ایرانیان جهان
سلطه چین در کشتی سازی همزمان با افزایش تقاضای جهانی
يکشنبه 14 بهمن 1403 - 19:31:00
ایرانیان جهان - تین نیوز |
انتظار می رود چین، بزرگترین کشتی ساز جهان از نظر سهم بازار، همزمان با تغییرات این صنعت، تعداد زیادی سفارش جدید دریافت کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از فانوس دریا پیش بینی می شود در چند سال آینده تقاضا برای کشتی های جدید افزایش یابد، زیرا شرکت های کشتیرانی نیاز مبرمی به جایگزینی کشتی های قدیمی و پیروی از مقررات زیست محیطی جدید دارند و چین قرار است ذینفع اصلی این رونق بازار باشد و رقیب اصلی آن، کره جنوبی احتمالاً رویکرد “احتیاط آمیز” بیشتری را با تمرکز بر سفارشات سودآور و قابل اعتماد در پیش خواهد گرفت.
در طول دو سال گذشته، شاهد بازگشایی برخی از کارخانه های کشتی سازی که قبلاً بسته شده بودند در چین بودیم و آنها دوباره شروع به دریافت سفارش کردند. بزرگترین بخش از ناوگان که قابلیت جایگزینی دارند، کشتی های فله بر است که عمدتا توسط کارخانه های کشتی سازی چینی ساخته می شوند.
در ماه اکتبر2024، تقاضای بازار برای کشتی های کانتینری جدید به بالاترین سطح خود از سه ماهه دوم سال 2021 رسید که اوج آخرین موج کشتی سازی جهانی بود.
نیاز به کشتی های جدید تا حدی به دلیل معرفی شاخص بهره وری انرژی کشتی های موجود و شاخص شدت کربن سازمان بین المللی دریانوردی در ژانویه 2023 ایجاد می شود که طبق آن، همه کشتی ها باید بازده انرژی و رتبه بندی کربن خود را برای کاهش آلودگی محاسبه کنند.
کشتی سازی جهانی بین سال های 2002 تا 2008 به دلیل رشد سریع اقتصادی چین و گسترش تجارت جهانی رونق گرفت، اما این صنعت پس از بحران مالی جهانی در سال 2008 دچار افت شد. چین همچنین در آن دوره به عنوان یک بازیگر مسلط در صنعت کشتی سازی ظاهر شد و سازندگان آن کشتی های کانتینری، کشتی های فله بر، نفت کش ها و حامل های گاز طبیعی مایع (LNG) را تولید کردند.
کارخانه های کشتی سازی چینی تا سپتامبر2024، 86 درصد سفارش های جهانی کشتی های جدید را در اختیار داشتند و پس از آن کره جنوبی با سهم 12 درصدی قرار دارد.
چین تا پایان سپتامبر 55 درصد از سفارشات عقب افتاده جهانی را به خود اختصاص داده و کره جنوبی نیز 26 درصد سهم را در اختیار داشت.
ظهور چین به عنوان یک نیروی پیشرو در صنعت کشتی سازی جهانی را می توان به ظرفیت تولید در مقیاس بزرگ، نیروی کار قوی، سرمایه گذاری در فناوری جدید و تضمین بازپرداخت دولتی نسبت داد.
نیروی کار در صنعت کشتی سازی چین 50 درصد کمتر از کره جنوبی یا ژاپن هزینه دارد و شرکت های چینی نیز از دسترسی به فولاد ارزان سود می برند. دولت چین در عین حال ضمانت های بازپرداخت مستقل را برای کلاس های خاصی از کشتی ها ارائه می کند و بار مالی کشتی سازی ها را کاهش می دهد.
اگرچه سهم بازار کره جنوبی در چهار سال گذشته کاهش یافته است اما کشتی سازان این کشور در کارایی پیشرو هستند. کشتی های با ارزش مانند کشتی های حامل LNG اغلب از سوی سازندگان کره ای تامین می شوند.
کشتی سازی سهم بیشتری از کل صادرات کره جنوبی را نسبت به چین یا ژاپن به خود اختصاص می دهد. در چین، بیشتر سفارشات در داخل کشور انجام می شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1349428/سلطه-چین-در-کشتی-سازی-همزمان-با-افزایش-تقاضای-جهانی
بستن   چاپ