ایرانیان جهان
روند دوسویه واردات چین در 2024
چهارشنبه 26 دي 1403 - 08:29:16
ایرانیان جهان - می‌توان گفت در سال 2024 واردات نفت خام در جهان به اوج خود رسیده بود و احتمالا در سال 2025 و سال‌های بعدی شاهد واردات کمتری خواهیم بود. دلیل اصلی این امر، جذب سریع بیش از 50‌درصد از بازار چیزی است که چین خودروهای انرژی جدید (NEVs) می‌نامد؛ اصطلاحی که خودروهای تمام‌الکتریکی و هیبریدی را گروه‌بندی می‌کند.
در حالی که گذار به NEV‌ها چشمگیر است و احتمالا با سرعت ادامه می‌یابد، شایان ذکر است که ناوگان خودروهای موتور احتراق داخلی چین همچنان در حال افزایش است، بنابراین از نظر تئوری تقاضا برای بنزین نیز باید همین‌طور باشد. واردات گاز طبیعی چین، به صورت LNG و از طریق خطوط لوله، در سال 2024 نزدیک به 10‌درصد افزایش یافت و به 131.69میلیون تن رسید. اما شاید مهم‌ترین عاملی که باعث کاهش واردات نفت خام می‌شود، قیمت است. به‌‌‌علاوه قیمت‌های آتی نفت خام برنت در تمام سال 2024 بالاتر از 70دلار در هر بشکه نگهداری می‌‌‌شوند، به غیر از دو روز در سپتامبر که برای مدت کوتاهی به زیر این سطح افت کرد. ثبات قیمت نفت خام در سال‌جاری منعکس‌کننده نظم تولید گروه صادرکنندگان اوپک‌پلاس است که 5.5میلیون بشکه در روز از عرضه بالقوه را کاهش داده‌اند. اما این احتمال وجود دارد که پالایشگاه‌‌‌های چین این نظر را داشته باشند که قیمت‌های نفت خام بالاتر از آنچه باید باشد، بوده و بر این اساس خرید خود را کاهش داده‌‌‌اند.
افزایش 4.9درصدی واردات سنگ‌‌‌آهن چین
از سوی دیگر بر اثر واردات کمتر نفت خام به دلیل افزایش قیمت، احتمالا شاهد واردات بیشتر سنگ‌آهن و زغال‌سنگ به دلیل هزینه‌های پایین‌تر باشیم.
واردات سنگ‌آهن در سال 2024 با 4.9‌درصد افزایش به 1.236میلیارد تن رسید که افزایش 57.5میلیون تنی را نشان می‌دهد. قیمت قراردادهای سنگ‌آهن معامله‌شده در بورس سنگاپور در 3 ژانویه به 143.60دلار در هر تن رسید؛ سپس تا 10سپتامبر به پایین‌ترین سطح 91.10دلار در هر تن کاهش یافت، قبل از اینکه سال را با 103.61دلار به پایان برسانند. اما افت 28درصدی در طول سال احتمالا کافی بود تا کارخانه‌‌‌ها و بازرگانان فولاد چینی را به افزایش خرید ترغیب کند، به‌خصوص در نیمه دوم سال که قیمت‌ها نسبت به نیمه اول پایین‌‌‌تر بود. همچنین مشاهده می‌کنیم که کارخانه‌‌‌های فولاد چین سنگ‌آهن بیشتری نمی‌‌‌خریدند.
داده‌‌‌های رسمی نشان می‌دهد که تولید فولاد خام در 11ماهه سال 2024، 929.19میلیون تن بود که 2.7‌درصد نسبت به مدت مشابه سال 2023 کاهش داشت. بیشتر سنگ‌آهن اضافی به ذخایر رفت و ذخایر بندر توسط شرکت مشاوران SteelHome در سال گذشته به 146.85میلیون تن رسید که از 114.5میلیون در پایان سال 2023 بیشتر بود. واردات زغال‌سنگ نیز در سال 2024 به رکورد 542.7میلیون تن رسید که نسبت به سال 2023 که 474.42میلیون تن بود 14.4‌درصد افزایش داشت. تقاضای زغال‌سنگ در بحبوحه کاهش تولید برق‌آبی و افزایش تقاضای برق افزایش یافت، اما دلیل اصلی واردات این بود که قیمت‌های دریایی رقابتی با تولید داخلی بود و در نتیجه شرکت‌های برق، به‌‌‌ویژه در جنوب کشور را تشویق کرد تا به منابع اندونزی و استرالیا روی آورند. زغال‌سنگ اندونزی با محتوای انرژی 4200کیلوکالری در هر کیلوگرم توسط آژانس گزارش قیمت کالا به قیمت 49.97دلار در هر تن در هفته منتهی به 30دسامبر ارزیابی شد که 13.5‌درصد کاهش را در سال گذشته ثبت کرد که پایین‌ترین قیمت از آوریل 2021 تاکنون است.
ثبات قیمتی مس
مس محصول باثباتی در سال2024 بود و واردات مس خام با رشد متوسط 3.3درصدی به 5.68میلیون تن رسید. از زمان رکورد بالای 6.68میلیون تن در سال 2020، واردات مس چین در محدوده 5.5 تا 5.87میلیون تن بوده است. با توجه به نقش اساسی مس در تولید و ساخت‌وساز، شاید بهترین شاخص وضعیت واقعی اقتصاد چین باشد. افزایش واردات مس در دومین اقتصاد بزرگ جهان به آهستگی رشد اشاره دارد؛ زیرا بخش‌های قوی مانند NEVs و محصولات انتقال انرژی مانند پانل‌های خورشیدی برای جبران مناطق ضعیف‌تر مانند ساخت‌وساز مسکونی کافی نیستند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1327099/روند-دوسویه-واردات-چین-در-2024
بستن   چاپ