ایرانیان جهان
ترس ترامپ از اتحاد ترانزیتی ایران و چین
سه شنبه 25 دي 1403 - 17:57:56
ایرانیان جهان - همکاری ایران و چین در کریدور شرق-غرب و فعالیت مشترک ترانزیت منطقه‌ای می‌تواند به تضعیف حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا منتهی شود.
کریدور شرق-غرب، کریدوری است که طی سالیان گذشته سهمی قابل توجه از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و این کریدور، دارای سه مسیر دریایی (کانال سوئز)، قطبی (کریدور تجاری قطب شمال) و زمینی است.
مبدا و مقصد غالب بارهای این کریدور، چین و اروپا هستند.
براساس آمارهای منتشر شده از راه‌آهن چین، در سال 2024 میلادی، بیش از 17000 سفر قطار باری بین چین و اروپا صورت گرفته است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، 11 درصد رشد را نشان می‌دهد. از طرفی رکورد جدیدی در قطارهای باری چین ـ اروپا در سال گذشته ثبت شد و از ماه مارس 2024، 8 ماه متوالی تعداد قطارهای تبادل‌شده چین و اروپا در یک ماه بیش از 1600 قطار بوده است.
مسیر زمینی این کریدور نیز دارای سه مسیر شمالی (ترانس سیبری)، میانی (ترانس کاسپین) و جنوبی (ترانس ایران) است که پس از وقوع تنش‌های دریایی به‌خصوص تشدید تنش در دریای چین جنوبی و تنگه مالاگا، رونق بیشتری پیدا کرده است.
مهدی محمدی، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت عنوان کرد حجم تجارت دوجانبه چین و اروپا رو به کاهش است اما حمل‌ونقل ریلی بین این دو قطب اقتصادی رشدی قابل‌توجهی پیدا کرده است.
چین و اتحادیه اروپا مهم‌ترین مقاصد کریدور شرق ـ غرب محسوب می‌شوند به‌طوری که حجم تجارت دوجانبه آنها در سال 2023، به بیش از 739 میلیارد دلار رسیده است و سهم 15درصدی از کل تجارت اتحادیه اروپا دارد.
پس از جنگ روسیه و اوکراین و اختلال در مسیر شمالی کریدور شرق ـ غرب، قزاقستان جای روسیه را در ترانزیت ریلی چین-اروپا گرفت و در حال تبدیل شدن به هاب ترانزیتی اوراسیا است.
در جریان نشست مشترک راه‌آهن قزاقستان با راه‌آهن‌های منطقه آسیای‌مرکزی و سایر کشورهای ذینفع در مسیر شمالی، از اجرای برنامه «ترانزیت بدون توقف» پرده برداشته شد. در این طرح، مجوز سیر قطار باری در کشورهای مسیر شمالی به‌صورت یکپارچه خواهد بود که در زمان حاضر بین سه کشور چین، قزاقستان و ازبکستان در حال اجرا است.
قزاقستان سعی دارد با اجرای این طرح، فرآیندهای ترانزیتی این مسیر را تسهیل کند و زمان ترانزیت قطارهای کانتینری چین-اروپا را کاهش دهد؛ در همین راستا، آستانه قصد دارد از سه‌ماهه نخست سال 2025، سیستم ترانزیت یکپارچه و بدون توقف را میان کشورهای مسیر، اجرایی نماید.
قزاقستان که یکی از کشورهای مهم در کریدور شرق ـ غرب به حساب می‌آید طی سال‌های اخیر موفق به ثبت عملکرد خوبی در ترانزیت بار چین به اروپا شده است به‌طوری که براساس گزارش راه‌آهن قزاقستان، در 8 ماه نخست 2024، حمل‌ونقل بار از طریق گذرگاه ریلی دوستیک ـ آلاشانکو، به 9.1 میلیون تن رسیده است که رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد.
در همین رابطه، مهدی باقری، کارشناس ترانزیت گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران امکان حمل‌ونقل ریلی یکپارچه بین چین و اروپا و احتمال همگرایی بیشتر چین و ایران پس از روی کار آمدن ترامپ، زمینه‌های همکاری ایران و چین در موضوعات مختلفی از جمله کریدور شرق ـ غرب فراهم شده است. فعال‌سازی مسیر جنوبی که از خاک ایران عبور می‌کند، باید در دستور مسئولان مربوطه قرار بگیرد.
باقری تصریح کرد مسیرهای زمینی دو مزیت نسبی به مسیرهای دریایی دارند که عبارتند از: کاهش زمان ترانزیت و افزایش اطمینان. برای این منظور، باید کشورهای ذینفع مسیر شرق-غرب عبوری از ایران، به سیستم گمرک یکپارچه متصل شوند و مسیر سبزی برای ترانزیت کالای چین-اروپا تعبیه کنند.
همچنین وی اظهار کرد: در اتصال دومین قدرت اقتصادی دنیا به غرب آسیا، ایران مزیت نسبی دارد و می‌تواند چین را از طریق آسیای مرکزی، به بندرعباس و خلیج‌فارس متصل کند.
ایران در ابتکار راه ابریشم جدید چین، نقش به‌سزایی در ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد که می‌بایست با فهم درست از شرایط خود و درخواست طرف مقابل، بازی برد-برد چین و راهبرد توازن در سیاست خارجی را درک کند و از کارشکنی‌هایی که مقابل حضور چین در بندرعباس صورت می‌گیرد، اجتناب کند.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1326706/ترس-ترامپ-از-اتحاد-ترانزیتی-ایران-و-چین
بستن   چاپ