ایرانیان جهان - به گزارش خبرآنلاین، اوایل سال 2005، ایران خودرو با یک شرکت چینی به نام یانگمن لوتوس اتومبیل مستقر در استان گویژو چین، توافقنامهای برای تشکیل یک شرکت مشترک امضا کرد. در آن زمان یانگمن فعالیتهای گستردهای داشت. آنها با شرکت لوتوس کارز توافقنامه رسمی داشتند تا خودروهای لوتوس ساخت بریتانیا را در چین توزیع کنند.
به نقل از گجتنیوز، بر اساس این توافقنامه، آنها حق استفاده از نام چینی لوتوس را دریافت کردند و حق تولید خودروهای اقتصادی ساخت چین را تحت برند لوتوس داشتند. شرکت لوتوس کارز آن زمان متعلق به پروتون هولدینگ مالزی بود. در همان زمان، یانگمن مالک برند Yunqu نیز شد که به دلیل مشارکت قبلی خود با سوبارو مشهور بود.
درست زمانی که ایران خودرو وارد عمل شد، یانگمن بهدنبال یک شریک با بودجه مناسب برای آغاز پروژه لوتوس بود؛ اما ظاهرا یانگمن، ایران خودرو را بهعنوان شریک مورد نیاز خود نمیدید.
هیچ شرکت چینی فرصتی را برای کسب درآمد از دست نمیدهد؛ بنابراین، آنها ایران خودرو را متقاعد کردند تا یک شرکت مشترک با برند Yunqu تشکیل دهند که مدتها بود مدل جدیدی نداشت. یانگمن 70 درصد سهام را در اختیار داشت، در حالی که ایران خودرو تنها 30 درصد سهام را دریافت کرد. این معاملهای خوب برای طرف ایرانی نبود، زیرا اکثر شرکتهای مشترک خارجی-چینی دارای مالکیت 50-50 درصد بودند.
شرکتها توافق کردند که اولین مدل آنها یک نوع چینی از خودرو سمند ایران خودرو باشد. سدانی که در ابتدا براساس پلتفرم پژو 405 ساخته شده بود.
جالب اینجاست که دو شرکت مستقر در ایران و چین تصمیم گرفتند نسخه بهروز شده سمند، یعنی سمند سورن را انتخاب کنند که در آن زمان هنوز در ایران در حال توسعه بود و تا سال 2007 (سال 1386) در ایران عرضه نشد.
مدل مشترک این دو خودرو در جولای 2007 بهصورت رسمی رونمایی شد. این مدل از نظر ظاهری بسیار شبیه به سمند سورن بود، اما از جلوپنجرهای مشکی با نشان بیضی شکل برند Yunqu در وسط بهره میبرد. نام رسمی GHK7180 برای این خودرو در چین انتخاب شده بود. برنامه اولیه پیشبینی تولید 30.000 خودرو در سال را داشت که در کارخانه جدیدی در استان شاندونگ ساخته میشد.
خودرو مشترک ایران خودرو-چین چه مشخصاتی داشت؟ خودرو سورن ایران خودرو در چین از یک موتور بنزینی چهار سیلندر 1.8 لیتری که توسط خود ایران خودرو تولید میشد، قدرت میگرفت. خروجی این موتور به 100 اسب بخار میرسید.
این موتور بر اساس پیشرانه PSA XU7 ساخته شده بود. همچنین، اندازه خودرو 4530 در 1720 در 1460 میلیمتر، فاصله بین دو محور 2670 میلیمترو وزن خالص 1220 کیلوگرم بود. علاوه بر این، میتوانست با حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
متأسفانه در نهایت سورن ایران خودرو در کشور چین شکست خورد. همانطور که گفته شد، یانگمن بیشتر بهدنبال شریکی بود که به اجرای برنامه برند لوتوس کمک کند. آنها سرانجام در سال 2008، شریک تجاری خود را پیدا کردند. آن شرکتی جز پروتون مالزی نبود. پروتون، مالک لوتوس نیز بود و خودش هم راغب بود تا به بازار چین ورود پیدا کند.
5858
کد خبر 2013053