ایرانیان جهان
صادرات خودروهای برقی چینی متوقف می‌شود؟
شنبه 22 دي 1403 - 11:40:14
ایرانیان جهان - به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، با توجه به داده‌های انجمن خودروهای سواری چین، این کشور با افزایش 25 درصدی صادرات خودرو به 4.8 میلیون دستگاه، احتمالاً برای دومین سال متوالی در سال 2024 با وجود تعرفه‌های اضافی، به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان بالاتر از ژاپن قرار گرفت. طبق گزارش انجمن خودروسازان ژاپن، صادرات خودرو ژاپن در 11 ماهه اول سال 2024 با 4.
3 درصد کاهش به 3.82 میلیون دستگاه رسید.
اما کوی دونگشو، دبیرکل انجمن خودروهای سواری چین گفت که رشد صادرات تا 10 درصد در سال جاری کاهش یافته و انتظار می‌رود کاهش محموله‌ها به روسیه بر فشار تعرفه‌ها در اروپا بیفزاید و پیش‌بینی می‌شود صادرات خودروهای برقی رشد صفر داشته باشد. صادرات خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی که به عنوان خودروهای انرژی نو شناخته می‌شوند، در سال گذشته با 24.3 درصد رشد به 1.29 میلیون رسید.
انجمن خودروهای مسافری چین اعلام کرد که روسیه، مکزیک و امارات متحده عربی سه بازار برتر خودروهای ساخت چین در 11 ماهه اول سال 2024 بودند، در حالی که صادرات به تایلند، استرالیا و بریتانیا کاهش یافت.
چارلز لستر، تحلیلگر تحقیقاتی اظهار کرد در حالی که تعرفه‌های اتحادیه اروپا فروش خودروهای برقی چینی را در کوتاه مدت محدود می‌کند، ایجاد تأسیسات تولید در اروپا، به خودروسازان چینی کمک می‌کند تا سهم بازار را در طولانی‌مدت بدست آورند. در بازار داخلی چین، بزرگترین فروش خودرو در جهان، سرعت رشد خود را در سال 2024 حفظ کرد، زیرا فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در بحبوحه جنگ بی‌رحمانه قیمت‌ها و با مبادلات یارانه‌ای برای خودروهای سبزتر که تقاضا را افزایش می‌دهد به رکورد بالایی رسید.
رشد فوق‌العاده در چین در یک چشم‌انداز جهانی خودروهای برقی که تا حد زیادی متوقف شده است، نوید خوبی برای رهبران محلی مانند بی‌وای‌دی، جیلی و شیائومی بود و به روند مناسب صنعت در بازار رقابتی سرعت بخشید. همچنین به نفع تسلا بود که فروش آن در چین در سال 2024 به بالاترین حد خود رسید و کاهش کلی در فروش جهانی غول خودروهای الکتریکی ایالات‌متحده را جبران کرد.
کارشناسان تخمین زدند که رشد فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در سال 2025 می‌تواند ضعیف‌ترین رشد از سال 2021 باشد. صنعت خودروسازی چین علیرغم رشد فروش، طی سال‌ها شاهد بدتر شدن سودآوری بوده است. حاشیه سود فروش 4.4 درصد در 11 ماهه اول سال 2024 بوده است. این انجمن اعلام کرد که این در مقایسه با 5 درصد در سال 2023 و 6.2 درصد در سال 2020 است.
داده‌ها نشان می‌دهد که فروش خودروهای سواری برای چهارمین سال متوالی رشد در سال 2024 با 5.3 درصد افزایش به 23.1 میلیون دستگاه رسیده است. علیرغم رشد فروش، صنعت خودروسازی چین طی سال‌ها شاهد بدتر شدن سودآوری بوده است. حاشیه سود فروش 4.4 درصد در 11 ماهه اول سال 2024 بوده است. این انجمن اعلام کرد که این در مقایسه با 5 درصد در سال 2023 و 6.2 درصد در سال 2020 است.
رویترز گزارش کرد که تامین کنندگان و فروشندگان نیز از جنگ قیمتی طولانی رنج بردند که آنها را مجبور به کاهش بیشتر قیمت قطعات یا ارائه تخفیف‌های بیشتر کرد.
خبر مرتبط

ایرانیان جهان


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1323385/صادرات-خودروهای-برقی-چینی-متوقف-می‌شود؟
بستن   چاپ