ایرانیان جهان
سرمایه گذاری چین در راه آهن ترکیه برای تسهیل حمل و نقل به اروپا
جمعه 28 دي 1403 - 10:45:22
ایرانیان جهان - تین نیوز |
چین ممکن است برای افزایش حمل و نقل کالا به اتحادیه اروپا بدون گذر از روسیه، در مدرن سازی راه آهن ترکیه سرمایه گذاری کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ترابرنیوز، چین حدود 60 میلیارد دلار در نوسازی راه آهن ترکیه سرمایه گذاری می کند که این امر تحویل کالا به اتحادیه اروپا را بدون عبور از روسیه افزایش می دهد.
لازم به ذکر است که مسیر ترانس خزر از ترکیه می گذرد که پس از سال 2022 به یکی از کریدورهای اصلی حمل و نقل زمینی برای انتقال کالا بین چین و اتحادیه اروپا بدون استفاده از زیرساخت های روسیه تبدیل شده است. هم چین و هم اتحادیه اروپا در حال حاضر در توسعه این مسیر سرمایه گذاری می کنند.
جیانت منون، پژوهشگر ارشد یک اندیشکده مستقر در سنگاپور، می گوید که چین امیدوار است شبکه راه آهن ترکیه به جابجایی بار به سمت و از اروپا کمک کند، زیرا اتحادیه اروپا پس از 24 فوریه 2022 به دنبال کاهش حمل ونقل از طریق روسیه است.
براق داغل اوغلو، رئیس بخش سرمایه گذاری در اداره ریاست جمهوری ترکیه، گفت: چین به توسعه کریدورهای حمل و نقل بدون گذر از روسیه، از جمله راه آهن ترکیه، علاقه مند است. در چارچوب کارهای نوسازی، ترکیه به عنوان مثال امیدوار است خطوط ریلی را برق رسانی کند، مسیرهای داخلی جدید ایجاد کند و خط سریع السیر استانبول-آنکارا را راه اندازی نماید. شرکت تولیدکننده واگن های ریلی چینی، CRRC Zhuzhou Electric Locomotive، یک کارخانه در ترکیه دارد و پیمانکاران دیگر نیز ممکن است در مناقصه شرکت کنند.
لازم به ذکر است که کریدور اصلی حمل و نقل که امکان تحویل کالا بین چین و اتحادیه اروپا را بدون عبور از روسیه فراهم می کند، در حال حاضر مسیر ترانس خزر محسوب می شود. این مسیر از قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان و گرجستان می گذرد و به ترکیه می رسد.
بخش مهمی از این مسیر لجستیکی، راه آهن باکو-تفلیس-قارس است که اخیراً ساخته شده است. با این حال، این خط در مرز گرجستان پایان می یابد و از قارس تا مرز بلغارستان هنوز حدود هزار و 700 کیلومتر راه باقی می ماند.
در عین حال، “گلوگاه” این مسیر بیشتر دریای خزر است تا راه آهن ترکیه. علاوه بر این که در اصل لازم است کالا از یک نوع حمل و نقل به نوع دیگر منتقل شود یا وسیله نقلیه یا واگن ها بر روی کشتی بارگیری شوند، لازم است بنادر با لایروبی آنها بازسازی شوند (در بندر کوریوک قزاقستان، این کارها در حال انجام است)، ناوگان تجاری افزایش یابد و غیره.
با این حال، به طور کلی، حجم حمل و نقل در مسیر ترانس خزر در سه سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اگر تا پایان سال 2022، گردش بار این کریدور حمل و نقل به 1.5 میلیون تن می رسید، تا پایان سال 2023 به 2.5 میلیون تن و تا پایان 11 ماه سال 2024 به 4.1 میلیون تن افزایش یافت.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1329321/سرمایه-گذاری-چین-در-راه-آهن-ترکیه-برای-تسهیل-حمل-و-نقل-به-اروپا
بستن   چاپ