توجه نبود، اظهار کرد: «سال ها است که با مشکل محدودیت پروازهای ما به اروپا که یک مشکل جدی در صنعت هوانوردی محسوب می شود، مواجهیم.
»
غوابش تصریح کرد که تحریم 3 شرکت هواپیمایی و قطع شدن پروازهای ما به اروپا، سیگنال خوبی نیست اما در هرحال تفاوتی با قبل نمی کند زیرا از قبل پروازهای ما به اروپا کم شده بود.
وی درباره تاثیر این تحریم بر بازرگانی ایران گفت: «وزن زیادی برای بازرگانی با اروپا قائل نیستم زیرا تعداد پروازها بسیار محدود بود و فقط ایران ایر به اروپا پرواز داشت و تعداد ناوگانی که می توانستند سوختگیری کافی برای رفت و برگشت داشته باشد هم محدود بود.»
غوابش تاکید کرد که این تحریم بازار گسترده ای را متوقف نمی کند چراکه این بازار از همان ابتدا محدود بوده است.
او درباره تاثیر این تحریم بر ورشکستگی بیشتر ایران ایر عنوان کرد: «ایران ایر قطعا از یک بازار محروم شده است و بر وضعیت مالی این ایرلاین ملی بی تاثیر نیست ولی در مجموع پرواز به اروپا نقش زیادی هم در سبد درآمدی ایران ایر نداشته است.»
این کارشناس صنعت هوانوردی درباره ماهیت این تحریم ها اظهار کرد: «تحریم یک ماهیت کاملا ضد حقوق بشری دارد زیرا تحریم یک راهکاری را به کار می گیرد که به اهداف خود برسد که به ازای تحت فشار قرار دادن حقوق مردم عادی است و حقوق آنها را پایمال می کند.»
غوابش با اشاره به اینکه این تحریم ها قطعا مغایر با اصول اولیه ایکائو است، در پایان خاطرنشان کرد: «همچنین تحریم با موافقت نامه های هوانوردی و با پیمان شیکاگو در تعارض است.»
از دست رفتن پروازهای بلند با تحریم سوختی
این کارشناس درباره علل محدود بودن پروازهای ایرانی به اروپا یادآور شد که در عمل این تحریم فقط به اتحادیه محدود نبود، زیرا برای هواپیماهایی که قصد رفت و برگشت داشتند، مشکل سوختگیری داشتیم و به یک مانع اصلی تبدیل شده بود که پروازهای با زمان طولانی داشته باشیم.»
غوابش با تاکید بر اینکه تا قبل از این تحریم های جدید، مشکلی با کشورهای حوزه اتحادیه اروپا نداشتیم اما مشکل عملیاتی ناشی از تحریم سوخت داشتیم، ادامه داد: «با بعضی از کشورها سابقا هم مشکل موافقتنامه هوایی داشتیم. یعنی موافقت نامه های هوایی ما با برخی از کشورها مانند کانادا، آمریکا، استرالیا و نیوزیلند، غیرفعال و معلق شده بود. اما با برخی کشورها، از جمله کشورهای اروپایی، موافقتنامه هوایی ما فعال بود اما مشکل عملیاتی داشتیم و نمی توانستیم سوخت گیری کنیم.»
او تصریح کرد که با تحریم های جدید، علاوه بر مشکل عملیاتی حال مشکل موافقتنامه هوایی نیز با اروپا داریم زیرا تحریم به منزله تعلیق موافقتنامه های هوایی است.
این کارشناس افزود: «اگر یک ایرلاین دیگری غیر از این سه شرکت، بخواهد به مقصد اروپا پرواز کند، می تواند اما با محدودیت عملیاتی سوخت مواجه می شود. برای بقیه شرکت ها که تحریم نیستند حداقل از نظر موافقتنامه ای محدودیتی وجود ندارد و سازمان هواپیمای کشوری می تواند به جای ایران ایر جایگزین معرفی کند اما باز مشکل عملیاتی ناشی از سوخت همچنان باقی است.»
جلوگیری از محدودیت بیشتر برای فشار کمتر به مسافر
غوابش درباره تاثیر این تحریم بر مسافران بیان کرد: «کسانی که می توانستند با پرواز ایران ایر به مقصد اروپا پرواز کنند، اکنون باید از طریق کانکشن این پرواز را انجام دهند و با یک پرواز خارجی خود را به یک هاب، مانند ترکیه، برسانند و بعد از آنجا به مقاصد خود بروند.»
او با اشاره به اینکه این تحریم ها یک کانکشن به پرواز اضافه می کند، تاکید کرد: «در هرحال باید به سمت این رفت که محدودیت ها از چیزی که اکنون هست، بیشتر نشود زیرا مصرف کننده لطمه بیشتری می بیند و باید هزینه بیشتری برای پرواز خارجی و به مقاصد اروپایی بکند.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1241866/تحریم-ایران-ایر-با-اصول-اولیه-ایکائو-و-پیمان-شیکاگو-مغایر-است
بستن   چاپ